Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
22.01.2016 | czas czytania: 5 min | Analityka | autor: Artefakt

Konwersje w AdWords i w Google Analytics

Konwersje w AdWords i w Google Analytics

Bardzo często klienci pytają nas czym są konwersje, jak zdefiniowane są na ich kontach AdWords oraz dlaczego liczba konwersji w panelu AdWords i w panelu Google Analytics różni się od siebie. Aby odpowiedzieć na te pytania, zacznijmy od tego czym w ogóle jest konwersja.

 

Z definicji konwersja ma miejsce wtedy, gdy użytkownik kliknie reklamę, a następnie wykona  określoną czynność np. dokona zakupu online, zapisze się do newslettera, pozostawi swoje dane kontaktowe, pobierze aplikację lub jakieś materiały (np. pdf) albo zadzwoni do firmy.

Konwersje są bardzo przydatną metryką pozwalającą mierzyć skuteczność prowadzonych działań a także dokonywać właściwej relokacji budżetu.

W panelu AdWords można spotkać się z kilkoma rodzajami konwersji:

Konwersje Google AdWords

  1. Konwersje – w tej kolumnie podana jest całkowita liczba konwersji zrealizowanych wskutek wybranych działań (zakup, rejestracja, pobranie itd.) Ilość raportowanych konwersji zależy od tego, czy dla danego działania powodującego konwersję ustawione mamy liczenie każdej, czy tylko pojedynczej konwersji.
  2. Kliknięcia z konwersją – w tej kolumnie raportowane są kliknięcia, które prowadzą do czynności zdefiniowanej jako konwersja (standardowo w ciągu 30 dni). Ta wartość pozwala na oszacowanie liczby pozyskanych niepowtarzalnych klientów. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę i kupi np. 3 przedmioty (sukienkę, torebkę i buty 🙂 w tej kolumnie pojawi się 1 kliknięcie z konwersją, natomiast w kolumnie Konwersje pojawią się 3 konwersje.
  3. Konwersje po obejrzeniu – w tej kolumnie raportowane są konwersje, które następują po wcześniejszym wyświetleniu użytkownikowi reklamy displayowej lub mulitimedialnej (film). W tym przypadku użytkownik nie klika w reklamę a jedynie ją widzi i zapamiętuje markę lub produkt, by później dokonać konwersji. Konwersja po wyświetleniu jest przypisywana do ostatniego wyświetlenia i dodatkowo automatycznie wykluczone są konwersje od użytkowników, którzy kliknęli już reklamy danego reklamodawcy w sieci wyszukiwania lub inne reklamy w sieci reklamowej.

Jeśli chodzi o konwersje w panelu Google Analytics mamy do czynienia z celami oraz transakcjami e-commerce.

Cele w Google Analytics, identycznie jak konwersje w AdWords dostarczają informacji o wykonaniu przez użytkownika określonej czynności w witrynie. Można wyróżnić kilka typów celów:

  1. Lokalizacja docelowa – czyli np. wczytanie thank you page
  2. Czas trwania – czyli spędzenie określonego  czasu na stronie
  3. Ilość stron na sesję – czyli wyświetlenie określonej ilości stron podczas sesji
  4. Zdarzenie – czyli wykonanie określonego zdarzenia np. obejrzenie filmiku

Konwersje e-commerce wskazują na łączną liczbę ukończonych zakupów w  witrynie.

Skąd więc te różnice w ilości realizacji konwersji, skoro zarówno AdWords jak i Analytics ma za zadanie raportować to samo np. sprzedaż produktów online?

Różnice pojawiają się ze względu na inną metodologię zbierania danych i są to przede wszystkim:

1. Źródło konwersji:

AdWords przypisuje konwersję do ostatniego kliknięcia AdWords (konwersje są rejestrowane tylko jeśli użytkownik kliknął reklamę z konta AdWords) natomiast w Analytics domyślny model to raportowania to  model ostatniego kliknięcia niebezpośredniego, który przypisuje konwersję do ostatniego kliknięcia z wykluczeniem wejść bezpośrednich. Można to zobrazować w ten sposób, że użytkownik szuka zielonych trampek, wchodzi na stronę reklamodawcy poprzez kliknięcie w reklamę AdWords ale nie dokonuje zakupu od razu, zastanawia się kilka dni, w międzyczasie wchodzi jeszcze na stronę reklamodawcy z innych źródeł a finalnie dokonuje zakupu (konwersji) wchodzą na stronę sklepu klikając w wyniki organiczne. W takim przypadku AdWords przypisze tę konwersję do kampanii AdWords, natomiast Analytics do wejścia z naturalnych wyników wyszukiwania.

2. Czas konwersji i raportowanie:

Wiadomo, że proces decyzyjny użytkownika jest złożony i trwa jakiś czas. Rzadko kiedy użytkownik dokonuje transakcji po pierwszym wejściu na stronę. Często kilka razy odwiedza witrynę reklamodawcy, porównuje oferty, ceny, koszty dostawy itd. i decyduje się na zakup po jakimś czasie.

AdWords raportuje konwersje według daty i godziny kliknięcia, które doprowadziło do pożądanego działania, a nie według daty tego działania, natomiast w Google Analytics rejestruje konwersję w dniu jej dokonania. W panelu AdWords konwersje raportowane są codziennie, standardowe „okno konwersji” ma 30 dni (można je jednak zmienić według własnych potrzeb) a dokonana konwersja widoczna jest na koncie w ciągu 3 godzin. W Analytics konwersja widoczna jest po upływie mniej więcej 9 godzin a pełne raportowanie pojawia się na koncie po 72 godzinach.

3. Unikalne konwersje i wszystkie konwersje:

Kolejne rozbieżności mogą wynikać z liczby zliczanych konwersji podczas 1 wizyty w witrynie. W AdWords mamy możliwość skonfigurowania tego jak będą mierzone konwersje. Czy będą to konwersje niepowtarzalne – czyli dla 1 kliknięcia zawsze będzie liczona 1 konwersja lub wszystkie konwersje – czyli dla 1 kliknięcia będzie zliczone wiele konwersji. W Analytics transakcje e-commerce mogą być rejestrowane wielokrotnie podczas jednej sesji, pod warunkiem że każda z nich ma niepowtarzalny identyfikator transakcji, czyli mamy tu podobny model zliczania jak w AdWords w opcji zliczania wszystkich konwersji, natomiast każdy cel w Analytics może być zarejestrowany tylko jeden raz na sesję (sesja trwa domyślnie 30 minut).

4. Wiele tagów konwersji na stronie:

Często na jednej stronie decydujemy się na zamieszczenie wielu tagów  konwersji (np. dla różnych działań). AdWords będzie zliczał oddzielną konwersję dla każdego tagu, natomiast w Analytics na jedną sesję może przypadać jedna realizacja celu dla każdego skonfigurowanego celu. Łączna liczba może wynieść maksymalnie 20 na sesję.

5. Konwersje na różnych urządzeniach i konwersje telefoniczne:

Użytkownicy często korzystają z wielu urządzeń (laptop, komórka, tablet) i mogą być zalogowani w nich na różnych przeglądarkach. AdWords umożliwia śledzenie konwersji konwersji dokonanych

na różnych urządzeniach. Dane te oparte są na rzeczywistym pomiarze i danych szacunkowych pochodzących od użytkowników, którzy zalogowali się w usługach Google.

Analytics nie oferuje obecnie mierzenia konwersji między urządzeniami. Dodatkowo Konwersje pochodzące z rozszerzeń połączeń telefonicznych reklam i raportowane w AdWords nie są obecnie raportowane w Analytics i nie można ich śledzić za pomocą celów.

Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia będą dla Was cenne i pozwolą lepiej zrozumieć konwersje oraz zasady ich zliczania w AdWords i Analytics.

 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt