Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
27.03.2020 | czas czytania: 5:00 min | SEM | autor: Artefakt

Jak wdrożyć strategię multichannel dla swojego biznesu?

Jak wdrożyć strategię multichannel dla swojego biznesu?

Ostatnie kilka lat przyniosło wzrost popularności koncepcji wielokanałowego marketingu cyfrowego. Marki oraz promujące je agencje interaktywne zdały sobie sprawę z faktu, że kampanie sprzedażowe realizowane w odrębnych kanałach komunikacji nie tylko nie wyhamowują sprzedaży, ale pozwalają dynamicznie zwiększać jej wyniki, generując wzrost przychodów sklepów oraz firm działających w internecie. Potencjalni klienci korzystają z różnych usług cyfrowych – są obecni na portalach społecznościowych, codziennie wysyłają i odbierają maile, telefony i SMS-y, korzystają także z komunikatorów czy wyszukiwarki Google. Każda z tych aktywności może stanowić dla firmy tzw. miejsce styku biznesu z klientem (ang. touchpoint). W modelu multichannel chodzi o to, by było ich jak najwięcej.

Czym jest multichannel?

Multichannel to strategia biznesowa polegającą na tym, że firma sprzedaje swoje produkty lub usługi za pomocą wielu odrębnych kanałów. Istotą marketingu wielokanałowego jest maksymalne zwiększenie interakcji przedsiębiorstwa z potencjalnymi klientami. Aby działania te przyniosły efekt sprzedażowy, konieczne staje się wdrożenie w każdym z tych kanałów spójnej polityki informacyjnej i komunikacyjnej.

Przykład:

Firma X zajmuje się sprzedażą odzieży, prowadząc sklep stacjonarny oraz internetowy. Jednocześnie aktywnie korzysta z mediów społecznościowych, jest także obecna w kampaniach Google Ads, a do komunikacji z klientami wykorzystuje dodatkowo newsletter, Messengera oraz linię telefoniczną. Pomimo tak wielu obsługiwanych kanałów komunikacji, polityka sprzedażowa firmy X jest spójna, a poszczególne punkty styku są względem siebie komplementarne.

Klient trafia do sklepu internetowego poprzez reklamę marki na Facebooku. Podczas robienia zakupów rozmawia z doradcą przez Messengera. Zamówiony towar może odebrać w sklepie stacjonarnym znajdującym się w tym samym mieście. Jednocześnie zapisuje się do newslettera, odbierając w prezencie kod rabatowy dający mu zniżkę 20% na kolejne zakupy w sklepie internetowym.

W trakcie jednej operacji wykorzystano tutaj aż 5 różnych kanałów dotarcia do klienta (Facebook Ads, sklep online, e-mail, Messenger, sklep stacjonarny). Wszystko po to, by zapewnić kompleksową obsługę, ale również stworzyć możliwości dotarcia do klienta.

Najważniejsze korzyści wielokanałowości

  • Zwiększenie zasięgu  dzięki dodatkowym punktom styku z marką,
  • Dotarcie do grup konsumenckich o zróżnicowanych preferencjach,
  • Udostępnianie klientom atrakcyjnych kanałów do komunikacji z firmą
  • Poszerzenie dostępności oferty i samej marki, zwiększenie komfortu odbiorcy,
  • Ograniczenie liczby reklamacji,
  • Usprawnienie systemu zarządzania informacjami i jego automatyzacja,
  • Elastyczność procesów obsługi klienta, uporządkowanie zarządzania i organizacji sprzedaży.

Multichannel wbrew pozorom nie stanowi innowacyjnej strategii – większość firm korzysta z różnych kanałów dystrybucyjnych. Przez wielu przedsiębiorców nie jest jednak zauważany, co sprawia, że komunikacja może niestety nie być spójna.

Jakie narzędzia warto wykorzystywać, wdrażając strategię multichannel?

Nie ma marketingu wielokanałowego bez efektywnego wykorzystania dostępnych kanałów dotarcia do klientów. Poniżej prezentujemy przegląd najważniejszych narzędzi, które warto wdrożyć do swojej strategii sprzedażowej w celu zbudowania jak najszerzej sieci punktów styku pomiędzy marką i jej produktami a gronem odbiorców.

Social media

Facebook, Instagram, Snapchat oraz pozostałe serwisy społecznościowe doskonale wpisują się w model multichannel ze względu na istotne angażowanie dużych grup użytkowników. Zasięgi generowane przez social media to jedno, a dostępne formy promocji – wystarczy przywołać tylko kampanie Facebook Ads czy sklep Marketplace – drugie. Media społecznościowe możesz wykorzystywać nie tylko w celu reklamy i prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, ale również do budowania społeczności skupionej wokół oferowanych przez Twoją markę towarów lub usług.

E-mail marketing

Podobne korzyści w sieci multichannel da umiejętnie poprowadzona kampania z wykorzystaniem poczty elektronicznej. E-mail możesz wykorzystać na dwa sposoby:

  • jako kanał wprowadzający, np. do polecania ciekawych artykułów z firmowego bloga na interesujące potencjalnego klienta tematy związane z Twoją ofertą,
  • jako kanał przekierowujący – umieszczając w treści wiadomości bezpośrednie odnośniki do produktów/usług znajdujących się w Twoim sklepie internetowym lub na firmowej stronie www.

Płatne reklamy w wyszukiwarkach internetowych to kolejny kanał, który ze względu na swoją specyfikę idealnie nadaje się do wykorzystania w modelu multichannel. Warto zadbać, by reklama poza przekierowaniem do sklepu lub na stronę oferowała coś jeszcze – np. kupon promocyjny ze zniżką na zakupy w sklepie stacjonarnym lub bezpośredni kontakt z obsługą sklepu. Takie działania z jednej strony służą zwiększeniu sprzedaży, z drugiej zaś – znacznie skracają liczbę niezbędnych kroków na ścieżce sprzedażowej.

Sprzedaż telefoniczna

Naturalnym wsparciem sprzedaży stacjonarnej lub internetowej jest oczywiście telemarketing. Pozyskanie numeru telefonu użytkownika, np. w procesie rejestracji w sklepie lub zapisu do newslettera, pozwala uzyskać wiele korzyści wynikających z bezpośredniej rozmowy, np. poznania szczegółowych oczekiwań klienta czy odpowiedzi na wszystkie jego pytania co do produktu/usługi. Popularnym rozwiązaniem, na które decyduje się nie tylko wiele sklepów, ale także internetowych porównywarek jest Contact LEADer. Narzędzie pomaga w zawieraniu relacji z klientami, oczekującymi na szybki kontakt z konsultantem.

SMS

O ile na rozmowę telefoniczną z pracownikiem obsługi klientawiele osób  może nie mieć w danym momencie czasu lub ochoty, to z pewnością odczytanie wiadomości tekstowej niestanowi większego problemu. SMS-owy marketing pozwala budować intymną relację z klientem, prowadząc go po ścieżce sprzedaży. Zaletą takiego rozwiązania jest też fakt, że kanał do tej pory nie był zbytnio nasycony przez marketerów, warto więc spróbować wykorzystać go do promocji marki lub produktu, np. poprzez umieszczenie w treści wiadomości interesującej zajawki leadu wraz z odnośnikiem do strony produktowej.

Od multichannel do omnichannel, czyli integracja kanałów kluczem do sukcesu

Wprowadzając w swojej firmie model multichannel, powinieneś pamiętać, że żaden z wymienionych wcześniej kanałów komunikacji nie może być odizolowany od pozostałych. Strategia nie przyniesie spodziewanych rezultatów, jeśli sprzedaż online nie stanowi wsparcia dla sklepu stacjonarnego, a produkt reklamowany w mediach społecznościowych jest niedostępny w fizycznej lokalizacji lub e-sklepie. Tworząc kolejne miejsca styku klienta z marką, musisz zadbać o to, by przekaz w każdym z obsługiwanych kanałów komunikacji był spójny i jasny, a przy tym dostosowany do specyfiki obsługiwanej platformy. W praktyce stanowi to przejście od multichannel skupiającego się głównie na jak największej liczbie kanałów sprzedaży do modelu omnichannel, czyli pełnej integracji wszystkich narzędzi marketingowych.

Jak wdrażać wielokanałowość w e-commerce?

Podstawową zasadą przy wprowadzaniu strategii marketingu wielokanałowego jest umiejscowienie w samym centrum wszystkich działań klienta i jego potrzeb. Niezależnie od liczby i rodzaju wybranych kanałów komunikacja powinna  odpowiadać na indywidualne potrzeby odbiorcy. Bez względu na wybrany kanał komunikacji, należy zapewnić takie same wrażenia związane z procesem nabywania usługi lub produktu. Zamówienie należy traktować jako podróż klienta (ang. customer journey), a kolejne etapy i kanały sprzedażowe – jako miejsca styku, które nie powinny zachwiać sposobu poruszania się po ścieżce zakupowej.

Poniższa tabela zawiera przykłady właściwego i niewłaściwego wdrożenia multichannel.

Przyszłość strategii multikanałowej

Nie ma wątpliwości, że wielokanałowy marketing cyfrowy w najbliższych latach stanie się dominującym trendem w organizowaniu strategii sprzedażowych. Dotyczy to zarówno branżowych gigantów, dysponujących wysokimi budżetami na promocje, jak i mniejszych firm, które mogą wykorzystywać dostępne kanały komunikacji, mimo dysponowania mniejszą liczbą środków. Czeka nas jeszcze intensywniejsza konsolidacja poszczególnych form sprzedaży – w myśl modelu omnichannel pozwalającego kreować pozytywne doświadczenia klientów przekładające się na zwiększenie liczby konwersji. Warto również zdawać sobie sprawę z faktu, że wraz ze wzrostem znaczenia nowych technologii – sztucznej inteligencji czy rozpoznawania mowy – integracja kanałów stanie się obowiązkowym elementem każdej strategii marketingowej.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt