Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
24.03.2023 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

Dostępność cyfrowa (accessibility), czyli przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu

Dostępność cyfrowa (accessibility), czyli przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
W czasach dynamicznego rozwoju technologicznego, a także cyfryzacji większości sfer ludzkiego życia, człowiek stał się zależny od wykorzystywania wszelkich urządzeń oraz rozwiązań technologicznych. Coraz więcej osób, w tym z różnego rodzaju schorzeniami czy niepełnosprawnościami, korzysta z cyfrowych produktów i usług. Wciąż jednak się zdarza, że projektanci i programiści, skupiając się na coraz to nowszych i wymyślnych funkcjonalnościach i efektach wizualnych, zapominają o aspekcie dostępności cyfrowej (z ang. accessibility).  

Dostępność cyfrowa – co to jest?

Dostępność cyfrową (z ang. accessibility) można zdefiniować jako szereg procesów i funkcjonalności, które umożliwiają osobom z różnymi ograniczeniami, dysfunkcjami oraz niepełnosprawnościami dostęp do treści, usług i technologii cyfrowych na równi z osobami bez podobnych problemów. 

Produkty cyfrowe takie jak strony internetowe, aplikacje mobilne i webowe, oprogramowanie, narzędzia online, a także inne formy treści internetowych, np. artykuły, filmy, nagrania audio, powinny być zaprojektowane w sposób umożliwiający bezproblemowe korzystanie z nich bez względu na ograniczenia – pełny dostęp i łatwość użytkowania. 

Dostępność cyfrowa – wytyczne WCAG 

Wytyczne dla dostępności treści internetowych WCAG (z ang. Web Content Accessibility Guidelines) dość szczegółowo opisują, w jaki sposób można zwiększyć dostępność (z ang. accessibility) dla osób z ograniczeniami, dysfunkcjami i niepełnosprawnościami, a także wyjaśniają, w jaki sposób tworzyć produkty cyfrowe, aby spełniały one ściśle określone standardy międzynarodowe.  

Należy mieć na uwadze, że temat dostępności obejmuje dość liczną grupę ze względu na wiele istniejących rodzajów ograniczeń. Mowa tutaj o problemach związanych np. ze wzrokiem, słuchem, mową, ruchem, zaburzeniami poznawczymi, niepełnosprawnością intelektualną czy też trudnościami w uczeniu się. Mimo że wytyczne WCAG poruszają wiele ważnych zagadnień, nie jest możliwe, aby produkt uwzględniał wszystkie możliwe rodzaje problemów, z jakimi mogą mieć do czynienia jego użytkownicy. Pozwalają za to tworzyć treści bardziej użyteczne dla osób starszych, których sprawność zmienia się wraz z wiekiem, jak i dla każdego innego użytkownika w wielu sytuacjach. 

Obecnie obowiązującą wersją WCAG jest wersja 2.1, która opiera się na czterech zasadach. Stanowią one fundament współczesnej dostępności cyfrowej. Podane niżej przykłady rozwiązań wspierających te zasady związane są głównie z technologiami i urządzeniami asystującymi, które potrafią ułatwić codziennie funkcjonowanie osób ze specjalnymi potrzebami (np. wyspecjalizowane czytniki ekranu i monitory brajlowskie). 

Postrzegalność

Zgodnie z tą zasadą wszystkie elementy umieszczone na stronie internetowej lub w innej usłudze cyfrowej muszą być prezentowane w sposób jawny i widoczny, czyli w taki, aby użytkowników mógł go „dostrzec” za pomocą dostępnych mu zmysłów.  Aby zrealizować zasadę postrzegalności, możemy między innymi:

  • stosować alternatywne opisy dla elementów graficznych np. zdjęć; 
  • wykorzystywać transkrypcję tekstową dla materiałów audio i video; 
  • wspomagać się audiodeskrypcją dla opisu obrazu, który odgrywa istotną rolę w przekazie informacji; 
  • zadbać o logiczną i spójną strukturę treści cyfrowych, np. stosować odpowiednie nagłówki; 
  • używać odpowiednich tagów dla elementów kodu np. przy formularzach; 
  • stosować odpowiedni kontrast tekstu do tła, aby treść była zawsze widoczna – najlepiej, gdy tło pod tekstem jest jednolite i nie jest grafiką lub zdjęciem; 
  • nie używać jedynie kolorów do walidacji np. pół formularza – warto dodać również krótką informację tekstową o popełnionym błędzie; 
  • upewniać się, że powiększone treści wyświetlają się prawidłowo, a rozmiar widoku automatycznie dostosowywany jest do szerokości ekranu urządzenia, z którego korzysta użytkownik (responsywność);  
  • unikać umieszczania skanów dokumentów.  

Funkcjonalność

Funkcjonalność jest definiowana jako możliwość nawigowania i obsługi elementów strony internetowej, aplikacji mobilnej lub innego produktu cyfrowego na wiele sposobów. Użytkownicy wykorzystują różne rozwiązania, które związane są z ich potrzebami. Ważne, aby sposoby nawigowania i obsługi elementów były wobec siebie porównywalne, a co najważniejsze, aby zapewniały użytkownikom dostęp do wszystkich funkcji i były dla nich przyjazne.  Aby zrealizować tę zasadę, możemy: 

  • dodać mechanizm obsługiwania wszystkiego za pomocą tylko i wyłącznie klawiatury; 
  • nie używać treści, które migają lub zawierają błyski; 
  • umożliwiać wyłączanie elementów ruchomych; 
  • nie wprowadzać limitu czasu i dać możliwość zarządzania tym czasem użytkownikom; 
  • zapewnić wyszukiwarkę konkretnej treści i mapę wszystkich istniejących podstron; 
  • wykorzystywać linki, które pozwalają na szybkie przeskoczenie do konkretnej treści; 
  • upewnić się, że aplikacja mobilna posiada wszystkie funkcje dostępne za pomocą najprostszych gestów i czy można ją obsłużyć urządzeniem zewnętrznym. 

Zobacz nasze case study! Współpraca z firmą Motoargo. 

Zrozumiałość 

Wszystkie dostępne treści i działanie usługi powinny być zrozumiałe dla każdego użytkownika. Technologia powinna być jasna, spójna i zaprojektowana w sposób przyjazny i intuicyjny.   Tę zasadę można osiągnąć poprzez: 

  • użycie prostego języka – bez zbędnych słów, a także urzędniczej nomenklatury;  
  • wyjaśnianie w prosty sposób skrótów, pojęć, akronimów i innych, mniej oczywistych treści; 
  • określanie w kodzie strony/aplikacji/produktu języka, w jakim treść jest przedstawiana; 
  • stosowanie spójnego wyglądu dla każdej podstrony i każdej wersji produktu przeznaczonej na inne urządzenia; 
  • projektowanie widocznych, intuicyjnych i zrozumiałych formularzy; 
  • dbanie o zwięzłe i zrozumiałe komunikaty błędów oraz podpowiedzi, jak można je poprawić. 

Kompatybilność 

Według wytycznych WCAG kompatybilność nazywana jest również solidnością. Treść strony internetowej lub aplikacji musi działać poprawnie z różnym oprogramowaniem, różnymi technologiami, a także różnymi narzędziami zewnętrznymi (m.in. narzędziami wspomagającymi). Zasada kompatybilności opiera się na technicznym i programistycznym aspekcie projektowania produktów i usług cyfrowych.  Zasadę kompatybilności wdrożymy dzięki: 

  • stosowaniu prawidłowego kodu HTML, zgodnego z ogólnoprzyjętymi standardami; 
  • testowaniu produktu pod kątem kompatybilności z różnymi technologiami asystującymi i wspomagającymi; 
  • informowaniu użytkownika o swoim statusie/stanie, gdy korzysta z technologii wspomagających;  
  • umożliwieniu technologiom asystującym zgłaszania pojawiających się ważnych komunikatów lub okien modalnych.

Dostępność cyfrowa – dlaczego jest ważna? 

Dostępność cyfrowa jest ważna, ponieważ umożliwia osobom z różnymi ograniczeniami dostęp do treści i usług cyfrowych na równi z osobami bez tych ograniczeń. Dzięki temu osoby z niepełnosprawnością mogą mieć dostęp do informacji, edukacji, zakupów, usług bankowych i innych usług online. Dostępność cyfrowa również pomaga zwiększyć poziom równości społecznej i ekonomicznej, przeciwdziałając wykluczeniu cyfrowemu, ponieważ umożliwia osobom z ograniczeniami korzystanie z nowoczesnych technologii i ułatwia im dostęp do różnych możliwości m.in. zawodowych i edukacyjnych (praca i edukacja zdalna). 

Dowiedz się: Co to jest mobilne SEO i dlaczego jest tak ważne?

Dostępność cyfrowa – kto musi przestrzegać przepisów? 

Dostępność nie jest wymogiem powszechnym, jednak w przyszłości może się to zmienić. Na chwilę obecną tylko niektóre podmioty muszą przestrzegać standardów i wytycznych WCAG – są do tego zobowiązane ustawowo. Zgodnie z dyrektywą WE 2016/2102 dotyczącą dostępności cyfrowej przepisów przestrzegać muszą podmioty publiczne, takie jak m.in.:  

  • jednostki sektora finansów publicznych i samorządu terytorialnego; 
  • państwowe jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej; 
  • spółki skarbu państwa; 
  • organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony i promocji zdrowia, osób z niepełnosprawnościami i seniorów; 
  • organy administracji rządowej i kontroli państwowej; 
  • placówki i instytucje edukacyjne. 

Dostępność cyfrowa – podsumowanie 

Dostępność cyfrową powinno rozumieć się jako szansę, która umożliwia osobom z różnego rodzajami ograniczeniami na funkcjonowanie na równi z innymi, którzy tych ograniczeń nie posiadają. Dostępność (accessibility) jest jednym z najważniejszych czynników w walce z wykluczeniem cyfrowym i społecznym w dzisiejszych czasach. Korzystanie z nowoczesnych technologii stało się powszechne, a dążenie do ich doskonałości odbywa się często kosztem innych aspektów, m.in. właśnie dostępności. Należy pamiętać, że wprowadzając funkcjonalności wspomagające pod kątem dostępności (accessibility) do produktu lub usługi cyfrowej, dbamy nie tylko o osoby z niepełnosprawnościami, ale też o każdego innego użytkownika. 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt