Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
09.10.2014 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

Liczba stron internetowych rośnie lawinowo z roku na rok. Szacuje się, że jest ich obecnie ponad pół miliarda. Niestety, na pierwszych stronach wyszukiwarki Google jest (zazwyczaj) tylko 10 miejsc. Właściciele witryn podejmują różne działania, często nieetyczne, by znaleźć się na jednym z nich. Liczą na pozyskanie ruchu, który wpłynie na sprzedaż i zyski z ich działalności.

Flagowe algorytmy Google – Panda i Pingwin

 

Firma Google stanęła w ostatnim czasie przed dwoma dużymi problemami:

  • Ogromna liczba stron sprawia, że dużo trudniej jest ułożyć strony w rankingu tak, by na pierwszej stronie zaprezentować użytkownikowi najtrafniejsze wyniki.
  • Wiele stron jest pozycjonowanych nieetycznymi metodami (jak Systemy Wymiany Linków), by oszukać algorytm Google i dostać się na pierwszą stronę, co pogarsza ogólną trafność i jakość wyników.

Są to duże przeszkody w dążeniu do celu wyszukiwarki Google, którym jest prezentacja jak najbardziej dopasowanych wyników do zapytania użytkownika oraz wybrania wśród nich stron najbardziej wartościowych.

Do pomocy wkracza Panda i Pingwin

Rozwój technologii i dynamiczne zmiany w sposobie, w jaki użytkownicy korzystają z Internetu, skłoniły gigantów takich jak Google do ciągłego doskonalenia swoich algorytmów wyszukiwania, aby zapewnić jak najbardziej trafne i wysokiej jakości wyniki. W tym kontekście narodziły się dwa kluczowe algorytmy – Panda i Pingwin, które odgrywają zasadniczą rolę w kształtowaniu wyników wyszukiwania i w rankingach stron internetowych. Jeśli właściciele stron chcą osiągnąć czołowe wyniki, powinni zapoznać się z opisami tych algorytmów, bo to one kryją odpowiedź do tego, jak można przekonać Google, że nasza strona jest wartościowa i zasługuje na wysokie miejsce.

 

Algorytm Google Panda

W Polsce wprowadzona w sierpniu 2011 roku (aktualizacja Panda 4.2 ). Jak można było przeczytać w komunikatach Google, Panda ma służyć do zwiększenia widoczności witryn wysokiej jakości. Jaka zatem jest to witryna? Przede wszystkim taka, która prezentuje treść lub inną zawartość, która może usatysfacjonować użytkownika. Najlepiej można zobaczyć różnicę na przykładzie trzech portali filmowych:

  • Serwis A publikował na swoich stronach recenzje filmów, seriali i nowości ze świata filmowego. Były one bardzo krótkie, czasem miały tylko po 50 słów. Właściciele kładli jednak nacisk na liczbę podstron i klikalność reklam, jakość była na drugim miejscu.
  • Serwis B publikował długie, rzetelne recenzje filmów, ale były one skopiowane z innych portali i blogów. Właściciele serwisu wypełniali go sztucznie treścią, nie przykładając się do stworzenia zawartości samodzielnie. Ponownie liczyły się tu tylko liczba wyświetleń i klikalność reklam.
  • Serwis C skupił się na prezentacji recenzji napisanych przez własny zespół redakcyjny. Recenzje publikowane są rzadziej, ale są dłuższe i na ich podstawie użytkownik może ocenić czy warto zobaczyć dany film.

Przed wejściem w życie algorytmu Panda serwisy A i B dość łatwo mogły prześcignąć serwis C i dostać się na pierwsze pozycje wyszukiwarki. Takie wyniki były oczywiście klikane, ale użytkownicy nie znajdowali tego, czego szukali. Po wprowadzeniu algorytmu Panda, serwisy A i B zaliczyły duże spadki pozycji i odwiedzalności, natomiast lepsze pozycje zajął serwis C. Jako jedyny z całej trójki prezentował wartościową, oryginalną treść, której szukał użytkownik i która była dla niego pomocna.

To dobrze obrazuje, na co zwraca uwagę Google przy ocenianiu stron. Gdy postaramy się o oryginalną, wartościową treść, napisaną przede wszystkim dla użytkownika, to algorytm Panda nie powinien zagrozić stronie.

Algorytm Google Pingwin

Blisko rok po Pandzie Google wprowadziło kolejny ważny algorytm o nazwie Pingwin. Obniża on pozycje stron, które pozycjonowane są nieetycznymi metodami. Jakie to metody? Jest to szereg działań, niezgodnych z wytycznymi Google jak m.in.

  • stosowanie nienaturalnych linków zwrotnych z serwisów o niskiej jakości (na celowniku głównie systemy wymiany linków)
  • przeoptymalizowanie strony
  • upychanie słów kluczowych w treści

Algorytm Google Pingwin zwraca uwagę na linki wskazujące na daną domenę, analizuje je pod kątem jakości. Natomiast popularne w Polsce Sytemy Wymiany Linków to najlepszy sposób, by wpędzić domenę w kłopoty. Oferują one dużą liczbę linków zwrotnych za niewielkie pieniądze, ale z witryn o marnej jakości, co obecnie algorytm wyszukiwarki Google dość łatwo wychwytuje. Aby uniknąć ukarania strony przez algorytm Pingwin, należy unikać niskiej jakości, nienaturalnych linków i zadbać o zawartość strony zgodną z wytycznymi Google.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że podobnie jak przy algorytmie Panda, brana jest pod uwagę zawartość strony, z tą różnicą, że algorytm Pingwin Google ocenia stronę pod kątem nadużyć niezgodnych z wytycznymi.

Wnioski na podstawie działań Google

Nie warto oszukiwać Google, stosując niedozwolone metody jak upychanie słów kluczowych, wspomniane systemy wymiany linków czy inne źródła odnośników zwrotnych niskiej jakości. Ostatecznie są bardzo duże szanse, że takie działania będą wykryte. Google regularnie dokonuje aktualizacji swoich algorytmów, by jeszcze skuteczniej wykrywać strony łamiące regulamin. Łącznie w ciągu roku jest około 500 aktualizacji, z czego kilkadziesiąt z nich jest wysokiej rangi.

Ostatnie zmiany w algorytmach to wyraźna wskazówka od Google, jakie witryny mają szanse osiągnąć wysokie miejsca. Strona o dopracowanej zawartości, bogatej i pomocnej dla użytkownika treści już na początku jest dobrze oceniana. Jeśli dodatkowo wskazują na nią zaufane, wartościowe linki pochodzące z różnych domen, również dobrze postrzeganych przez Google, to witryna ma duże szanse na znalezienie się na wysokich pozycjach. Szukanie drogi na skróty za jak najmniejsze koszty jest po prostu nieopłacalne.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

pozycjonowanie strony na wordpress 15.09.2025 | czas czytania: 5 min | SEO

Pozycjonowanie strony na WordPressie – 10 fundamentów

WordPress to platforma przyjazna dla osób poszukujących intuicyjnych rozwiązań do prowadzenia serwisu internetowego. Optymalizacja i pozycjonowanie strony opartej na WordPressie to skuteczna droga do zwiększenia jej popularności. Wystarczy zadbać o kilka podstawowych kwestii dot. SEO (ang. Search Engine Optymization), aby pojawiły się pierwsze efekty. Poniżej prezentujemy 10 elementów, o których warto pamiętać podczas projektowania i pozycjonowania serwisu zbudowanego na CMS WordPress oraz metody, jak je wdrożyć. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen

Nowoczesne koncepcje marketingowe – jak zmieniają się zasady gry w erze AI? 12.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Nowoczesne koncepcje marketingowe – jak zmieniają się zasady gry w erze AI?

Jeszcze dekadę temu nowoczesne koncepcje marketingowe opierały się głównie na digitalizacji działań i obecności w internecie. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – mamy do czynienia z rewolucją, której głównym napędem jest sztuczna inteligencja. Automatyzacja, hiperpersonalizacja i zaawansowana analityka danych sprawiają, że zasady gry w marketingu zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Nowi gracze zdobywają rynek, a tradycyjne firmy muszą się dostosować, aby nie zostać w tyle. W tym artykule pokażemy, jak Marketing 4.0, Marketing 5.0, a także klasyczne modele – od Koncepcji 4P po Koncepcję 7P – łączą się dziś z narzędziami AI, aby tworzyć skuteczne działania marketingowe i budować przewagę konkurencyjną. Dowiesz się również, jak Ty, jako przedsiębiorca, możesz z nich korzystać w swojej codziennej pracy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

Zastosowanie AI w kampaniach e-mail marketingowych – jak zwiększyć skuteczność mailingu? 08.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Zastosowanie AI w kampaniach e-mail marketingowych – jak zwiększyć skuteczność mailingu?

Czy wiesz, że e-mail marketing wciąż generuje średnio 42 zł przychodu z każdej wydanej złotówki? To czyni go jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z klientami. Problem w tym, że rynek jest przesycony wiadomościami, a skrzynki odbiorcze użytkowników pękają w szwach. Rozwiązaniem okazuje się sztuczna inteligencja, która nie tylko zwiększa skuteczność kampanii, ale też pozwala tworzyć doświadczenia dopasowane do indywidualnych potrzeb odbiorców. W tym artykule pokażemy, jak zastosowanie AI w automatyzacji marketingu odmienia oblicze mailingu. Dowiesz się, jak działa automatyzacja e-mail marketingu, w jaki sposób tworzenie spersonalizowanych kampanii wpływa na konwersje oraz jakie narzędzia warto znać. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt