Google Search Console: Raport Skuteczności i kanoniczne adresy URL - Blog Artefakt

Google Search Console w raporcie skuteczności konsoliduje dane o ruchu na stronie w oparciu o kanoniczne adresy URL

/ SEO
Przeglądanie internetu na laptopie

Raport Skuteczności zastąpił Analitykę wyszukiwania w odświeżonej wersji narzędzia Google Serach Console. Do tej pory googlowska aplikacja zbierała dane o wyświetleniach, kliknięciach, CPC dla każdej podstrony naszego serwisu działającej zarówno na mobilnej, jak i desktopowej wersji strony. Według Google takie rozwiązanie powodowało pewne utrudnienia w analizie danych, więc postanowiono gromadzić dane w oparciu o kanoniczne adresy URL, czyli linki uznane przez Google za główne dla danej podstrony.

Kanoniczne adresy URL w raporcie Skuteczności

Po zalogowaniu do Search Console i przeklikaniu się do raportu Skuteczności zaskoczy nas komunikat Dane o skuteczności są teraz oparte na kanonicznych adresach URL. O co właściwie chodzi? By pomóc w ujednoliceniu danych i uprościć analizę ruchu na stronie, aplikacja zacznie przypisywać dane wyszukiwania do kanonicznego adresu URL. Adres ten zostanie wybrany przez Google i niekoniecznie będzie to odnośnik, który zobaczył albo kliknął użytkownik w wynikach wyszukiwania.

Mówiąc prościej, jeśli np. posiadamy stronę desktopową (domena.pl) i jej wersję mobilną (m.domena.pl) mające taką samą zawartość Search Console pokaże nam informację o wejściach jedynie na jeden z tych adresów, uznany za kanoniczny. Najprawdopodobniej dane zobaczymy dla desktopowej wersji witryny.

kanoniczne adresy URL Google Search Console

Google Search Console skonsoliduje wyniki dotyczące podstron zawierających taką samą zawartość, czyli:

Głównym powodem stosowania adresów kanonicznych przez Search Console jest chęć uproszczenia analizy danych w raportach. Do tej pory np. by sprawdzić kliknięcia i wyświetlenia dla danej strony wyświetlającej się na różnych typach urządzeń, należało osobno zweryfikować:

  • Na jakich urządzeniach wyświetlała się desktopowa wersja strony,
  • Na jakich urządzeniach wyświetlała się mobilna wersja strony.

Po zmianie w jednym raporcie znajdą się dane dotyczące wyświetlania adresów URL z tą samą treścią.

Kanoniczne adresy URL i konsekwencje dla pozycjonowania

Zmiana w sposobie prezentacji danych w Search Console nie będzie miała większych konsekwencji dla procesu pozycjonowania. Co prawda, nie zobaczymy, jakie dokładnie adresy odwiedzają użytkownicy na naszej stronie, jeśli posiadamy ich mobilną i desktopową wersję, ale cały czas będziemy w stanie sprawdzić, z jakich urządzeń zaglądają internauci do naszego serwisu, co stanowi cenniejszą informację.

Jak przygotować się na kanoniczne adresy URL?

  • Zmodyfikuj wszystkie niestandardowe raporty, które utworzyłeś i które teraz mogą opierać się o kanoniczne adresy URL,
  • Skorzystaj z narzędzia do sprawdzania adresów URL w Serach Console, by sprawdzić adresy kanoniczne wybrane przez Google,
  • Jeśli chcesz zachować dane zbierane dla wszystkich adresów URL, możesz je wyeksportować lub pobrać za pomocą API Search Console.

Do 10 kwietnia bieżącego roku Search Console będzie prezentowało zarówno stary sposób zbierania danych, jak i nowy oparty o kanoniczne adresy URL. Mamy więc sporo czasu, aby przygotować się do zmiany zaserwowanej przez Google.

W połowie stycznia 2019 roku amerykański gigant udostępnił Asystenta Google w polskiej wersji...
Teksty publikowane w mediach społecznościowych są coraz lepiej indeksowane przez wyszukiwarkę...
Podsumowujemy branżę SEO w 2018 roku i prognozujemy najważniejsze wyzwania na 2019 r. Czy czeka nas...
Korzystałeś już z kierowania reklam na niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach?...