Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
25.07.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Jak stworzyć przyjazne adresy URL?

Jak stworzyć przyjazne adresy URL?

Strona internetowa powinna być przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Jednym z elementów, który należy zoptymalizować, są adresy URL. Przyjazne linki pomagają odnaleźć się w strukturze serwisu, ułatwiają osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także prezentują się dobrze po podlinkowaniu np. w social media. Jak przygotować dobry odnośnik?

Jak wygląda przyjazny adres URL?

Przyjazne linki to takie adresy URL, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków oraz odwołania do kategorii (podstrony) nadrzędnej i wskazują użytkownikowi, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajduje. Nie ma w nich przypadkowych parametrów, liczb lub wyrażeń. Są łatwiejsze do zapamiętania oraz zdecydowanie lepiej prezentują się zamieszczone w social media.

Korzyści przyjaznych URL-i:

  • Informują użytkowników i roboty wyszukiwarki, jaka jest struktura strony,
  • Pozwalają na szybki powrót do nadrzędnej kategorii – w powyższym przykładzie po wykasowaniu wyrażenia co-to-jest-adres-url, internauta znajdzie się na blogu, a tam będzie miał możliwość zapoznania się z innymi artykułami,
  • Są łatwiejsze do zapamiętania przez internautę,
  • Zachęcają do podlinkowywania – ładnie prezentują się w treści strony i w postach na Facebooku,
  • Zwiększają rozpoznawalność serwisu w sieci poprzez czytelne eksponowanie nazwy domeny,
  • Mogą zawierać słowa kluczowe, co pomaga algorytmom skategoryzować witrynę i uznać ją za wartościową,
  • Ułatwiają indeksowanie witryny – części adresu są logicznie uporządkowane, więc boty bez problemów docierają do poszczególnych kategorii serwisu.
  • Lepsze efekty przy strategii pozycjonowania strony

Zagrożenia nieprzyjaznych linków:

  • Często stanowią nielogiczny ciąg znaków, który nic nie mówi internaucie o zawartości podstrony i mogą go zniechęcić do kliknięcia,
  • Nie ułatwiają użytkownikom przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie,
  • Są długie i trudne do zapamiętania,
  • W celu ich podlinkowywania internauta często korzysta z narzędzi służących do skracania linków – oryginalny URL nie zostanie osadzony na stronie,
  • Dla robotów wyszukiwarki wyglądają jak niebezpieczne odnośniki, co może wpłynąć na pozycję podstrony w wynikach wyszukiwania,

Stosowanie adresów URL, które są SEO- i User-friendly, wpływa przede wszystkim na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i jego przystępność dla internautów. Jeśli zależy Ci na dużym ruchu generującym konwersje, zadbaj o czytelność linków na swojej stronie internetowej.

Optymalizacja adresów URL – 6 wskazówek

Przygotowując przyjazne linki, zwróć uwagę na:

  1. Logiczną strukturę katalogów – twórz ścieżki adresów URL, które będą możliwie jak najkrótsze i wskażą użytkownikowi budowę serwisu. Również nazwy katalogów nie powinny być rozbudowane. Im dłuższy link, tym trudniej go zapamiętać i podlinkować,
  2. Użycie słów kluczowych – korzystaj ze słów kluczowych, przygotowując przyjazne URL-e. Dzięki temu np. w wynikach wyszukiwania frazy z linka zostaną pogrubione, jeśli będą zgadzały się z zapytaniem użytkownika. Pamiętaj, aby stosować keywords z umiarem – jeśli zbyt mocno nasycisz adres słowami kluczowymi, Google uzna taką praktykę za spam,
  1. Wykorzystanie myślników jako separatora – oddzielając wyrazy, używaj myślników, które roboty wyszukiwarki traktują jako rozdzielniki między słowami. Nie korzystaj z podkreślników – mogą zostać błędnie zinterpretowane przez boty,
  1. Pomijanie polskich znaków – unikaj polskich znaków w URL-ach. Starsze przeglądarki mają problem z wyświetleniem takich linków, a użytkownicy nie są przyzwyczajeni do ich wpisywania w pasku przeglądarki.
  2. Niestosowanie wielkich liter – adresy www.domena/czy-duzawww.domena/czy-Duza zostaną potraktowane jako dwa osobne URL-e. Jeśli użytkownik nie będzie pamiętał, gdzie wstawić wielką literę, zostanie przekierowany do podstrony, która nie istnieje.
  1. Usuwanie niepotrzebnych parametrów – zwróć uwagę, aby w linku nie pojawiały się niepotrzebne parametry, znaki lub końcówki wskazujące na język strony, np. html. Pozbywaj się wszystkich zbędnych wyrażeń, dzięki czemu URL będzie przyjazny zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika.

Przyjazne adresy URL – naprawdę warto!

Korzyści, które odniesiesz dzięki przyjaznym adresom, być może nie będą spektakularne, ale optymalizacja linków z pewnością pomoże Ci zwiększyć dostępność strony dla robotów i internautów. Wdrażając odpowiednie reguły w systemie CMS, możesz automatycznie dokonać zmiany obecnych URL-i. Tylko pamiętaj o wprowadzeniu przekierowań 301, aby przekierować wyszukiwarkę oraz klientów z nieistniejących adresów na nowe.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt