Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
08.01.2024 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Semantyczne słowa kluczowe – sposób na zagęszczenie treści słowami kluczowymi

Semantyczne słowa kluczowe – sposób na zagęszczenie treści słowami kluczowymi

Kwestia nasycenia treści słowami kluczowymi (ang. keyword density) jest o tyle interesująca, co problematyczna. Google nie chce zdradzić, jaki jest idealny współczynnik zagęszczenia tekstu frazami, więc specjaliści SEO na podstawie własnych obserwacji optymalizują content na stronach internetowych. Obecnie uważa się, że bezpieczny wynik to: 0,5-2% słów kluczowych w treści. Czy istnieją jakieś dodatkowe sposoby na podrasowanie tekstu, by jeszcze lepiej wspomagał proces pozycjonowania strony internetowej? Tak, odpowiedzią jest strategia semantycznych słów kluczowych.

Czym są semantyczne słowa kluczowe (LSI)?

Semantyczne słowa kluczowe (ang. Latent Semantic Indexing, w skrócie LSI) to wszystkie wyrażenia powiązane z frazą, na którą chcemy pozycjonować stronę internetową. Mogą być to synonimy, wyrazy bliskoznaczne oraz różne hasła spokrewnione semantycznie. Stosowanie LSI pozwala przygotować tekst, który jednocześnie:

  • będzie wartościowy i ciekawy dla użytkownika,
  • doprecyzuje robotom wyszukiwarki temat poruszany w opublikowanej treści.

Strategia semantycznych słów kluczowych może brzmieć nieco obco, jednak znamy ją od szkoły podstawowej. Nauczycielki języka polskiego już od pierwszych pisanych przez nas wypracowań zwracały uwagę, aby wciąż nie powtarzać tych samych wyrazów, skoro istnieje możliwość zastąpienia ich synonimami. Treści na strony internetowe powinniśmy pisać w taki sam sposób – korzystając z fraz w dokładnym dopasowaniu (tzw. exact match), słów kluczowych z długiego ogona (tzw. long tail) oraz LSI.

Semantyczne słowa kluczowe – przykład

Załóżmy, że prowadzimy sklep z meblami i sprzedajemy kanapy do salonu. Aby dobrze opisać produkt, korzystając z semantycznych słów kluczowych, zastanówmy się, jak dotrzeć do użytkownika. Wyszukiwarka podpowiada nam takie wyrażenia jak:

  • sofa do salonu,
  • sofa rozkładana,
  • kanapa rozkładana,
  • sofa narożna,
  • sofy i kanapy do salonu,
  • kanapy do salonu i z funkcją spania
  • kanapa z funkcją spania,
  • kanapa sofa do salonu itp.

Oczywiście sofa nie jest tym samym produktem co kanapa, jednak niektórzy kupujący nie widzą różnicy i posługują się zamiennie tymi wyrażeniami. Z tego względu warto zastanowić się, czy nie użyć takiej frazy na karcie produktu. Zwróćmy także uwagę, że na powyższej liście znalazły się także słowa kluczowe z długiego ogona. Strategia LSI nie wyklucza więc stosowania różnych rodzajów fraz – pozwala uzupełnić treść hasłami o potencjale do generowania ruchu na stronie.

Koliber i upychanie słów kluczowych – dwa powody skuteczności LSI

Kilka lat temu wystarczyło napisać krótki tekst, nasycić go bardzo mocno słowami kluczowymi w dokładnym dopasowaniu i efekty w pozycjonowaniu mieliśmy murowane. Takie działania doprowadziły do pojawiania się wysoko w wynikach wyszukiwania stron o niskiej jakości, nieodpowiadających potrzebom użytkowników. Google postanowiło walczyć z tym procederem:

  • nakładając kary ręczne na serwisy stosujące praktykę keyword stuffing (upychanie słów kluczowych w treści),
  • ucząc wyszukiwarkę lepiej rozumieć intencje internautów, tworząc algorytm Koliber (Hummingbird).

Koliber był przełomem w sposobie działania wyszukiwarki Google – algorytmy zaczęły „uczyć się” znaczenia słów wpisywanych przez użytkowników. Nagle dla robotów stało się jasne, że sklep internetowy jest tym samym co sklep online, a szafkę nocną można określić mianem stolika nocnego.

Wyszukiwanie semantyczne stosowane przez Google z jednej strony ułatwia internautom dotarcie do interesujących ich treści, a z drugiej strony otwiera nowe możliwości przed osobami tworzącymi content – już nie trzeba upychać nienaturalnych słów kluczowych w tekstach, aby dotrzeć z ofertą do grupy docelowej.

3 sposoby na zidentyfikowanie semantycznych słów kluczowych

Poszukiwanie semantycznych fraz jest zbliżone do analizy słów kluczowych. Należy mieć jedynie na względzie szeroką perspektywę, by sięgnąć po wyrażenia niekoniecznie będące frazami typu long tail lub słowami exact match o dużej konkurencyjności. Hasła cieszące się nieco mniejszą popularnością również mogą mieć spory potencjał do generowania ruchu na stronie.

Tradycyjne narzędzia do keyword research

LSI znajdziesz za pomocą narzędzi do doboru słów kluczowych. Polecamy np.:

  • Planer słów kluczowych od Google,
  • Ubersuggest,
  • Answer the Public – tutaj podejrzymy semantyczne słowa kluczowe z długiego ogona,
  • Senuto / Semstorm (narzędzia płatne).

Podpowiedzi semantycznych słów kluczowych można znaleźć także w Google Search Console, jeśli korzystamy z tej usługi do monitorowania stanu domeny w wynikach wyszukiwania.

Podpowiedzi Google, Wyszukiwania podobne do, pogrubione frazy w Description

Poszukując semantycznych słów kluczowych, skorzystaj także z samej wyszukiwarki. Z pewnością zauważyłeś, że wpisując hasło w okienku wyszukiwania, Google podpowiada powiązane wyrażenia używane przez innych użytkowników.

Spójrz także na sam dół listy wyników wyszukiwania. Znajdziesz tam sekcję Wyszukiwania podobne do i listę słów, które wyszukiwarka powiązała z wpisanym przez Ciebie zapytaniem. Gdy zaczniesz sprawdzać popularność tych fraz, w większości przypadków okaże się, że nie są one wyszukiwane przez internautów. Nie przejmuj się tym – skoro Google wiąże je z Twoim hasłem, można je zaliczyć do wyrażeń semantycznych.

Frazy semantyczne to także te słowa, które wyszukiwarka pogrubi we fragmencie description wyświetlającym się w wynikach wyszukiwania. Czasami będą to całe wyrażenia, a czasem pojedyncze wyrazy. Warto wziąć je pod uwagę, optymalizując content na stronie internetowej.

Specjalistyczne narzędzia do wyszukiwania semantycznych słów kluczowych

Wykonując analizę słów kluczowych, warto także użyć narzędzi dedykowanych LSI. Na ranku amerykańskim funkcjonuje bardzo wiele tego typu aplikacji, niestety większość z nich nie daje możliwości przeglądania słów w j. polskim. Polecamy np.:

  • LSIGraph (lsigraph.com),
  • LSI Keywords (lsikeywords.com).

Aplikacje są bardzo proste w obsłudze – wystarczy wpisać interesujące nas wyrażenie, a po chwili pokaże się lista semantycznych słów kluczowych.

Optymalizacja tekstu pod wyszukiwanie semantyczne

Optymalizowanie contentu z użyciem semantycznych słów kluczowych to nic innego jak pisanie naturalnego tekstu przede wszystkim z myślą o potrzebach użytkowników. Frazy w formie naturalnej (odmianie) warto zamieścić w różnych miejscach, np. w:

  • Tytule strony/wpisu,
  • Adresie URL,
  • Śródtytułach,
  • Atrybutach alt obrazków,
  • Znacznikach Title i Description,
  • Kolejnych akapitach.

Uważaj na stosowanie schematów. Tworząc treść, zawsze miej na uwadze zaspokojenie ciekawości oraz rozwiązanie problemów internautów, do których starasz się dotrzeć.

Twórz treści z uwzględnieniem semantycznych słów kluczowych

Przygotowując treść, zawsze pamiętaj, aby umieścić kilka najważniejszych dla Ciebie fraz w dokładnym dopasowaniu, a następnie stosować semantyczne słowa kluczowe. W ten sposób nie będziesz musiał iść na kompromisy i stworzysz tekst, dzięki któremu wyszukiwarka bez pomyłek zidentyfikuje poruszaną przez Ciebie tematykę.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt