Jak wybrać firmę pozycjonującą?

Aktualizacja 26.04.2021 | czas czytania: 5 min | SEO
firma seo jak wybrać

Obszar

Aspekt

Dobrze

Źle

Proces ofertowaniaCele biznesoweFirma SEO pyta o nasze cele biznesoweZ góry narzuca określone rozwiązania
Dobór słów kluczowychSłowa kluczowe dobrane zgodnie z celami biznesowymiSłowa nie odzwierciedlają zakresu działania naszej firmy
Firma przedstawia argumenty za lub przeciw danym wyrażeniomFrazy dobrane bez analizy, w sposób chaotyczny
NegocjacjeFirma przedstawia skalę trudności fraz i estymuje czas oczekiwania na pozycjeFirma gwarantuje szybkie osiągnięcie wysokich pozycji
Niewielkie zniżkiPodejrzanie duże rabaty
Cena nie odbiega od konkurencjiBardzo niska / wysoka cena
Oferta pozycjonowaniaModele rozliczeńElastyczne podejścieSztywne zasady współpracy
Kilka modeli rozliczeńJeden „najlepszy” model współpracy
Wstępna analiza serwisuAnaliza zawiera szczegółowe informacjeAnaliza zawierająca ogólne informacje
Jest podstawą do dalszych prac
Proponowane słowa kluczoweDobrane razem z klientemNarzucone z góry
Cena pozycjonowaniaZawiera szereg usług (analiza statystyk, konsulting SEO, zalecenia optymalizacyjne)Opłata wyłącznie za pozycje fraz
Rozbieżności cenoweCeny odzwierciedlają skalę trudności frazZbliżone ceny za trudne i łatwe wyrażenia
Warunki współpracyCzas umowyKrótka umowaDługoterminowa umowa (pow. 12 miesięcy)
Kara umownaZabezpiecza obie stronyJednostronna kara umowna
Okres wypowiedzeniaKrótki okres wypowiedzeniaWiększy niż 2-3 miesiące
KontaktBezpośredni kontakt do opiekuna SEOOgólny kontakt do firmy
Informacje o firmiePortfolioŁadne portfolio jako dodatek do ofertyGłówny argument przetargowy
DoświadczeniePosiada doświadczenie w pozycjonowaniu firm z naszej branżyBrak doświadczenia w branży
CertyfikatyCertyfikaty z analityki, np. Google AnalyticsChwali się statusem Partnera Google
Zasoby „sprzętowe”Posiada duże, własne zaplecze SEOKorzysta z ogólnych narzędzi, np. katalogi, presell pages
Zasoby ludzkieDużo specjalistów, mało handlowcówDużo handlowców, mało specjalistów
SpecjalizacjaPozycjonowanie to jedno z głównych zajęć firmyPozycjonowanie jako dodatkowa usługa
Dodatkowe informacjePromocjeNiewielkie rabaty „na zachętꔄPozycjonowanie za darmo/za 1 zł przez pierwsze 3 miesiące”
RankingiDobrze wypada w rankingach „jakościowych”, dotyczących np. obsługi klientaDobrze wypada w ogólnych rankingach, np. związanych z przychodami firmy.
Obecność w wyszukiwarceFirma poważana w branży, wiele eksperckich treściNiepochlebne opinie, mało treściwych informacji na stronie/blogu

Mam nadzieję, że kilka przedstawionych niżej informacji pomoże Państwu przybliżyć dość specyficzną usługę jaką jest pozycjonowanie, na co zwrócić uwagę przy analizie ofert firm pozycjonerskich, aby w efekcie podjąć dobrą decyzję co do wyboru partnera z zakresu SEO.

Usługa pozycjonowania

Jak już wcześniej wspomniałem – pozycjonowanie jest specyficzną usługą. Na ranking strony internetowej w wyszukiwarce Google wpływ ma bardzo dużo czynników (część z nich wymieniona jest w tym artykule). Z tego względu osobie, która nie miała wcześniej styczności z branżą SEO bardzo ciężko jest przed rozpoczęciem działań szybko i precyzyjnie zorientować się, co należy wziąć pod uwagę przy wyborze firmy pozycjonerskiej. Aspekty, którym z pewnością warto się przyjrzeć to:

  • Proces ofertowania
  • Oferta pozycjonowania
  • Warunki współpracy
  • Informacje o firmie

Jak to zwykle bywa – „diabeł tkwi w szczegółach”, dlatego poniżej przedstawiam pokrótce każdy z nich.

Proces ofertowania

 

1. Cele biznesowe

Przed wysłaniem zapytania ofertowego, zalecam zastanowić się jakie są nasze cele biznesowe, co chcemy osiągnąć poprzez pozycjonowanie. Czy jest to:

  • zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym,
  • dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów,
  • wzmocnienie świadomości marki,
  • a może coś innego.

Taka analiza przyda się nam przy rozmowach z przedstawicielem agencji SEO. Oczywiście, jeśli będzie chciał na ten temat porozmawiać. Bo jeśli nie będzie go to interesowało i z góry narzuci nam wybrane przez siebie słowa kluczowe, powinna się nam zapalić czerwona lampka ostrzegawcza, czy rzeczywiście zaproponowane frazy są odpowiednie dla naszego serwisu, czy raczej odpowiednie dla firmy pozycjonerskiej (łatwe do wypozycjonowania = szybki zarobek).

2. Dobór słów kluczowych

Słowa kluczoweFrazy do pozycjonowania powinny być dobrane zgodnie z celami biznesowymi. Nawet bez korzystania z różnego rodzaju mniej lub bardziej zaawansowanych narzędzi (jak np. Google KeyWord Planner) można przygotować całkiem sensowny zestaw wyrażeń. Po prostu trzeba wczuć się w naszego potencjalnego klienta i pomyśleć, co mógłby wpisać w wyszukiwarce Google, aby trafił na naszą stronę i skorzystał z oferty. I tak, gdy sprzedajemy np. pompy zębate online oraz w sklepie stacjonarnym we Wrocławiu – przykładowe frazy to oczywiście „pompy zębate”, ale również „pompy zębate Wrocław”, „pompy zębate sklep”, „pompy zębate hydrauliczne”, itp.

Mając taką wstępną listę, możemy już na tym etapie sprawdzić potencjalnego kontrahenta poprzez zastosowanie prostego tricku. Otóż w zapytaniu ofertowym proponujemy obok sensownych słów kluczowych również i wyrażenia nie do końca związane z naszym serwisem. Mogą to być

  • frazy bardzo ogólne, np. „pompa”,
  • frazy niepoprawne stylistycznie, np. „zębate online”,
  • frazy nie związane z naszym asortymentem, np. „pompy producent” – w przypadku, gdy nie jesteśmy producentem
  • frazy o bardzo niskim potencjale, które nie przyniosą profitów w postaci wejść na stronę, ale łatwo je wypozycjonować, a co za tym idzie otrzymać wynagrodzenie, mogą to być frazy takie jak:

– „pompy zębate hydrauliczne Wrocław sklep tanio”,

– „sklep internetowy z hydraulicznymi pompami zębatymi Wrocław”

Jeśli nie dostaniemy żadnego komentarza dotyczącego poszczególnych fraz (firma SEO informuje, że podane frazy są właśnie zbyt ogólne, niepoprawne stylistyczne czy też maja niski potencjał), a otrzymamy wyceny fraz „jak leci”, to można samemu wyciągnąć wnioski co do rzetelności takiej „najlepszej firmy pozycjonującej”.

3. Negocjacje

Dla jednych najprzyjemniejsza część pracy, dla innych przykra konieczność. W toku negocjacji warto zwrócić uwagę na:

  • Gwarancje pozycji – jeśli takie są, to … jest to wprowadzanie w błąd. Samo Google przestrzega przed firmami oferującymi takie zapisy, bo nikt nie może zagwarantować pozycji serwisu.
  • Obietnice wypozycjonowania serwisu w określonym (oczywiście krótkim) czasie – sytuacja jak powyżej. Nie da się na 100% przewidzieć wszystkich zmian w algorytmie Google, aby ze 100% pewnością estymować „że strona osiągnie 3 pozycję na frazę X już w drugim miesiącu współpracy”.
  • Podejrzane rabaty. Jeśli w trakcie rozmów przedstawiciel firmy pozycjonującej strony zejdzie o połowę z ceny wyjściowej za ten sam zakres usługi – kolejny raz powinna nam się zapalić ostrzegawcza lampka.
  • Cena (nie) czyni cuda. „Pozycjonowanie za darmo przez 3 miesiące!” – brzmi ciekawie. Niestety, jest to żerowanie na niewiedzy potencjalnych klientów. Działania SEO na średnie i trudne frazy mają to do siebie, że zazwyczaj dopiero po 3 miesiącach przychodzą widoczne efekty, więc opłata za ten okres będzie raczej symboliczna. Jest to nic innego jak tani chwyt marketingowy, który stosuje firma pozycjonująca.

Oferta pozycjonowania

Jeśli sami nie zwróciliśmy się o ofertę do firmy pozycjonującej strony, a jednak ją otrzymaliśmy, to powinna się nam zapalić kolejna czerwona lampka – zazwyczaj takie firmy bazują na tym, że trafią na niedoświadczonych klientów, którym łatwiej będzie sprzedać nie do końca korzystne rozwiązania.

BiznesOk, przejdźmy do sedna – otrzymaliśmy oferty od kilku agencji SEO. Zazwyczaj w takich dokumentach jest mnóstwo żargonu oraz wstawek marketingowych. W tym natłoku informacji warto zwrócić uwagę na następujące rzeczy:

  • Elastyczne modele rozliczeń. Bardzo dobrze, jeśli firma pozycjonerska proponuje różne modele współpracy, a nie tylko sztywny cennik dla 10 fraz.
  • Wstępną analizę serwisu. Jeśli nasza strona była kiedyś pozycjonowana, to zawsze należy sprawdzić, czy te działania SEO mogą mieć wpływ na obecne pozycjonowanie. W tym miejscu należy zaznaczyć, że wypisanie kilku podstawowych parametrów, takich jak Page Rank czy ranking w ogólnodostępnych prostych narzędziach typu Alexa, to nie jest audyt serwisu. Takie proste „analizy” robi się dosłownie w 15 sekund. Ładnie wyglądają, ale kompletnie nic nie mówią na temat witryny.
  • Proponowane słowa kluczowe – czy odpowiadają naszemu biznesowi, czy są dobrane z głową, czy firma przedstawia argumenty dlaczego te, a nie inne wyrażenia, itp.
  • Cena pozycjonowania. Sprawa bardzo indywidualna, trudno się porównuje różne oferty na pozycjonowanie, zwłaszcza jeśli za każdym kosztem kryje się różny zakres usługi. Dlatego warto zapytać jaki jest zakres usług w danym koszcie, czy jest to „gołe” pozycjonowanie, czy też w ramach umowy agencja również:

– zajmie się naszymi statystykami Google Analytics i

– Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools)

– oferuje konsulting SEO

– przygotuje (i ewentualnie wdroży) zalecenia optymalizacyjne dla naszej strony

  • Warto również zwrócić uwagę na rozbieżności cenowe dla poszczególnych wyrażeń. Kolejna czerwona lampka powinna nam się zapalić, jeśli tabelka wycen jest bardzo „spłaszczona” – gdy frazy potencjalnie bardzo trudne kosztują niewiele więcej niż proste do wypozycjonowania wyrażenia. Jak się łatwo domyślić – taki zabieg ma pomniejszyć ogólną, sumaryczną wycenę za pozycjonowanie, a tak naprawdę celem firmy SEO jest skupienie się tylko na tych łatwych frazach i wystawianie za nie faktur. Faktur, których wysokość będzie nieadekwatna do korzyści, które przynosić będą te „łatwe” frazy na wysokich pozycjach podczas gdy frazy trudniejsze pozostają nieruszone.

Warunki współpracy

Wszyscy to wiemy, ale nie zawsze robimy, czyli czytamy to, co podpisujemy. Dlatego wspomnę, że należy bezwzględnie przeczytać całą umowę, od deski, do deski. W przypadku niezrozumiałych zapisów, prosimy o obszerne wyjaśnienia. Rzetelna firma nie będzie miała oporów, aby wprowadzić do umowy bardziej „ludzkie”, precyzujące zapisy. Ze standardowych rzeczy naszą uwagę powinny zwrócić:

  • Czas trwania umowy. Tylko w uzasadnionych wypadkach powinien on wynosić więcej niż 12 miesięcy. Jeśli jest krótszy – super, to znaczy, że firma jest pewna swoich umiejętności i sprawdzi się na tyle dobrze, że nie będziemy chcieli wypowiedzieć umowy po zakończeniu okresu minimalnego. W przypadku umów powyżej roku – pojawia się kolejna czerwona lampka! Wiąże nam ręce, bo w przypadku braku efektów jesteśmy zmuszeni trwać w tym „związku”, a gdy chcemy się rozstać, grozi nam…
  • Kara umowna. Kara umowna powinna być dobrze uargumentowana, a nie widnieć w zapisach na zasadzie „a może nie zauważy”. Dlatego warto poprosić przedstawiciela agencji, aby przybliżył to zagadnienie z umowy.
  • Okres wypowiedzenia. Im krótszy – tym lepszy. Standardem powinien być 1 miesiąc. W przypadku dłuższych okresów (więcej niż 3 miesiące) to, podobnie jak przy karze umownej, należy zapytać agencji skąd taki zapis, bo w naszej opinii powinien być stosowany tylko w naprawdę wyjątkowych sytuacjach (np. wychodzenie z filtra Google).
  • Bezpośredni kontakt. Standardem jest indywidualny opiekun, który odpowiada za wyniki działań. Unikajmy firm, gdzie nie wiadomo kto się zajmuje naszym SEO, za to doskonale znana jest osoba odpowiedzialna za pilnowanie płatności.

Informacje o firmie

Wybór firmy, która nam będzie pozycjonować serwis internetowy to nie konkurs piękności, więc starajmy się uzyskać informacje, które rzeczywiście powinny przechylić szalę w kierunku tej czy innej firmy.

  • Google AnalyticsPortfolio. Nie przeceniałbym tego elementu, ale miło, gdy już „poważne” firmy współpracują, bądź współpracowały z naszym przyszłym partnerem. Najważniejsze jest i tak to, co firma przygotowała dla nas.
  • Doświadczenie. Bardzo dobrze, jeśli firma pozycjonowała, bądź pozycjonuje już serwisy z naszej branży. Oznacza to, że znają specyfikę, wiedzą, jakie frazy dobrać, a przede wszystkim – mają już zaplecze tematyczne do pozycjonowania.
  • Certyfikaty. Uwaga – nie ma czegoś takiego jak certyfikat z pozycjonowania. Jedyne wartościowe dokumenty, potwierdzające rzetelność agencji to certyfikaty z analityki webowej – Google Analytics. Miło, jeśli przy okazji firma posiada status Partnera Google, ale pamiętajmy, że jest to zaświadczenie, że dobrze prowadzi kampanie AdWords.
  • Zasoby „sprzętowe”, inaczej mówiąc zaplecze. Posiadanie odpowiednich stron wspierających działania SEO to podstawa pozycjonowania. Bez tego nie da się dobrze wypozycjonować serwisu.
  • Zasoby ludzkie. Najważniejsze pytanie, które należy zadać firmie:

„Ile osób pozycjonuje, a ile osób pozyskuje klientów?”

Zdrowa proporcja to minimum 5 do 1. Jeśli współczynnik jest mniejszy – następna czerwona lampka – należy się zastanowić nad taką współpracą, czy specjalista SEO będzie miał w ogóle czas, aby zająć się naszymi wynikami gdy równocześnie musi „obskoczyć” 150 innych firm pozyskanych przez sztab handlowców.

  • Specjalizacja. SEO to na tyle trudny temat, że nie da się go robić „przy okazji”. Jeśli ktoś się nie specjalizuje w pozycjonowaniu, to nie opłaca mu się inwestować w narzędzia i zaplecze. Firma, której core biznesem jest pozycjonowanie i optymalizacja stron zawsze lepiej wykona powierzone zadanie.
  • Ludzie. Automaty nie pozycjonują, za każdym sukcesem SEO stoją ludzie. Warto prześledzić profil firmy na Facebooku i przeczytać firmowego bloga. Zawsze miło się współpracuje ze zgraną paczką ludzi posiadającą wiedzę ekspercką, niż z korporacyjnymi robotami mówiącymi językiem wyuczonych skryptów.

Jeśli dobrnęli Państwo do tego momentu, to mam nadzieję, że poświęcą Państwo jeszcze kilka chwili na przeczytanie ciekawych przypadków, dotyczących kolejnych elementów, które należy wziąć pod uwagę.

Promocje, rabaty, wyprzedaże

Okazja

Jeśli klient pyta mnie o rabat, to z humorem odpowiadam, że jest to stolica Maroka. A na serio – jak w każdym biznesie, na dobry początek można trochę zejść z ceną. Jednak nasze podejrzenia powinny wzbudzić nienaturalnie niskie ceny oraz akcje promocyjne typu wspomniane już „pozycjonowanie przez 3 miesiące za darmo”, czy też „pozycjonowanie już od 10 zł”.

Zastanówmy się, czy chcemy powierzyć sukces naszej strony firmie, która będzie skłonna wykonać (?) zlecenie za kilka złotych. Przecież po drugiej stronie słuchawki jest ktoś, kto płaci ZUS, PIT i VAT, czynsz, internet, sprzęt, itp. To gdzie tu zarobek? Ze względu na wymagania Google i możliwe kary w postaci filtra bądź tzw. bana, pozycjonowanie wymaga sporych nakładów, które na pewno nie kosztują 9,9 zł + VAT.

Ranking firm SEO

Mimo, że Artefakt w większości rankingów wypada bardzo dobrze, to nie traktowałbym tego typu zestawień jako „prawdy objawione”. Niektóre rankingi firm pozycjonujących strony są zrobione względem obiektywnych kryteriów i te polecam przejrzeć, na przykład badanie satysfakcji klientów agencji interaktywnych przeprowadzane przez firmę Millward Brown. Niestety, spotkałem się z kilkoma rankingami, w których za najważniejszą część składową brano obroty w danym roku kalendarzowym. W tym wypadku wystarczyło zastosować kreatywną księgowość, czyli przesunąć budżety z innych działów na „zakładkę” SEO, aby znacząco zwiększyć przychody. Dodam też, że obroty firmy też nie powinny być wyznacznikiem, czy agencja dobrze pozycjonuje. Jeśli mielibyśmy to przenieść na inne obszary życia to jeździlibyśmy tylko Toyotami albo autami z grupy VAG.

Na koniec zachęcam do zapoznania się z poradami samego Google na temat wyboru firmy SEO, które znajdują się pod tym adresem.

Mam nadzieję, ze powyższe informacje pomogą Państwu w wyborze partnera SEO. W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu poprzez poniższy formularz, bądź bezpośrednio pod adresem email firma@artefakt.pl.

Ostatnie artykuły