Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
12.01.2024 | czas czytania: 6 | SEO | autor: Artefakt

Problem indeksowania w Google – Indexing API na ratunek

Problem indeksowania w Google – Indexing API na ratunek

Wyszukiwarka Google do odkrywania i zbierania nowych treści ze stron internetowych wykorzystuje swoje boty, inaczej crawler’y. Podczas przechodzenia między linkami, odkrywają one kolejne strony i tworzą mapy treści. Strony o wysokim, miesięcznym natężeniu ruchu, zazwyczaj zostają szybciej odnajdywane i skanowane przez boty Google. W gorszej sytuacji znajdują się małe przedsiębiorstwa oraz wszystkie strony z małą ilością content’u. 

Co w sytuacji, kiedy prowadzisz duży sklep a indeksacja nowych produktów może potrwać kilka dni bądź tygodni? Czy jest sposób na usprawnienie tego procesu i uniknięcie takich sytuacji? Zapoznaj się z naszym artykułem!

Czy Google ma problemy z indeksacją? 

Od dłuższego już czasu w środowisku SEO mówi się o problemach związanych z indeksacją Google. Podłoże tego problemu nie jest nam znane. W tej sytuacji można podejrzewać wszelkiego rodzaju przeciążenia związane z przebudową bądź aktualizacją systemów, które są odpowiedzialne za indeksację bądź osiągnięciem limitu wydajności indeksowania. Mimo obserwacji i danych zebranych przez specjalistów SEO, świadczących o istniejącym problemie z indeksacją nowych, jak i zmienionych stron, Google wciąż nie porusza tematu i nie tłumaczy tego w żaden konkretny sposób. 

Czy to oznacza, że Google nie wyrabia z indeksacją? Po przejściu większości biznesów do świata wirtualnego można było spodziewać się problemów związanych z indeksacją i pozycjonowaniem witryn internetowych. Szczególnie biorąc po uwagę to, że każda witryna składa się z kilkudziesięciu, kilkuset bądź kilku tysięcy różnych podstron, oznaczonym tagiem ‘index, follow’. Jak sobie z tym poradzić? Z pomocą przychodzi Google Indexing API. 

Czym jest Google Indexing API? 

Indexing API to narzędzie od Google, które daje możliwość poinformowania robotów indeksujących o dodaniu nowych stron bądź usunięciu niechcianych. Dzięki zgłoszeniu stron przez indexing API, Google może zaplanować indeksowanie i szybciej odwiedzić nasze strony. Według dokumentacji Google, indexing API można używać jedynie do indeksowania stron, zawierających oferty pracy bądź transmisje video. Natomiast, liczne case’y i pogłoski twierdzą, że indexing API indeksuje właściwie wszystkie typy podstron. Wspomniano również o tym, że witryny oparte na stronach o krótkim czasie istnienia (oferty pracy i transmisje), dzięki indexing API mogą mieć zapewnioną aktualność wyświetleń w wynikach wyszukiwania. 

Czy indexing API jest darmowe? 

Tak, ale… Ma swoje limity. Google nałożyło limit 200 zgłoszeń na dobę i obecnie nie ma sposobu na obejście tego limitu. Przy średnich przedsiębiorstwach i odpowiednim rozplanowaniu działań, 200 adresów URL na dobę może być zupełnie wystarczające. 

Kto może zgłaszać adresy do indeksacji? 

Wszystkie adresy URL mogą zostać zgłoszone jedynie przez użytkownika/konto Google, które posiada uprawnienia właściciela w Search Console. 

Mapy witryny czy Indexing API? 

Google zaleca używanie idexing API, który zapewni szybsze zaindeksowanie się stron w porównaniu do aktualizacji mapy witryny i przesłania jej na nowo w panelu Google Search Console. 

Ale! Nie należy rezygnować z aktualizacji i przesyłania map witryny. Zalecane jest dalsze informowanie botów o zawartości strony poprzez aktualizację mapy witryny. 

Jak wykorzystać Google Indexing API? 

Indexing API możesz wykorzystać w 4 różnych celach: 

  1. Aktualizacja adresów URL – zawiadom Google, gdy wprowadzisz zmiany w adresie URL bądź zaktualizujesz zamieszczone pod nim treści. 
  2. Usunięcie adresów URL – zawiadom Google o tym, że usunąłeś stronę i nie chcesz jej ponownie indeksować. 
  3. Uzyskanie stanu żądania adresów URL – możesz sprawdzić, kiedy ostatnio Google odebrało powiadomienie dotyczące wybranego adresu URL. 
  4. Zbiorcze wysyłanie prośby o zaindeksowanie – zbierz adresy URL, które chcesz zaindeksować i wyślij zbiorczą prośbę w jednym żądaniu. 

Uzyskanie dostępu do interfejsu indexing API wymaga wykonania kilku czynności. Dzięki pomocy Google można sobie w prosty i szybki sposób z tym poradzić. Najważniejsze kroki to: 

  • Utworzenie konta dla klienta w konsoli interfejsów API Google. 
  • Utworzenie w konsoli konta usługi. 
  • Potwierdzenie w panelu Google Search Console, że jesteś właścicielem witryny a następnie dodanie właściciela do konta usługi. 
  • Uzyskanie tokena dostępowego. 

źródło: https://developers.google.com/search/apis/indexing-api/v3/prereqs?hl=pl 

IndexNow – o co chodzi? 

Pozostajemy dalej w temacie problemu Google związanego z indeksacją stron. Poruszymy teraz temat IndexNow – czym jest i czym różni się od Google Indexing Api? IndexNow również jest protokołem wysyłającym żądania do crawler’ów wyszukiwarek internetowych opracowanym przez firmę Microsoft. Obecnie, rozwiązanie to stosowane jest przez wyszukiwarkę Microsoft oraz Yandex. Zgłoszenie adresów URL poprzez IndexNow można wykonać ręcznie, poprzez bezpośrednie przesyłanie adresów URL przez API bądź integrację z CMS i CDN, co zdecydowanie ułatwi sprawę większości właścicielom.

 

Podsumowanie

Indexing API jest nowoczesnym rozwiązaniem, które obecnie przy większości serwisów jest niezbędne do osiągnięcia wyników podczas pozycjonowania. Aby móc rywalizować o pierwsze pozycje i zbierać ruch, sprawdź dokładnie czy wszystkie ważne podstrony serwisu, które zostały poddane optymalizacji są zaindeksowane. Jak widać, sama aktualizacja mapy witryny i prośba o indeksację w panelu Google Search Console jest obecnie niewystarczająca. Skorzystaj z pomocy Google, bądź skontaktuj się z web developerem i zadbaj o indeksację swojej witryny. 

Pamiętaj również o tym, że problemy z indeksacją stron mogą wynikać z innych powodów, np. zbyt mała ilość treści (tzw. thin content), strony typowo spamerskie czy domeny o małej wiarygodności z natury mogą nie być indeksowane przez Google. 

Podczas zgłaszania adresów przez Indexing API dodatkowo zwróć uwagę na to, czy zawartość strony jest wartościowa i czy linkowanie wewnętrzne w obrębie serwisu jest odpowiednio rozwinięte. 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt