Strona internetowa powinna być przejrzysta zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Jednym z elementów, który należy zoptymalizować, są adresy URL. Przyjazne linki pomagają odnaleźć się w strukturze serwisu, ułatwiają osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także prezentują się dobrze po podlinkowaniu np. w social media. Jak przygotować dobry odnośnik?
Jak wygląda przyjazny adres URL?
Przyjazne linki to takie adresy URL, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków oraz odwołania do kategorii (podstrony) nadrzędnej i wskazują użytkownikowi, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajduje. Nie ma w nich przypadkowych parametrów, liczb lub wyrażeń. Są łatwiejsze do zapamiętania oraz zdecydowanie lepiej prezentują się zamieszczone w social media.
Przyjazny adres wygląda np. tak:
Jak stworzyć przyjazne adresy URL?
Nieprzyjazny URL najczęściej prezentuje się następująco:
raportowanie
Różnicę pomiędzy powyższymi przykładami zauważy zarówno internauta, jak i robot wyszukiwarki. Obecność w drugim linku różnych parametrów może sprawić, że zostanie on potraktowany jako spam, szczególnie jeśli pełny adres zostanie użyty jako anchor i pojawi się na stronie internetowej.
Korzyści przyjaznych URL-i:
- Informują użytkowników i roboty wyszukiwarki, jaka jest struktura strony,
- Pozwalają na szybki powrót do nadrzędnej kategorii – w powyższym przykładzie po wykasowaniu wyrażenia co-to-jest-adres-url, internauta znajdzie się na blogu, a tam będzie miał możliwość zapoznania się z innymi artykułami,
- Są łatwiejsze do zapamiętania przez internautę,
- Zachęcają do podlinkowywania – ładnie prezentują się w treści strony i w postach na Facebooku,
- Zwiększają rozpoznawalność serwisu w sieci poprzez czytelne eksponowanie nazwy domeny,
- Mogą zawierać słowa kluczowe, co pomaga algorytmom skategoryzować witrynę i uznać ją za wartościową,
- Ułatwiają indeksowanie witryny – części adresu są logicznie uporządkowane, więc boty bez problemów docierają do poszczególnych kategorii serwisu.
Zagrożenia nieprzyjaznych linków:
- Często stanowią nielogiczny ciąg znaków, który nic nie mówi internaucie o zawartości podstrony i mogą go zniechęcić do kliknięcia,
- Nie ułatwiają użytkownikom przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie,
- Są długie i trudne do zapamiętania,
- W celu ich podlinkowywania internauta często korzysta z narzędzi służących do skracania linków – oryginalny URL nie zostanie osadzony na stronie,
- Dla robotów wyszukiwarki wyglądają jak niebezpieczne odnośniki, co może wpłynąć na pozycję podstrony w wynikach wyszukiwania,
Stosowanie adresów URL, które są SEO- i User-friendly, wpływa przede wszystkim na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i jego przystępność dla internautów. Jeśli zależy Ci na dużym ruchu generującym konwersje, zadbaj o czytelność linków na swojej stronie internetowej.
Optymalizacja adresów URL – 6 wskazówek
Przygotowując przyjazne linki, zwróć uwagę na: