Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
| czas czytania: 5 min | Analityka |

Konwersje w AdWords i w Google Analytics

Konwersje w AdWords i w Google Analytics

Bardzo często klienci pytają nas czym są konwersje, jak zdefiniowane są na ich kontach AdWords oraz dlaczego liczba konwersji w panelu AdWords i w panelu Google Analytics różni się od siebie. Aby odpowiedzieć na te pytania, zacznijmy od tego czym w ogóle jest konwersja.

 

Z definicji konwersja ma miejsce wtedy, gdy użytkownik kliknie reklamę, a następnie wykona  określoną czynność np. dokona zakupu online, zapisze się do newslettera, pozostawi swoje dane kontaktowe, pobierze aplikację lub jakieś materiały (np. pdf) albo zadzwoni do firmy.

Konwersje są bardzo przydatną metryką pozwalającą mierzyć skuteczność prowadzonych działań a także dokonywać właściwej relokacji budżetu.

W panelu AdWords można spotkać się z kilkoma rodzajami konwersji:

Konwersje Google AdWords

  1. Konwersje – w tej kolumnie podana jest całkowita liczba konwersji zrealizowanych wskutek wybranych działań (zakup, rejestracja, pobranie itd.) Ilość raportowanych konwersji zależy od tego, czy dla danego działania powodującego konwersję ustawione mamy liczenie każdej, czy tylko pojedynczej konwersji.
  2. Kliknięcia z konwersją – w tej kolumnie raportowane są kliknięcia, które prowadzą do czynności zdefiniowanej jako konwersja (standardowo w ciągu 30 dni). Ta wartość pozwala na oszacowanie liczby pozyskanych niepowtarzalnych klientów. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę i kupi np. 3 przedmioty (sukienkę, torebkę i buty 🙂 w tej kolumnie pojawi się 1 kliknięcie z konwersją, natomiast w kolumnie Konwersje pojawią się 3 konwersje.
  3. Konwersje po obejrzeniu – w tej kolumnie raportowane są konwersje, które następują po wcześniejszym wyświetleniu użytkownikowi reklamy displayowej lub mulitimedialnej (film). W tym przypadku użytkownik nie klika w reklamę a jedynie ją widzi i zapamiętuje markę lub produkt, by później dokonać konwersji. Konwersja po wyświetleniu jest przypisywana do ostatniego wyświetlenia i dodatkowo automatycznie wykluczone są konwersje od użytkowników, którzy kliknęli już reklamy danego reklamodawcy w sieci wyszukiwania lub inne reklamy w sieci reklamowej.

Jeśli chodzi o konwersje w panelu Google Analytics mamy do czynienia z celami oraz transakcjami e-commerce.

Cele w Google Analytics, identycznie jak konwersje w AdWords dostarczają informacji o wykonaniu przez użytkownika określonej czynności w witrynie. Można wyróżnić kilka typów celów:

  1. Lokalizacja docelowa – czyli np. wczytanie thank you page
  2. Czas trwania – czyli spędzenie określonego  czasu na stronie
  3. Ilość stron na sesję – czyli wyświetlenie określonej ilości stron podczas sesji
  4. Zdarzenie – czyli wykonanie określonego zdarzenia np. obejrzenie filmiku

Konwersje e-commerce wskazują na łączną liczbę ukończonych zakupów w  witrynie.

Skąd więc te różnice w ilości realizacji konwersji, skoro zarówno AdWords jak i Analytics ma za zadanie raportować to samo np. sprzedaż produktów online?

Różnice pojawiają się ze względu na inną metodologię zbierania danych i są to przede wszystkim:

1. Źródło konwersji:

AdWords przypisuje konwersję do ostatniego kliknięcia AdWords (konwersje są rejestrowane tylko jeśli użytkownik kliknął reklamę z konta AdWords) natomiast w Analytics domyślny model to raportowania to  model ostatniego kliknięcia niebezpośredniego, który przypisuje konwersję do ostatniego kliknięcia z wykluczeniem wejść bezpośrednich. Można to zobrazować w ten sposób, że użytkownik szuka zielonych trampek, wchodzi na stronę reklamodawcy poprzez kliknięcie w reklamę AdWords ale nie dokonuje zakupu od razu, zastanawia się kilka dni, w międzyczasie wchodzi jeszcze na stronę reklamodawcy z innych źródeł a finalnie dokonuje zakupu (konwersji) wchodzą na stronę sklepu klikając w wyniki organiczne. W takim przypadku AdWords przypisze tę konwersję do kampanii AdWords, natomiast Analytics do wejścia z naturalnych wyników wyszukiwania.

2. Czas konwersji i raportowanie:

Wiadomo, że proces decyzyjny użytkownika jest złożony i trwa jakiś czas. Rzadko kiedy użytkownik dokonuje transakcji po pierwszym wejściu na stronę. Często kilka razy odwiedza witrynę reklamodawcy, porównuje oferty, ceny, koszty dostawy itd. i decyduje się na zakup po jakimś czasie.

AdWords raportuje konwersje według daty i godziny kliknięcia, które doprowadziło do pożądanego działania, a nie według daty tego działania, natomiast w Google Analytics rejestruje konwersję w dniu jej dokonania. W panelu AdWords konwersje raportowane są codziennie, standardowe „okno konwersji” ma 30 dni (można je jednak zmienić według własnych potrzeb) a dokonana konwersja widoczna jest na koncie w ciągu 3 godzin. W Analytics konwersja widoczna jest po upływie mniej więcej 9 godzin a pełne raportowanie pojawia się na koncie po 72 godzinach.

3. Unikalne konwersje i wszystkie konwersje:

Kolejne rozbieżności mogą wynikać z liczby zliczanych konwersji podczas 1 wizyty w witrynie. W AdWords mamy możliwość skonfigurowania tego jak będą mierzone konwersje. Czy będą to konwersje niepowtarzalne – czyli dla 1 kliknięcia zawsze będzie liczona 1 konwersja lub wszystkie konwersje – czyli dla 1 kliknięcia będzie zliczone wiele konwersji. W Analytics transakcje e-commerce mogą być rejestrowane wielokrotnie podczas jednej sesji, pod warunkiem że każda z nich ma niepowtarzalny identyfikator transakcji, czyli mamy tu podobny model zliczania jak w AdWords w opcji zliczania wszystkich konwersji, natomiast każdy cel w Analytics może być zarejestrowany tylko jeden raz na sesję (sesja trwa domyślnie 30 minut).

4. Wiele tagów konwersji na stronie:

Często na jednej stronie decydujemy się na zamieszczenie wielu tagów  konwersji (np. dla różnych działań). AdWords będzie zliczał oddzielną konwersję dla każdego tagu, natomiast w Analytics na jedną sesję może przypadać jedna realizacja celu dla każdego skonfigurowanego celu. Łączna liczba może wynieść maksymalnie 20 na sesję.

5. Konwersje na różnych urządzeniach i konwersje telefoniczne:

Użytkownicy często korzystają z wielu urządzeń (laptop, komórka, tablet) i mogą być zalogowani w nich na różnych przeglądarkach. AdWords umożliwia śledzenie konwersji konwersji dokonanych

na różnych urządzeniach. Dane te oparte są na rzeczywistym pomiarze i danych szacunkowych pochodzących od użytkowników, którzy zalogowali się w usługach Google.

Analytics nie oferuje obecnie mierzenia konwersji między urządzeniami. Dodatkowo Konwersje pochodzące z rozszerzeń połączeń telefonicznych reklam i raportowane w AdWords nie są obecnie raportowane w Analytics i nie można ich śledzić za pomocą celów.

Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia będą dla Was cenne i pozwolą lepiej zrozumieć konwersje oraz zasady ich zliczania w AdWords i Analytics.

 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt