Social Media Optimization – czym jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie strony?

| czas czytania: 9 min | SEO
social media okładka

Obecnie właściwie każda firma skupiona na potrzebach swoich użytkowników posiada konta firmowe w social mediach. Jednak posiadanie samego konta to nie wszystko. Optymalizacja social media jest równie ważna, co optymalizacja samej strony internetowej. Czym jest Social Media Optimization i jak przygotować skuteczną strategię dla kont firmowych?

Czym jest Social Media Optimization (SMO)

Social Media Optimization, w skrócie SMO, oznacza optymalizację kont w mediach społecznościowych i jest jedną ze strategii marketingu internetowego, która dąży do zwiększenia świadomości marki i jej zasięgów. Optymalizacja ta obejmuje najpopularniejsze platformy, takie jak: Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn.

Jaki jest główny cel optymalizacji mediów społecznościowych?

Tak jak wspominaliśmy, SMO dąży do zwiększenia zasięgów i budowania świadomości marki. Są to jedne z głównych motywacji, które jednak w zależności od rodzaju działalności i wyznaczonych celów danej firmy mogą się znacznie różnić. Do najważniejszych i najczęściej spotykanych celów optymalizacji social media należą:

  • promowanie i sprzedaż produktów lub usług,
  • pozyskiwanie nowych użytkowników i Klientów,
  • generowanie ruchu na stronie internetowej,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • budowanie trwałych relacji z użytkownikami, co prowadzi do dokonywania większej ilości konwersji,
  • optymalizacja kosztów marketingowych,
  • zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach wewnętrznych social media.

social media

Czy każda firma powinna posiadać konta na social mediach?

Posiadanie konta na pewno będzie atutem i nigdy nie wpłynie negatywnie na postrzeganie marki. Niektóre branże nie docierają do swojego grona Klientów przez social media, ponieważ mogą być zorientowane głównie na sprzedaż produktu lub usługi przez stronę internetową, platformy zakupowe bądź stacjonarnie. Nie znaczy to jednak, że dla takich firm konto na social mediach jest zbędne i nie przyniesie korzyści.

Dzięki kanałom social media potencjalny Klient może pozyskać opinie o danym produkcie, skontaktować się w szybki i łatwy sposób, a przede wszystkim lepiej poznać markę i utożsamić się z nią.

Co składa się na optymalizację mediów społecznościowych?

Poniżej wymieniamy 10 kluczowych elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas prowadzenia swoich kanałów social media. Musisz jednak pamiętać, że nadrzędne aspekty to sumienna praca na profilach firmy, aktywność oraz podejmowanie interakcji z użytkownikami.

#1 Optymalizacja profilu firmy w social mediach

Pierwszym i niezaprzeczalnie najważniejszym krokiem jest pełne uzupełnienie profilu firmy, w tym:

  • dodanie zdjęcia profilowego (najlepiej, aby było to logo firmy),
  • poprawne uzupełnienie danych kontaktowych,
  • dodanie linku do strony internetowej,
  • dobór różnych atrybutów, które pozwolą na dopasowanie wyników wyszukiwania w zależności od specyfiki danej platformy.

Pamiętaj! Informacje na wszystkich kanałach social media muszą być jednakowe i w przypadku zmian na bieżąco aktualizowane.

#2 Wyznaczenie celów promocji w social mediach

Drugim najważniejszym krokiem jest wyznaczenie celów biznesowych dla konkretnych kanałów. Każdy kanał może być ukierunkowany na inny cel – przykładowo Facebook i Instagram mogą być zorientowane na sprzedaż i budowanie relacji z użytkownikami a LinkedIn na zwiększanie świadomości biznesowej marki oraz tworzenie wizerunku stabilnego i atrakcyjnego pracodawcy.

#3 Optymalizacja sposobu komunikacji

Wybierz kilka sposobów komunikacji, które najlepiej sprawdzają się w Twojej branży i zachęcają użytkowników do interakcji z firmą. Możesz wybierać spośród takich opcji, jak:

  • posty,
  • video (tak zwane reelsy/rolki),
  • transmisje na żywo (live),
  • relacje (story).

Wybierz te, dzięki którym komunikacja z Twoimi odbiorcami spełni ich oczekiwania i przyniesie najwięcej korzyści.

Nie bój się eksperymentować i wypróbuj każdą z opcji. Tylko w ten sposób dowiesz się, jakie komunikaty szczególnie trafiają do Twojej grupy odbiorców!

#4 Opracowanie strategii marketingowej

Ten punkt dotyczy głównie zaplanowania częstotliwości i ilości dodawanych treści na kanały social media. Dobrym sposobem jest również zaplanowanie tematyki w nawiązaniu do planowanych promocji na sklepie, promocji nowych produktów, szczególnych okazji czy też w kontekście budowania świadomości marki przed konkretną kampanią.

Jest to świetne uzupełnienie dla działań marketingowych prowadzonych na stronie internetowej. Zaplanowany content to bardziej jakościowy content – nie marnuj potencjału!

#5 Optymalizacja treści postów

Pamiętaj, że publikacja postów to nie artykuł blogowy. Skup się na najważniejszych informacjach pisanych językiem korzyści. Wszelkiego rodzaju emotikony, listy i wypunktowania sprawdzą się tutaj rewelacyjnie. Natomiast ściany tekstu są automatycznie odrzucane przez użytkowników, którzy po prostu ich nie czytają.

Treść powinna być krótka i zachęcająca. Jeśli jednak temat wymaga dłużej wypowiedzi, to jest to jak najbardziej słuszne – wtedy po prostu zadbaj o atrakcyjne otoczenie całego tekstu, w tym odpowiednie formatowanie.

#6 Optymalizacja grafik

Najważniejszym punktem każdej publikacji jest dodanie zachęcającej grafiki. W większości przypadków to ona decyduje o tym, czy użytkownik zatrzyma się na chwilę i zapozna się z publikacją.

Ważne, aby grafiki były:

  • wyraźne,
  • wysokiej jakości,
  • odpowiednich rozmiarów,
  • tematyczne i zachęcające.

W zależności od kanału rozmiary grafik mogą się różnić, dlatego jeżeli chcesz wykorzystać ten sam obraz na wszystkich profilach social media, dostosuj go według poniższych zaleceń:

Facebook

Rodzaj grafiki Wymiary
 grafika kwadratowa  1200 x 1200 px
 grafika pozioma  1200 x 800 px
 grafika pionowa  640 x 960 px
 karuzela  1200 x 1200 px
 relacja  1080 x 1920 px
 zdjęcie profilowe  800 x 800 px
 zdjęcie w tle  820 x 312 px

 

Instagram

Rodzaj grafiki Wymiary
 grafika kwadratowa  1080 x 1080 px
 grafika pozioma  1080 x 608 px
 grafika pionowa  1080 x 1350 px
 stories (relacja)  1080 x 1920 px

 

LinkedIn

Rodzaj grafiki Wymiary
 zdjęcie profilowe 400 x 400 px
 zdjęcie w tle (profil osobisty)  1584 x 396 px
 zdjęcie w tle (profil firmowy) 1128 x 191 px
 post „kwadratowy” 1200 x 1200 px
 post „prostokątny” 1200 x 628 px
 stories (relacja)  1080 x 1920 px

 

#7 Optymalizacja linków

W każdym poście warto dodać link – do strony internetowej, konkretnego produktu, usługi czy nawet do pełnej treści artykułu blogowego. Takie linki powinny zawierać atrybuty UTM, aby móc śledzić liczbę kliknięć i odesłań z danych kanałów.

Jeżeli linki są bardzo długie, warto skorzystać z narzędzi do ich skracania, aby wyglądały bardziej przyjaźnie i nie odstraszały użytkowników.

W obrębie każdego linka zawsze warto umieścić zachęcające call to action, czyli wezwanie do działania. Baw się tym i sprawdź, jakie aktywności Twoi użytkownicy podejmują najchętniej.

#8 Optymalizacja call to action

Pozostając w temacie call to action – tak jak wspominaliśmy wyżej, należy sprawdzić i przetestować kilka różnych pomysłów na CTA. Warto stosować te, które najczęściej spełniają swoją rolę. Używanie wszelkiego rodzaju emotikonów jest tutaj dobrze odbierane.

#9 Integracja z pozostałymi kontami w social mediach oraz ze stroną internetową

Na każdym z kanałów oraz na stronie internetowej warto umieszczać linki i odsyłać do pozostałych kont. Możesz to zrobić poprzez dodanie:

  • ikon z linkowaniem do social media na swojej stronie internetowej,
  • linków w „bio” na profilu Instagram,
  • linków i nazw w opisie firmy na koncie Facebook oraz na LinkedIn.

Dodatkowo warto również wzajemnie promować swoje konta w obrębie publikowanych postów czy relacji.

#10 Interakcja z użytkownikami

Odpowiadanie na komentarze – nie tylko na te pozytywne, ale i na te zawierające konstruktywną krytykę – jeszcze bardziej wzmocni zaufanie do marki. Prowadzenie dyskusji, zachęcanie użytkowników do wyrażania swoich opinii czy dodawania zdjęć z Twoim produktem wpływa na budowanie trwałej relacji. Dzięki takim działaniom dajesz znać, że nie boisz się krytyki, bo jesteś pewien wartości swojego produktu lub usługi.

Warto być aktywnym również na tematycznych forach i grupach, gdzie możesz dodatkowo wykazać się wiedzą i doświadczeniem jako osoba specjalizująca się w danej dziedzinie, a przy okazji zachęcać do odwiedzenia Twojego profilu.

social mediaCzy optymalizacja mediów społecznościowych wpływa na pozycjonowanie?

Poprzez świadomą optymalizację mediów społecznościowych możemy budować profil linków zwrotnych odsyłających do strony internetowej – przede wszystkim poprzez umieszczanie w postach odpowiednich odnośników. Dzięki takiemu działaniu zwiększamy również ruch na stronie, co może pośrednio wpływać na poprawę widoczności serwisu.

Jak mierzyć skuteczność działań SMO?

Skuteczność działań w zakresie optymalizacji mediów społecznościowych możemy mierzyć na różne sposoby w zależności od celów przyjętych na początku procesu. Do takich wskaźników skuteczności można zaliczyć:

  • ruch pozyskany na stronie internetowej z kanałów social media i wskaźnik konwersji (z konkretnych postów oraz relacji, w których umieszczane były linki zawierające atrybuty UTM) – w tym celu szczególnie pomocnym narzędziem będzie Google Analytics,
  • wzrost liczby obserwujących na danym kanale,
  • wzrost liczby polubień,
  • wzrost zaangażowania użytkowników (ilość komentarzy, wiadomości i zapytań),
  • wzrost liczby udostępnień danego posta lub relacji,
  • wzmianki o firmie,
  • liczba pozyskanych opinii.

baner

Podsumowanie

Optymalizacja mediów społecznościowych to dość łatwy i tani sposób na pozyskanie większego grona odbiorców, a także możliwość trafienia do różnych grup demograficznych. Siła przebicia w social mediach zależy od zainteresowania daną tematyką i jej konkurencyjności na rynku. Musisz brać pod uwagę fakt, że konkurencja również prowadzi takie działania i dba o swoje portale społecznościowe. Dlatego obserwuj, wyciągaj wnioski i proponuj nowe rozwiązania, aby zawsze być o jeden krok przed konkurencją.