Jak wykluczyć (usunąć) parametr Facebook fbclid z danych Google Analytics?

/ SEO
fbclid parametr

Od października 2018 r. Facebook zaczął dodawać parametr śledzący fbclid do wszystkich stron udostępnianych lub wzmiankowanych w komentarzach i prywatnych konwersacjach. Po kliknięciu odnośnika otwiera się nowa karta przeglądarki, a do adresu URL doklejone zostają dodatkowe informacje. O ile w przypadku prowadzenia płatnych kampanii możliwość precyzyjnego zbadania źródła ruchu pomaga oceniać efektywność reklamy, o tyle analizowanie niepromowanych wpisów może stać się nieco trudniejsze: w raportach GA zamiast jednej podstrony pojawi się wiele tych samych podstron z różnymi parametrami fbclid. Jak poradzić sobie z tym problemem? Sprawdź nasze rozwiązania na usunięcie parametru Facebooka z danych Google Analytics.

Co to jest parametr fbclid pojawiający się Facebooku?

Parametr fbclid dodawany jest do adresów URL linków, w które klikamy na Facebooku. Pojawia się zarówno przy treściach sponsorowanych (stron linkowanych z reklam Facebook Ads), jak i odnośnikach udostępnianych na tablicach użytkowników i stron firmowych. Skrót można rozszyfrować jako Facebook Click Identifier, czyli ID przypisywane konkretnym zasobom linkowanym na FB.

W teorii fbclid powinien być nam pomocny do odkrywania źródeł ruchu treści zamieszczanych w social media. W praktyce w Google Analytics powstaje małe zamieszanie – ten sam adres URL dostępny jest w bardzo wielu wersjach, co utrudnia przeprowadzenie analizy danych. Nie do końca wiadomo, na jakiej zasadzie tworzone są poszczególne elementy parametru, dlatego też wraz z kolejnymi udostępnieniami w GA przyrasta zestawienie linków z różnymi fbclidami.

Jeśli wcześniej nie zdawałeś sobie sprawy z istnienia takiego problemu, o nic się nie martw. Już spieszymy z pomocą i instrukcją, jak usunąć parametr Facebooka z danych z narzędzia Google Analytics.

Usuwanie parametru fbclid w Google Analytics

Facebookowego fbclid można się pozbyć z danych za pomocą samego Google Analytics. I tutaj mamy do wyboru 2 opcje:

Wykluczenie parametrów zapytania z adresu URL

Na poziomie widoku danych mamy możliwość wykluczenia dowolnych parametrów adresów URL, których nie chcemy gromadzić w statystykach GA. W tym celu należy:

  • Przejść do sekcji Administracja (zębate koło na samym dole menu po lewej stronie),
  • Odszukać w kolumnie Widok danych opcję Ustawienia widoku (pierwszy wiersz w kolumnie po prawej stronie ekranu),
  • W polu Wyklucz parametry zapytania z adresu URL wpisać „fbclid”.
wykluczanie fbclid

Dzięki tej konfiguracji parametr Facebooka zniknie z naszych raportów Google Analytics. Użytkownik nadal będzie widział fbclid wraz z pozostałymi danymi na pasku przeglądarki. Jest to modyfikacja jedynie z poziomu określonego widoku danych.

Filtry w widoku danych w Google Analytics

Drugą możliwością usunięcia fbclid z Google Analytics jest skorzystanie z opcji filtrów w widoku danych. To rozwiązanie polega na tym, że sam parametr Facebooka zostaje wykluczony, natomiast pozostałe parametry są nadal przekazywane do GA. W tym celu należy:

  • Przejść do sekcji Administracja (zębate koło na samym dole menu po lewej stronie),
  • Odszukać w kolumnie Widok danych opcję Filtry,
  • Kliknąć czerwony przycisk Dodaj filtr,
  • Wpisać nazwę filtra,
  • Wybrać niestandardowy typ filtra i rodzaj: Wyszukaj i zastąp,
  • W opcji Pole filtra ustawić jeden z wariantów dotyczących parametrów UTM: nazwę, źródło lub medium kampanii,
  • W polu Znajdź ciąg umieścić „(fbclid=[^&]*&?)”.
wykluczanie parametru fbclid

Skorzystanie z filtra w widoku danych zamiast opcji wykluczenia parametrów z URL-a powoduje, że z adresu znika jedynie parametr fbclid, a inne parametry (np. skonfigurowane przez nas UTM-y) zostaną na swoim miejscu.

Usunięcie Facebook fbclid za pomocą pliku .htaccess – niepolecane!

Parametry facebookowe można także usuwać poprzez dodanie reguły w pliku .htaccess, która za pomocą modułu mod_rewrite zamienia adres URL z fbclid na czysty adres. Powoduje to, że facebookowy parametr znika już z paska przeglądarki, więc nie zobaczy go ani użytkownik, ani nie zbierze go Google Analytics.

Uwaga!

Nie opisujemy tej metody na usuwanie fbclid, ponieważ powoduje ona, że z adresu URL znikają wszystkie parametry nawet te UTM-y, na których nam zależy. Dodatkowo jeżeli korzystamy z FB Pixel, to usunięcie parametru Facebooka przy pomocy reguł w pliku .htaccess może spowodować, że dane nie będą się zbierać poprawnie. W naszej opinii ten sposób na usuwanie niechcianych parametrów z URL-i w kontekście uporządkowania danych w Google Analytics jest najtrudniejszy, najbardziej ryzykowny i może zrodzić dużo problemów.

Jeśli zastanawiasz się nad regułami .htaccess, przemyśl raz jeszcze usunięcie parametru fbclid za pomocą wykluczeń i filtrów w Google Analytics.

Wykluczanie fbclid z danych GA – podsumowanie

Rzetelna analiza statystyk ruchu na stronie za pomocą Google Analytics wymaga uporządkowania danych zbieranych przez samo narzędzie. Parametr fbclid niestety nieco utrudnia pracę analityków internetowych, więc warto zastanowić się nad jego usunięciem. My rekomendujemy jego wykluczanie za pomocą filtrów lub opcji wykluczenia parametrów dostępnych w samym GA. Plik .htaccess lepiej zostawić w spokoju :).

Najnowsze artykuły na blogu:
Jednym z najczęstszych pytań zadawanych przez początkujących użytkowników narzędzia Google AdWords...
Ukryte polubienia na Instagramie stanowią szansę, a może zagrożenie dla specjalistów social media?...
Archetypy marki pozwalają zbudować określony wizerunek w oczach klientów. Poznaj 12 archetypów...
Podcasty to jedna z form marketingu treści, która może skutecznie promować działalność lub edukować...
Czy w obliczu epidemii koronawirusa warto podejmować działania marketingowe? Tak! Podajemy listę...