Reklama graficzna (inaczej reklama banerowa) w systemie AdWords to typ reklamy zawierający elementy graficzne, wyświetlany w sieci reklamowej Google Display Network. Użytkownik, który kliknie w baner reklamowy, zostanie przeniesiony do strony reklamodawcy. Sieć Google Display Network (GDN) obejmuje ponad 2 mln witryn i dociera do 90% internautów na świecie.
W Polsce liczba witryn w tej sieci przekracza 40 tysięcy (w tym m.in. Onet, Gazeta, WP lub Interia), zasięg sieci to 92% internautów, a liczba wyświetleń reklam to ponad 40 miliardów rocznie. System reklam graficznych AdWords charakteryzuje się mnogością form reklamowych oraz możliwościami precyzyjnego kierowania. Ten typ promocji w internecie nazywany jest również reklamą display.
Metody kierowania reklam graficznych najogólniej dzielmy na kierowanie kontekstowe, behawioralne oraz na miejsca docelowe. Dodatkowo dla tych opcji można zastosować kryteria demograficzne. Kierowanie kontekstowe odbywa się na podstawie słów kluczowych w treści strony lub kategorii tematycznych, do których jest ona przypisana. W przypadku kierowania behawioralnego reklama dopasowywana jest do konkretnego użytkownika, który wykazuje zainteresowanie określonymi obszarami w Internecie. Do tej kategorii zalicza się również remarketing, czyli wyświetlanie reklam osobom, które były wcześniej na stronie reklamodawcy. Reklamodawca ma również możliwość wybrania konkretnych miejsc docelowych, czyli stron www, na których chce wyświetlać swoje reklamy.
Metody kierowania mogą być również łączone, aby uzyskać bardziej zawężoną i precyzyjną grupę odbiorców. Możemy na przykład skierować kampanię do osób zainteresowanych muzyką pop i przeglądających strony internetowe o tematyce teledysków.
Dzięki tym cechom reklamy display w Polsce są jedną z najbardziej popularnych form promocji w Internecie, a wydatki na ten kanał w ostatnich latach stale rosną.
Prowadzimy kampanie reklamowe od 2005 roku. Nasz zespół specjalistów AdWords liczy 11 osób i prowadzi ponad 1500 kampanii równocześnie. Wartość kampanii, którymi zarządzaliśmy do tej pory, przekroczyła 36 mln zł.
Jako agencja posiadamy prestiżowy status Premier Google Partner, którym zostało wyróżnionych jedynie kilka najlepszych agencji w Polsce. Dzięki wyróżnieniu mamy łatwiejszy dostęp do szkoleń organizowanych przez Google oraz nowych funkcjonalności w systemie AdWords.
To, jaki budżet warto przeznaczyć na reklamy graficzne AdWords, zależy przede wszystkim od zasięgu, jaki chcemy osiągnąć, oraz od wielkości wybranej grupy docelowej. Im ogólniejsze kryteria kierowania, tym większe zapotrzebowanie na budżet. Wydatki w tego typu kampanii można jednak kształtować elastycznie, np. zaczynając kampanię z niższym budżetem, aby przetestować różne metody kierowania i zwiększając stopniowo wydatki na najbardziej efektywne kryteria.
W kampaniach reklamowych w Google Display Network ważne jest, aby badać m.in. ich pośredni wpływ na zwiększenie liczby konwersji, ponieważ z reguły będą one generować bezpośrednio mniej sprzedaży niż reklamy w wyszukiwarce. Doświadczony specjalista AdWords jest w stanie wykazać, jaką rolę pełnią reklamy banerowe w procesie zakupowym użytkowników.
W Artefakt, agencji PPC i ds. pozycjonowania stron, stosujemy metody rozliczeń dopasowane do różnych potrzeb. Standardowo nasze wynagrodzenie to pewien procent zarządzanego budżetu kampanii. Szczegółowy cennik znajduje się tutaj.
REKLAMY ELASTYCZNE
Jest to typ reklam, który może wyświetlać się w różnych formatach, dopasowując się do dostępnego w danej chwili miejsca reklamowego. Reklama elastyczna może więc wyglądać jak reklama tekstowa, standardowa reklama graficzna lub reklama natywna, czyli przypominająca wyglądem treść na stronie (np. zajawkę artykułu). Reklamy elastyczne pozwalają w łatwy sposób uzyskać duży zasięg promocji bez konieczności tworzenia przez grafika zestawu banerów.
REKLAMY GRAFICZNE
To banery reklamowe w standardowym rozumieniu. Mogą być wgrywane w formie plików graficznych do systemu lub tworzone półautomatycznie przez system na podstawie wyglądu strony docelowej. Tego typu reklamy można wzbogacić o animacje. Kreacje tworzone samodzielnie przez reklamodawcę muszą spełniać określone wymagania systemu AdWords dotyczące np. wielkości pliku lub długości animacji. Często do osiągnięcia odpowiedniego zasięgu kampanii wystarczy stworzenie od kilku do kilkunastu banerów w najbardziej popularnych rozmiarach.
REKLAMY DYNAMICZNE
Ten typ reklam wykorzystywany jest w remarketingu dynamicznym. Na banerze wyświetlają się dokładnie takie produkty lub oferty, które użytkownik oglądał wcześniej na stronie reklamodawcy. Dzięki tym reklamom można również stworzyć bardzo efektywną kampanię zwiększającą sprzedaż poprzez odzyskiwanie porzuconych koszyków.
REKLAMY LIGHTBOX
To typ reklamy, który potrafi mocno zaangażować użytkownika. Gdy najdzie on kursorem na baner lub w niego kliknie, reklama może powiększyć się na cały ekran, wyświetlić film lub zestaw obrazów. W przypadku tego typu reklam reklamodawca płaci w momencie, gdy użytkownik wejdzie w interakcję z reklamą. W przypadku lightbox ważne jest, aby zachęcić użytkownika do interakcji przez odpowiedni przekaz na banerze wyświetlanym na początku, czyli w tzw. zaproszeniu.
REKLAMY APLIKACJI
Są to reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych i promujące pobranie aplikacji. Są one łatwe do stworzenia i optymalizacji pod kątem zwiększania liczby pobrań. Ten typ reklamy może wyświetlać się zarówno na stronach internetowych, jak i w Google Play, na YouTube oraz w innych aplikacjach.
Dodatkowo, sklepy internetowe mają możliwość skorzystania z remarketingu dynamicznego. W ramach tego rozwiązania na banerach wyświetlają się produkty lub oferty, które dany użytkownik przeglądał. Dzięki wykorzystaniu personalizacji tego typu reklama jest bardzo skuteczna.
Ze względu na mały rozmiar formaty takie jak kwadrat, mały kwadrat, mały prostokąt czy przycisk są używane rzadziej od innych formatów.