Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.12.2024 | czas czytania: 6 | SEO | autor: Artefakt

Favicon – czym jest, jak go stworzyć i dlaczego warto z niego korzystać w marketingu?

Favicon – czym jest, jak go stworzyć i dlaczego warto z niego korzystać w marketingu?

Żeby przyciągnąć uwagę nowych użytkowników i utrzymać ją wśród obecnych, bardzo często trzeba wyróżniać się czymś na tle konkurencji. Wydaje Ci się, że zrobiłeś już wszystko, co się dało, a wciąż nie jesteś zadowolony z efektów? Pamiętaj, że użytkownicy zwracają uwagę na detale – mogą to być nawet tak małe rzeczy, jak favicon. Chcesz dowiedzieć się, czym on tak naprawdę jest i czy faktycznie jest potrzebny na Twojej stronie internetowej?

Zastanawiasz się, czy ma on wpływ na działania SEO i pozycję strony w wyszukiwarce, a jeśli tak – to jaki? Może szukasz informacji o tym, jakie będą dla niego najlepsze wymiary oraz format pliku i jak właściwie stworzyć favicon, a następnie wprowadzić go na swojej stronie w sieci? W tym wpisie blogowym rozwiejemy wszelkie wątpliwości i odpowiemy na wszystkie powyższe pytania związanie z faviconem. Zapraszamy do lektury!

Co to jest favicon? Dlaczego jest nam potrzebna ikona witryny?

Czym w ogóle jest omawiany dzisiaj favicon? Jest to mały, ale ważny element projektowania stron internetowych – ikona, która jest wyświetlana na pasku adresu przeglądarki. Zupełnie tak jak teraz (jeśli czytasz ten wpis z poziomu komputera) – po lewej stronie paska widzisz ikonę Artefaktu. To właśnie favicon – jeden z elementów wizualnej identyfikacji witryny, który pomaga użytkownikom ją rozpoznać.

Choć z pozoru wydaje się dość błahym elementem designu, jego brak może niestety wpłynąć na negatywny odbiór strony przez użytkowników. Dlatego warto dodać ikonę favicon. Niektórzy ludzie, widząc, że witryna, na której aktualnie się znajdują, nie ma favicona (nawet jeśli nie wiedzą, co to w zasadzie jest), szybko zaczynają szukać innej, „lepszej i bardziej profesjonalnej”. Dobrze zaprojektowany oraz zaimplementowany favicon często wpływa pozytywnie na postrzeganie nie tylko samego serwisu, ale i marki oraz jej rozpoznawalności. Czy ma on jednak wpływ na pozycję w wyszukiwarkach? 

Favicon a SEO – czy ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach?

Favicon chociaż nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony w Google czy innych wyszukiwarkach, to jednak pośrednio może wpływać na jej użyteczność. Wpłynie to na SEO. Brak faviconu może zwiększyć bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń strony. Oznacza to wejścia internautów na nasz serwis i błyskawiczne opuszczanie go w ciągu kilku sekund. Takie zachowania są wychwytywane przez algorytmy i przypisywane do naszej strony ze swojego rodzaju wnioskiem – inni bardzo szybko uciekają ze strony, więc nie warto polecać jej następnym użytkownikom wyszukiwarki.

Choć pozycjonowanie polega w dużej mierze na analizie serwisów przez algorytmy Google’a, możemy do pewnego momentu przewidywać, jakie zachowania zostaną uznane przez roboty za „poprawne”. Zadowolony, zaciekawiony, a przede wszystkim lojalny klient to z perspektywy surfowania po sieci ktoś taki, kto wchodząc na naszą stronę:

  • przeklika się przez kilka podstron,
  • zostanie na dłużej niż kilka sekund,
  • dokona zakupu lub zamówienia.

Tak małe rzeczy, jak favicon, są w stanie utrzymać uwagę użytkowników na dłużej, a w tym przypadku liczy się naprawdę każda sekunda.

Favicon – zalecany rozmiar pliku. Formaty plików favicon

Przeglądarki wyświetlają nasze favicony jako kwadraty o wymiarach 32 × 32 lub 16 × 16 pikseli. Niektóre urządzenia i przeglądarki są nawet w stanie obsługiwać większe rozmiary, np. 64 × 64 piksele, jednak tak niskie rozdzielczości z reguły wiązać się będą z utratą jakości. Dlatego zaleca się użycie grafiki o wymiarach 512 × 512 pikseli – dzięki temu możliwe jest stworzenie nieco bardziej szczegółowej grafiki, a favicon i tak zostanie automatycznie skompresowany do odpowiednich wymiarów.

Jeśli chodzi natomiast o format pliku, zalecana jest tutaj końcówka ICO, czyli ikona systemowa. Format ten obsługiwany jest przez większość przeglądarek, a także najpopularniejsze systemy operacyjne, takie jak Windows czy macOS. Jeśli jednak nasza inwencja twórcza i pomysł na favicon wybija się nieco ze schematu, możemy użyć innych formatów. Nie zawsze są one jednak obsługiwane przez przeglądarki. Są to pliki PNG, JPEG, a nawet GIF.

 

Jak zrobić favicon za pomocą różnych programów?

Tworzenie faviconu, czyli małej ikony reprezentującej stronę internetową, jest prostym procesem, który można wykonać za pomocą różnych programów, takich jak Photoshop czy Canva. W pierwszym kroku należy przygotować odpowiedni obraz, najlepiej o wymiarach 16×16 pikseli lub 32×32 pikseli. W przypadku Photoshopa, wystarczy otworzyć program, stworzyć nowy projekt o wymienionych wymiarach i zaprojektować ikonę według własnej wizji. Następnie zapisujemy plik jako .ico, co jest standardowym formatem dla favicon.

Jak stworzyć i dodać favicon do strony internetowej?

Stworzenie faviconu jest stosunkowo proste i wymaga tylko kilku kroków, z którymi powinien poradzić sobie każdy posiadacz własnej strony internetowej.

  1. Przygotowanie pliku graficznego, który będzie stanowił Favicon. Polecanym rozmiarem pliku jest 512 × 512 pikseli, które następnie zostanie skompresowane do wymiarów ikony.
  2. Przekształcenie pliku graficznego w omawiany wyżej format ICO, czego dokonać można za pomocą narzędzi online, jak i programów graficznych takich jak Adobe Photoshop czy GIMP.
  3. Wgranie pliku ICO na serwer internetowy w folderze głównym witryny, a następnie dodanie go do kodu HTML.

Można to zrobić poprzez użycie następującej linii kodu w sekcji nagłówka strony:

<link rel=”shortcut icon” href=”favicon.ico” type=”image/x-icon”> 

Po dodaniu kodu i przesłaniu pliku na serwer, nasz favicon powinien pojawić się w pasku adresu przeglądarki oraz w zakładce strony.

Jak dodać favicon w WordPressie?

Większość stron w Internecie oparta jest właśnie o ten CMS, dlatego nieomówienie procesu dodania faviconu do WordPressa byłoby gigantycznym błędem. Na szczęście dla wszystkich jego użytkowników proces dodawania faviconu jest tak samo intuicyjny i prosty jak cały system WordPressa. Samo tworzenie grafiki rzecz jasna nie ulega żadnym zmianom, natomiast dodawanie ikony do paska adresu witryny wykonać można w dosłownie kilku krokach.

Wystarczy zalogować się na swoje konto i przejść do sekcji „Wygląd” w menu po lewej stronie ekranu. Następnie należy wybrać opcję „Personalizuj” i przejść do sekcji „Ustawienia witryny”. Tam znajdziemy opcję „Ikona strony” – to właśnie favicon. Teraz przeciągamy naszą grafikę w odpowiednie miejsce lub wybieramy ją z poziomu komputera, akceptujemy nasz wybór i gotowe! Nasz favicon powinien teraz pojawić się w pasku adresu przeglądarki oraz w zakładce strony.

Przeczytaj: Czym jest UGC i jak można je wykorzystać

Jak przygotować favicon? Testowanie

Testowanie favicona na różnych urządzeniach jest istotnym elementem procesu tworzenia i optymalizacji strony internetowej. Polega ono na sprawdzeniu, czy ikona witryny jest poprawnie wyświetlana na różnych typach urządzeń, takich jak:

  • komputery stacjonarne,
  • laptopy,
  • tablety,
  • smartfony.

W trakcie testowania należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów – kompatybilność z różnymi przeglądarkami, rozdzielczość ikony, czytelność oraz estetykę.

Ikona strony internetowej – podsumowanie

Favicon to niewielki, ale ważny element identyfikacji wizualnej stron internetowych. Po przeczytaniu powyższego wpisu wiesz już, że pomaga on wyróżnić witrynę wśród konkurencji, ale także wpływa na jej postrzeganie jako profesjonalnej i wiarygodnej. Poznałeś zalecane rozmiary i formaty faviconu i wiesz także, że jego stworzenie i wdrożenie to nic skomplikowanego. Zachęcamy do zainteresowania się tematem w kontekście swoich stron – to mała rzecz, która może mieć naprawdę pozytywny wpływ na działalność. Poza tym cała operacja wstawienia go na stronę zajmie kilkanaście minut.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt