Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
29.08.2022 | czas czytania: 4 | SEM | autor: Artefakt

Ścieżka konwersji – od odbiorcy do klienta

Ścieżka konwersji – od odbiorcy do klienta

Wiele działań reklamowych skupia się na pozyskaniu klienta. Czasem nawet dotarcie do odbiorcy staje się celem samym w sobie, podczas gdy z reguły nie jest to element strategii, na którym można poprzestać. Jeśli cieszą nas rosnące liczby wejść na witrynę czy wyświetleń reklamy, warto upewnić się, że te satysfakcjonujące wyniki mają przełożenie na zysk reklamodawcy. Jak o to zadbać?

Mierzenie efektywności kampanii – krótko o KPI

Jedno z najważniejszych pytań, jakie powinien sobie zadać zarówno reklamodawca, jak i marketer zajmujący się realizacją kampanii, brzmi: „jaki jest najważniejszy cel działań marketingowych?”. Ten najistotniejszy cel, do którego dążymy w działaniach reklamowych, powinien pokrywać się z wyznaczonym KPI (key performance indicator), czyli kluczowym wskaźnikiem efektywności. Co kryje się pod tym hasłem?

KPI jest dość wymiernym sposobem (wskaźnikiem) weryfikacji skuteczności. Wyznaczając główny cel oraz cele pomocnicze, można lepiej optymalizować procesy marketingowe, podporządkowując je konkretnym zamierzonym efektom.

Wyznaczanie celów a pomiar skuteczności

Aby wyznaczyć realne cele, trzeba znać zarówno własną działalność, jak i jej otoczenie biznesowe:

  • kim są konkurenci,
  • czym cechuje się rynek, na którym działa firma,
  • kim są dotychczasowi konsumenci, z którymi współpracuje marka,
  • do kogo chce dotrzeć firma w swoich działaniach.

Odpowiedzi na te pytania mogą posłużyć do lepszego dopasowania kanałów i form komunikacji. W jaki sposób? Jeśli chcemy dotrzeć z przekazem do wąsko wyspecjalizowanego grona osób, powinniśmy skorzystać z dostępnych w danym medium reklamowym opcji kierowania na grupy odbiorców. Działając lokalnie, nie potrzebujemy reklamy ogólnopolskiej. Oczekując odzewu ze strony osób będących rodzicami, możemy zawęzić odbiorców według zainteresowań czy wieku.

Znając cele kampanii marketingowej, można lepiej zadbać o ich właściwy pomiar – jeśli wiadomo, że potencjalni klienci, aby skorzystać z konkretnej usługi, są skłonni raczej zadzwonić niż wysłać formularz, ważniejszą do zmierzenia będzie konwersja „połączenie”, a nie „wysyłka formularza”.

Dlaczego wybór konwersji jest istotny? Ponieważ w reklamach typu PPC, czyli pay per click, system uczący się będzie dążył do dotarcia do takich użytkowników, którzy z największym prawdopodobieństwem dokonają konwersji: tej, którą wskażemy jako istotną, dodając ją do pomiarów. Strategia ustalania stawek jest w takim systemie optymalizowana właśnie pod pozyskanie konwersji. Wiedząc, jakie działania użytkowników są wartościowe, można do nich dopasowywać pozostałe elementy kampanii.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że w obliczu zmian związanych ze zbieraniem danych, Meta (czyli Facebook) wprowadził ograniczenie ilości mierzonych konwersji. W tym momencie w pikselu Facebooka możemy dodać tylko 8 zdarzeń do mierzenia w witrynie. Co więcej, musimy nadać im ważność, porządkując je od najistotniejszej do najmniej wartościowej konwersji. Jeśli ustawimy hierarchię konwersji w sposób nieprzemyślany, system będzie optymalizował wyniki kampanii np. pod wyświetlenia strony z produktem zamiast pod sprzedaż. A to sprzedaż przynosi zysk reklamodawcy.

Zobacz: Co zrobić, gdy spada współczynnik konwersji? Checklista

Jak uzyskać więcej konwersji w tym samym budżecie

Idealnym scenariuszem jest uzyskanie lepszych wyników przekładających się na zwrot z wydatków na reklamę przy tym samym budżecie. I choć systemy reklamowe raczej oczekują stopniowego zwiększania nakładów, za którym – przy dobrych ustawieniach kampanii – idzie wzrost efektywności, można w ramach tego samego budżetu poprawiać skuteczność reklamy.

Oprócz wspomnianego ustalenia KPI oraz dopasowania strategii optymalizacji reklam pod konwersje, można zrobić coś jeszcze: zadbać o ścieżkę konwersji w miejscu realizacji celu. Zazwyczaj miejscem realizacji celu jest strona internetowa – dedykowany landing page czy sklep online. Niekiedy jest to strona na Facebooku lub w innym medium społecznościowym. Co oznacza zatem zadbanie o ścieżkę konwersji?

Mówiąc najprościej, warto zwrócić uwagę na to, czy użytkownik, do którego dotrze konkretny przekaz reklamowy, jest w stanie zrealizować założone KPI. Jak to sprawdzić? Trzeba wejść w buty użytkownika – wyobrazić sobie, że stykamy się z marką po raz pierwszy.

Sprawdzenie ścieżki konwersji to przejście krok po kroku przez te elementy witryny, które musi przejść użytkownik, by dotrzeć do wyznaczonego celu. Może to być droga wydłużona – od wejścia na stronę, przez wybór kategorii, oglądanie i porównywanie produktów, aż po przejście przez koszyk i kolejne etapy finalizacji zamówienia.

W przypadku tak długiej ścieżki można nawet monitorować jej poszczególne części, tak aby sprawdzić, ile osób dociera do końca czy na których etapach ścieżki tracimy najwięcej odbiorców. Tworząc uszczegółowione listy odbiorców, podzielone według etapów ścieżki, do których dotarli, można przygotować doprecyzowane komunikaty reklamowe czy działania kierowane np. tylko do tych użytkowników, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie zakupili nic w sklepie. Dzięki takim danym o użytkownikach witryny można szukać odpowiedzi na pytania: dlaczego na konkretnym etapie ścieżki zakupowej znacząco ubywa odbiorców? czy da się zmniejszyć procent porzuconych koszyków? dlaczego duże zaangażowanie w witrynie nie przekłada się na wzrost konwersji?

Zobacz: Czym są testy A/B i dlaczego warto je stosować?

Techniczne usterki, które kradną konwersje

Przejście ścieżki konwersji pozwala samodzielnie wyłapać także ewentualne błędy, które uniemożliwiają użytkownikom dokonanie zakupu czy realizację innej konwersji. Problemy z wyborem formy dostawy czy płatności, niedziałające formularze, konieczność rejestracji przed zakupem itd. – to elementy, które zdecydowanie warto sprawdzić.

W popularnych rozwiązaniach CMS i SaaS dla sklepów internetowych czy stron www w ogóle poważne usterki techniczne pojawiają się rzadko. Mimo wszystko zdarza się, że błędnie skonfigurowane integracje z innymi dostawcami usług tworzą wiele problemów, które trudno wyłapać, jeśli nie przejdzie się samodzielnie drogi potencjalnego klienta.

W swojej pracy napotkałam pozornie drobną usterkę – w jednym ze sklepów internetowych postanowiłam przejść drogę od wyboru produktów, przez dodanie ich do koszyka, po ostatnie kroki zamówienia. Okazało się, że produkty z różnych kategorii miały różne opcje dostawy. Gdy oba te produkty znalazły się w koszyku, system sklepu internetowego odrzucał możliwość zrealizowania zamówienia dla dwóch różnych metod dostawy.

Co więcej, błąd ten nie był sygnalizowany żadnym komunikatem, można go było wyłapać jedynie metodą „prób i błędów”, wnioskując samodzielnie, co i kiedy nie działa. Dla konsumenta sytuacja wyglądała więc tym gorzej – poświęcił czas na staranne wybranie produktów, po czym okazało się, że nie jest w stanie złożyć zamówienia i nie wie, z jakich powodów tak się dzieje.

Większość konsumentów w takiej sytuacji prędzej zdecyduje się poszukać produktów u konkurencji niż napisze wiadomość do sklepu z informacją o usterce.

Innym błędem był nieprawidłowy opis produktów sugerujący, że istnieje możliwość zamówienia opcjonalnie dodatkowego wyposażenia. Nigdzie w sklepie nie było jednak opcji, aby tę możliwość zrealizować. Niepewny konsument, który nie wie, czy w końcu dostanie swój produkt z dodatkowym wyposażeniem, czy bez niego, prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu.

Strona atrakcyjna wizualnie

Oprócz usunięcia błędów „technicznych” warto zadbać także o to, by sama witryna (czy też strona na Facebooku) była przejrzysta i łatwa w nawigacji. Atrakcyjne menu ułatwiające poruszanie się w witrynie, prosta budowa konkretnych stron, aktualne dane kontaktowe – to rzeczy pozornie oczywiste, a jednak często zaniedbywane.

Ogromna część użytkowników korzysta z Internetu głównie na urządzeniach mobilnych. Warto upewnić się, że wszystkie elementy strony działają prawidłowo również na smartfonach, a sama witryna jest czytelna na mniejszym ekranie.

Podsumowanie

Wszystkie te działania – planowanie, monitoring, optymalizacja – mają przełożenie na efekty działań marketingowych. Jeśli na tych etapach coś szwankuje, poprawianie samej kampanii reklamowej może nie dać większych efektów. Najlepiej skonstruowana reklama nie naprawi faktu, że w sklepie z powodów technicznych nie da się złożyć zamówienia albo że na stronie usługowej jest podany nieprawidłowy numer telefonu.

Dbając o uproszczenie ścieżki dotarcia do celu, jakim jest konwersja, można zmaksymalizować efekty działań reklamowych, sprawiając, że zainteresowany reklamą użytkownik sieci stanie się zadowolonym klientem.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

pozycjonowanie strony na wordpress 15.09.2025 | czas czytania: 5 min | SEO

Pozycjonowanie strony na WordPressie – 10 fundamentów

WordPress to platforma przyjazna dla osób poszukujących intuicyjnych rozwiązań do prowadzenia serwisu internetowego. Optymalizacja i pozycjonowanie strony opartej na WordPressie to skuteczna droga do zwiększenia jej popularności. Wystarczy zadbać o kilka podstawowych kwestii dot. SEO (ang. Search Engine Optymization), aby pojawiły się pierwsze efekty. Poniżej prezentujemy 10 elementów, o których warto pamiętać podczas projektowania i pozycjonowania serwisu zbudowanego na CMS WordPress oraz metody, jak je wdrożyć. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen

Nowoczesne koncepcje marketingowe – jak zmieniają się zasady gry w erze AI? 12.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Nowoczesne koncepcje marketingowe – jak zmieniają się zasady gry w erze AI?

Jeszcze dekadę temu nowoczesne koncepcje marketingowe opierały się głównie na digitalizacji działań i obecności w internecie. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – mamy do czynienia z rewolucją, której głównym napędem jest sztuczna inteligencja. Automatyzacja, hiperpersonalizacja i zaawansowana analityka danych sprawiają, że zasady gry w marketingu zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Nowi gracze zdobywają rynek, a tradycyjne firmy muszą się dostosować, aby nie zostać w tyle. W tym artykule pokażemy, jak Marketing 4.0, Marketing 5.0, a także klasyczne modele – od Koncepcji 4P po Koncepcję 7P – łączą się dziś z narzędziami AI, aby tworzyć skuteczne działania marketingowe i budować przewagę konkurencyjną. Dowiesz się również, jak Ty, jako przedsiębiorca, możesz z nich korzystać w swojej codziennej pracy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

Zastosowanie AI w kampaniach e-mail marketingowych – jak zwiększyć skuteczność mailingu? 08.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Zastosowanie AI w kampaniach e-mail marketingowych – jak zwiększyć skuteczność mailingu?

Czy wiesz, że e-mail marketing wciąż generuje średnio 42 zł przychodu z każdej wydanej złotówki? To czyni go jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientami. Problem w tym, że rynek jest przesycony wiadomościami, a skrzynki odbiorcze użytkowników pękają w szwach. Rozwiązaniem okazuje się sztuczna inteligencja, która nie tylko zwiększa skuteczność kampanii, ale też pozwala tworzyć doświadczenia dopasowane do indywidualnych potrzeb odbiorców. W tym artykule pokażemy, jak zastosowanie AI w automatyzacji marketingu odmienia oblicze mailingu. Dowiesz się, jak działa automatyzacja e-mail marketingu, w jaki sposób tworzenie spersonalizowanych kampanii wpływa na konwersje oraz jakie narzędzia warto znać. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt