Codziennie pojawia się na nim 85 tys. nowych filmów zamieszczanych zarówno przez osoby prywatne (np. wideoblogi), jak i przez firmy oraz instytucje (np. zwiastuny filmowe, teledyski, prezentacje). Dzięki bardzo dużemu zasięgowi YouTube staje się również coraz bardziej popularnym medium reklamowym. Można w nim emitować banery reklamowe, jednak znacznie większe możliwości daje reklama AdWords dla wideo.
AdWords dla wideo to system umożliwiający wyświetlanie filmów promocyjnych na YouTube obok niekomercyjnych treści. Najpopularniejszy format reklam wideo na YouTube – reklamy In-Stream rozliczane są w modelu CPV (cost per view), czyli płatności za obejrzenie. Użytkownik po kliknięciu w film reklamowy może przejść do strony internetowej reklamodawcy lub do jego kanału YouTube. Reklamy wideo mogą być również wyświetlane na witrynach lub w aplikacjach w sieci reklamowej Google.
Zasięg – 20 mln spośród prawie 28 mln (czyli 73%) polskich internautów korzysta z YouTube. Serwis z treściami wideo należący do Google to druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie i trzecia najpopularniejsza witryna w Polsce. Dzięki temu reklama może dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców.
Precyzyjne targetowanie – kampanie reklamowe na YouTube mogą być kierowane do bardzo precyzyjnych grup docelowych wyróżnionych na podstawie kryteriów demograficznych, zainteresowań, miejsc docelowych (konkretnych filmów, kanałów), kategorii tematycznych lub słów kluczowych. Mogą być również kierowane remarketingowo do osób, które wcześniej odwiedziły stronę www reklamodawcy lub jego kanał.
Przystępność cenowa – koszt przygotowania i wyświetlania reklam na YouTube jest dużo niższy niż w przypadku reklamy telewizyjnej. Z reguły koszt obejrzenia reklamy na YouTube przez użytkownika wynosi od kilku do kilkunastu groszy. Za pominięte reklamy nie są naliczane opłaty, co jest bardzo atrakcyjne dla reklamodawców.
Mierzalność – jedną z największych zalet reklamy w YouTube jest możliwość szczegółowego mierzenia efektów kampanii reklamowej. W przypadku tradycyjnych kanałów reklamowych niemal niemożliwe jest określenie, czy naprawdę reklamodawca dotarł do docelowych odbiorców. Dzięki Google AdWords reklamodawca ma bezpłatny dostęp do raportów analitycznych. Obejmują one liczbę osób, które obejrzały film oraz liczbę nowych klientów, którzy nawiązali kontakt z firmą za pośrednictwem tego filmu.
Możliwość udostępniania – reklamy jak wszystkie inne filmy na YouTube mogą być udostępnianie przez użytkowników na ich stronach www lub w social mediach. Jeśli odbiorca uzna, że film promocyjny jest interesujący albo zabawny, może się nim podzielić z innymi osobami i dzięki temu zwiększyć jego zasięg bez dodatkowych kosztów ze strony reklamodawcy.
Dzięki naszemu doświadczeniu jesteśmy w stanie zaproponować optymalny budżet i wybrać najbardziej efektywne metody kierowania z opcji dostępnych dla kampanii wideo. Z naszą pomocą klienci oszczędzają czas, potrzebny na zarządzanie kampanią, i środki, które mogłyby zostać wykorzystywane mniej efektywnie przy samodzielnym prowadzeniu kampanii.
Całkowity budżet, który reklamodawca przeznaczy na kampanię YouTube AdWords, jest dowolny – można go dokładnie ustalić, a następnie modyfikować w panelu AdWords. Im wyższa kwota przekazana na promocję wideo, tym więcej użytkowników zobaczy reklamę. Podejmując współpracę z agencją, do kosztów budżetu reklamowego należy doliczyć opłatę za konfigurację i zarządzanie kampanią. W Artefakt pobieramy najczęściej określony procent od kwoty wydawanej na reklamy. Szczegółowe informacje dotyczące opłat za kampanie reklamowe znajdują się na stronie z naszym cennikiem.
ZAINTERESOWANIA
Google na podstawie zachowań użytkowników w Internecie określa, jakimi zagadnieniami są oni zainteresowani. Reklamodawcy mogą kierować swoje reklamy wideo na kategorie zainteresowań, niezależnie od tego, jaki film obecnie odtwarza użytkownik. Kategorie zainteresowań dzielą się na dwa typy: bardziej ogólne (odbiorcy o podobnych zainteresowaniach) oraz bardziej konkretne, skupiające użytkowników wykazujących intencje zakupowe (odbiorcy na rynku).
TEMATY
Reklamy mogą być wyświetlane na kanałach YouTube bądź na witrynach w sieci reklamowej zakwalifikowanych do konkretnej kategorii tematycznej. W tym przypadku z reguły tematyka filmu promocyjnego odpowiada tematyce materiału, który zostanie po nim wyświetlony.
SŁOWA KLUCZOWE
Reklamodawca może wybrać do wyświetlania reklam odpowiednie słowa kluczowe, które będą dopasowywane przez system do filmów i kanałów na YouTube. Ten typ kierowania jest podobny do kierowania na tematy.
MIEJSCA DOCELOWE
Kierowanie reklam na konkretne, wybrane przez reklamodawcę kanały i filmy na YouTube oraz aplikacje lub witryny w sieci reklamowej. Ta opcja daje największą kontrolę nad treściami, przy których będą widoczne filmy promocyjne.
REMARKETING WIDEO
Pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy wcześniej weszli w interakcję z filmami lub kanałem YouTube reklamodawcy. Dzięki temu można przypominać internautom o marce lub informować o nowościach.
DEMOGRAFIA
Kierowanie reklam do osób o określonych cechach demograficznych lub zastosowanie wymienionych wyżej metod kierowania w wybranych grupach demograficznych. Możliwy jest wybór określonej płci, przedziału wiekowego, statusu rodzicielskiego albo dochodu gospodarstwa domowego odbiorców reklam.
REKLAMY DISPLAYOWE
To standardowe banery reklamowe, które można spotkać na wielu innych stronach internetowych należących do sieci reklamowej Google. Na portalu YouTube wyświetlają się po prawej stronie materiału wideo, czasami pod nim. Użytkownik ma styczność z reklamą przez dość długi czas, co zwiększa szansę na kliknięcie.
NAKŁADKI REKLAMOWE
Reklamy wyświetlane na oglądanym filmie. Mogą mieć formę graficzną lub tekstową na półprzezroczystym tle. Zajmują dolne 20% obszaru okna filmu. Widz może w każdej chwili zamknąć reklamę.
POMIJALNE REKLAMY WIDEO (TRUEVIEW IN-STREAM)
To jeden z najbardziej atrakcyjnych i popularnych formatów w video marketingu. Widz może pominąć reklamę po 5 sekundach. Najczęściej tego typu reklamy są wyświetlane przed właściwym wideo (czasem również w trakcie i po zakończeniu filmu).
REKLAMY WIDEO BEZ MOŻLIWOŚCI POMINIĘCIA
Reklamy wyświetlane przed rozpoczęciem właściwego filmu. Tego typu reklamy trwają ponad 15 sekund i nie ma możliwości ich pominięcia, co może być odbierane przez użytkowników jako uciążliwe.
REKLAMY W TRAKCIE FILMU
Ten format możliwy jest do zastosowania w filmach, które trwają dłużej niż 15 minut. W zależności od wybranego modelu rozliczeń mogą to być reklamy pomijalne lub nie.
REKLAMY W PRZERYWNIKACH
Maksymalnie 6-sekundowe, niepomijalne reklamy dostępne tylko na urządzeniach mobilnych. Są dobrym uzupełnieniem kampanii z dłuższymi filmami promocyjnymi – przyciągają uwagę i nie irytują tak jak dłuższe, niepomijalne reklamy.
KARTY SPONSOROWANE
Na kartach sponsorowanych wyświetlane są przede wszystkim produkty z Google Zakupy, które mogą być związane z filmem. Widzowie widzą zajawkę karty przez kilka sekund i mogą ją rozwinąć.
Kampania wideo na YouTube nie może obejść się bez dobrego filmu promocyjnego. Powinien zwracać uwagę, przekazywać wszystkie potrzebne informacje, zachęcać do dalszej interakcji z marką i nie odstraszać niską jakością materiału. Jeśli reklama nie będzie posiadała tych cech, może się okazać, że jakikolwiek budżet przeznaczony na promocję wideo nie przyniesie efektów, a nawet może zaszkodzić wizerunkowi firmy.
Jeżeli reklamodawca planuje stosować reklamy pomijalne, musi pamiętać, aby w 5 pierwszych sekundach filmu zawrzeć konkretny przekaz, który zaciekawi odbiorcę. Oczywiście cały film promocyjny nie może też być zbyt długi, ponieważ cierpliwość użytkowników jest ograniczona, nawet jeśli są początkowo zainteresowani materiałem wideo. Z reguły stosuje filmy trwające nie więcej niż 30 sekund.
Tworząc wideo reklamowe, nie należy również zapominać o wskazaniu reklamowanej marki, poinformowaniu o ofercie, której dotyczy kampania, oraz zastosowaniu odpowiedniego call to action, by widz wiedział, czego się spodziewać po kliknięciu w reklamę. Reklamy YouTube są również doskonałym uzupełnieniem usługi pozycjonowania, promocji w social media czy buzz marketingu.
Jeśli interesuje Państwa efektywna kampania na YouTube, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.