Sklep internetowy – zwiększanie sprzedaży - Blog Artefakt

Jak zwiększyć sprzedaż i obroty w sklepie internetowym?

/ SEO
sklep internetowy

Z roku na rok coraz więcej osób poszukuje produktów i usług w Internecie, dlatego obecnie praktycznie każdy właściciel biznesu posiada stronę internetową. Jednak ładna strona internetowa to dopiero początek długiej drogi pozyskania klienta i przekonania go, że to nasz produkt lub usługa trafia idealnie w jego potrzeby. Aby trafić do potencjalnego odbiorcy, konieczna jest inwestycja w reklamę internetową, dzięki której klienci trafią na stronę i zamówią usługę lub kupią oferowany produkt.

Zdecydowana większość użytkowników Internetu, bo blisko 90% korzysta z wyszukiwarki Google, dlatego to właśnie reklama w tej wyszukiwarce internetowej jest najlepszym sposobem na zwiększenie sprzedaży. Reklama w wyszukiwarce daje możliwość dotarcia do klientów już zainteresowanych naszymi usługami lub produktami (przecież sami wpisali w wyszukiwarkę daną frazę kluczową) i może mieć zasięg zarówno lokalny jak i globalny.

Jak zwiększyć ilość zapytań dla działalności lokalnej?

Wprowadzony w 2012 roku algorytm Venice, funkcjonujący w oparciu o geolokalizację,  umożliwia małym firmom zaistnienie w Google nawet na trudne frazy kluczowe, na które nie miałyby szansy konkurować na rynku ogólnopolskim lub światowym. Dla małych firm, nastawionych na klientów lokalnych reklama w wyszukiwarce Google to szansa nie tylko na zwiększenie ilości zapytań, ale także na zbudowanie marki na rynku lokalnym.

Jakie działania mogą wpłynąć na zwiększenie sprzedaży firm lokalnych?

  1. Odpowiednia optymalizacja strony, uwzględniająca lokalizację (właściwe uzupełnienie metaznaczników, optymalizacja nagłówków, uzupełnienie serwisu w odpowiednie treści, poprawa błędów wpływających na działanie strony, poprawienie szybkości działania serwisu, itp.).
  2. Utworzenie wizytówki firmy w usłudze Google Maps oraz zintegrowanie wpisu ze stroną internetową (wizytówka nie tylko pełni funkcję informacyjną dla osób szukających usług, ale także daje możliwość opiniowania oraz zbierania informacji zwrotnych od klientów firmy. Zwiększa to wiarygodność nie tylko w oczach innych potencjalnych klientów, ale także wyszukiwarki Google).
  3. Angażowanie swoich klientów poprzez działania w social mediach (Ilość „Lubię to” na Facebooku, liczba osób obserwujących profil na Google+, komunikacja poprzez dodawanie informacji oraz postów, zachęcanie do dyskusji, itp.).
  4. Zadbanie o responsywność strony (coraz więcej osób posiada różnego rodzaju urządzenia mobilne jak smartfony, tablety, notebooki, dzięki temu będąc na mieście mogą szybko znaleźć punkt handlowy lub usługowy, posiadający produkt lub świadczący usługę, której akurat potrzebują. Nieprawidłowo lub zbyt wolno wyświetlająca się strona może spowodować, że użytkownik opuści serwis bez zapoznania się z ofertą. Strony responsywne w automatyczny sposób dostosowują się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik, co znacznie ułatwia korzystanie ze strony).

e-sklep

Sklep internetowy i co dalej?

Według szacunków, w Polsce działa obecnie blisko 10 tysięcy sklepów internetowych, co oznacza ogromną konkurencję i wymusza ciągłe doskonalenie sklepów zarówno pod kątem technicznym i funkcjonalnym, jak i wymaga od właścicieli zagwarantowania konkurencyjnych cen oraz jednocześnie wysokiej jakości obsługi. Właściciele sklepów internetowych muszą spełnić wiele wymagań, które w ostatecznym rozrachunku zadecydują o sukcesie przedsięwzięcia, czyli przełożą się na zwiększenie sprzedaży w sklepie.

Badania pokazują, że jedną z największych bolączek w sklepach internetowych jest porzucanie koszyka zamówień oraz niedokończenie procesu zakupowego (7 na 10 użytkowników sklepów internetowych nie kończy zakupów). Oznacza to, że pomimo tego, że potencjalny klient trafił już do sklepu i sama oferta wydała mu się interesująca istnieją czynniki, które uniemożliwiają lub stanowią barierę nie do pokonania w zrealizowaniu zakupów. Problemy mogą wynikać zarówno z przyczyn technicznych spowodowanych trudnością w obsłudze, błędami technicznymi czy skomplikowanym procesem zakupu, jak również barierami psychologicznymi wynikającymi z braku zaufania do sprzedającego  (może o tym decydować na przykład brak informacji  o sprzedającym czy szczegółowych danych o kosztach przesyłki).

Elementy, których wprowadzenie przyczynia się do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym:

  1. Możliwość dokonania zakupów bez konieczności rejestracji (dla wielu osób konieczność rejestracji w sklepie oraz podawania na wstępie wielu danych personalnych jest poważną barierą psychologiczną i utrudnieniem, które sprawia, że rezygnują z zakupów lub decydują się na zakupy u konkurencji).
  2. Krótki i przejrzysty proces zakupowy (im krótszy i mniej skomplikowany proces zakupowy, tym jest on wygodniejszy dla użytkownika sklepu. Zawiła ścieżka zakupowa oraz konieczność wypełnienia wielu pól może zniechęcić i przyczynić się do porzucenia koszyka i opuszczenia sklepu).
  3. Dokładny opis produktów, zdjęcia oraz prezentacje w formacie wideo (podanie wszystkich parametrów produktu, liczne zdjęcia prezentujące produkty w różnych ujęciach czy filmik z pełnym wyglądem uwiarygodniają ofertę w oczach kupującego. Dodatkowo warto także wskazać klientowi inne możliwości (np. poprzez prezentację innych modeli danego produktu) lub produkty komplementarne np. „inni klienci kupili także”).
  4. Możliwość dzielenia się opiniami oraz komentowania (umożliwienie internautom dzielenia się opiniami na temat produktów lub jakości obsługi budzi zaufanie i wpływa na wiarygodność sprzedającego. Klienci zainteresowani produktem, czytając pozytywne opinie o sklepie, czują się bezpiecznie i łatwiej jest im podjąć decyzję o zakupie).
  5. Prowadzenie firmowego bloga (kreowanie się na eksperta w swojej dziedzinie oraz dzielenie się specjalistyczną wiedzą zwiększa zaufanie, sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów może być także udzielanie się na forach branżowych).

    sklep internetowy smartphone

  6. Łatwy i szybki kontakt ze sprzedającym (podanie dokładnych danych firmy prowadzącej sklep, uruchomienie infolinii lub też czatu z konsultantem, który w szybki sposób jest w stanie udzielić informacji lub pomóc w przypadku trudności w dokonaniu zakupów wpływa na komfort psychiczny kupujących).

Aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, nie wystarczy bogaty asortyment oraz konkurencyjne ceny. Właściciele sklepów internetowych powinni wychodzić naprzeciw oczekiwaniom użytkowników i wprowadzać udogodnienia, dzięki którym sam proces zakupu będzie prosty i intuicyjny. Zwiększa to szansę na to, że klient nie tylko zrobi zakupy w danym sklepie, ale także będzie w przyszłości do niego wracał.

Również na naszym blogu
Kampanie AdWords oraz aktywność w social media to działania, które skutecznie uzupełnią strategię...
Niedawno Facebook opublikował nowy regulamin. Warunki korzystania z serwisu określają prawa i...
Audytując strony internetowe, staramy się wyeliminować wszystkie niedociągnięcia i problemy...
Jak stworzyć nagłówek, który będzie konwertować? Sprawdź wyniki badań Buzzsumo oraz naszych 8...
Ubrania, wózki niemowlęce czy pieluszki to produkty, po które klienci zawsze będą sięgać, aby...