Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
03.01.2024 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Jak wykluczyć (usunąć) parametr Facebook fbclid z danych Google Analytics?

Jak wykluczyć (usunąć) parametr Facebook fbclid z danych Google Analytics?

Od października 2018 r. Facebook zaczął dodawać parametr śledzący fbclid do wszystkich stron udostępnianych lub wzmiankowanych w komentarzach i prywatnych konwersacjach. Po kliknięciu odnośnika otwiera się nowa karta przeglądarki, a do adresu URL doklejone zostają dodatkowe informacje. O ile w przypadku prowadzenia płatnych kampanii możliwość precyzyjnego zbadania źródła ruchu pomaga oceniać efektywność reklamy, o tyle analizowanie niepromowanych wpisów może stać się nieco trudniejsze: w raportach GA zamiast jednej podstrony pojawi się wiele tych samych podstron z różnymi parametrami fbclid. Jak poradzić sobie z tym problemem? Sprawdź nasze rozwiązania na usunięcie parametru Facebooka z danych Google Analytics.

Co to jest parametr fbclid pojawiający się Facebooku?

Parametr fbclid dodawany jest do adresów URL linków, w które klikamy na Facebooku. Pojawia się zarówno przy treściach sponsorowanych (stron linkowanych z reklam Facebook Ads), jak i odnośnikach udostępnianych na tablicach użytkowników i stron firmowych. Skrót można rozszyfrować jako Facebook Click Identifier, czyli ID przypisywane konkretnym zasobom linkowanym na FB.

W teorii fbclid powinien być nam pomocny do odkrywania źródeł ruchu treści zamieszczanych w social media. W praktyce w Google Analytics powstaje małe zamieszanie – ten sam adres URL dostępny jest w bardzo wielu wersjach, co utrudnia przeprowadzenie analizy danych. Nie do końca wiadomo, na jakiej zasadzie tworzone są poszczególne elementy parametru, dlatego też wraz z kolejnymi udostępnieniami w GA przyrasta zestawienie linków z różnymi fbclidami.

Jeśli wcześniej nie zdawałeś sobie sprawy z istnienia takiego problemu, o nic się nie martw. Już spieszymy z pomocą i instrukcją, jak usunąć parametr Facebooka z danych z narzędzia Google Analytics.

Usuwanie parametru fbclid w Google Analytics

Facebookowego fbclid można się pozbyć z danych za pomocą samego Google Analytics. I tutaj mamy do wyboru 2 opcje:

Wykluczenie parametrów zapytania z adresu URL

Na poziomie widoku danych mamy możliwość wykluczenia dowolnych parametrów adresów URL, których nie chcemy gromadzić w statystykach GA. W tym celu należy:

  • Przejść do sekcji Administracja (zębate koło na samym dole menu po lewej stronie),
  • Odszukać w kolumnie Widok danych opcję Ustawienia widoku (pierwszy wiersz w kolumnie po prawej stronie ekranu),
  • W polu Wyklucz parametry zapytania z adresu URL wpisać „fbclid”.

Dzięki tej konfiguracji parametr Facebooka zniknie z naszych raportów Google Analytics. Użytkownik nadal będzie widział fbclid wraz z pozostałymi danymi na pasku przeglądarki. Jest to modyfikacja jedynie z poziomu określonego widoku danych.

Filtry w widoku danych w Google Analytics

Drugą możliwością usunięcia fbclid z Google Analytics jest skorzystanie z opcji filtrów w widoku danych. To rozwiązanie polega na tym, że sam parametr Facebooka zostaje wykluczony, natomiast pozostałe parametry są nadal przekazywane do GA. W tym celu należy ustawić aż 2 filtry w widoku danych w kolejności podanej poniżej.

1. Filtr „(fbclid=[^&]*&?)”

  • Przejdź do sekcji Administracja (zębate koło na samym dole menu po lewej stronie),
  • Odszukaj w kolumnie Widok danych opcję Filtry,
  • Kliknij czerwony przycisk Dodaj filtr,
  • Wpisz nazwę filtra,
  • Wybierz niestandardowy typ filtra i rodzaj: Wyszukaj i zastąp,
  • W opcji Pole filtra ustaw Identyfikator URI żądania,
  • W polu Znajdź ciąg umieść „(fbclid=[^&]*&?)”.

2. Filtr „([?&]$)”

  • Przejdź do sekcji Administracja (zębate koło na samym dole menu po lewej stronie),
  • Odszukaj w kolumnie Widok danych opcję Filtry,
  • Kliknij czerwony przycisk Dodaj filtr,
  • Wpisz nazwę filtra,
  • Wybierz niestandardowy typ filtra i rodzaj: Wyszukaj i zastąp,
  • W opcji Pole filtra ustaw Identyfikator URI żądania,
  • W polu Znajdź ciąg umieść „([?&]$)”.

Uwaga! Aby to rozwiązanie zadziałało poprawnie, koniecznie jest wprowadzenie najpierw filtra nr 1, a potem nr 2 w określonym widoku danych.

Dlaczego należy zastosować 2 filtry? Pierwszy filtr usuwa z adresu URL parametr fbclid, ale pomija znaki ? lub & pojawiające się na końcu, co w rezultacie powoduje, że Google Analytics zbiera różne adresy URL. Ustawienie tylko tego filtra nie daje nam oczekiwanego rezultatu. Konieczne jest wprowadzenie filtra nr 2, usuwającego ? lub & znak z adresu podstrony.

Skorzystanie z filtra w widoku danych zamiast opcji wykluczenia parametrów z URL-a powoduje, że z adresu znika jedynie parametr fbclid, a inne parametry (np. skonfigurowane przez nas UTM-y) zostaną na swoim miejscu.

Usunięcie Facebook fbclid za pomocą pliku .htaccess – niepolecane!

Parametry facebookowe można także usuwać poprzez dodanie reguły w pliku .htaccess, która za pomocą modułu mod_rewrite zamienia adres URL z fbclid na czysty adres. Powoduje to, że facebookowy parametr znika już z paska przeglądarki, więc nie zobaczy go ani użytkownik, ani nie zbierze go Google Analytics.

Uwaga!

Nie opisujemy tej metody na usuwanie fbclid, ponieważ powoduje ona, że z adresu URL znikają wszystkie parametry nawet te UTM-y, na których nam zależy. Dodatkowo jeżeli korzystamy z FB Pixel, to usunięcie parametru Facebooka przy pomocy reguł w pliku .htaccess może spowodować, że dane nie będą się zbierać poprawnie. W naszej opinii ten sposób na usuwanie niechcianych parametrów z URL-i w kontekście uporządkowania danych w Google Analytics jest najtrudniejszy, najbardziej ryzykowny i może zrodzić dużo problemów.

Jeśli zastanawiasz się nad regułami .htaccess, przemyśl raz jeszcze usunięcie parametru fbclid za pomocą wykluczeń i filtrów w Google Analytics.

Wykluczanie fbclid z danych GA – podsumowanie

Rzetelna analiza statystyk ruchu na stronie za pomocą Google Analytics wymaga uporządkowania danych zbieranych przez samo narzędzie. Parametr fbclid niestety nieco utrudnia pracę analityków internetowych, więc warto zastanowić się nad jego usunięciem. My rekomendujemy jego wykluczanie za pomocą filtrów lub opcji wykluczenia parametrów dostępnych w samym GA. Plik .htaccess lepiej zostawić w spokoju :).

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt