Czym jest zaplecze? - Blog Artefakt

Zaplecze

23.02.2017 / Słownik SEO
zaplecze pozycjonerskie

Zaplecze SEO (zaplecze do pozycjonowania) – zbiór serwisów w sieci, które umożliwiają odpowiednią promocję pozycjonowanej strony przez umieszczenie w nich treści i linków pozycjonujących. Zaplecze pozycjonerskie to najczęściej serwisy z artykułami o zbliżonej do pozycjonowanej domeny tematyce, a także blogi i fora branżowe.

Linki generowane na zapleczu pozycjonerskim przyczyniają się do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy i zwiększenia ruchu organicznego. Usługa pozycjonowania obejmuje przeważnie wsparcie serwisów linkami z autorskiego zaplecza SEO firmy pozycjonerskiej. Wyróżnia się także zaplecza dedykowane, tworzone i utrzymywane w celu promocji domen wybranego klienta.

co to jest zaplecze seo

Budowanie zaplecza SEO

Budowa zaplecza SEO powinna odbywać się z uwzględnieniem schludnego wyglądu oraz odpowiednich rozwiązań technicznych. Dobre zaplecze charakteryzuje się:

  • Unikalną treścią, na którą składają się merytoryczne artykuły wzbogacone tematyczną grafiką,
  • Regularną publikacją nowych treści,
  • Oryginalnym layoutem,
  • Przygotowanymi indywidualnie grafikami reklamowymi niezbędnymi do zróżnicowania procesu linkowania,
  • Zabezpieczeniami gwarantującymi ochronę treści przed atakami hakerskimi.

Agencja SEO powinna zapewniać dywersyfikację stosowanych rozwiązań, unikać schematycznego działania i każdą stronę zapleczową przygotowywać indywidualnie, biorąc pod uwagę jej tematykę oraz taktykę budowania popularności serwisu klienta w wynikach wyszukiwania. Ważna jest optymalizacja domen składających się na zaplecze pozycjonerskie zgodnie z wskazówkami Google dla webmasterów. Moc zaplecza SEO odgrywa istotne znaczenie w procesie pozycjonowania, ponieważ wpływa na skuteczność przyjętej strategii linkowania.

Rozwój zaplecza SEO

Przygotowanie wysokiej jakości stron zapleczowych, które będą skutecznie wspierały proces pozycjonowania, wymaga czasu, doświadczenia oraz wiedzy w zakresie projektowania serwisów internetowych. Na kolejne etapy procesu budowy zaplecza składają się:

Zakup i rejestracja domen

Dobre zaplecza składają się zarówno z domen świeżych, kupowanych bezpośrednio od firmy zajmującej się ich rejestracją, jak i domen z historią pozyskiwanych z rynku wtórnego. Tutaj istotne jest zweryfikowanie tematyki strony, która uprzednio działała na domenie.

Wybór hostingu

Należy wybrać zaufanego hostingodawcę, dbającego o bezpieczeństwo serwerów i gwarantującego jak największą dostępność strony. Tworząc duże zaplecza SEO składające się z wielu stron internetowych, warto kupić hosting u różnych firm, aby w razie ataku hakerskiego na dany serwer ucierpiała jedynie część naszych serwisów zapleczowych.

Implementacja systemów CMS

Decydując się na system CMS, należy wziąć pod uwagę jego intuicyjność oraz łatwość publikacji nowych treści, wprowadzania zmian optymalizacyjnych, możliwość instalacji wtyczek, modułów i szablonów, dzięki którym strona zapleczowa będzie prezentowała się dobrze wśród innych serwisów w wynikach wyszukiwania. Najczęściej korzystamy z takich systemów jak WordPress, Drupal, Joomla.

Przygotowanie treści

Budowa dobrego zaplecza SEO wymaga uzupełnienia wszystkich podstron, które standardowo występują w serwisach informacyjnych lub na blogach – strony głównej, zakładki o nas, poszczególnych kategorii tematycznych. Warto wzbogacić witrynę o elementy multimedialne – ciekawą grafikę, materiały wideo, linki do prezentacji.

Optymalizacja techniczna

Ustawienie znaczników Title, Description, przygotowanie mapy XML, pliku robots.txt, zoptymalizowanie struktury adresów URL wspomoże proces indeksowania zaplecza. Już na samym początku warto zadbać o pozytywną ocenę serwisów przez roboty wyszukiwarki, by umieszczane na nich linki skutecznie wpływały na zwiększanie widoczności strony Klienta.

Budowanie popularności zaplecza

Opracowanie właściwej strategii wzmacniania popularności serwisów zapleczowych musi zostać uwzględnione podczas tworzenia zaplecza SEO. Im lepsze parametry uzyskają domeny (np. wysoki Trust Flow), tym większą moc będą mogły przekazać publikowanym linkom.

Monitoring stanu zaplecza w wynikach wyszukiwania

Zaplecze SEO jest tak samo narażone na kary ręczne i algorytmiczne, jak serwis Klienta. Regularny monitoring stanu domen w wynikach wyszukiwania (np. za pomocą narzędzia Google Search Console) pozwala na bieżąco reagować na ewentualne problemy.

Zaplecze dedykowane

Usługa polecana jest dla właścicieli serwisów, którzy chcą odnieść podwójną korzyść: poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe oraz budować wizerunek eksperta w branży. Publikowanie merytorycznych i wartościowych artykułów opatrzonych w sposób naturalny linkiem, marką lub nazwą domeny Klienta, pomaga niekiedy pozyskać użytkowników z wyszukiwarki, a następnie przenieść ich z bloga zapleczowego do strony internetowej. Zaplecze może więc stanowić dodatkowe źródło pozyskiwania ruchu oraz konwersji.

Korzyści dedykowanego zaplecza pozycjonerskiego

  • Pełna kontrola nad treściami oraz wyglądem serwisów – pozwala zachować wysoką jakość stron zapleczowych, co przyczynia się do uzyskania zaufania i przekłada się na zwiększenie mocy linków wychodzących. Efektem jest poprawa widoczności marki w wynikach wyszukiwania,
  • Dywersyfikacja profilu linków – posiadanie linków z różnych źródeł jest bezpieczniejsze, ponieważ oceniane przez algorytm wyszukiwarki jako linkowanie naturalne,
  • Niedostępność dla konkurencji – zaplecze dedykowane tworzone jest wyłącznie by wspomóc proces pozycjonowania serwisu konkretnego klienta. Konkurencja nie ma możliwości dodania swoich tekstów lub linków, co może się zdarzyć w przypadku współpracy z influencerami i blogerami promującymi różne marki na swoich stronach,
  • Trwałe wspieranie procesu pozycjonowania – pozyskując linki z katalogów i forów internetowych nie mamy pewności, jak długo odnośniki będą emitowane. Administrator strony może po miesiącu, roku lub kilku latach usunąć hiperłącza albo zawiesić utrzymywanie domeny. W przypadku zaplecza dedykowanego to właściciel pozycjonowanego serwisu decyduje o tym, kiedy linki wychodzące zostaną zdezaktywowane,
  • Dodatkowa przestrzeń reklamowa – strony zapleczowe mogą być wykorzystane w celu emisji reklam w postaci banerów lub filmów promocyjnych,
  • Długoterminowa inwestycja – budowa i rozwój zaplecza SEO na samym początku wiąże się z poniesieniem dość dużych nakładów finansowych w porównaniu z publikacją artykułu sponsorowanego na blogu znanego influencera. Z czasem moc postawionych stron zapleczowych wzrośnie, a publikacja każdego nowego tekstu to koszt przygotowania treści przez copywritera oraz wydatki ponoszone na utrzymanie domeny. W dłuższym okresie taka strategia może być bardziej korzystna finansowo niż inwestowanie we współpracę z wydawcami stron internetowych.

 

Koszty dedykowanego zaplecza SEO

Usługa stworzenia i utrzymania stron zapleczowych do pozycjonowania wyceniana jest indywidualne. Oferta obejmuje oczekiwania Klienta (ilość domen, wygląd serwisów, zróżnicowanie systemów CMS itp.) oraz koszty związane z techniczną obsługą serwisów. Na ostateczną cenę zaplecza dedykowanego składają się m.in. wydatki poniesione na:

  • Zakup domen,
  • Hosting lub postawienie dedykowanego serwera, na którym przechowywane będą pliki źródłowe stron,
  • Dostosowanie wyglądu stron zapleczowych,
  • Optymalizacja do wymogów wyszukiwarek,
  • Przygotowanie tekstów zapleczowych,
  • Zwiększanie widoczności domen zapleczowych,
  • Regularny audyt i monitoring zaplecza w wynikach wyszukiwania,
  • Ewentualne przeniesienie praw własności domen na Klienta właściciela pozycjonowanego serwisu.

 

Jak zbadać doświadczenie w tworzeniu i utrzymaniu zaplecza do pozycjonowania?

Praktycznie nie ma możliwości sprawdzenia, jakim zapleczem dysponuje dana firma. Większość agencji ukrywa swoje zaplecza w obawie przed działaniami konkurencji. Należy więc zaufać pozycjonerom posiadającym bogate doświadczenie w zakresie budowy i rozwoju stron zapleczowych, podążającym za najnowszymi trendami oraz stosującymi efektywne metody pozycjonowania stron internetowych. Więcej o zapleczach SEO dowiesz się z poniższego filmu:

RadomIT v5 – SEO ZAPLECZE od spam po portale – prezentacja Marcina Deręgowskiego: https://www.youtube.com/watch?v=Prk1DxaEfag.

Również na naszym blogu
Najnowsze wpisy
Chcesz wiedzieć, jak napisać skuteczny tekst SEO na stronę internetową? Zapoznaj się z naszym...
Fanpage może być administratorem grupy. Takie rozwiązanie mogą wykorzystać marki, które chcą...
Pytania i odpowiedzi to nowa sekcja w wizytówce Google Maps. Funkcjonalność przypomina forum -...
First link count to zasada, według której nie powinniśmy umieszczać takich samych linków na danej...
Wizytówka Google Maps to doskonały sposób na promocję lokalnej działalności. Sprawdź, jak dodać...