Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
20.10.2023 | czas czytania: 9 | SEO | autor: Artefakt

CTR prawdę Ci powie: jak analizować skuteczność reklam w oparciu o współczynnik klikalności

CTR prawdę Ci powie: jak analizować skuteczność reklam w oparciu o współczynnik klikalności

Działania PPC, czyli pay per click, są znaczącą gałęzią marketingu prowadzonego w internecie Są to m.in. reklamy Google Ads, na platformach Allegro i Ceneo, na Facebooku, TikToku czy Instagramie, a także oparte na systemach Programmatic. Reklamy mogą wyświetlać się w wyszukiwarce internetowej – w odpowiedzi na wprowadzone przez użytkownika zapytanie – ale także w formacie displayowym w różnych serwisach internetowych, jako filmy na YT oraz w aplikacjach. Słowem: wszędzie tam, gdzie użytkownik może się z nimi zetknąć.

Tego rodzaju reklama (psychologia reklamy) pozwala reklamodawcom optymalizować koszty – płaci się dopiero za kliknięcie, które zazwyczaj skutkuje przeniesieniem odbiorcy na docelową stronę internetową.

Jednym z istotnych parametrów mierzących skuteczność działań jest CTR, czyli współczynnik klikalności. CTR to skrót od click-through-rate. Parametr ten jest wyrażany procentowo i oddaje wartość liczby kliknięć podzielonych przez liczbę wyświetleń reklam.

banerW jakich typach kampanii CTR ma znaczenie

Przyjrzyjmy się najpierw popularnym celom działań reklamowych. Można je uporządkować według poszczególnych etapów lejka sprzedażowego:

  • zasięg: budowanie świadomości – tutaj ważnym parametrem są wyświetlenia pozwalające użytkownikom zobaczyć reklamę (tekstową, displayową czy video),
  • ruch: przyciągnięcie odbiorców – reklama pozwala skierować użytkowników na stronę www czy dedykowany landing page, tak aby mogli zapoznać się z ofertą reklamodawcy; ważnym parametrem mierzącym skuteczność takiej reklamy są właśnie kliknięcia oraz CTR,
  • konwersje: osiągnięcie celu reklamowego – sprzedaż, pozyskanie leada, zależnie od oferty reklamodawcy; szczególnymi parametrami są tutaj: ilość konwersji, koszt pozyskania, wartość konwersji, ROAS w przypadku sprzedaży.

Już z tego skróconego opisu różnych etapów i sposobów prowadzenia działań reklamowych można wyciągnąć wniosek, że CTR nie zawsze jest parametrem o kluczowym znaczeniu. Jednak nawet w przypadku kampanii, w których ta wartość nie jest najistotniejsza, można traktować ją jako „papierek lakmusowy” skuteczności prowadzonych działań.

Czy CTR musi być wysoki?

Na to pytanie wiele osób odpowiedziałoby: tak. W rzeczywistości jednak odpowiedź jest bardziej względna i brzmi: to zależy. Od czego? Od wspomnianych celów prowadzonych działań reklamowych.

Jeśli w działaniach marketingowych w kanałach PPC skupiamy się na budowaniu świadomości, jak wspomnieliśmy powyżej, zależy nam przede wszystkim na wyświetleniach. Kampanie displayowe charakteryzują się dość niskimi wartościami CTR – nawet poniżej 2%. W kampaniach zasięgowych, docierających do zimnych targetów, parametr ten będzie naturalnie niższy. W kampaniach docierających do nieco cieplejszych targetów, np. do odbiorców z remarketingu, jego wartość będzie nieco wyższa.

Inaczej rzecz ma się w przypadku reklam w wyszukiwarce – tutaj możemy założyć większą świadomość odbiorców, a często nawet konkretny zamiar zakupowy. Gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazy związane z usługami czy produktami, prawdopodobnie jest nimi rzeczywiście zainteresowany – szuka usługodawcy, wykonawcy, sklepu. W przypadku takich reklam zależy nam oczywiście na wyższej klikalności: chcemy, aby reklama nie tylko się wyświetliła, ale została kliknięta.

Dlatego w tego typu reklamach będzie nam zależało na wyższej klikalności. Jakie wartości są korzystne? Ponownie: to zależy.

CTRCo współczynnik CTR może nam powiedzieć o skuteczności reklam?

W kampaniach remarketingowych, gdy chcemy przyciągnąć użytkowników z powrotem do strony, CTR pozwala ocenić, czy nasi odbiorcy są skłonni do powrotu. Możemy sprawdzić za jego pomocą, czy lepiej konwertują „porzucone koszyki”, czy może odbiorcy, którzy wykazali zaangażowanie w witrynie, ale ostatecznie nie skonwertowali. A może żadna z tych grup? To także cenna informacja, która powinna skłonić reklamodawcę do poszukiwań, z czego to wynika.

Z kolei w reklamach w wyszukiwarce CTR pozwala ocenić, czy nasza reklama odpowiada zamiarom odbiorców – jeśli mamy dużą liczbę wyświetleń, ale bardzo niską liczbę kliknięć i niski CTR, to być może kierujemy reklamy po słowach kluczowych zbyt szeroko? Reklama wyświetla się wtedy często, ale dopasowanie do zamiarów odbiorców jest nikłe. Warto wtedy przejrzeć i zweryfikować listę haseł w reklamie oraz faktycznych wyszukiwanych haseł wprowadzanych przez odbiorców.

CTR na poziomie kilkudziesięciu procent to z kolei wskazówka, że reklama być może działa za wąsko. O ile nie mówimy o kampanii na brand firmy, gdzie wysoki współczynnik klikalności jest zupełnie naturalny. Tu jednak warto sprawdzić, czy za wysokim CTR idzie odpowiednia liczba konwersji: sprzedaży, pozyskanych leadów (zależnie od celu kampanii). Jeśli jest ich mało, może nasi odbiorcy wyszukują nazwę marki w innym niż sprzedażowy celu? Ten inny cel warto zidentyfikować, aby sprawdzić, czy pokrywa się z celem działań marketingowych oraz czy można go do tych celów wykorzystać.

Wracając do reklam w wyszukiwarce: w pozostałych przypadkach warto przejrzeć CTR na poziomie słów kluczowych czy konkretnych reklam, zamiast całej kampanii. Pozwoli to znaleźć, w którym miejscu klikalność rośnie, a w którym spada.

W kampaniach sprzedażowych CTR może być także przydatnym parametrem w analizie skuteczności. Jeśli kampania ma świetne parametry, bardzo wysoki CTR, ale nikłą sprzedaż – warto zastanowić się, co może być tego przyczyną. Skoro reklama dociera do odbiorców i jest na tyle atrakcyjna, że przyciąga ruch na stronę, co powoduje brak sprzedaży? Może strona jest mało intuicyjna i zniechęca użytkowników do realizacji konwersji? Może reklama trafia do nieodpowiedniej grupy odbiorców? Może przedstawiamy ofertę w mylący sposób? Odpowiedzi na te pytania pozwolą zweryfikować faktyczną skuteczność reklamy.

Podsumowanie

CTR jako współczynnik klikalności można potraktować jako „puls” skuteczności kampanii. Oczywiście prawidłowe widełki dla wartości tego parametru będą się zmieniać zależnie od celów prowadzonych działań: inaczej będą się prezentować dla kampanii typowo na budowanie świadomości, inaczej gdy nadrzędnym celem jest sprzedaż.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt