Od października 2018 r. Facebook zaczął dodawać parametr śledzący fbclid do wszystkich stron udostępnianych lub wzmiankowanych w komentarzach i prywatnych konwersacjach. Po kliknięciu odnośnika otwiera się nowa karta przeglądarki, a do adresu URL doklejone zostają dodatkowe informacje. O ile w przypadku prowadzenia płatnych kampanii możliwość precyzyjnego zbadania źródła ruchu pomaga oceniać efektywność reklamy, o tyle analizowanie niepromowanych wpisów może stać się nieco trudniejsze: w raportach GA zamiast jednej podstrony pojawi się wiele tych samych podstron z różnymi parametrami fbclid. Jak poradzić sobie z tym problemem? Sprawdź nasze rozwiązania na usunięcie parametru Facebooka z danych Google Analytics.
Co to jest parametr fbclid pojawiający się Facebooku?
Parametr fbclid dodawany jest do adresów URL linków, w które klikamy na Facebooku. Pojawia się zarówno przy treściach sponsorowanych (stron linkowanych z reklam Facebook Ads), jak i odnośnikach udostępnianych na tablicach użytkowników i stron firmowych. Skrót można rozszyfrować jako Facebook Click Identifier, czyli ID przypisywane konkretnym zasobom linkowanym na FB.
W teorii fbclid powinien być nam pomocny do odkrywania źródeł ruchu treści zamieszczanych w social media. W praktyce w Google Analytics powstaje małe zamieszanie – ten sam adres URL dostępny jest w bardzo wielu wersjach, co utrudnia przeprowadzenie analizy danych. Nie do końca wiadomo, na jakiej zasadzie tworzone są poszczególne elementy parametru, dlatego też wraz z kolejnymi udostępnieniami w GA przyrasta zestawienie linków z różnymi fbclidami.
Jeśli wcześniej nie zdawałeś sobie sprawy z istnienia takiego problemu, o nic się nie martw. Już spieszymy z pomocą i instrukcją, jak usunąć parametr Facebooka z danych z narzędzia Google Analytics.
Usuwanie parametru fbclid w Google Analytics
Facebookowego fbclid można się pozbyć z danych za pomocą samego Google Analytics. I tutaj mamy do wyboru 2 opcje:
Wykluczenie parametrów zapytania z adresu URL
Na poziomie widoku danych mamy możliwość wykluczenia dowolnych parametrów adresów URL, których nie chcemy gromadzić w statystykach GA. W tym celu należy:
- Przejść do sekcji Administracja (zębate koło na samym dole menu po lewej stronie),
- Odszukać w kolumnie Widok danych opcję Ustawienia widoku (pierwszy wiersz w kolumnie po prawej stronie ekranu),
- W polu Wyklucz parametry zapytania z adresu URL wpisać „fbclid”.