Wygoda przeglądania stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych to coś, o co gorąco zabiega Google. By znaleźć się wysoko w mobilnych wynikach wyszukiwania i trafić do mobilnych użytkowników, należy posiadać responsywną lub mobilną stronę internetową oraz unikać stosowania nachalnych pop-upów. Wszystkie serwisy, które będą posiadały trudne do pominięcia, pełnoekranowe banery mogą się liczyć z karą – obniżeniem pozycji w mobilnym rankingu Google.
Natrętne pop-upy – gorsza pozycja w mobilnej wyszukiwarce
Każdemu z nas zdarzyło się wejść na stronę, na której nad właściwym tekstem pojawiał się natrętny, pełnoekranowy baner z reklamą lub mało istotną treścią. W takiej sytuacji irytujemy się, ponieważ wchodząc na serwis z wyników wyszukiwania, chcieliśmy szybko zaspokoić potrzeby informacyjne, co staje się niemożliwe za sprawą natrętnego pop-upu. Z tego względu Google postanowiło rozprawić się z witrynami stosującymi tego typu praktyki, obniżając ich pozycję mobilnym rankingu.
https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html
Pozycja w mobilnych wynikach wyszukiwania zostanie obniżona, jeśli m.in.:
- Po przejściu na witrynę lub w trakcie jej przeglądania zostanie wyświetlone okienko, które przysłoni główną treść, uniemożliwiając tym samym zapoznanie się z właściwym tekstem,
- Pojawi się pełnoekranowy baner, który trzeba pominąć, aby przejść do głównej treści,
- Zastosowany został układu strony, gdzie na samej górze znajduje się sekcja przypominająca pełnoekranowy baner, a właściwa treść znajduje się pod tym polem.
https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html
Pop-upy bez obawy nałożenia kary można stosować w niektórych przypadkach, np. jeśli:
- Pełnoekranowe okno służy do spełnienia wymogów prawa – informacje o plikach cookies, weryfikacja wieku na stronach z treścią przeznaczoną dla osób pełnoletnich,
- Pop-up pojawi się jako okno logowania na stronie, której zawartość nie jest udostępniana publicznie,
- Baner zajmuje niewielką część ekranu, a internauta może pominąć go z łatwością jak pop-up z propozycją zainstalowania aplikacji.
Google podkreśla, że pełnoekranowe i natrętne pop-upy to tylko jeden z wielu czynników rankingowych. Ważne są publikowane treści, a także dostosowanie strony do wymagań urządzeń mobilnych. W przyszłości na miejsce w rankingu będzie wpływać także technologia AMP.
Od 10 stycznia Google karze serwisy z nachalnymi pop-upami
10 stycznia Google obniżyło pozycje pierwszych stron mobilnych, które korzystają z pełnoekranowych reklam i banerów. Internauci uzyskali potwierdzenie od Gary’ego Illyesa i Johna Muellera, że rozpoczęło się nakładanie kar za nachalne pop-upy.
it’s rolling out, yes
— Gary „鯨理” Illyes (@methode) 10 stycznia 2017
it’s rolling out. yay! — John ☆.o(≧▽≦)o.☆ (@JohnMu) 11 stycznia 2017
Tworząc strony mobilne, nigdy nie można zapominać o użytkowniku. Google analizuje zachowania internautów w mobilnej wyszukiwarce i stara się dostosować ranking do potrzeb mobilnych użytkowników, czego wynikiem są kary nakładane na serwisy stosujące pop-upy.