Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.10.2017 | czas czytania: 5 min | Słownik SEO | autor: Artefakt

Marketing szeptany (buzz marketing)

Marketing szeptany (buzz marketing)

Marketing szeptany, inaczej buzz marketing lub Words of Mouth Marketing (WoMM), jest zbiorem działań marketingowych, które opierają się na doraźnym, bezpośrednim kontakcie z odbiorcami. Obejmuje przede wszystkim wpisy na forach dyskusyjnych oraz komentarze na portalach społecznościowych (np. na Facebooku). Stosowanie tej formy promocji pozwala skutecznie angażować grupy użytkowników w wymianę opinii na temat produktów lub usług.

Korzyści z marketing szeptanego

Dobrze przeprowadzony marketing szeptany w internecie wspiera budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a także pomaga wzbudzać i utrzymywać zaufanie użytkowników oraz obecnych i potencjalnych klientów. Pozwala również lepiej poznawać potrzeby oraz oczekiwania konsumentów dzięki wnikliwej obserwacji wymiany opinii.

Narzędzia marketingu szeptanego warto stosować nie tylko ze względu na branding. Skutecznie wspomagają również pozycjonowanie i widoczność witryny w wyszukiwarkach. Liczne komentarze (np. na forach dyskusyjnych) przyczyniają się do zwiększania ruchu na stronie internetowej, a ten z kolei wpływa na konwersje i pozwala osiągać ustalone cele.

Umiejętne promowanie tematycznych wpisów lub komentarzy przekłada się także bezpośrednio na wzrost liczby zapytań ofertowych, a w efekcie poprawia sprzedaż produktów i usług. Klienci bardzo często rozpoczynają zakupy od przeczytania recenzji oraz ocen wystawionych przez internautów.

Podsumowując, inwestując w buzz marketing:

  • zbudujesz więź z klientami i wzbudzasz zainteresowanie,
  • zwiększasz sprzedaż produktów lub usług,
  • jesteś na bieżąco z aktualnymi trendami i poznajesz oczekiwania internautów,
  • wspomagasz działania SEO i pracujesz nad poprawą widoczności firmy w wyszukiwarce Google.

Jak prowadzić marketing szeptany?

Realizując marketing szeptany, agencje przekazują istotne marketingowo i wizerunkowo komunikaty dotyczące firmy, jej produktów lub usług. Pobudzają zainteresowanie, angażują konsumentów do dzielenia się wartościowymi informacjami i opiniami. W ten sposób zwiększają zainteresowanie marką wśród internautów i uzyskują pozytywne rekomendacje.

Działania składające się na buzz marketing:

  • Zgłębianie tematów związanych z branżą klienta,
  • Publikacja wpisów na popularnych blogach i forach tematycznych,
  • Odpowiadanie na pytania w toczących się dyskusjach, podsuwanie użytkownikom tematów do rozmów o produktach i usługach,
  • Pisanie zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny,
  • Skuteczne łączenie marketingu szeptanego z pozycjonowaniem.

Największa skuteczność – naturalny buzz marketing

Marketing szeptany najlepiej sprawdza się, kiedy w przekazywanie informacji o marce angażują się sami konsumenci, którzy mają wyrobione zdanie na temat polecanych produktów i usług. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby komunikaty pochodziły od liderów opinii (np. współpracujących blogerów, influencerów, vlogerów), a nawet od osób bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem (m.in. ambasadorów marki).

Marketing szeptany i kampanie reklamowe to zupełnie inne narzędzia. Promocja firmy nie może przyjmować formy uciążliwej reklamy. Agencja marketingu szeptanego stosuje plotki, rekomendacje, dyskusje i komentarze w taki sposób, aby nie przywodziły na myśl spamu, czyli np. niechcianych wiadomości albo kryptoreklamy. Komunikacja w różnych kanałach internetowych musi być spontaniczna, wyważona i przede wszystkim wiarygodna.

Cel marketingu szeptanego i monitoring kanałów buzz marketingu

Buzz marketing dysponuje szerokim wachlarzem narzędzi, które można stosować w trakcie kampanii. W pierwszej kolejności warto jednak określić precyzyjny cel marketingowy. Potrzebny jest wzrost sprzedaży produktów czy większa liczba obserwatorów profilu na Facebooku? A może pozytywna opinia wśród konsumentów? Wybór konkretnych założeń pozwoli lepiej dopasować kompleksowe rozwiązania.

Warto na bieżąco śledzić to, co dzieje się w różnych kanałach komunikacji. Stały monitoring komentarzy i wpisów na platformach społecznościowych lub obserwacja wątków dyskusyjnych na forach internetowych pozwalają sprawnie reagować na działania konsumentów.

Efektywny marketing szeptany

Jakie działania marketingu szeptanego sprawdzają się najlepiej? Zachęcanie użytkowników do dyskusji o produktach i usługach, wzbudzanie pozytywnych reakcji, aktywny udział w tematycznych dyskusjach, natychmiastowe reagowanie na zapytania i wątpliwości konsumentów, a także współpraca z liderami opinii, którzy mają dostęp do szerokiego grona odbiorców.

Serwisy społecznościowe

Facebook, YouTube, Pinterest, a w ostatnim czasie nawet Instagram to platformy, na których użytkownicy coraz częściej wymieniają się opiniami dotyczącymi zakupionych towarów lub usług, z których korzystali. Dzięki popularnym portalom mogą również pozyskiwać informacje bezpośrednio od marek i firm.

Fora dyskusyjne

Internetowe fora dyskusyjne to źródło niezliczonych opinii internautów na rozmaite tematy. Można tam znaleźć fachowe wskazówki, nierzadko od samych ekspertów. Struktura serwisów umożliwia sprawne zakładanie nowych wątków, aby szybko uzyskać odpowiedzi na nurtujące użytkownika pytania. Z podobną łatwością użytkownicy mogą też komentować istniejące zapytania.

Blogosfera

Coraz więcej firm podejmuje współpracę z blogerami, czyli liderami opinii, którzy otrzymują produkty do testów, a następnie publikują obiektywne opinie, tym samym zachęcając czytelników do udziału w aktywnych dyskusjach. Na podobnych zasadach działają również vlogerzy prowadzący popularne kanały na YouTube. Ich udział w marketingu szeptanym pomaga zaktywizować następne grupy użytkowników.

Komentarze pod artykułami

W artykułach publikowanych na portalach informacyjnych często pojawiają się wzmianki na temat marek, a pod nimi – liczne komentarze anonimowych internautów. Pozytywne lub negatywne opinie wpływają nie tylko na decyzję zakupową użytkowników, ale także na kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa.

Komunikacja w ramach buzz marketingu to w dużej mierze marketing szeptany na forach internetowych, a także w komentarzach na blogach i w serwisach społecznościowych, gdzie użytkownicy chętnie czytają i dzielą się rekomendacjami na temat marek, produktów lub usług. Pośród efektywnych działań można też wyróżnić takie formy jak testy konsumenckie i współpraca z liderami opinii.

Dobre praktyki buzz marketingu

Bez względu na wybór dostępnych kanałów i narzędzi marketingu szeptanego, warto zwracać uwagę na to, aby publikowane treści nie były utożsamiane z reklamą. Rozpowszechniane komunikaty nie mogą celowo wprowadzać odbiorców w błąd ani oczerniać konkurencji. Muszą być autentyczne oraz pasujące do tematyki poruszanej na danej stronie internetowej. Użytkownicy powinni mieć pewność, że mają do czynienia z rzetelnym źródłem informacji.

Powyższe zasady to część listy przygotowanej przez Związek Pracodawców Branży Internetowej, IAB Polska. Zbiór dobrych praktyk podpowiada, jak etycznie korzystać z dostępnych form marketingu szeptanego. W spisie znalazły się też inne wskazówki, m.in. dotyczące konieczności ochrony dzieci. Przestrzeganie dobrych praktyk buzz marketingu nie pozostawi internautom żadnych wątpliwości co do motywów realizowanej komunikacji.

Rekomendacje użytkowników kluczem do sukcesu

Opinie użytkowników odgrywają znaczącą rolę, jeśli chodzi o budowanie popularności konkretnych produktów lub usług. Konsumenci chcą korzystać tylko ze sprawdzonych rozwiązań – odwiedzać lekarzy specjalistów lub kupować kosmetyki o potwierdzonym działaniu, dlatego swoje wybory chętnie opierają na dostępnych rekomendacjach. Każda taka informacja ma znaczący wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Warto więc angażować się w marketing rekomendacji – prowadzić dyskusje z odbiorcami i inspirować ich do rozmów na tematy związane z marką.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt