Użytkownicy coraz częściej sięgają po smartfony i tablety, przeszukując internet. Google coraz częściej informuje, że tylko strony dostosowane do urządzeń mobilnych pojawią się wysoko w mobilnych wynikach wyszukiwania – na tym właśnie ma polegać mobile-first indexing. Jednak okazuje się, że desktopowe wersje strony mogą zostać wyświetlone wyżej niż AMP. Dlaczego?
AMP czy desktop – co pojawi się w mobile?
Google rozpoczęło wdrażanie mobile-first index. Jednak użytkownicy zauważyli dziwną rzecz w mobilnych wynikach wyszukiwania. Desktopowe wersje strony, zupełnie nieprzystosowane do urządzeń mobilnych, zaczęły pojawiać się wyżej niż strony AMP, które są już od dawana faworyzowane przez kalifornijskiego giganta. Taka sytuacja ma miejsce, kiedy serwis posiada wersję desktopową oraz AMP, a wersja mobilna nie została przygotowana.
Używając atrybutu rel=”alternate” można wskazać Google, aby w przypadku braku mobilnej wersji strony wyświetlił wersję AMP. Jednak jeśli nie wprowadzimy tego fragmentu kodu w serwisie, z założenia w mobilnych SERP wyświetlona zostanie desktopowa wersja strony. Taką informację potwierdził Gary Illyes na Twitterze.
@rustybrick @maileohye @AlanBleiweiss but with the default amp setup desktop is picked. I dunno of any site that has only desktop+amp tho
— Gary Illyes (@methode) 16 listopada 2016
Google w ostatnim czasie mocno akcentuje, że treść jest jednym z najważniejszych elementów mających wpływ na pozycję w SERP. Strony AMP są tworzone w nieco innej technologii i są uboższe w treści, które są ważne z punktu widzenia użytkownika. Brak strony mobilnej spowoduje, że w mobilnym rankingu pojawi się wersja desktopowa. Pytanie brzmi: czy internauta będzie chciał z niej skorzystać? Konieczność powiększania strony, aby zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na witrynie, może skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów. Warto więc zadbać o mobilną wersję strony, by cieszyć się zainteresowaniem użytkowników oraz wysokim miejscem w wynikach wyszukiwania.