Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.11.2023 | czas czytania: 6 | Web Design | autor: Artefakt

Czym jest cache

Czym jest cache

Pamięć cache z języka angielskiego oznacza pamięć podręczną. W niniejszym artykule opowiemy, czym dokładnie jest pamięć podręczna przeglądarki internetowej, do czego służy oraz w jaki sposób możemy ją wyczyścić.

Co to jest cache?

Gdy po raz pierwszy otwieramy daną stronę internetową, wszystkie znajdujące się na niej pliki, takie jak teksty czy obrazki, a nawet style CSS czy skrypty JavaScript, zostają zapisane w pamięci podręcznej i przez pewien czas są tam przechowywane. Najpierw jednak, aby tak się zadziało, na danej stronie musi działać buforowanie treści, czyli ich cache’owanie. To działanie służy zwiększeniu szybkości ładowania się stron internetowych. Przy następnej wizycie, ze względu na fakt, że pliki są już zapisane w pamięci podręcznej, strona będzie mogła wyświetlić się bez pobierania czegokolwiek, wyświetlając pliki z cache.

Powyższy opis dotyczy buforowania przeglądarki. Istnieją jednak jeszcze dwa rodzaje – buforowanie strony oraz buforowanie obiektów. Pierwsze z nich pozwala na zachowanie kopii odwiedzonej przez nas strony, dzięki czemu nie jest konieczne ponownie jej pobieranie przy następnej wizycie. Natomiast dzięki buforowaniu obiektów możemy przechowywać obiekty wykorzystywane na danej stronie internetowej, takie jak obrazy i czcionki. Każde buforowanie pozwala zmniejszyć wykorzystanie przepustowości i polepszyć czas ładowania strony.

baner artefaktCzemu służy pamięć podręczna

Dzięki buforowaniu w łatwy sposób możemy przyspieszyć działanie naszej strony internetowej. Czas ładowania jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych podczas pozycjonowania serwisu, a pamięć podręczna może pomóc osiągać nam lepsze wyniki. Do tego dochodzi również czynnik ludzki – wolno działająca strona może skutecznie zniechęcać użytkowników, a to z kolei może negatywnie wpływać na wskaźniki konwersji czy przychody.

Dlaczego należy czyścić cache

Są różne powody, dla których należy czyścić pamięć podręczną. Przeglądając Internet i odwiedzając wiele różnych serwisów, możemy doprowadzić do sytuacji, w której cache będzie zajmować nawet do kilku gigabajtów, co z kolei będzie miało negatywny wpływ na szybkość całego systemu.

Drugim powodem jest aktualizacja informacji. Jeżeli regularnie odwiedzamy daną stronę internetową, jej pliki mogą być pobierane z pamięci podręcznej. W związku z tym po zmianach na przykład układu graficznego czy logotypu możemy nie zauważyć żadnych zmian lub pojawią się problemy związane z formatowaniem nowego wyglądu. Po wyczyszczeniu cache wyświetli się aktualna zawartość danej strony.

Kolejnym powodem jest bezpieczeństwo danych. Dzięki regularnemu czyszczeniu pamięci podręcznej zachowujemy większą prywatność danych przeglądania. Ponadto cyberprzestępcy mogą wykorzystać cache w celu włamania się do komputera.

pamięć casheJak wyczyścić cache

Czyszczenie pamięci cache nie jest niczym skomplikowanym. Poniższy przykład oprzemy na przeglądarce Google Chrome, jednak w każdej innej sposób będzie podobny.

  1. Po otworzeniu przeglądarki klikamy w trzy pionowe kropki widoczne w prawym górnym rogu, by wysunąć rozwijane menu, z którego wybieramy Więcej narzędzi, a następnie klikamy Wyczyść dane przeglądania.

Możemy to zrobić również za pomocą skrótu klawiszowego – Ctrl + Shift + Delete.

  1. W ten sposób przejdziemy do okna pozwalającego wyczyścić dane przeglądania. Upewniamy się, że mamy poprawnie zaznaczone opcje „Pliki cookie i inne dane witryn” oraz „Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej”. Domyślny zakres czasu, z jakiego usuwamy dane, ustawiony jest na ostatnią godzinę. Do wyboru mamy takie zakresy, jak: ostatnie 24 godziny, ostatnie 7 dni, ostatnie 4 tygodnie, a także od początku używania przeglądarki.
  2. Po upewnieniu się, że wszystko mamy poprawnie zaznaczone, wystarczy kliknąć Wyczyść dane. W ten sposób wyczyściliśmy pamięć podręczną z wybranego okresu.

Cache – podsumowanie

Wiesz już, czym jest pamięć podręczna oraz dlaczego się ją wykorzystuje. Świadomość istnienia cache przydaje się nie tylko właścicielom stron internetowych, którzy dzięki buforowaniu treści mogą przyspieszać działanie swoich serwisów, ale jest przydatne także dla użytkowników, którzy będą wiedzieć, w jaki sposób wyczyścić pamięć podręczną, a tym samym przyspieszyć działanie całego systemu, czy aktualizować informacje zawarte na stronie. Z czyszczeniem cache wiążą się różne korzyści, dlatego zalecamy, aby robić to regularnie.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej
wykresy przedstawiające sprzedaż 22.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEM

CPA – co to znaczy i jak działa model rozliczeń za efekt?

Czy wiesz, że w świecie marketingu internetowego istnieje model rozliczeń, w którym płacisz tylko za osiągnięte efekty? To właśnie CPA – Cost Per Action. A co gdyby Twoje kampanie reklamowe generowały realne działania, takie jak rejestracje czy zakupy, a Ty płacisz tylko wtedy, gdy te działania się wydarzą? Brzmi obiecująco, prawda? W tym artykule odkryjemy, jak działa model CPA i dlaczego może być gwarancją sukcesu Twojej strategii marketingowej. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt