Google przygotowało również część wskazówek w przystępnej formie filmów wideo – szereg informacji można znaleźć na kanale Google Webmasters na YouTube
Wskazówki dotyczące jakości
Autorzy przewodnika za punkt honoru przyjęli ostrzeżenie czytelników przed stosowaniem niedozwolonych sztuczek i technik spamerskich. We wskazówkach czytamy, że podejmowane działania mają sprzyjać użytkownikom, a nie zmierzać do manipulowania pozycjami w rankingu wyszukiwania. Dostosowując się do zaleceń, wykażemy się dbałością o jakość dostarczanych informacji w formie tekstowej, jak również o techniczne zaplecze witryny.
Jeśli strona ma negatywny wpływ na użytkowników (np. wprowadza ich w błąd, stosując maskowanie), pracownicy Google mogą podjąć realne działania zmierzające w kierunku ukarania problematycznego serwisu. Postępowanie zgodnie z poradnikiem pozwoli więc uchronić efekty swojej pracy przed karami ręcznymi lub algorytmicznymi, a także przed zupełnym usunięciem adresu z indeksu Google, czyli z wyników wyszukiwania.
Niepożądany content na stronie internetowej
W zasadach związanych z treścią zadbano o to, aby uświadomić użytkowników o szkodliwości tekstów generowanych automatycznie. Artykuły tworzone przez oprogramowanie nie niosą za sobą żadnej wartości dodanej dla użytkownika, ale zostały opracowane po to, aby przemycać słowa kluczowe i linki. Google wskazuje również m.in. problem łączenia treści zaciąganych z innych stron internetowych bez dodawania unikalnego contentu, a także automatycznych tłumaczeń z języków obcych.
Duplikacje i niewielka ilość oryginalnego tekstu to aspekt, który przewija się we wskazówkach dla webmasterów wielokrotnie. W zbiorze zasad czytamy, że tego rodzaju szkodliwe treści w serwisach www są najczęściej wynikiem korzystania z internetowych generatorów, kopiowania tych samych opisów i artykułów w obrębie sieci afiliacyjnych czy też tworzenia tzw. stron doorway, czyli witryn przejściowych, przygotowywanych wyłącznie na potrzeby procesu pozycjonowania.
Następną kwestię, o której przypominają autorzy poradnika, stanowią słowa kluczowe umieszczane na podstronach bez związku z publikowanym tekstem. Spamowanie frazami jest traktowane jako celowe działanie, zmierzające do osiągnięcia przez witrynę wyższego miejsca w wynikach wyszukiwania. Zupełnie nie służy natomiast budowaniu pozytywnych doświadczeń użytkowników. Zmniejsza czytelność tekstu, jednocześnie utrudniając całościowe korzystanie z funkcjonalności danej strony internetowej.
Jako przykłady niemile widzianych rozwiązań Google wymienia m.in.:
- numery telefonów w formie listy,
- zestawienia miast oraz adresów bez dodatkowego opisu,
- te same wyrażenia powtarzane w kolejnych zdaniach tekstu.