Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
11.12.2023 | czas czytania: 8 | SEM | autor: Artefakt

Sezonowość sprzedaży a reklama. Jak skutecznie planować i prowadzić działania w pikach zainteresowania

Sezonowość sprzedaży a reklama. Jak skutecznie planować i prowadzić działania w pikach zainteresowania

Czwarty kwartał dla wielu branży to najlepszy okres w roku – choć pod kątem planowania, wydatków i nawału pracy bywa okresem najtrudniejszym. Czy jednak to jedyny czas zwiększonej sprzedaży i podnoszonych nakładów na reklamę? Czy istnieje piąty kwartał przeczący swoją nazwą matematyce? Sprawdźmy, jak nawigować wśród zmieniających się sezonów – nie zawsze zbiegających się z porami roku – oraz dlaczego w marketingu pięć równa się cztery.

Jakie sezony warto wyróżnić na rodzimym rynku?

branża sezonowaOferty sezonowe zaplanowane z kalendarzem

Są takie części roku, kiedy nikogo nie dziwi większa liczba reklam i dłuższe kolejki w sklepach (lub wydłużony czas oczekiwania na paczkę). Czasem dotyczy to praktycznie całego rynku, czasem konkretnych branż. Wydarzenia takie jak walentynki, Dzień Matki, Dzień Dziecka albo mikołajki i Boże Narodzenie sprzyjają akcjom marketingowym zachęcającym konsumentów obniżkami, rabatami, specjalnymi ofertami. I nikogo to nie dziwi – i tak wiadomo, że prezenty czy upominki będą kupowane. Chodzi o to, by skłonić odbiorców do kupna w danym miejscu – i by podbić wartość koszyka.

→ Oczywiście nie każdej branży będzie dotyczyło to w równym stopniu. Trudno podciągnąć pod walentynki wyprzedaż rekuperatorów, a nieustannie obowiązujące promocje przechodzące z sezonu na sezon mogą wydać się odbiorcom nienaturalne. Warto zaplanować cały rok z wyprzedzeniem, przygotowując strategię marketingową na okresy związane z bazowymi działaniami firmy oraz na okresy specjalnych ofert komunikowanych odpowiednio wcześniej.

baner kontaktowyWyprzedaże i „czyszczenie magazynów”

Innym trendem są wyprzedaże związane z końcówkami sezonu – pod koniec lata, przed wejściem do sklepów konfekcji na chłodniejszą porę roku, w sklepach odzieżowych, obuwniczych itp. możemy spodziewać się „czyszczenia magazynów”. Podobnie bywa w okresie Black Friday, choć akurat ten trend w Polsce przyjął się po prostu jako sezon promocji czy też początek świątecznych wyprzedaży. Nie jest to czas, jak w Stanach Zjednoczonych, przecen o 80-90% powodujących fizyczne starcia między klientami szukającymi okazji.

→ I tutaj znowu, nie w każdej branży Black Friday czy nawet Black Week mają rację bytu. Jednocześnie dobrze przemyślana strategia może pomóc zwiększyć sprzedaż w tym czasie. Grunt to wcześniejsze planowanie i zabezpieczenie osobnych środków lub całościowego zwiększonego budżetu w okresie większej liczby aukcji w środowiskach reklamowych.

Do trendów sprzedażowych należą też akcje „back to school”, czyli wyprzedaże związane z końcem wakacji i powrotem dzieci oraz młodzieży do szkół, wspomniane przedświąteczne szaleństwo zakupów, czy przełom zimy i wiosny, kiedy rusza zainteresowanie tematyką związaną z aktywnościami outdoorowymi – od sportu i rekreacji, przez uprawę ogrodu, po remonty i urządzanie wnętrz.

Po czwartym kwartale pora na kwartał piąty

Od niedawna mówi się też o jeszcze jednym okresie sprzedażowym – tzw. piątym kwartale, czyli okresie tuż po Bożym Narodzeniu, około przełomu roku. Wiele firm dosprzedaje wtedy towar, obniżając ceny. Konsumenci z kolei mają więcej czasu w przerwie świątecznej czy w okolicach Nowego Roku, by zapolować na okazje.

To sezon nadal traktowany przez sporo firm jako stracony, ale dla wielu branż jest atrakcyjnym sprzedażowo okresem. Łączy on w sobie cechy końcówek sezonów (jak koniec lata w branży odzieżowej), zmiany sezonów (przejście zimy w wiosnę w szeroko rozumianej branży outdoorowej) czy nowych początków (jak „back to school” i czas postanowień noworocznych). Dlatego jest to świetny moment na kampanie marketingowe zarówno dla producentów odzieży oraz obuwia, artykułów wnętrzarskich czy usług, jak i produktów związanych z hobby i rekreacją.

sezonowośćJak zarządzać tymi okresami w świecie reklamy?

W pikach sprzedaży najważniejszy jest spokój. Nie tylko po stronie sprzedających – choć trudno oczekiwać od konsumentów, którzy gorączkowo szukają prezentu dla kuzynów, chrześniaków czy innych pociotków. Tej grupie wybaczymy pośpiech i nerwy.

Spokoju potrzebujemy w kampaniach reklamowych. Szczyt sezonu to czas, kiedy zmiany w strukturze czy ustawieniach reklam mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Dlatego niezmiernie ważne jest planowanie z wyprzedzeniem.

Systemy reklamowe Google, Facebooka czy TikToka pracują na inteligentnych silnikach. Ich skuteczność zależy od danych wejściowych, jednak te informacje muszą być przetworzone w czasie, zweryfikowane i potwierdzone. Dlatego planując strategię sprzedażową na gorętsze okresy roku, warto działać z odpowiednim zapasem czasu – minimum tygodniowym, a najlepiej nawet dłuższym.

Zyskujemy wtedy czas na wprowadzanie zmian, drobne czy większe modyfikacje, a przede wszystkim na zebranie danych o odbiorcach i ich zachowaniach – wszystko po to, by w szczycie sprzedaży nie poprawiać już reklam. Kampanie w tym czasie powinny być już po okresach nauki, po weryfikacji materiałów, tzn. powinny być już dobrze naoliwioną maszyną, która przewiezie projekt przez zakupowy szał i dowiezie go do celu, jakim są wartościowe konwersje.

W inteligentnym środowisku reklamowym, z jakim mamy obecnie do czynienia, gdzie kampanie są wspierane przez sztuczną inteligencję czy wręcz na niej się opierają, rozwój strategii w czasie to kluczowy element. Kampania uruchomiona wcześniej „nasłuchuje” sygnałów, wyszukuje potencjalnych odbiorców, by potem zacząć efektywnie sprzedawać odpowiednim osobom.

branża sezonowaDlaczego warto działać z wyprzedzeniem

Jeśli jeszcze nie jesteście przekonani, weźcie pod uwagę, jak zmieniło się środowisko reklamowe. Użytkownicy aktywnie wyszukują informacji o produktach – poświęcają czas na porównanie usług, produktów i ofert, szczególnie jeśli cechują się one wyższą ceną lub wymagają planowania. Z tego powodu warto działać zasięgowo czy budując ruch z dużym wyprzedzeniem.

Z kolei w okresie przyrastającego sezonu i w czasie piku oraz tuż po nim zainteresowanie jest już bardzo duże, liczba oferta na rynku jest również wysoka. Dlatego tutaj trzeba mieć przetworzone dane z okresu wcześniejszego oraz zabezpieczone dodatkowe środki na przegonienie konkurencji w aukcjach reklamowych.

Planowanie to klucz do sukcesu!

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt