Zakaz reklamy a SEO – czy lekarze i apteki mogą promować działalność w sieci?

/ SEO
pozycjonowanie apteki

Niektóre branże są objęte restrykcjami dotyczącymi promowania działalności. Pacjent powinien dokonać wyboru lekarza na podstawie jego kompetencji i kwalifikacji, a nie za sprawą kolorowego billboardu lub spotu reklamowego. Z kolei apteki nie mogą się promować, aby w ten sposób nie zachęcać do zakupu środków farmaceutycznych. Czy branża medyczna i aptekarska może inwestować w pozycjonowanie strony internetowej? Czy działania SEO będą legalne w ich przypadku?

 

Podstawa prawna zakazująca promocji lekarzom i aptekom

Z artykułu 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej dowiadujemy się, że podmioty prowadzące działalność leczniczą (w tym lekarze posiadający gabinety lekarskie) mogą przekazywać informacje o prowadzonej praktyce lekarskiej do wiadomości publicznej, jednak informacje te nie mogą mieć cech reklamy.

SEO dla lekarzyW Kodeksie Etyki Lekarskiej również znajduje się wzmianka o zakazie reklamy. Zgodnie z art. 63 lekarze mogą tworzyć opinię zawodową wyłącznie w oparciu o wyniki pracy, a reklama jest zabroniona. Lekarze nie powinni także udostępniać swojego wizerunku do celów komercyjnych.

Podstawa prawna dotycząca zakazu promocji aptek to art. 94a w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Ustawodawca wprowadził całkowity zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i prowadzonej przez nich działalności. Informacje o lokalizacji i godzinach otwarcia nie są uznawane za formę promocji – są dozwolone.

Jak promować się w branży lekarskiej i farmaceutycznej?

Ustawodawca wprowadził zakaz reklamy dla lekarzy i aptek. Zwiększanie widoczności w sieci nie musi przybrać formy typowej promocji, dlatego podpisanie umowy na pozycjonowanie apteki lub prywatnego gabinetu lekarskiego nie będzie niezgodne z prawem. Poniżej znajdują się działania, które mogą podjąć lekarze i właściciele aptek w zakresie poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie aptek i lekarzy

Pozycjonowanie stron z branży lekarskiej i farmaceutycznej

Promowanie działalności w sieci przez lekarzy i właścicieli aptek jest możliwe, jeśli spełnione zostaną określone warunki. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na charakter treści w serwisie. Możliwa jest publikacja wyłącznie tekstów informacyjnych i artykułów eksperckich, które w żaden sposób nie nakłaniają klientów do skorzystania z usług danego gabinetu lekarskiego lub zakupu środków farmaceutycznych w określonej aptece internetowej.

seo dla aptekPozycjonowanie aptek wymaga podjęcia wyjątkowych działań, ponieważ tego typu serwisy narażone są na duplikację treści. Prawo zabrania zamieszczania własnych opisów leków – w aptece internetowej mogą znajdować się wyłącznie teksty pochodzące z ulotek dołączanych przez producentów. Warto zatem przygotowywać artykuły eksperckie zwierające porady dotyczące zdrowia i urody. Podczas tworzenia treści należy skupić się na przekazywaniu wiarygodnych informacji. W materiałach nie wolno zachęcać do zakupu określonych środków farmaceutycznych, ale można je wskazać jako produkty pomagające w danej przypadłości.

Z kolei popularną formą budowania wizerunku w sieci wśród lekarzy jest obecność na portalach branżowych, gdzie internauci mają możliwość oceniania i komentowania praktyki lekarskiej. W ten sposób lekarz pozycjonowanie swojej strony może wzmacniać, ponieważ pacjenci zainteresowani dobrą opinią, przejdą do serwisu, przejrzą dostępne informacje i być może umówią się na wizytę.

 

Pozycjonowanie branż z zakazem reklamy – legalne SEO?

Zakaz reklamy w przypadku lekarzy i aptek nie oznacza, że skorzystanie z usługi pozycjonowania będzie działaniem niezgodnym z prawem. SEO ma na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Można to uzyskać pisząc treści informacyjne, nasycone w odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Publikowane artykuły nie muszą mieć charakteru reklamowego, aby wychodziły wysoko w rankingu Google.

Branża lekarska i aptekarska wpisuje się w obecny trend pozyskiwania konwersji. Skuteczne SEO obejmuje budowanie mocnego contentu, który przyciągnie użytkowników. Wartościowe treści wręcz nie powinny być zbyt nachalne i przypominać reklamy, co idealnie sprawdzi się w przypadku pozycjonowania stron lekarzy i aptek internetowych. Zakaz reklamy nie zostanie złamany, a pozycje witryny powędrują o kilka oczek w górę wyników wyszukiwania.

Najnowsze artykuły na blogu:
Zamierzasz zorganizować promocję w sklepie internetowym? Skorzystaj z naszych wskazówek i...
Google Tag Manager to narzędzie ułatwiające wdrażanie kodów śledzących na stronę internetową bez...
Opracowana strategia content marketingowa pomaga budować rozpoznawalność marki, zwiększać...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Nie tylko analitycy internetowi korzystają z Google Analytics - narzędziem wspierają się także...