Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
28.08.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Podstrony serwisu, które warto zablokować przed robotami Google

Podstrony serwisu, które warto zablokować przed robotami Google

Zanim serwis pojawi się w wynikach wyszukiwania, zostaje zaindeksowany przez roboty wyszukiwarki. Witryny, które nie znajdują się w indeksie, nie pojawiają się nawet na ostatniej stronie rankingu. Czasami jednak, chociaż chcemy, aby użytkownicy znaleźli nas za pomocą Google, posiadamy w obrębie serwisu podstrony, które Googleboty nie powinny zaindeksować. Co wtedy zrobić? Wystarczy zablokować wybrane zasoby naszej strony przed robotami wyszukiwarki.

Jak zablokować stronę przed indeksacją?

Istnieją dwie metody na wskazanie robotom wyszukiwarki, żeby nie indeksowały wybranych podstron lub zasobów.

Tag meta name=”robots”

W sekcji <HEAD> wybranej podstrony należy wdrożyć tag meta name=”robots” za pomocą komendy:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

Roboty Google dostaną jasny sygnał, aby nie indeksować danej podstrony.

Plik robots.txt

Można posłużyć się plikiem robots.txt, blokując dostęp do serwisu dla wszystkich lub wybranych robotów indeksujących:

  • User-agent: wpisz nazwy robotów, które nie powinny indeksować strony; *oznacza wszystkie roboty
  • Disallow: wpisz katalogi serwisu lub podstrony, które chcesz wyłączyć z indeksacji

Przy tworzeniu pliku robots.txt trzeba uważać, aby nie zablokować całego serwisu przed robotami wyszukiwarki, po komendzie disallow wpisując /.

Dodatkowo oprócz powyższych sposobów stosuje się tag rel=”canonical” w celu wskazania robotom wyszukiwarki treści, która powinna znaleźć się w wynikach wyszukiwania. Przekierowanie kanoniczne wykorzystuje się na stronach, gdzie występuje filtrowanie lub sortowanie produktów, stronicowanie, kopie treści.

9 typów podstron, które nie powinny znaleźć się w indeksie wyszukiwarki

Kierując się naszym długoletnim doświadczeniem w optymalizacji serwisów internetowych, przygotowaliśmy listę 9 typów podstron, których nie warto indeksować.

Regulamin, polityka prywatności, polityka cookies

Wszelkiego rodzaju dokumenty spełniające obowiązki przedsiębiorcy związane z przepisami prawa najczęściej zawierają zapisy podobne do treści publikowanej przez inne serwisy internetowe. To grozi kopiami treści, więc tego typu zasoby lepiej zablokować przed indeksowaniem przez roboty wyszukiwarki.

Logowanie, rejestracja, odzyskiwanie hasła itp.

Formularze służące do logowania i rejestracji nie powinny znaleźć się w wynikach wyszukiwania, ponieważ ich obecność w wyszukiwarce nie przyniesie żadnej wartości dla użytkownika. Upewnij się, że przyciski na stronie prowadzące do tych funkcjonalności znajdują się w widocznych miejscach, by internauta nie miał problemu z ich znalezieniem.

Koszyk, zamówienie, ulubione produkty, zwroty produktów

To podstrony, które powinny być widoczne tylko dla użytkowników składających zamówienie. Nie warto, aby treść podstron trafiła do rankingu wyszukiwarki.

Wyniki wyszukiwania z wewnętrznej wyszukiwarki

Wewnętrzna wyszukiwarka pozwala użytkownikowi zdecydowanie szybkiej dotrzeć do treści lub produktów, które go interesują. Jednak przygotowana w oparciu o wpisane hasło lista wyników tworzy wewnętrzną duplikację treści (np. opisy produktów lub fragmenty artykułów pobierane są z odpowiednich podstron), co wpływa niekorzystnie na ocenę serwisu przez wyszukiwarkę Google. Tego typu podstrony źle wyglądają w wynikach wyszukiwania.

Treści z kopiami strony lub podstrony bez contentu

Jeśli w Twoim serwisie znajdują się podstrony z kopiami treści, których nie możesz usunąć lub przeredagować (np. ze względów prawnych), korzystając z komendy meta name=”robots” lub pliku robots.txt, zablokuj je przed indeksacją. Jeśli tego nie zrobisz, prawdopodobnie ucierpi pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Nie warto także zapraszać użytkowników na puste podstrony, więc tego typu zasoby również najlepiej wyideksować.

Dedykowane podstrony dla grafik

Część systemów CMS lub wtyczek służących do tworzenia galerii obrazów tworzy odrębne podstrony dla każdej grafiki. W rezultacie wyszukiwarka widzi pustą stronę, na której być może znajdą się słowa z atrybutu „alt” (opisu obrazka). Takie zasoby musimy również zablokować przed wyszukiwarką.

Nieprawidłowo zoptymalizowane tagi, archiwa dat generowane automatycznie przez CMS

Tagowanie artykułów może wzmacniać linkowanie wewnętrzne i ułatwiać użytkownikowi znalezienie tekstów o interesującej go tematyce, ale nieodpowiednio wdrożone będzie szkodziło optymalizacji, powodując kopie treści. Podobnie dzieje się w przypadku archiwum dat lub archiwum kategorii, które są generowane automatycznie przez niektóre systemy CMS, np. WordPress. Wszystkie tego typu podstrony należy wyindeksować, aby nie utrudniały w osiąganiu wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Stronicowanie nieprawidłowo zoptymalizowane pod SEO

Paginacja, czyli podzielenie treści na kolejne podstrony serwisu (najczęściej stosowana w przypadku listy produktów, artykułów, długich tekstów blogowych) ma wiele plusów, m.in. pozwala na szybsze wczytywanie się strony. Jednak aby działała poprawnie i nie szkodziła SEO, należy wdrożyć znaczniki rel=”prev” i rel=”next” lub przekierowania kanoniczne. Czasami wdrożenie takiego rozwiązania nie jest możliwe i wtedy konieczne staje się wyindeksowanie stronicowanych podstron.

Filtrowanie, sortowanie, zmiana widoku listy

Jeśli na podstronach, na których zmienia się jedynie układ treści, nie ma możliwości ustawienia tagu canonical, koniecznie trzeba je zablokować przed indeksacją. W tym przypadku polecamy użycie meta name=”robots” ustawionych w sekcji <HEAD >.

Przy blokowaniu wybranych podstron uważaj, aby nie zablokować całego serwisu!

Systemy CMS i wtyczki pozwalają z poziomu panelu administracyjnego zablokować stronę przed robotami wyszukiwarki za pomocą jednego kliknięcia. Zanim to zrobisz, uważnie przeczytaj, co ustawiasz – może się zdarzyć, że pole, które chcesz zaznaczyć, wyindeksuje cały serwis z wyników wyszukiwania. Wtedy cała witryna zostanie usunięta z indeksu Google, a Ty nie będziesz miał szansy dotarcia do użytkowników w wyszukiwarce.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt