Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
30.10.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Protokół http:// lub https:// stanowi część adresu URL. Nawet jeśli o nim zapomnimy podczas wpisywania nazwy domeny, pojawi się automatycznie w pasku przeglądarki, zapewniając poprawne wyświetlenie strony internetowej. Czy rodzaj protokołu ma znaczenie np. dla pozycjonowania strony? Czym różni się HTTPS od HTTP?

Co to jest HTTP?

HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) to protokół umożliwiający przesyłanie danych między klientem (przeglądarką) a serwerem, gdzie przechowywane są pliki strony. Odpowiada za zaprezentowanie strony internetowej użytkownikowi. HTTP posiada pewne mankamenty. Po pierwsze nie definiuje, w jaki sposób transmitowane są dane z serwera do klienta, więc istnieje ryzyko przechwycenia wrażliwych informacji. Po drugie nie przechowuje uprzednio przesłanych danych, które za każdym razem muszą być pobrane z serwera od nowa. Dlatego w celu przyspieszenia wczytania strony internetowej stosuje się mechanizm plików cookies.

Czym jest HTTPS?

Protokół HTTPS (czyli Hypertext Transfer Protocol Secure) to zabezpieczona wersja protokołu HTTP. Jego wdrożenie na stronie internetowej sprawia, że informacje przesyłane między serwerem a przeglądarką internetową nie dostaną się w niepowołane ręce. HTTPS szyfruje połączenie certyfikatem SSL lub TLS, gwarantując bezpieczeństwo danych użytkowników i właściciela witryny.

Często HTTPS jest błędnie utożsamiany ze wspomnianym wyżej SSL-em. Protokół HTTPS umożliwia przesyłanie informacji między serwerem a przeglądarką tak samo jak robi to HTTP, a SSL determinuje sposób „wędrówki” danych. Można więc powiedzieć, że to od zakupu certyfikatu SSL lub TLS zależy, czy strona internetowa zostanie zabezpieczona i protokół http:// w adresie URL zmieni się na https://.

Dlaczego warto przejść na HTTPS?

Implementacja certyfikatu SSL wiąże się z kosztami jego zakupu (od 50 zł rocznie) oraz z przeprowadzeniem konfiguracji plików strony i zewnętrznych narzędzi (np. Search Console lub Google Analytics). Konieczne jest także wdrożenie przekierowań 301 lub przekierowań kanonicznych (rel=”cannonical”), by nie stracić wypracowanych dotąd pozycji strony. Dla wyszukiwarki http://www.domena.plhttps://www.domena.pl to dwa inne adresy URL.

Skoro przejście na protokół HTTPS wiąże się z dodatkowymi wydatkami i pracami informatycznymi, czy warto na niego przechodzić? Tak. Google otwarcie mówi, że bezpieczeństwo przesyłanych informacji stawia bardzo wysoko. Prawdopodobnie wdrożenie certyfikatu SSL lub TLS należy do czynników rankingowych, wpływających na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania. Ponadto coraz częściej w przeglądarkach internetowych przy adresie URL pojawia się ostrzeżenie o niebezpiecznym połączeniu. Taki komunikat może odstraszyć użytkownika od dokonania konwersji (np. zrobienia zakupów, przesłania formularza kontaktowego) ze względu na obawę o bezpieczeństwo przesyłanych informacji.

Kto powinien przejść z HTTP na HTTPS?

Bezpieczeństwo przesyłania danych powinni zagwarantować przede wszystkim właściciele sklepów internetowych, banki oraz wszystkie inne instytucje i przedsiębiorcy, którzy pozyskują informacje od użytkowników. Google w tym roku zapowiada aktywną walkę ze stronami, które pobierają dane, a nie posiadają  HTTPS. Jeśli Twój serwis zawiera formularze lub pola logowania, koniecznie zastanów się nad wdrożeniem certyfikatu SSL. Nie tylko zagwarantujesz bezpieczeństwo danych, ale także obronisz swoją pozycję w wyszukiwarce.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt