Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
18.07.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Wyprzedane produkty w sklepie internetowym a optymalizacja strony

Wyprzedane produkty w sklepie internetowym a optymalizacja strony

Rotacja asortymentu to normalne zjawisko w sklepach internetowych. Nowe produkty zastępują przestarzałe modele lub słabo sprzedający się towar, zdarzają się także chwilowe braki magazynowe. W takiej sytuacji właściciel sklepu powinien zająć się nieaktualną podstroną produktową, aby nie wprowadzać w błąd klientów i nie zaprzepaścić efektów wypracowanych w procesie pozycjonowania. Co zrobić z nieaktualną kartą produktu? Skorzystaj z poniższych rozwiązań, które są przyjazne SEO i korzystne dla użytkowników.

Produkt chwilowo wyprzedany – postaw podstronę i poinformuj użytkownika o braku towaru

Przy czasowym braku asortymentu (np. z powodu opóźnień w dostawie z winy dystrybutora lub producenta albo w przypadku towarów sezonowych) podstronę z produktem należy pozostawić w strukturze serwisu, by była widoczna dla robotów wyszukiwarki i możliwa do zaindeksowania (<meta name=”robots” content=”index, follow”>. Kartę z wyprzedanym towarem można usunąć z linkowania wewnętrznego oraz z meny strony, aby użytkownik nie mógł do niej trafić, przeklikując serwis.

Z kolei użytkowników, którzy wejdą na produkt z wyników wyszukiwania, za pomocą boxów oraz przycisków call to action powinniśmy poinformować o:

  • Chwilowym braku towaru w magazynie,
  • Planowanej dacie dostawy,
  • Produktach podobnych,
  • Możliwości otrzymania powiadomienia mailowego, kiedy produkt pojawi się w magazynie.

Takie rozwiązanie jest korzystne, ponieważ:

  • Utrzymujesz widoczność produktu w wynikach wyszukiwania,
  • Pozyskujesz ruch z wyszukiwarki – klient może zainteresować się innym asortymentem z Twojej oferty,
  • W przypadku ponownej sprzedaży produktu nie musisz od nowa rozpoczynać procesu pozycjonowania,
  • Zachęcasz użytkowników do zakupu podobnego asortymentu, który sprzedajesz.

W uporządkowaniu produktów chwilowo wyprzedanych pomogą również wtyczki. Na przykład dla sklepu na WordPressie polecamy plugin YITH WooCommerce Badge Management pozwalający na oznaczanie towaru jako wyprzedanego i wrzucenie go na sam koniec listy produktowej. Dzięki temu karta produktu pozostaje w strukturze serwisu, ale klient buszujący po sklepie nie tak łatwo do niego dotrze.

Produkt na stałe zniknął z asortymentu e-sklepu – przekierowanie 301, strona błędu 404, a może usunięcie podstrony?

W przypadku, gdy zdecydujesz się na stałe wycofać produkt z asortymentu e-sklepu, skorzystaj z poniższych rozwiązań przyjaznych SEO:

Usuń kartę produktu, wdrażając przekierowanie 301 lub konwertującą stronę błędu 404

Intuicyjnie chciałbyś usunąć kartę produktu, gdy rezygnujesz z jego sprzedaży. Jak najbardziej możesz pozbyć się z serwisu nieaktualnej podstrony, jednak musisz pomyśleć o konsekwencjach tego działania dla procesu pozycjonowania. Jeśli do adresu URL wyprzedanego towaru prowadziło wiele linków zwrotnych, szkoda byłoby je stracić. W takim przypadku najlepiej zastosować przekierowanie 301. Innym sposobem jest przygotowanie atrakcyjnej strony błędu 404 kierującej użytkownika do asortymentu, który może mu się spodobać. To rozwiązanie dobrze sprawdza się dla kart produktów nielinkowanych z serwisów zewnętrznych.

Uwaga! Usuwając kartę produktową, zwróć uwagę, aby zlikwidować wszystkie wewnętrzne linki w serwisie, które do niej prowadziły. Sprawdź, czy w menu, podstronie kategorii, artykułach blogowych nie znajdują się odnośniki odsyłające do niedziałających sekcji Twojego sklepu.

Zastosuj przekierowanie 301

Karty produktu nie musisz usuwać z serwisu, aby była niewidoczna dla użytkowników i robotów wyszukiwarki. Wdrożenie przekierowania 301 sprawia, że w momencie przejścia na dany adres URL internauta lub Googlebot zostaje skierowany na inną podstronę. Nieaktualny produkt warto przekierować za pomocą 301-ki na:

  • Podobny produkt – najlepszym rozwiązaniem pod kątem generowania konwersji jest przekierowanie użytkownika na kartę produktu podobnego, np. nowszego modelu lub substytutu o takich samych albo bardzo zbliżonych parametrach i właściwościach,
  • Nadrzędną kategorię produktową – skieruj klienta do kategorii produktów, jeśli określony model, który go interesuje, został wyprzedany. Istnieje szansa, że wśród asortymentu znajdzie coś, co spełni jego oczekiwania,
  • Stronę główną – z punktu widzenia pozycjonowania jest to najgorszy rodzaj przekierowania i zdecydowanie polecamy za pomocą 301-ki przenosić użytkowników na karty podobnych produktów lub podstrony kategorii.

Wykorzystaj adres URL dla nowego produktu

Jeśli adres URL nie zawierał numeru ID lub cech charakterystycznych dla określonego modelu towaru (np. domena-sklep.pl/buty-do-biegania) i w zamian za wyprzedany produkt wprowadzasz w sklepie zbliżony do niego asortyment, podmień opis, cenę i wszystkie informacje na karcie produktu, pozostawiając ją w strukturze strony. Dzięki temu zachowasz wypracowane efekty pozycjonowania, a użytkownik zostanie skierowany do produktu, który trafi w jego potrzeby.

Pozostaw kartę produktu i odsyłaj użytkowników do innego asortymentu

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał z rozwiązania rekomendowanego dla produktów chwilowo wycofanych z oferty. Podstrony towarów, nawet tych na stałe usuniętych z asortymentu sklepu, można pozostawić w strukturze serwisu, szczególnie jeśli znajduje się na nich unikalna i ważna dla użytkownika treść – instrukcje obsługi, recenzje użytkowników, porady dotyczące użytkowania. Nie zapomnij o umieszczeniu widocznej informacji o braku dostępności produktu oraz przycisków i linków kierujących klientów do innych kart produktowych.

Stwórz kategorię „wyprzedane” dla nieaktualnych produktów

Wszystkie wyprzedane i wycofane z oferty produkty możesz zebrać w kategorii „wyprzedane”. W ten sposób uzyskasz ogromne korzyści z punktu widzenia pozycjonowania:

  • linki prowadzące do nieaktualnego asortymentu nadal będą wpływać na rankingowanie Twojego serwisu,
  • unikalne opisy produktów zbudują widoczność strony na tzw. frazy z długiego ogona w wyszukiwarce,
  • witryna nie ucierpi także na skutek usunięcia wartościowej treści, co nastąpiłoby, gdybyś zdecydował się na eliminację podstron produktowych.

Czy takie rozwiązanie ma korzyści z punktu widzenia użytkownika? Tak. Klient na Twojej stronie może sprawdzić archiwalną listę produktów i znaleźć interesujące informacje, chociażby opinie o towarze lub instrukcje obsługi.

Rozwijaj asortyment e-sklepu, pamiętając o SEO

Pozycjonowanie strony internetowej to proces długotrwały. Szczególnie w konkurencyjnych branżach droga do dobrych pozycji w wyszukiwarce nie będzie usłana różami. Raz wypracowane efekty optymalizacji serwisu internetowego można bardzo łatwo utracić poprzez usunięcie karty produktowej generującej duży ruch. Pamiętając o powyższych sposobach radzenia sobie z wyprzedanymi produktami, osiągniesz korzyści z punktu widzenia konwersji, usability strony i utrzymania rezultatów osiągniętych dzięki SEO!

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt