Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
04.12.2023 | czas czytania: 6 | Web Design | autor: Artefakt

Czym jest DNS

Czym jest DNS

W czasach, kiedy w sieci znajdują się miliony zarejestrowanych domen, konieczne było wynalezienie pewnych mechanizmów, które pozwolą w szybki sposób odnaleźć szukany zasób. Sieć internetowa bazuje w głównej mierze na adresach IP serwerów docelowych, a nie na domenach. Zapamiętywanie ciągu liczb przypisanych danej witrynie z pewnością nie ułatwiłoby korzystania z Internetu. Dzięki systemom DNS możemy wyszukiwać strony internetowe poprzez zapamiętanie jedynie chwytliwych nazw domenowych. Jak to działa? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.

baner artefaktDNS – co to jest?

Domain Name System (DNS), czyli System Nazw Domenowych, jest protokołem, który odpowiada za tłumaczenie nazwy domeny na przypisany jej adres IP serwera. Po uzyskaniu takiej informacji przeglądarka jest w stanie wyświetlić szukaną witrynę internetową.

DNS można określić jako spis nazw domen i przypisanych im adresów IP. Dzięki takiemu działaniu w szybki i łatwy sposób jesteśmy w stanie wyszukać interesującą nas stronę bez konieczności zapamiętywania jej adresu IP na docelowym serwerze.

Konfiguracja domeny odbywa się za pomocą rekordów DNS, czyli reguł, które umożliwiają tłumaczenie nazwy domeny na adres IP. Rekordy DNS składają się z kilku elementów, które dokładniej opisują miejsce domeny, i można je ustawić w panelu klienta na koncie swojego hostingodawcy.

System DNS jest niezwykłym ułatwieniem w świecie Internetu – rozpoznaje, zapamiętuje i przekazuje przeglądarkom internetowym informacje o bytowaniu zasobów przypisanych danej domenie. Odpowiada on nie tylko za uzyskanie dostępu do stron internetowych, ale również za wszelkie inne usługi, które korzystają z nazwy domeny, np. e-mail (nazwa@domena.pl).

dnsKto odpowiada za serwery DNS

Funkcjonowanie systemu DNS wymaga stałej kontroli specjalnych organizacji:

  • IANA – Internet Assigned Numbers Authority,
  • ICANN – Internet Corporation for Assigned Names and Numbers).

Co ważne, organizacje te odpowiadają jedynie za utrzymanie i prawidłowe funkcjonowanie serwerów DNS. Nie są odpowiedzialne za sprzedaż i rejestrację domen. Rejestracja domen dokonywana jest poprzez wyznaczonych do tego celu operatorów, podzielonych ze względu na poszczególne rozszerzenia.

DNS sieci – jak sprawdzić?

DNS strony internetowej możesz w łatwy sposób sprawdzić za pomocą DNS Checker. Zmiana serwera DNS wiąże się z wprowadzeniem tych zmian w całej sieci internetowej. Dlatego też przetworzenie takich informacji może zająć nawet do 30 godzin od wprowadzenia zmian. Po wprowadzeniu zmian w konfiguracji domeny strona może odpowiadać błędem 500.

Następuje to w chwili, gdy strona była odwiedzana już wcześniej, a przeglądarka dzięki swoim mechanizmom zapamiętała zasoby, informacje oraz konfigurację domeny, aby przyśpieszyć jej kolejne wczytywanie. W takiej sytuacji wystarczające będzie ponowne załadowanie strony, odwiedzenie strony w trybie incognito bądź wyczyszczenie pamięci podręcznej (cache).

system dnsSerwer DNS a SEO

Działanie serwerów DNS może mieć wpływ na widoczność serwisu w wyszukiwarce internetowej, np. z uwagi na szybkość wczytywania zasobów oraz utrudnienia lub błędy, których źródłem jest właśnie działanie systemów DNS.

Biorąc pod uwagę to, że szybkość ładowania strony jest jednym z głównych czynników rankingowych Google, można stwierdzić, że działanie serwera DNS ma wpływ na pozycjonowanie witryny. Jeśli jest to źródłem problemów, konieczne może być przeniesienie domeny na inny serwer DNS, np. do innego usługodawcy.

Podsumowanie

To właśnie systemom DNS w dużej mierze zawdzięczamy to, w jaki sposób współcześnie korzystamy z internetu. Bez nich zwykłe otwarcie strony prawdopodobnie przysparzałoby problemów mniej wprawionym użytkownikom. Jednocześnie warto mieć świadomość, że słabo działający serwer DNS może być powodem niższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, gdyż szybko ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

analiza konkurencji 25.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Analiza konkurencji z wykorzystaniem narzędzi AI od A do Z

Planujesz wejść na rynek, na którym działa już kilkunastu mocnych graczy. Każdy z nich inwestuje w reklamy, pozycjonowanie, kampanie contentowe i automatyzację marketingu. Jak w takiej sytuacji wyróżnić swoją firmę? Odpowiedź brzmi: dokładna analiza konkurencji wsparta przez nowoczesne technologie, w tym sztuczną inteligencję. Dzięki wykorzystaniu narzędzi AI, przedsiębiorcy mogą dziś szybciej identyfikować luki w strategiach konkurentów, monitorować ich działania w czasie rzeczywistym i projektować własne rozwiązania, które lepiej trafiają w potrzeby klientów. To ogromny skok jakościowy względem tradycyjnych metod. Jak więc efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu? Wskazówki znajdziesz w artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

personalizacja doświadczeń użytkownika 22.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Personalizacja doświadczeń użytkownika dzięki AI

Czy marzysz o sklepie online, w którym każda rekomendacja trafia w potrzeby Twoich klientów? Albo e-mail marketing, który odpowiada na ich pytania, zanim zdążą je zadać? A może spotkałeś się już z taką obsługą klienta, która rozpoznaje styl zakupów i dostosowuje go do preferencji klientów? To nie przyszłość – to teraźniejszość. Personalizacja doświadczeń użytkownika napędzana przez sztuczną inteligencję rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy budują relacje z odbiorcami. Dzięki personalizacji marki nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także zapewniają pozytywne doświadczenia klienta na każdym etapie ścieżki zakupowej, budując przy tym ich lojalność. Jak to robią? O tym właśnie przeczytasz w naszym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

kanoniczne adresy url 18.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak Google określa kanoniczne adresy URL?

Prowadzisz sklep internetowy z tysiącami produktów. Każdy z nich może być dostępny pod kilkoma różnymi adresami URL – w wersji z parametrami filtrów, w wersji mobilnej, z protokołem HTTPS lub HTTP, z “www” lub bez. Dla Ciebie to wciąż ta sama strona, dla Google to już duplikaty treści. Tu właśnie wkracza kanoniczny adres URL – Twój sprzymierzeniec w walce o porządek w indeksie wyszukiwarki i lepsze pozycjonowanie stron. W tym artykule pokażemy, jak Googlebot wybiera stronę kanoniczną, jakie są zasady wdrażania kanonicznych adresów i jakie błędy mogą obniżyć Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt