Zakaz reklamy a SEO - czy lekarze i apteki mogą promować działalność w sieci?

Bezpłatna wycena

Niektóre branże są objęte restrykcjami dotyczącymi promowania działalności. Pacjent powinien dokonać wyboru lekarza na podstawie jego kompetencji i kwalifikacji, a nie za sprawą kolorowego billboardu lub spotu reklamowego. Z kolei apteki nie mogą się promować, aby w ten sposób nie zachęcać do zakupu środków farmaceutycznych. Czy branża medyczna i aptekarska może inwestować w pozycjonowanie strony internetowej? Czy działania SEO będą legalne w ich przypadku?

 

Podstawa prawna zakazująca promocji lekarzom i aptekom

Z artykułu 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej dowiadujemy się, że podmioty prowadzące działalność leczniczą (w tym lekarze posiadający gabinety lekarskie) mogą przekazywać informacje o prowadzonej praktyce lekarskiej do wiadomości publicznej, jednak informacje te nie mogą mieć cech reklamy.

 

SEO dla lekarzyW Kodeksie Etyki Lekarskiej również znajduje się wzmianka o zakazie reklamy. Zgodnie z art. 63 lekarze mogą tworzyć opinię zawodową wyłącznie w oparciu o wyniki pracy, a reklama jest zabroniona. Lekarze nie powinni także udostępniać swojego wizerunku do celów komercyjnych.

 

Podstawa prawna dotycząca zakazu promocji aptek to art. 94a w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Ustawodawca wprowadził całkowity zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i prowadzonej przez nich działalności. Informacje o lokalizacji i godzinach otwarcia nie są uznawane za formę promocji – są dozwolone.

 

Jak promować się w branży lekarskiej i farmaceutycznej?

Ustawodawca wprowadził zakaz reklamy dla lekarzy i aptek. Zwiększanie widoczności w sieci nie musi przybrać formy typowej promocji, dlatego podpisanie umowy na pozycjonowanie apteki lub prywatnego gabinetu lekarskiego nie będzie niezgodne z prawem. Poniżej znajdują się działania, które mogą podjąć lekarze i właściciele aptek w zakresie poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

Pozycjonowanie aptek i lekarzy

 

Pozycjonowanie stron z branży lekarskiej i farmaceutycznej

Promowanie działalności w sieci przez lekarzy i właścicieli aptek jest możliwe, jeśli spełnione zostaną określone warunki. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na charakter treści w serwisie. Możliwa jest publikacja wyłącznie tekstów informacyjnych i artykułów eksperckich, które w żaden sposób nie nakłaniają klientów do skorzystania z usług danego gabinetu lekarskiego lub zakupu środków farmaceutycznych w określonej aptece internetowej.

 

seo dla aptekPozycjonowanie aptek wymaga podjęcia wyjątkowych działań, ponieważ tego typu serwisy narażone są na duplikację treści. Prawo zabrania zamieszczania własnych opisów leków – w aptece internetowej mogą znajdować się wyłącznie teksty pochodzące z ulotek dołączanych przez producentów. Warto zatem przygotowywać artykuły eksperckie zwierające porady dotyczące zdrowia i urody. Podczas tworzenia treści należy skupić się na przekazywaniu wiarygodnych informacji. W materiałach nie wolno zachęcać do zakupu określonych środków farmaceutycznych, ale można je wskazać jako produkty pomagające w danej przypadłości.

 

Z kolei popularną formą budowania wizerunku w sieci wśród lekarzy jest obecność na portalach branżowych, gdzie internauci mają możliwość oceniania i komentowania praktyki lekarskiej. W ten sposób lekarz pozycjonowanie swojej strony może wzmacniać, ponieważ pacjenci zainteresowani dobrą opinią, przejdą do serwisu, przejrzą dostępne informacje i być może umówią się na wizytę.

 

Pozycjonowanie branż z zakazem reklamy – legalne SEO?

Zakaz reklamy w przypadku lekarzy i aptek nie oznacza, że skorzystanie z usługi pozycjonowania będzie działaniem niezgodnym z prawem. SEO ma na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Można to uzyskać pisząc treści informacyjne, nasycone w odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Publikowane artykuły nie muszą mieć charakteru reklamowego, aby wychodziły wysoko w rankingu Google.

 

Branża lekarska i aptekarska wpisuje się w obecny trend pozyskiwania konwersji. Skuteczne SEO obejmuje budowanie mocnego contentu, który przyciągnie użytkowników. Wartościowe treści wręcz nie powinny być zbyt nachalne i przypominać reklamy, co idealnie sprawdzi się w przypadku pozycjonowania stron lekarzy i aptek internetowych. Zakaz reklamy nie zostanie złamany, a pozycje witryny powędrują o kilka oczek w górę wyników wyszukiwania.

 

Chcesz poprawić pozycję swojej strony w wyszukiwarce?

Polecane

2017-07-10
Google Moja Firma jest bezpłatną usługą. Jeśli otrzymałeś telefon z propozycją przedłużenia...
2017-06-29
Black Hat SEO to praktyki z zakresu pozycjonowania, które naruszają wytyczne Google i mogą...
2017-07-12
Osoby zalogowane na konto Google Moja Firma mogą zobaczyć w wynikach wyszukiwania Business...
2017-07-17
Przygotowanie dobrych opisów produktów wspiera sprzedaż i konwersję w sklepie internetowym....
2017-07-25
Przyjazne adresy URL są ukłonem w stronę użytkowników oraz robotów wyszukiwarki. Dzięki nim...
2017-07-06
Jakie teksty umieszczać na stronie internetowej - długie czy krótkie? Czy liczba słów na...