Zakup domen z rynku wtórnego - Blog Artefakt

Zakup domen z rynku wtórnego

/ SEO
Urządzenie mobilne

Dynamiczny rozwój marketingu internetowego powoduje, że dostępność adresów, pod którymi można zarejestrować stronę internetową zmniejsza się z każdym dniem. W sytuacji gdy nie możemy znaleźć odpowiedniej domeny dla naszego serwisu, z pomocą przychodzi cieszący się coraz większym zainteresowaniem rynek wtórny domen.

 

Rynek wtórny domen

Dla wielu przedsiębiorców, firm czy osób budujących swoja markę, Internet stał się furtką do wypromowania swojej działalności. Jakże często słyszymy dzisiaj słowa „Nie ma Cię w Internecie?! – to nie istniejesz!” Śmiało możemy powiedzieć, że w dobie wszechogarniającej cyfryzacji, właśnie to medium stało się podstawową formą reklamy i najważniejszym sposobem pozyskania potencjalnych klientów. Budowa wizerunku firmy w Internecie  zazwyczaj rozpoczyna się od zakupu domeny- czyli adresu pod którym umieścimy naszą stronę. Niestety, dynamiczny rozwój marketingu internetowego spowodował, że dostępność adresów, pod którymi można zarejestrować stronę internetową zmniejsza się z każdym dniem. Co więc zrobić w sytuacji, gdy nie możemy znaleźć odpowiedniej domeny dla naszego serwisu, a bardzo chcemy osiągnąć sukces w Internecie?

Z pomocą przychodzi cieszący się coraz większym zainteresowaniem rynek wtórny domen. Jest to miejsce, gdzie trafiają domeny już wcześniej rejestrowane, które zostały wystawione na sprzedaż przez aktualnych właścicieli lub z różnych przyczyn ponownie są „do wzięcia” i czekają na nowego szczęśliwego nabywcę.

 

Gdzie szukać ?

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać przed kupnem domeny, jest sprawdzenie jej dostępności. Jeśli chcemy uzyskać szczegółowe informacje takie jak: data rejestracji, data ostatniej modyfikacji, data wygaśnięcia rejestracji, dane abonenta czy nazwę podmiotu, który zarejestrował domenę możemy posłużyć się internetową bazą danych dostępną pod adresem who.is. W bazie możliwe jest sprawdzenie historii, dzięki czemu mamy możliwość poznać profil działalności poprzedniego właściciela.

W przypadku gdy domena jest zajęta, ale nie wykorzystywana aktywnie przez właściciela, istnieje możliwość odkupienia takiej domeny. Na rynku polskim istnieje kilku usługodawców oferujących odkupienie domen. Odbywa się to na różnych poziomach, np. przez zakup bezpośredni (np. giełda domen w nazwa.pl, sedo.com czy aftermarket.pl) lub aukcje internetowe jak choćby allegro.pl.

Na co uważać?

Częstym błędem popełnianym przez nabywców domen z rynku wtórnego, jest zapominanie o fakcie, że każda z takich domen posiada swoją historię – nie zawsze pozytywną. Nawet za atrakcyjną z pozoru domeną, może ciągnąć się podejrzana przeszłość. Domeny bowiem, często są użytkowane do rozpowszechniania spamu lub pozycjonowane w sposób sprzeczny z regulaminem głównych wyszukiwarek. Wymienione działania mogą z kolei skutkować nałożeniem na domenę kary i usunięciem jej z indeksu. Strona, która nie pojawia się w wynikach wyszukiwania jest całkowicie bezużyteczna pod kątem marketingowym.

Co sprawdzić przed zakupem?

Przed kupnem domeny powinniśmy dokładnie sprawdzić informacje o jej historii – pomoże to uniknąć późniejszego rozczarowania własnym wyborem. Oto przydatna lista, zawierająca elementy na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, oceniając jakość domeny.

 

Poprzednia treść strony

Wybierając domenę, koniecznie powinniśmy skontrolować, czy nie zawierała problematycznych treści (np. niezgodnych z prawem czy konkurencyjnych dla naszej branży), które mogłyby utrudnić późniejszą promocję strony w wyszukiwarce.

Do sprawdzenia treści, jaka była umieszczona pod danym adresem, możemy posłużyć się mechanizmem „Wayback Machine” dostępnym pod adresem http://archive.org/web/. W wewnętrznej wyszukiwarce serwisu, wpisujemy adres i sprawdzamy, czy zachowały się poprzednie wersje strony. Częstotliwość snapshotów, czyli zrzutów danych, zależna jest od popularności danej witryny. Zebrane w taki sposób dane, przedstawione są w postaci kalendarza z zaznaczonymi datami archiwizacji. Możemy wybrać dowolną datę i sprawdzić jak strona wyglądała w przeszłości, jak była skonstruowana oraz jaką treść zawierała.

Analizując kopie strony z różnych okresów, możemy dowiedzieć się, czy domena służyła jako zaplecze pozycjonerów, na którym generowane były dużej ilości dziwnych linków np. ze słabej jakości artykułów preclowych.

Archiwum stron internetowych

Rysunek 1. Archiwum stron internetowych archive.org

Wiek domeny i ciągłość historii

Wiele osób nabywających domenę z rynku wtórnego ma przekonanie, że im starsza domena tym lepsza i bardziej wyjątkowa dzięki mocniejszej pozycji w Internecie. Jest w tym oczywiście sporo prawdy, ale pod warunkiem, że była od samego początku regularnie wzbogacana w treść i silne linki. Z tego względu ważne jest sprawdzanie ciągłość historii domeny. Jeśli analizując jej historię (np. w http://archive.org/web/)  napotykamy wieloletnie luki czy okresy stagnacji, wówczas taka historia staje się zwyczajnie mniej wartościowa.

Ciągłość historii

Obecność na czarnej liście

Zagadnienie bardzo ważne szczególnie w przypadku uruchomienia serwera pocztowego pod daną domeną. Jeśli jest ona wpisana na czarną listę wysyłanie wiadomości z danej domeny może okazać się niemożliwe. Aby sprawdzić, czy dana domena jest bezpieczna czy nie, warto skorzystać z serwisu BlackListAlert.org lub multiwyszukiwarek np. http://mxtoolbox.com

 

Sprawdzenie domeny w multiwyszukiwarce

Rysunek 2. Wynik sprawdzenia domeny google.pl w multiwyszukiwarce mxtoolbox.com

Przekierowania

Warto sprawdzić, czy na wybraną domenę nie są przekierowane inne domeny, szczególnie takie, które mają nieciekawy profil linkowania, są przespamowane lub obarczone karą ręczną. Jeśli taka podejrzana strona kieruje do naszej przekierowaniem 301 przenoszącym historię i ‘moc’ linków, możemy być pewni, że otrzymamy w spadku jej niekorzystną reputację.

 

Linki prowadzące do strony

Negatywny, bądź pozytywny wpływ na jakość domeny ma ilość i jakość linków, które do niej prowadzą. Istnieje kilka narzędzi, dzięki którym możemy sprawdzić, czy wybrana przez nas domena była wcześniej pozycjonowana – a jeśli tak, to czy aby na pewno we właściwy sposób.

 

Narzędzie Google Search Console i Google Analytics

Nabywając domenę na rynku wtórnym warto zdobyć od sprzedającego dodatkowe dane do analizy strony. W kwestii ewentualnych kar i filtrów, nieoceniony będzie dostęp do Narzędzia Google Search Console. Dzięki specjalnej zakładce ‘ręczne działania’ możemy sprawdzić, czy domena jest wolna od  czynności przeciwspamowych lub jaki rodzaj kary ręcznej został zastosowany. Warto również sprawdzić statystyki w Google Analytics, ponieważ nagłe, duże spadki w ruchu mogę sugerować nałożenie na domenę kary (https://www.artefakt.pl/blog/seo/wychodzenie-z-filtra-jak-pozbyc-sie-kary-od-google).

Jeśli nie mamy powyższych danych, z pomocą przychodzą nam inne, zewnętrzne narzędzia SEO.

MajesticSEO

Jest to to narzędzie, dzięki któremu możemy ustalić, czy domena była linkowana, a jeśli tak, to jak wygląda jej profil linkowania. Istotna będzie tutaj analiza, na jakie anchor texty i z jakich jakościowo stron była pozycjonowana ‘nasza’ domena. Powinniśmy unikać domen, których profil linkowania jest mało wartościowy, posiada przewagę haseł sprzedażowych lub nieproporcjonalne rozłożenie linków w ostatnim czasie.

 

Profil linkowania domeny

Na rynku wtórnym domen, możemy znaleźć wiele atrakcyjnych adresów z potencjałem w naszym biznesie. Należy jednak mieć na uwadze, iż zakup domeny używanej, oznacza zarówno nabycie jej własności, jak również „historii” z niej związaną – „historii” nie zawsze pożądanej. Dlatego też, rejestrując domenę z historią, zawsze pamiętajmy o sprawdzeniu jej pod kątem dawnego zastosowania. Dokładnie przeprowadzony research ułatwi nam dokonanie dobrego wyboru w tak istotnej kwestii, jaką jest zakup domeny.

Również na naszym blogu
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...
User generated content przynosi wiele korzyści właścicielom strony internetowej. Dowiedz się, jak...