Czy pozycjonowanie sklepu stacjonarnego może się opłacać i przynosić korzyści? Odpowiedź jest prosta – jak najbardziej. Widoczność w wynikach wyszukiwania bez wątpienia może mieć ogromne znaczenie na ostateczne wyniki finansowe punktu stacjonarnego. W niniejszym artykule opiszemy, dlaczego i na czym warto skupić swoje działania, by z pozycjonowania sklepu stacjonarnego wyciągnąć jak najwięcej.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu stacjonarnego się opłaca?
Pozycjonowanie sklepu stacjonarnego, oprócz możliwych korzyści finansowych, wpływa również na budowanie świadomości marki wśród konsumentów, co w ostatecznym rozrachunku również może wpłynąć na liczbę klientów. Coraz częściej wyszukujemy punkty w naszej okolicy za pomocą telefonów komórkowych, w których wyszukiwarka podpowiada nam, jakie sklepy stacjonarne znajdują się w naszej okolicy. W momencie, gdy nasza firma nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, tracimy ogromną szansę i sporo potencjalnych klientów.
Jak podejść do pozycjonowania sklepu stacjonarnego?
Pozycjonowanie sklepu stacjonarnego powinno być pozycjonowaniem lokalnym – czyli skupiać się na zbieraniu wyświetleń oraz kliknięć od użytkowników na określonym obszarze. Polega to na wykorzystywaniu słów kluczowych wskazujących na konkretne miejsce – najczęściej miejscowość, a czasem nawet dzielnicę. Przykładem takiej frazy może być „sklep z butami Wrocław”.
Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest korzystanie z Google Maps. Dzięki założeniu wizytówki Google Moja Firma, a tym samym przypisaniu naszego sklepu do konkretnego adresu, możesz wyświetlać się użytkownikom, którzy będą wpisywali frazy związane z Twoją działalnością w okolicy zaznaczonego wcześniej miejsca. Ponadto możesz również wstawić zdjęcia swojego lokalu – z wewnątrz oraz z zewnątrz – co może ułatwić dotarcie przyszłym klientom.
Treści w przypadku pozycjonowania sklepu stacjonarnego
Jednym z najważniejszych elementów procesu pozycjonowania są treści, które znajdują się w serwisie. W przypadku pozycjonowania sklepu stacjonarnego teksty mogą mieć decydujący wpływ na widoczność Twojej strony. Chociaż wielkość oferty może w dużej mierze zależeć od branży czy możliwości inwestycyjnych, tak niemal w każdym sklepie można stworzyć poszczególne kategorie produktów. Podział na takie sekcje bardzo ułatwia pozycjonowanie sklepu stacjonarnego – próba pozycjonowania jednej strony na wiele fraz jest praktycznie niemożliwa. Dzięki stworzeniu podstron dla produktów o różnym zastosowaniu, a następnie przygotowaniu tekstów na każdą z kategorii, pozytywnie wpłyniemy na cały proces pozycjonowania. Tym samym wzrosną szanse, że widoczność Twojego serwisu zwiększy się, co z kolei pozwoli Ci dotrzeć do nowych odbiorców.
Google Ads czy pozycjonowanie sklepu stacjonarnego?
Przygotowując strategię pozycjonowania (także sklepu stacjonarnego), należy mieć na uwadze, że jest to długotrwały proces. Efekty rzadko są widoczne od samego rozpoczęcia działań, a strona potrzebuje czasu, by zmiany na niej zostały zauważone i ponownie zindeksowane przez Google, a tym samym miały wpływ na widoczność Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.
Alternatywą dla tych działań może być reklama w wyszukiwarkach, czyli Google Ads. Jej efekty są zauważalne od razu po rozpoczęciu kampanii, jednak przestają być widoczne od razu po jej zaprzestaniu. Oznacza to tyle, że dopóki płacisz za kliknięcia, dopóty Twoja strona może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. W przypadku Google Ads obowiązują płatności PPC, czyli pay per click (lub CPC – cost per click) – płacisz za nią dopiero w momencie, gdy ktoś w nią kliknie.
Podsumowując: Google Ads ma tę przewagę nad pozycjonowaniem sklepu stacjonarnego, że efekty widoczne są od razu, a strona wyświetla się na samej górze wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie jednak ma ten plus, że efekty z niego pozostają na dłużej, a pochodnymi działań jest również rozwój strony samej w sobie, co może pośrednio wpływać na doświadczenia użytkownika, a w ostateczności również na konwersję.
Pozycjonowanie sklepu stacjonarnego – i co dalej?
Chociaż pozycjonowanie sklepu stacjonarnego z założenia ma ściągać klientów do naszego punktu, warto z czasem rozważyć również stworzenie sprzedaży wysyłkowej. Wielu klientów może nie sfinalizować transakcji, jeśli będzie to wymagało odwiedzenia lokalnego miejsca. Dzięki możliwości zamówienia on-line otworzymy się na większą liczbę użytkowników, a z czasem będziemy mogli również oferować produkty szerszej – może nawet ogólnopolskiej czy światowej – społeczności.
Pozycjonowanie sklepu stacjonarnego – podsumowanie
Pozycjonowanie sklepu stacjonarnego jako jedno z działań marketingowych na pewno jest warte rozważenia. Warto również przemyśleć temat reklamy w wyszukiwarkach, czyli Google Ads – oba sposoby można ze sobą łączyć, jedno nie wyklucza drugiego, a można powiedzieć, że wzajemnie się dopełniają. Chociaż pozycjonowanie sklepu stacjonarnego może nieco potrwać, to warto uzbroić się w cierpliwość, by zobaczyć pierwsze efekty i sprzedawać za pomocą wyszukiwarki.