Paginacja przyjazna pozycjonowaniu stron – jak wdrożyć stronicowanie pod SEO?

Paginacja przyjazna pozycjonowaniu stron – jak wdrożyć stronicowanie pod SEO?

/ SEO
strona internetowa www

W sklepach internetowych oraz w serwisach publikujących długie artykuły stosuje się paginację, czyli podział treści na kolejne podstrony. Stronicowanie najczęściej wprowadza się z myślą o użytkownikach, by ułatwić przeglądanie strony internetowej. Wdrażając to rozwiązanie, nie można także zapomnieć o wyszukiwarce i robotach indeksujących – paginacja musi być zgodna z zasadami SEO, aby nie stała się elementem obniżającym pozycje w wynikach wyszukiwania. Podpowiadamy, jak zadbać o stronicowanie przyjazne pozycjonowaniu.

Paginacja i stronicowanie – co to jest?

Paginacja (inaczej stronicowanie) polega na podzieleniu treści (tekstu artykułu, listy produktów, wpisów na blogu) na poszczególne części i umieszczeniu ich na kolejnych podstronach serwisu. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala poprawić wydajność witryny (znacznie szybciej wczyta się podstrona z 20 niż ze 100 obrazkami). Jest to także ukłon w stronę użytkownika, który widzi, ile stron ma do przejrzenia w danej kategorii i łatwo może zapamiętać, na której podstronie zakończył jej przeglądanie.

paginacja stronicowanie Artefakt

Coraz częściej na stronach internetowych możemy spotkać się ze stronicowaniem infinite scroll, które automatycznie załadowuje zawartość kolejnej podstrony, kiedy użytkownik przewinie listing lub treść artykułu. Jedyną zmianą w trakcie przeglądania będzie zmiana adresu URL w pasku przeglądarki. To rozwiązanie jest nieco mniej przyjazne dla użytkowników niż standardowo stosowana paginacja (pasek z kolejnymi numerami stron), ponieważ  osoba przeglądająca produkty nie wie, na której stronie się znajduje, więc jeśli opuści serwis, trudno jej będzie powrócić do tego samego miejsca.

Największy problem stronicowania – duplikacja treści

Problemem, który może wystąpić przy paginacji, jest duplikacja treści. Pojawia się ona wtedy, gdy ten sam tekst, te same produkty, meta tagi description oraz title będą znajdowały się na różnych podstronach. Aby stronicowanie nie zaszkodziło pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, należy zastosować takie rozwiązania jak:

Rel=”canonical” – kanoniczne adresy URL

Zastosuj, gdy: Posiadasz stronę z pełną treścią, którą poddajesz paginacji.

Sklepy internetowe często udostępniają użytkownikom opcję przeglądania wszystkich produktów na jednej podstronie, jeśli wolą oni skrolować zawartość strony niż przeklikiwać się pomiędzy kolejnymi podstronami stronicowania.

Np. Podstrona zawierająca pełny asortyment to sklep.przyklad.pl/buty-zimowe

Paginacja:

  • przyklad.pl/buty-zimowe-1
  • przyklad.pl/buty-zimowe-2
  • przyklad.pl/buty-zimowe-3

Jak wdrożyć?

Każda podstrona stronicowania w sekcji <head> powinna mieć wdrożony tag kanoniczny wskazujący na stronę z pełnym asortymentem:

<link rel=”canonical” href=” sklep.przyklad.pl/buty-zimowe” />

Atrybuty rel=”prev” i rel=”next”

Zastosuj, gdy: W serwisie nie istnieje strona z pełną zawartością np. kategorii produktów, a każda podstrona stronicowania prezentuje unikalną treść/produkty.

Dodanie atrybutów rel=”prev” i rel=”next” wskazuje robotom wyszukiwarki kolejne podstrony, które wspólnie tworzą całą treść. Ich poprawna implementacja pozwala, by w wynikach wyszukiwania pojawiła się pierwsza strona paginacji, dzięki czemu użytkownik trafi na początek listy produktów lub interesującego artykułu.

Jak wdrożyć?

Na każdej podstronie w sekcji head należy dodać atrybuty rel=”prev” i rel=”next” wskazujące na poprawną kolejność stronicowania.

Paginacja:

  • przyklad.pl/buty-zimowe-1
  • przyklad.pl/buty-zimowe-2
  • przyklad.pl/buty-zimowe-3

Na podstronie sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-1 wdrażamy jedynie atrybut next (jest to pierwsza strona paginacji) – <link rel=”next” href=”sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-2” />.

Następnie na podstronie sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-2 implementujemy oba atrybuty:

<link rel=”prev” href=”sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-1”/>

<link rel=”next” href=” sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-3” />

I na ostatniej stronie sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-3 pojawi się jedynie rel=”prev”: <link rel=”prev” href=”sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-2”/>.

Mix – kanoniczne adresy URL i atrybuty rel=”prev” i rel=”next”

Zastosuj, gdy: Oprócz paginacji posiadasz na stronie możliwość filtrowania asortymentu.

Zastosowanie jednocześnie przekierowania kanonicznego oraz rel=”prev” i rel=”next” wyeliminuje duplikację treści wynikającą z indeksowania podstron posortowanych pod względem różnych parametrów.

Jak wdrożyć?

Na danej podstronie należy zaimplementować oba znaczniki, np. w sekcji <head> strony sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-2 wdrażamy:

  • <link rel=”canonical” href=”przyklad.pl/buty-zimowe-2” />
  • <link rel=”prev” href=” sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-1” />
  • <link rel=”next” href=” sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-3” />

Problem pierwszej strony paginacji

Zastosuj, gdy: na Twojej witrynie strona kategorii (sklep.przyklad.pl/buty-zimowe) duplikuje się z pierwszą stroną paginacji (sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-1), czyli występuje na nich taka sama treść.

Rozwiązanie: Usunięcie pierwszej strony stronicowania. A jeśli to nie jest możliwe, zastosowanie przekierowania 301 na stronę bazową.

sklep.przyklad.pl/buty-zimowe-1 à301à sklep.przyklad.pl/buty-zimowe

Paginacja a SEO – jak Google podchodzi do tematu stronicowania?

Najpopularniejsza wyszukiwarka dobrze radzi sobie z rozpoznawaniem stronicowania i w większości przypadków, nawet jeśli nie zastosujemy powyższych oznaczeń, rozpozna podstrony, na których znajduje się podzielona treść.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/njn8uXTWiGg” frameborder=”0″ allow=”autoplay; encrypted-media” allowfullscreen></iframe>

Kilka informacji o paginacji od Google:

  • Znaczniki rel=”prev” i rel=”next” nie są bezwzględnymi dyrektywami, a jedynie wskazówkami dla robotów wyszukiwarki, jak interpretować stronę,
  • Jeśli kolejna podstrona paginacji zawiera parametry, np. identyfikatory sesji, wdrażając atrybuty rel=”prev” i rel=”next”, należy pamiętać, aby ich wartości posiadały takie same parametry.

Przykład:

Strona – http://www.example.com/artykul?strona=2&sessionid=67

Atrybuty: <link rel=”prev” href=”http://www.example.com/artykul?strona=1&sessionid=67
<link rel=”next” href=”http://www.example.com/artykul?strona=3&sessionid=67

  • Można używać jednocześnie rel=”prev” i rel=”next” oraz rel=”canonical”, gdy użycie obu atrybutów na podstronie jest uzasadnione.
  • W przypadku błędów w implementacji poszczególnych znaczników, strony zostaną zaindeksowane przez Google, a treść zostanie zinterpretowana według heurystyk, którymi posługuje się wyszukiwarka.

O czym jeszcze warto pamiętać, wdrażając paginację?

Decydując się na podzielenie treści na części, powinnyśmy także pamiętać, by:

  • Nie tworzyć zbyt krótkich części artykułu, listy produktów – ciągłe przeklikiwanie kolejnych podstron zmęczy użytkownika. Dodatkowo każda kolejna podstrona wpływa na wydajność serwisu,
  • Powielać opisu kategorii na kolejnych podstronach paginacji – należy unikać duplikacji treści, a jeśli system CMS nie pozwala na usunięcie treści z kolejnych stron stronicowania, należy wdrożyć na nich np. meta tag robots no indeks, follow,
  • Różnicować Title podstron podając nr kolejnej podstrony – to ukłon w stronę użytkownika, jak i sposób na wyeliminowanie duplikacji tytułów stron,
  • Zadbać o użyteczne przyciski do przełączania kolejnych stron – użytkownik powinien zobaczyć pierwszą, ostatnią, a także kilka kolejnych podstron.

Paginacja ułatwia klientom poruszanie się po stronie internetowej, jednak przy jej implementacji należy zadbać, aby jej zastosowanie nie spowodowało duplikacji treści. Często od systemu CMS zależy, czy zoptymalizowanie stronicowania pod SEO będzie łatwym czy trudnym zadaniem.

Również na naszym blogu
Big data znajduje zastosowanie w marketingu online, pomagając w wyciąganiu wniosków na temat...
Jak kreować wizerunek w internecie i zadbać o dobre imię firmy? Przedstawiamy 12 sposobów na...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Zastanawiasz się nad zmianą nazwy domeny, systemu CMS, a może tylko wyglądu strony www? Sprawdź,...
Zastanawiasz się, jak promować małą firmę w internecie? Przygotowaliśmy 9 wskazówek!...
pozycjonowanie