Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.01.2024 | czas czytania: 5 | Analityka | autor: Artefakt

Analiza nagrań zachowań użytkowników – idealny sposób na poprawę użyteczności strony?

Analiza nagrań zachowań użytkowników – idealny sposób na poprawę użyteczności strony?

Dostosowanie strony do potrzeb i umiejętności technicznych grupy docelowej to podstawa w poprawie konwersji. Skomplikowany proces zakupowy, mało widoczne kolory kluczowych przycisków call to action lub zbyt rozbudowany formularz kontaktowy to jedne z najbardziej oczywistych elementów wymagających udoskonalenia. Jak jednak wykryć niuanse decydujące o tym, że nasza witryna nie sprzedaje? Można skorzystać z map ciepła albo ze skuteczniejszych nagrań zachowań użytkowników.

Nagrywanie sesji użytkowników – na czym to polega?

Nagrywanie sesji pozwala na zbadanie, jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie internetowej. Za pomocą dedykowanych narzędzi do visitor recordings można prześledzić całą podróż internauty – od wejścia aż do wyjścia z serwisu. Dzięki temu poznajemy wszystkie miejsca, które są zarówno problematyczne, jak i interesujące dla naszych klientów. Patrząc na witrynę oczami użytkowników zdecydowanie łatwiej zrozumieć, na czym im tak naprawdę zależy, jakie potrzeby realizujemy, a jakim oczekiwaniom niestety nie udaje nam się sprostać.

Jak to wygląda od strony technicznej? Aplikacja zainstalowana na naszej stronie przygotowuje nagranie ruchów kursora użytkownika. Po zakończeniu sesji otrzymujemy filmik, na którym zobaczymy, w jaki sposób przemieszczał się po naszej domenie konkretny internauta. Jedyny problem z punktu widzenia czasu i kosztów może stanowić rzetelna analiza vistor recordings – danych o zachowaniach użytkowników w odróżnieniu np. do map ciepła nie dostaniemy w zbiorczej tabeli/infografice/statystyce. Każdą nagraną sesję należy przeanalizować indywidualnie, notując swoje wnioski oraz spostrzeżenia.

Do czego można wykorzystać visitor recordings?

Analizowanie nagrań zachowań użytkowników przydaje się do poprawy użyteczności strony internetowej. Możemy badać wszystkie funkcjonalności serwisu, które nas interesują. Dodatkowo przy okazji przeglądania wideo z kolejnych sesji natrafimy na ważne dla użytkowników elementy naszej witryny, pominięte przez nas lub uznane za mało istotne.

Przykładowe zastosowanie wniosków z analizy nagranych sesji:

  • Uproszenie nawigacji w serwisie i ułatwienie dotarcia do najistotniejszych sekcji/informacji – jeśli użytkownicy zjeżdżają do stopki, aby znaleźć adres podstrony z kosztami dostawy, sposobami płatności, jest to sygnał, że należy przenieść takie podstrony wyżej w strukturze strony,
  • Zwiększenie liczby kliknięć w button call to action – pomijanie przycisków akcji może być sygnałem, że nie są one wyeksponowane lub nie wyróżniają się kolorystycznie w porównaniu do layoutu strony,
  • Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków – przyjrzenie się dokładnie procesowi zakupowemu pozwala na wykrycie etapów sprawiających największą trudność naszym klientom,
  • Zoptymalizowanie tekstów na blogu z punktu widzenia ich długości/rozpiętości – analiza nagrań pomaga także w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, czy użytkownicy czytają artykuły blogowe. Podążenie za kursorem przemieszczającym się po tekście podpowie, czy jego długość jest wystarczająca dla większości internautów,
  • Stworzenie dobrze dopasowanych produktów do cross- i upsellingu – odkrycie potrzeb zakupowych internautów poprzez zaobserwowanie listy przeglądanych towarów pozwoli na przygotowanie zestawów asortymentu sprzedającego się razem najlepiej.

Nagrywanie sesji użytkowników może obywać się zawsze, nawet gdy nie myślimy o wprowadzaniu udoskonaleń na stronie. Zebrane dane pozwolą w późniejszym czasie na przeprowadzenie wnikliwej analizy. Przed przystąpieniem do wyciągania konstruktywnych wniosków warto ustalić sobie cel, który chcemy osiągnąć, by przede wszystkim wykrywać te „usterki” naszej witryny w pierwszej kolejności wymagające poprawy.

Analiza nagrań sesji użytkowników skuteczniejsza niż analiza map ciepła?

Śledzenie zachowania użytkowników na stronie jest możliwe za pomocą mapy kliknięć i mapy scrollowania. Na tego typu mapach ciepła za pomocą różnych kolorów uzyskujemy informację, ile procent użytkowników dociera pod poszczególnych sekcji podstrony oraz które z elementów cieszą się największym zainteresowaniem. To także bardzo pomocne narzędzie do analizy użyteczności strony. W tym przypadku dane o sposobie poruszania się internautów otrzymujemy w postaci zbiorczych statystyk, co znacząco ułatwia wyciąganie wniosków.

Niestety, mapy ciepła stanowią statyczny obraz sytuacji, to znaczy zobaczymy tylko, ile osób przescrollowało się do danego miejsca na stronie, ale już nie sprawdzimy, jak długo użytkownicy tam zostali i co sprawiło im problem lub co wzbudziło ich zainteresowanie. Odpowiedzi na takie pytania znajdziemy w nagranych sesjach – na wideo możemy dokładnie przeanalizować, jakie działania podejmował klient na kolejnych etapach podróży po naszej witrynie.

Mapy ciepła i visitor recordings bardzo dobrze się uzupełniają – pierwsze narzędzie umożliwia przeprowadzenie szybkiej analizy, natomiast drugie sprawdza się do wnikliwego prześledzenia zachowania użytkownika na stronie.

Narzędzia do nagrywania sesji i zachowań użytkowników

Przygotowanie nagrań sesji wymaga skorzystania z dedykowanego narzędzia. Mamy do dyspozycji wiele tego typu rozwiązań, część dostępnych jest bezpłatne, inne posiadają rozbudowaną wersję trialową, a za bardziej wyspecjalizowane aplikacje trzeba zapłacić dość spore kwoty. Zanim zdecydujemy się na jeden z programów, najlepiej dobrze wczytać się w jego dokumentację, zapoznać się z funkcjonalnościami i przetestować jego działanie.

Najpopularniejsze narzędzia do analizy nagrań sesji użytkowników:

  • Hotjar,
  • Smartlook,
  • Yandex Metrica,
  • Mouseflow,
  • Clicktale,
  • FullStory.

Instalacja oprogramowania do tworzenia map cieplnych i nagrań zachowań użytkowników nie powinna sprawić większych problemów – zwykle polega na wklejeniu dodatkowej linijki kodu do sekcji head lub body w kodzie źródłowym strony.

Wypróbuj analizę nagrań użytkowników, by poprawić użyteczność strony

Poprawa użyteczności i intuicyjności serwisu internetowego wymaga pracy z użytkownikami. Tradycyjne sposoby pozyskiwania opinii konsumentów – badania ankietowe oraz wywiady – można spokojnie zastąpić nagrywaniem sesji. Podejrzenie „na żywo”, jak internauci poruszają się po stronie, może przynieść wiele, ciekawych wniosków!

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt