Reklama bannerowa – Kampanie Google AdSense, reklama graficzna, kontekstowa, remarketing - Artefakt

Kampanie banerowe

Co to jest reklama graficzna w AdWords?

Reklama graficzna (inaczej reklama banerowa) w systemie AdWords to typ reklamy zawierający elementy graficzne, wyświetlany w sieci reklamowej Google Display Network. Użytkownik, który kliknie w baner reklamowy, zostanie przeniesiony do strony reklamodawcy. Sieć Google Display Network (GDN) obejmuje ponad 2 mln witryn i dociera do 90% internautów na świecie.

przykład baneru

W Polsce liczba witryn w tej sieci przekracza 40 tysięcy (w tym m.in. Onet, Gazeta, WP lub Interia), zasięg sieci to 92% internautów, a liczba wyświetleń reklam to ponad 40 miliardów rocznie. System reklam graficznych AdWords charakteryzuje się mnogością form reklamowych oraz możliwościami precyzyjnego kierowania. Ten typ promocji w internecie nazywany jest również reklamą display.

Różnorodność metod kierowania

Kampanie bannerowe AdWords charakteryzują się wieloma sposobami kierowania. Dzięki temu możliwe jest stworzenie efektywnych kampanii reklamowych odpowiadających celom biznesowym reklamodawcy.
reklamy behawioralne

Metody kierowania reklam graficznych najogólniej dzielmy na kierowanie kontekstowe, behawioralne oraz na miejsca docelowe. Dodatkowo dla tych opcji można zastosować kryteria demograficzne. Kierowanie kontekstowe odbywa się na podstawie słów kluczowych w treści strony lub kategorii tematycznych, do których jest ona przypisana. W przypadku kierowania behawioralnego reklama dopasowywana jest do konkretnego użytkownika, który wykazuje zainteresowanie określonymi obszarami w Internecie. Do tej kategorii zalicza się również remarketing, czyli wyświetlanie reklam osobom, które były wcześniej na stronie reklamodawcy. Reklamodawca ma również możliwość wybrania konkretnych miejsc docelowych, czyli stron www, na których chce wyświetlać swoje reklamy.

Metody kierowania mogą być również łączone, aby uzyskać bardziej zawężoną i precyzyjną grupę odbiorców. Możemy na przykład skierować kampanię do osób zainteresowanych muzyką pop i przeglądających strony internetowe o tematyce teledysków.

Zalety kampanii displayowych

Kampanie banerowe maja bardzo duży potencjał w promocji marek w Internecie. Ich główne zalety to:

  • dotarcie do osób, które nie poszukują aktywnie konkretnych produktów lub usług, ale są potencjalnie nimi zainteresowane,
  • stosunkowo niskie koszty dotarcia do dużej grupy odbiorców,
  • możliwość zwiększenia świadomości marki lub wypromowania nowego produktu,
  • atrakcyjna forma banerów umożliwiająca zamieszczenie zdjęć i animacji,
  • różnorodnie metody kierowania pozwalające na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.

Dzięki tym cechom reklamy display w Polsce są jedną z najbardziej popularnych form promocji w Internecie, a wydatki na ten kanał w ostatnich latach stale rosną.

reklama banerowa
 

Doświadczenie Artefakt

Doświadczone agencje ze statusem Partnera Google potrafią osiągać lepsze efekty przy danym budżecie. Zobacz, co na ten temat pisze Google. Mimo że prowadzenie kampanii reklam graficznych może wydawać się proste na pierwszy rzut oka, łatwo popełnić kosztowne błędy.
google partner

Prowadzimy kampanie reklamowe od 2005 roku. Nasz zespół specjalistów AdWords liczy 11 osób i prowadzi ponad 1500 kampanii równocześnie. Wartość kampanii, którymi zarządzaliśmy do tej pory, przekroczyła 36 mln zł.

Jako agencja posiadamy prestiżowy status Premier Google Partner, którym zostało wyróżnionych jedynie kilka najlepszych agencji w Polsce. Dzięki wyróżnieniu mamy łatwiejszy dostęp do szkoleń organizowanych przez Google oraz nowych funkcjonalności w systemie AdWords.

Koszt reklamy graficznej

Kampanie displayowe w Google mogą być rozliczane w systemie CPC (płatność za kliknięcie) lub CPM (płatność za 1000 wyświetleń reklamy). Pierwsza strategia wybierana jest z reguły, gdy kampania ma na celu skierowanie użytkowników na stronę www. Natomiast gdy reklamodawcy zależy na tym, aby jak najwięcej osób zobaczyło reklamę, niekoniecznie klikając w nią, lepiej jest wybrać określanie stawek CPM. W obu przypadkach reklamy biorą udział w aukcji, w której stawka i jakość reklamy decydują o tym, jaki baner wyświetli się w konkretnym miejscu. Średni CPC kampanii banerowych jest często niższy niż w sieci wyszukiwania, więc tego typu reklama może osiągać duży zasięg przy stosunkowo niewielkim koszcie.
baner artefakt

To, jaki budżet warto przeznaczyć na reklamy graficzne AdWords, zależy przede wszystkim od zasięgu, jaki chcemy osiągnąć, oraz od wielkości wybranej grupy docelowej. Im ogólniejsze kryteria kierowania, tym większe zapotrzebowanie na budżet. Wydatki w tego typu kampanii można jednak kształtować elastycznie, np. zaczynając kampanię z niższym budżetem, aby przetestować różne metody kierowania i zwiększając stopniowo wydatki na najbardziej efektywne kryteria.

Raportowanie kampanii banerowych

W ramach obsługi konta AdWords przydzielamy Państwu indywidualnego opiekuna, który dba o aktualność reklam i optymalizację ustawień kampanii. Opiekun regularnie analizuje statystyki w Google Adwords i Google Analytics oraz informuje Państwa o najważniejszych parametrach i planowanych zmianach.
raportowanie działań sem

W kampaniach reklamowych w Google Display Network ważne jest, aby badać m.in. ich pośredni wpływ na zwiększenie liczby konwersji, ponieważ z reguły będą one generować bezpośrednio mniej sprzedaży niż reklamy w wyszukiwarce. Doświadczony specjalista AdWords jest w stanie wykazać, jaką rolę pełnią reklamy banerowe w procesie zakupowym użytkowników.

Współpraca z agencją

Aby uniknąć poważnych błędów przy konfiguracji i prowadzeniu kampanii displayowych, warto nawiązać współpracę z zaufaną agencją, która, korzystając z bogatego doświadczenia i zakładanych celów kampanii stworzy efektywną strategię promocji.

W Artefakt stosujemy metody rozliczeń dopasowane do różnych potrzeb. Standardowo nasze wynagrodzenie to pewien procent zarządzanego budżetu kampanii. Szczegółowy cennik znajduje się tutaj.

Dostępne formaty reklam

W sieci reklamowej Google mogą się wyświetlać zarówno reklamy w formie tekstowej, jak i różnego typu reklamy graficzne, w tym animowane (do 2016r. animowane banery flash, obecnie banery html5). Stosowanie różnych formatów zwiększa zasięg kampanii, warto więc je znać i umiejętnie stosować.
baner artefakt

REKLAMY ELASTYCZNE
Jest to typ reklam, który może wyświetlać się w różnych formatach, dopasowując się do dostępnego w danej chwili miejsca reklamowego. Reklama elastyczna może więc wyglądać jak reklama tekstowa, standardowa reklama graficzna lub reklama natywna, czyli przypominająca wyglądem treść na stronie (np. zajawkę artykułu). Reklamy elastyczne pozwalają w łatwy sposób uzyskać duży zasięg promocji bez konieczności tworzenia przez grafika zestawu banerów.

REKLAMY GRAFICZNE
To banery reklamowe w standardowym rozumieniu. Mogą być wgrywane w formie plików graficznych do systemu lub tworzone półautomatycznie przez system na podstawie wyglądu strony docelowej. Tego typu reklamy można wzbogacić o animacje. Kreacje tworzone samodzielnie przez reklamodawcę muszą spełniać określone wymagania systemu AdWords dotyczące np. wielkości pliku lub długości animacji. Często do osiągnięcia odpowiedniego zasięgu kampanii wystarczy stworzenie od kilku do kilkunastu banerów w najbardziej popularnych rozmiarach.

reklamy graficzne
reklamy dynamiczne

REKLAMY DYNAMICZNE
Ten typ reklam wykorzystywany jest w remarketingu dynamicznym. Na banerze wyświetlają się dokładnie takie produkty lub oferty, które użytkownik oglądał wcześniej na stronie reklamodawcy. Dzięki tym reklamom można również stworzyć bardzo efektywną kampanię zwiększającą sprzedaż poprzez odzyskiwanie porzuconych koszyków.

reklama lightbox

REKLAMY LIGHTBOX
To typ reklamy, który potrafi mocno zaangażować użytkownika. Gdy najdzie on kursorem na baner lub w niego kliknie, reklama może powiększyć się na cały ekran, wyświetlić film lub zestaw obrazów. W przypadku tego typu reklam reklamodawca płaci w momencie, gdy użytkownik wejdzie w interakcję z reklamą. W przypadku lightbox ważne jest, aby zachęcić użytkownika do interakcji przez odpowiedni przekaz na banerze wyświetlanym na początku, czyli w tzw. zaproszeniu.

reklamy aplikacji

REKLAMY APLIKACJI
Są to reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych i promujące pobranie aplikacji. Są one łatwe do stworzenia i optymalizacji pod kątem zwiększania liczby pobrań. Ten typ reklamy może wyświetlać się zarówno na stronach internetowych, jak i w Google Play, na YouTube oraz w innych aplikacjach.

Miejsca wyświetlania reklam graficznych AdWords

Reklamy graficzne Google wyświetlane są w sieci reklamowej, która obejmuje przede wszystkim strony www zrzeszone w systemie AdSense, ale także na YouTube lub w aplikacjach mobilnych. Wybierając odpowiedni typ kampanii oraz metody kierowania, możemy skorzystać z tych zasobów. Aby sprawdzić, gdzie mogą potencjalnie wyświetlić się nasze reklamy przy konkretnych ustawieniach, możemy skorzystać z planera kampanii w sieci reklamowej.
działanie remarketingu

Remarketing AdWords

Jednym z najpopularniejszych typów kampanii w sieci reklamowej Google jest remarketing. Polega on na kierowaniu reklam do osób, które wcześniej były na stronie reklamodawcy i mają zapisany plik cookie z jego strony w swojej przeglądarce. Dzięki temu użytkownicy mogą widzieć reklamy remarketingowe na innych stronach internetowych udostępniających miejsce reklamowe w sieci GDN. Jest to jeden z najbardziej efektywnych sposobów kierowania reklamy graficznej. Remarketing Google przypomina internaucie o ofercie, którą przeglądał i zachęca do powrotu na stronę oraz dokonania konwersji (np. zakupu). Reklamodawca może również umieścić na banerach elementy mające na celu uatrakcyjnić ofertę, np. kody rabatowe, informacje o darmowej dostawie itp.

Dodatkowo, sklepy internetowe mają możliwość skorzystania z remarketingu dynamicznego. W ramach tego rozwiązania na banerach wyświetlają się produkty lub oferty, które dany użytkownik przeglądał. Dzięki wykorzystaniu personalizacji tego typu reklama jest bardzo skuteczna.

Co powinno się znaleźć na reklamach graficznych?

Aby baner reklamowy był atrakcyjny dla odbiorcy i realizował założone cele, powinien spełniać kilka podstawowych warunków. Dostosowanie się do jedynie technicznych i redakcyjnych wymogów Google to zbyt mało, aby mówić o dobrym banerze. Skuteczna reklama graficzna powinna być przede wszystkim zrozumiała, czyli w prosty sposób za pomocą tekstu i grafiki informować o ofercie i jej najważniejszych cechach. Bardzo ważne dla skuteczności reklamy jest również odpowiednie wezwanie do działania. Użytkownik powinien wiedzieć, czego reklamodawca od niego oczekuje i czego może się spodziewać po kliknięciu w baner. Do tego celu służy przycisk call to action, który powinien zachęcać do przejścia na stronę i wykonania określonej akcji np. zakupu czy wypełnienia formularza. Reklama graficzna musi być również być dość prosta – zbyt duża liczba elementów i informacji sprawia, że baner jest nieczytelny i zniechęca do podjęcia interakcji. Warto również pamiętać o spójności graficznej między banerem a stroną docelową. Jeśli te dwa elementy będą od siebie odbiegać, użytkownik może poczuć się zagubiony po przejściu na stronę i szybko ją opuścić.

Rozmiary reklam AdWords

W AdWords można stosować banery o następujących rozmiarach:

  • 750 x 200, nazywany podwójnym billboardem, jest najpopularniejszym rozmiarem w Polsce,
  • 750 x 300, nazywany potrójnym billboardem, to trzeci pod względem popularności rozmiar w Polsce,
  • 750 x 100, nazywany także billboardem, również jest bardzo popularny,
  • 300 x 250 zwany bywa średnim prostokątem,
  • 336 x 280 zwany jest dużym prostokątem,
  • 728 x 90 zwany bywa długim banerem,
  • 300 x 600 – czasami określa się go jako pół strony, generuje coraz więcej wyświetleń w porównaniu z innymi rozmiarami reklam,
  • 320 x 100 zwany jest dużym banerem na komórki,
  • 320 x 50 zwany jest długim banerem na komórki,
  • 468 x 60 zwany jest po prostu banerem. To klasyczny format reklamy graficznej, obecnie coraz rzadziej używany,
  • 234 x 60 nazywany pół banera, pasuje do małych przestrzeni,
  • 120 x 600 zwany bywa wieżowcem,
  • 120 x 240 jest nazywany pionowym banerem,
  • 160 x 600 to tzw. szeroki wieżowiec,
  • 300 x 1050, zwany portretem, służy do promowania marki. Daje reklamodawcom możliwość skutecznego przyciągnięcia uwagi użytkowników,
  • 970 x 90, zwany powiększonym długim banerem. Może się rozwijać do rozmiaru 970 x 415. Ten rozmiar jest odpowiedni do prezentacji treści takich jak filmy, zdjęcia, animacje i aplikacje,
  • 970 x 250 jest zwany billboardem. To format, który służy do promowania marki.
  • 250 x 250 jest zwany kwadratem,
  • 200 x 200 jest zwany małym kwadratem,
  • 180 x 150 bywa zwany małym prostokątem,
  • 125 x 125 bywa zwany przyciskiem.

Ze względu na mały rozmiar formaty takie jak kwadrat, mały kwadrat, mały prostokąt czy przycisk są używane rzadziej od innych formatów.

rozmiary banerów