Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
01.02.2018 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Stop words, czyli słowa pomijane przez wyszukiwarki

Stop words, czyli słowa pomijane przez wyszukiwarki

W każdym języku istnieją słowa, które samodzielnie nie mają większego znaczenia (np. w, i, oraz, się), ale dzięki nim inne wyrazy użyte w zdaniu nabierają sensu. Wyszukiwarki najczęściej pomijają stop words, analizując treść opublikowaną na stronie. Jak więc podejść do kwestii optymalizacji tekstu pod SEO i doboru słów kluczowych, wiedząc o słowach ignorowanych przez Google?

Co to jest stop words?

Mianem stop words określa się wyrazy i wyrażenia, które uzupełniają tekst oraz nadają mu znaczenia, ale samodzielnie nie przekazują głębszej myśli, sensu lub konkretnych informacji. Zaliczamy do nich m.in. zaimki (ją, jego), spójniki (lub, i, lecz), przyimki (w, na, obok), a także sformułowania typu: co to jest, na czym polega, jak zrobić. Listę stop words dla poszczególnych języków można sprawdzić na stronie: https://www.ranks.nl/stopwords/.

Jeszcze kilka lat temu użycie stop words w słowie kluczowym wpisanym do wyszukiwarki powodowało zwrócenie zupełnie innych wyników wyszukiwania niż w przypadku posłużenia się samym wrażeniem. Np. dla Google takie frazy jak: hotel w Londynie oraz hotel Londyn oznaczały dwie zupełnie inne rzeczy.

Obecnie dzięki algorytmowi Koliber wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem znaczenia fraz i tego, co tak naprawdę poszukuje użytkownik. W wielu przypadkach po wpisaniu fraz ze stop words oraz bez nich otrzymamy zbliżone wyniki wyszukiwania.

Pomijanie stop words przez wyszukiwarki a kwestia optymalizacji tekstu pod SEO

Skoro wyszukiwarki, np. Google ignorują stop words, analizując strony i zwracając użytkownikowi listę wyników wyszukiwania, to czy nie lepiej ograniczyć ich stosowanie w treściach publikowanych w serwisach internetowych? Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna.

Bezsprzecznie nie powinniśmy unikać stop words w „czystym tekście”. Zaimki, przyimki, liczebniki i inne tego typu wyrażenia nadają sensu poszczególnym wyrazom użytym w zdaniu. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości i poprawnej językowo treści, nie możemy „oczyścić” jej z pozornie zbędnych wyrażeń. Artykuły muszą być zrozumiałe dla użytkowników, by potraktowali nas oni poważnie i chcieli skorzystać z naszej oferty.

Z kolei stosowanie stop words ograniczamy w takich elementach jak:

  • Śródytuły H1-H6,
  • Tytuł tekstu,
  • Title i Description,
  • Opisy obrazków „alt”
  • Anchor text,
  • Znaczniku meta keywords, o ile go stosujemy.

Zanim jednak zrezygnujemy ze stop words w pozycjonowanych frazach, warto sprawdzić, czy takie wyrażenia nie są wyszukiwane przez użytkowników. Jeśli tak – optymalizujmy również tekst pod słowa kluczowe z przyimkami, zaimkami lub sformułowaniami w formie pytań, aby dotrzeć do użytkowników posługujących się takimi frazami. Wspomniane wcześniej hotele Londyn są wyszukiwane 1600 razy w miesiącu, a hotele w Londynie – 390. Optymalizacja tekstu pod te dwa słowa kluczowe zwiększy szansę na dotarcie do osób, które dokonają konwersji na naszej stronie internetowej.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt