Marketing szeptany (buzz marketing) w internecie - Artefakt

Marketing szeptany

Buzz marketing

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany (buzz marketing) obejmuje wszelkie działania marketingowe wykorzystujące bezpośredni i spontaniczny kontakt z odbiorcami poprzez wpisy na forach dyskusyjnych oraz w serwisach społecznościowych. Buzz marketing pozwala docierać z konkretnym przekazem wprost do potencjalnych klientów. Opiera się przede wszystkim na szybko rozprzestrzeniających się informacjach.
schemat komunikacji w marketingu szeptanym

Korzyści z marketing szeptanego

Dobrze przeprowadzony marketing szeptany w Internecie wspiera budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a także pomaga wzbudzać i utrzymywać zaufanie użytkowników oraz obecnych i potencjalnych klientów. Pozwala również lepiej poznawać potrzeby oraz oczekiwania konsumentów dzięki wnikliwej obserwacji wymiany opinii.

Narzędzia marketingu szeptanego warto stosować nie tylko ze względu na branding. Skutecznie wspomagają również pozycjonowanie i widoczność witryny w wyszukiwarkach. Liczne komentarze (np. na forach dyskusyjnych) przyczyniają się do zwiększania ruchu na stronie internetowej, a ten z kolei wpływa na konwersje i pozwala osiągać ustalone cele.

Umiejętne promowanie tematycznych wpisów lub komentarzy przekłada się także bezpośrednio na wzrost liczby zapytań ofertowych, a w efekcie poprawia sprzedaż produktów i usług. Klienci bardzo często rozpoczynają zakupy od przeczytania recenzji oraz ocen wystawionych przez internautów.

wiez z klientami

Buduj więź z klientami i wzbudzaj zainteresowanie

zwieksz sprzedaz

Zwiększ sprzedaż produktów lub usług

poznawaj

Bądź na bieżąco z aktualnymi trendami i poznawaj oczekiwania

wspomaganie

Wspomagaj działania SEO i popraw widoczność firmy w wyszukiwarce Google

Jak prowadzić marketing szeptany?

Realizując marketing szeptany, agencje przekazują istotne marketingowo i wizerunkowo komunikaty dotyczące firmy, jej produktów lub usług. Pobudzają zainteresowanie, angażują konsumentów do dzielenia się wartościowymi informacjami i opiniami. W ten sposób zwiększysz zainteresowanie marką wśród internautów i uzyskasz pozytywne rekomendacje.
monitoring social media

Co wyróżnia dobre agencje buzz marketingu?

  • Ścisła współpraca z klientami,
  • Zgłębianie tematów związanych z branżą klienta,
  • Publikacja wpisów na popularnych blogach i forach tematycznych,
  • Odpowiadanie na pytania w toczących się dyskusjach, podsuwanie użytkownikom tematów do rozmów o produktach i usługach,
  • Pisanie zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny,
  • Skuteczne łączenie marketingu szeptanego z pozycjonowaniem,
  • Szczegółowe raportowanie realizowanych kampanii.

Buzzmarketing w naturalnej formie

Marketing szeptany – z ang. buzz marketing lub Words of Mouth Marketing (WoMM) – najlepiej sprawdza się, kiedy w przekazywanie informacji o marce angażują się sami konsumenci, którzy mają wyrobione zdanie na temat polecanych produktów i usług. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby komunikaty pochodziły od liderów opinii (np. współpracujących blogerów, influencerów, vlogerów), a nawet od osób bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem (m.in. ambasadorów marki).

Marketing szeptany i kampanie reklamowe to zupełnie inne narzędzia. Promocja firmy nie może przyjmować formy uciążliwej reklamy. Agencja marketingu szeptanego stosuje plotki, rekomendacje, dyskusje i komentarze w taki sposób, aby nie przywodziły na myśl spamu, czyli np. niechcianych wiadomości albo kryptoreklamy. Komunikacja w różnych kanałach internetowych musi być spontaniczna, wyważona i przede wszystkim wiarygodna.

marketing

Precyzyjny cel marketingu szeptanego

Buzz marketing dysponuje szerokim wachlarzem narzędzi, które można stosować w trakcie kampanii. W pierwszej kolejności warto jednak określić precyzyjny cel marketingowy. Potrzebny jest wzrost sprzedaży produktów czy większa liczba obserwatorów profilu na Facebooku? A może pozytywna opinia wśród konsumentów? Wybór konkretnych założeń pozwoli lepiej dopasować kompleksowe rozwiązania.

Przed rozpoczęciem kampanii dokładnie analizujemy dotychczasową obecność marki i produktów klienta w sieci, a następnie pomagamy ustalić mierzalny cel.  Wskazujemy mocne i słabe strony, a także elementy komunikacji, na które należy położyć nacisk. Sugerujemy fora, rankingi i portale, na których warto realizować buzz marketing. Do działania przystępujemy po akceptacji założeń strategicznych przez klienta. Ze względu na fakt, że tworzymy indywidualne oferty na marketing szeptany, cennik na te usługi nie jest dostępny online.

post facebook mobile

Monitoring kanałów buzz marketingu

Warto na bieżąco śledzić to, co dzieje się w różnych kanałach komunikacji. Stały monitoring komentarzy i wpisów na platformach społecznościowych lub obserwacja wątków dyskusyjnych na forach internetowych pozwalają sprawnie reagować na działania konsumentów.

Wiemy, że dobry research to podstawa. Dokładamy wszelkich starań, aby nasi klienci zawsze znaleźli się w centrum aktualnych wydarzeń. Monitorujemy media społecznościowe, używając do tego wyspecjalizowanych narzędzi. Umożliwia to szybką reakcję w temacie istotnym dla produktu bądź marki, a także pozwala wychwycić publikacje dotyczące konkretnych słów kluczowych.

marketing szeptany wykres
infografika marketing szeptany

Rekomendacje użytkowników kluczem do sukcesu

Opinie użytkowników odgrywają znaczącą rolę, jeśli chodzi o budowanie popularności konkretnych produktów lub usług. Konsumenci chcą korzystać tylko ze sprawdzonych rozwiązań – odwiedzać lekarzy specjalistów lub kupować kosmetyki o potwierdzonym działaniu, dlatego swoje wybory chętnie opierają na dostępnych rekomendacjach.

Coraz więcej osób dzieli się doświadczeniami w Internecie. Powszechne stają się recenzje odwiedzonych restauracji, opinie o hotelach, polecenia używanych produktów albo bezpośrednie zapytania ofertowe pojawiające się w komentarzach firm. Każda taka informacja ma znaczący wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Warto więc angażować się w marketing rekomendacji – prowadzić dyskusje z odbiorcami i inspirować ich do rozmów na tematy związane z marką.

Efektywny marketing szeptany

Jakie działania marketingu szeptanego sprawdzają się najlepiej? Zachęcanie użytkowników do dyskusji o produktach i usługach, wzbudzanie pozytywnych reakcji, aktywny udział w tematycznych dyskusjach, natychmiastowe reagowanie na zapytania i wątpliwości konsumentów, a także współpraca z liderami opinii, którzy mają dostęp do szerokiego grona odbiorców.

Komunikacja w ramach buzz marketingu to w dużej mierze marketing szeptany na forach internetowych, a także w komentarzach na blogach i w serwisach społecznościowych, gdzie użytkownicy chętnie czytają i dzielą się rekomendacjami na temat marek, produktów lub usług. Pośród efektywnych działań można też wyróżnić takie formy, jak testy konsumenckie i współpraca z liderami opinii.

Buzz marketing powinien być prowadzony w różnych miejscach w Internecie!

marketing szeptany

SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE
Facebook, Youtube, Pinterest, a w ostatnim czasie nawet Instagram to platformy, na których użytkownicy coraz częściej wymieniają się opiniami dotyczącymi zakupionych towarów lub usług, z których korzystali. Dzięki popularnym portalom mogą również pozyskiwać informacje bezpośrednio od marek i firm.

FORA DYSKUSYJNE
Internetowe fora dyskusyjne to źródło niezliczonych opinii internautów na rozmaite tematy. Można tam znaleźć fachowe wskazówki, nierzadko od samych ekspertów. Struktura serwisów umożliwia sprawne zakładanie nowych wątków, aby szybko uzyskać odpowiedzi na nurtujące użytkownika pytania. Z podobną łatwością użytkownicy mogą też komentować istniejące zapytania.

buzz marketing
blog marketing szeptany

BLOGOSFERA
Coraz więcej firm podejmuje współpracę z blogerami czyli liderami opinii, którzy otrzymują produkty do testów, a następnie publikują obiektywne opinie, tym samym zachęcając czytelników do udziału w aktywnych dyskusjach. Na podobnych zasadach działają również vlogerzy prowadzący popularne kanały na YouTube. Ich udział w marketingu szeptanym pomaga zaktywizować następne grupy użytkowników.

KOMENTARZE POD ARTYKUŁAMI
W artykułach publikowanych na portalach informacyjnych często pojawiają się wzmianki na temat marek, a pod nimi – liczne komentarze anonimowych internautów. Pozytywne lub negatywne opinie wpływają nie tylko na decyzję zakupową użytkowników, ale także na kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa.

kampania buzz marketing

Dobre praktyki buzz marketingu

Bez względu na wybór dostępnych kanałów i narzędzi marketingu szeptanego, warto zwracać uwagę na to, aby publikowane treści nie były utożsamiane z reklamą. Rozpowszechniane komunikaty nie mogą celowo wprowadzać odbiorców w błąd ani oczerniać konkurencji. Muszą być autentyczne oraz pasujące do tematyki poruszanej na danej stronie internetowej. Użytkownicy powinni mieć pewność, że mają do czynienia z rzetelnym źródłem informacji.

Powyższe zasady to część listy przygotowanej przez Związek Pracodawców Branży Internetowej, IAB Polska. Zbiór dobrych praktyk podpowiada, jak etycznie korzystać z dostępnych form marketingu szeptanego. W spisie znalazły się też inne wskazówki, m.in. dotyczące konieczności ochrony dzieci. Przestrzeganie dobrych praktyk buzz marketingu nie pozostawi internautom żadnych wątpliwości co do motywów realizowanej komunikacji.

Działaj kompleksowo

Kluczem do zdobycia i utrzymania zainteresowania użytkowników Internetu jest autentyczność przekazu firmy. Nie da się tego w pełni uzyskać, sięgając wyłącznie po narzędzia marketingu szeptanego. Wszystkie elementy WoMM spełniają swoje zadania najefektywniej w połączeniu z innymi formami promocji. Aby osiągnąć wyraźne rezultaty, warto postawić na wielokanałową komunikację.

Prowadząc marketing szeptany, agencja Artefakt realizuje całościową kampanię marketingową, która zwiększa widoczność marki w sieci oraz dba o jej wizerunek. Wykorzystanie różnych kanałów komunikacji i narzędzi dostępnych w Internecie pozwoli dotrzeć do szerokiej grupy konsumentów, co przełoży się bezpośrednio na wyniki sprzedaży.

metody komunikacji