Passage indexing – czym jest i jak wykorzystać go w SEO?

| czas czytania: 8 min | SEO
passage google okładka

Passage indexing (tzw. passage ranking) to funkcja Google, która umożliwia wybranie jednego fragmentu treści ze strony i wyświetlenie go jako bezpośredniej odpowiedzi na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę. Mechanizm ten analizuje treści stron internetowych i selekcjonuje najbardziej trafne części tekstu, by móc od razu zaprezentować odpowiedź na pytanie użytkownika. Takie rozwiązanie ma zapewnić komfort, ponieważ internauci nie muszą klikać w każdy wynik wyszukiwania, by znaleźć odpowiednią treść.

banerJak działa passage indexing?

Passage indexing działa za pomocą algorytmu BERT, który korzysta z umiejętności uczenia maszynowego. Dzięki temu, że algorytm doskonali się z każdą wykonaną analizą, roboty Google są w stanie wyselekcjonować odpowiednią część zawartości strony. Jeśli taka treść spełnia wymogi i odpowiada na wpisane hasło, zajmuje tzw. pozycję 0 i pojawia się ponad innymi wynikami wyszukiwania. Roboty analizują podstronę, wyciągając z niej konkretny fragment, dlatego może wydawać się, że został on wyrwany z większej część i treści. Z tego względu przy każdej pozycji można znaleźć link prowadzący do podstrony, z której odpowiedź została pobrana. Wyniki algorytmu z czasem stają się coraz bardziej precyzyjne, a wyświetlany fragment bardziej kompletny. Warto zaznaczyć, że może pojawić się więcej niż jeden wynik wyszukiwania na pozycji 0, ponieważ wyszukiwarka oszacuje, że dwa fragmenty z różnych stron są właściwą odpowiedzią.

passage indexing
Bezpośrednia odpowiedź na zapytanie „czym jest sztuczna inteligencja”.

Czym różnie się featured snipped od passage indexing?

Oba rozwiązania są do siebie łudząco podobne, ponieważ dzięki nim treść pojawia się na szczycie wyników wyszukiwania oraz każdej odpowiedzi towarzyszy link, który prowadzi do źródła. Główną różnicą jest sposób, w jaki selekcjonują wyświetlane treści. Mechanizm featured snipped nie wnika tak głęboko w strukturę treści. Kiedy pojawia się odpowiedź wybrana przez ten mechanizm, użytkownik bywa zmuszony do wejścia w link umieszczony pod treścią. Jest to spowodowane brakiem pełnej odpowiedzi pojawiającej się w wynikach wyszukiwania.

Mechanizm passage indexing jest znacznie dokładniejszy w generowaniu fragmentu treści. Jego zadaniem jest wyczerpanie tematu podczas zaprezentowania tylko części podstrony. To rozwiązanie jest korzystne dla użytkownika, który ograniczy się do krótkiego fragmentu treści. Istnieje jednak ryzyko, że podany link do strony źródłowej nie będzie już tak dopasowany jak fragment odpowiedzi. Jest to spowodowane tym, że funkcja passage indexing nie skupia się na analizowaniu całej podstrony i nie proponuje rozwinięcia informacji.

google

Passage indexing – wady i zalety

Passage indexing zdecydowanie usprawnia poszukiwanie odpowiedzi i niewątpliwie jest to wygodne rozwiązanie dla użytkowników Google, którzy chcą uzyskać szybką i precyzyjną odpowiedź bez zbędnej interakcji ze stronami niezawierającymi konkretnej informacji na dany temat. Jednak co to oznacza dla serwisów internetowych, które nie pojawiają się na „pozycji 0”? Mechanizm passage indexing może utrudnić serwisom pozyskiwania nowych użytkowników. Osoba korzystająca z wyszukiwarki może uznać wyświetloną odpowiedź za jedyną słuszną propozycję i zrezygnuje z dalszych poszukiwań, ponieważ będzie przekonana, że niepotrzebnie straci czas. Nawet serwisy, które nie znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania, mogą odczuć brak odpowiedniej liczby kliknięć w link prowadzący do serwisu, nie wspominając o domenach zajmujących znacznie niższe pozycje. Wracając jeszcze do pozycji 0, można powiedzieć, że wyświetlenie się linku, który prowadzi do pełnej podstrony, zwiększa prawdopodobieństwo wejścia w podany adres. Pojawia się jednak ryzyko, że użytkownik będzie usatysfakcjonowany zaprezentowanym fragmentem i nie poczuje potrzeby, by wejść w interakcję ze stroną.

Obecność na samym szczycie może być szansą dla serwisów, które zazwyczaj nie są umieszczane w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Często odpowiedź pochodzi ze strony, które zginęła daleko na piątej czy dziesiątej stronie wyników wyszukiwania. Wyświetlenie się na najwyższej pozycji może zaowocować zwiększonym ruchem na stronie i pozyskaniem większej liczby odbiorców. Warto pamiętać, że to rozwiązanie będzie działało tak długo, jak długo serwis pojawia się na pozycji 0. Jeśli domena z jakiegoś powodu zostanie pozbawiona tej pozycji, ruch na niej może znacząco się zmniejszyć.

browsing googleJak pojawić się na pozycji 0?

Jednym z czynników, które decydują o pojawieniu się na szczycie wyników wyszukiwania, jest dobrze stworzony content. Warto upewnić się, czy podstrona jest poprawnie zoptymalizowana, czy pojawiają się na niej frazy, na które serwis powinien się wyświetlać, oraz czy na stronie pojawia się bezpośrednia odpowiedź na zadanie pytanie. Są to bardzo ważne elementy, ponieważ poruszają trzy najważniejsze poziomy. Prawdopodobieństwo pojawienia się na najwyższej pozycji zwiększa umieszczenie na stronie internetowej spójnych, użytecznych treści napisanych poprawnym językiem. Im obszerniej i dokładniej opracowany temat, tym atrakcyjniejszy staje się dla algorytmów Google. Warto pamiętać, że mechanizm passage indexing wybiera wynik nie poprzez analizę całej podstrony, tylko fragmentu treści odnalezionego w obrębie serwisu. Dlatego warto stawiać na konkretne, zwięzłe i precyzyjne informacje.

Dzięki zachowaniu tych wytycznych nie tylko zwiększysz prawdopodobieństwo pojawienia się na pozycji 0, ale również zbudujesz odpowiednio zoptymalizowany serwis.