Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
16.02.2021 | czas czytania: 5:00 min | SEO | autor: Artefakt

Czym są breadcrumbs i dlaczego są przyjazne dla SEO?

Czym są breadcrumbs i dlaczego są przyjazne dla SEO?

Breadcrumbs – co to jest?

Breadcrumbs to tak zwane „okruszki chleba”. Dzięki nim użytkownik może zobaczyć, w jakim miejscu strony internetowej dokładnie się znajduje. Są one przydatne szczególnie w przypadku dużych serwisów – głównie sklepów internetowych (choć nie tylko), gdzie liczba kategorii jest ogromna, a sprawienie, aby droga do nich była szybka i prosta, może okazać się nie lada wyzwaniem. Warto jednak zrobić wszystko, by mu sprostać. Zastosowanie breadcrumbs przynosi wiele korzyści – zarówno dla użytkowników, jak i dla właścicieli serwisów internetowych. Są one także doceniane przez Google! Najważniejsze z tych korzyści przedstawiamy poniżej.

Nawigacja breadcrumbs – na czy polega?

Zanim jednak poznamy zalety zastosowania breadcrumbs, warto dowiedzieć się jeszcze, czym jest nawigacja breadcrumbs, czyli tak zwana „nawigacja okruszkowa”. Nawigacja ta zazwyczaj polega na ułożeniu odnośników strony zgodnie z hierarchią ważności podstron. W takim przypadku przybiera to następującą formę:

Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt.

Powyższy schemat przedstawia najpopularniejszą z trzech rodzajów nawigacji, czyli nawigację opartą na lokalizacji (o innych rodzajach nawigacji piszemy w dalszej części artykułu).

Źródło: https://allegro.pl/

Nawigacja okruszkowa – od ogółu do szczegółu

Jak widać, nawigacja breadcrumbs polega głównie na uporządkowaniu informacji na stronie internetowej w myśl prostej zasady – „od ogółu do szczegółu”. Dzięki takiej hierarchii użytkownik oglądający jakiś produkt w sklepie internetowym może szybko wrócić do podkategorii, kategorii czy strony głównej. Podobnie jest w przypadku użytkownika czytającego artykuł na portalu – nawigacja breadcrumbs umożliwia mu prosty powrót do strony, na której znajdował się wcześniej (np. do działu z informacjami o Polsce czy do działu z informacjami o świecie).

 

Przykład wyświetlania breadcrumbs w wynikach wyszukiwania

Zalety stosowania breadcrumbs – użytkownik serwisu

Do zalet stosowania breadcrumbs z perspektywy użytkownika należą przede wszystkim:

  • szybsze i prostsze poruszanie się po stronie;
  • łatwe przechodzenie między sekcjami strony – wystarczy jedno kliknięcie;
  • intuicyjne rozpoznawanie sekcji strony (czytelny podział na: stronę główną, kategorie, podkategorie, produkty itp.).

Uwaga: Dużym udogodnieniem dla użytkowników serwisu jest umiejscowienie menu okruszkowego na samej górze strony internetowej, tuż nad nazwą produktu. Dzięki temu wszystkie kategorie i podkategorie są dobrze widoczne.

Zalety stosowania breadcrumbs – właściciel serwisu

Do zalet stosowania breadcrumbs z perspektywy właściciela serwisu należą przede wszystkim:

  • zwiększenie ilości czasu, który użytkownicy spędzają na stronie;
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń (czyli wyjścia ze strony tuż po znalezieniu się na niej);
  • dbałość o rozpoznawalności marki, a co za tym idzie – oferowanych przez przedsiębiorstwo produktów czy usług.

Uwaga: Troska o czytelność strony wpływa na pozytywne postrzeganie jej przez użytkowników. Prostota i intuicyjność serwisu przekładają się na dużą liczbę odwiedzających go osób, a co za tym nierzadko idzie – wzrost sprzedaży.

Zalety stosowania breadcrumbs – SEO

Do zalet stosowania breadcrumbs z perspektywy SEO należą przede wszystkim:

  • wspomaganie linkowania wewnętrznego;
  • upraszczanie odczytywania struktury strony;
  • usprawnianie indeksowania strony.

Uwaga: Breadcrumbs korzystnie wpływają na szeroko pojęte pozycjonowanie strony. Wyszukiwarka Google rozpoznaje okruszki chleba jako narzędzie wspomagające nawigację na stronie i nagradza to, umieszczając daną stronę wyżej w wynikach wyszukiwania.

 

Przykład wyświetlania breadcrumbs w aplikacji mobilnej

Rodzaje nawigacji okruszkowych

Skoro nawigacja breadcrumbs przynosi tak wiele korzyści, warto dowiedzieć się jeszcze, jakie jej rodzaje można zastosować na stronie internetowej. Wyróżnia się trzy takie rodzaje. Są to:

  • nawigacja okruszkowa oparta na lokalizacji (najpowszechniejsza, opisana powyżej),
  • nawigacja okruszkowa oparta na atrybutach,
  • nawigacja okruszkowa oparta na ścieżce.

 

Nawigacja okruszkowa oparta na lokalizacji

Nawigacja oparta na lokalizacji to zdecydowanie najczęściej stosowana nawigacja okruszkowa. Polega ona, jak zostało już wspomniane powyżej, na stworzeniu hierarchii strony. „Uporządkowanie” serwisu w ten sposób serwisu powoduje, że osoba go odwiedzająca z łatwością może cofać się z opisu produktu do jego kategorii czy z kategorii na stronę główną. Zobacz też czym jest nawigacja fasetowa. 

Przykładowa forma nawigacji okruszkowej opartej na lokalizacji:

Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt.

Źródło: https://domodi.pl/

Nawigacja okruszkowa oparta na atrybutach

Wyróżnia się jeszcze nawigację opartą na atrybutach. Atrybutami ważnymi w tworzeniu nawigacji okruszkowej mogą być na przykład cechy produktu takie jak: rozmiar, kolor czy cena. W takim przypadku okruszki chleba stanowią kolejne etapy, które doprowadzają użytkownika do docelowej podstrony. Są one zwykle oparte na filtrach – użytkownik określa produkt, którego poszukuje i odznacza poszczególne cechy, którymi powinien się on charakteryzować.

Przykładowa forma nawigacji okruszkowej opartej na atrybutach:

Strona główna > Kategoria > Rozmiar > Kolor > Cena.

Źródło: https://www.otomoto.pl/

Nawigacja okruszkowa oparta na ścieżce

Ostatnim rodzajem nawigacji okruszkowej jest nawigacja opierająca się na ścieżce. Polega ona na zapamiętywaniu wszystkich podstron, na których przebywał użytkownik podczas korzystania z linkowania wewnętrznego serwisu. Osoba znajdująca się na danej stronie ma więc możliwość cofnięcia się do wszystkich podstron aż do strony głównej.

Przykładowa forma nawigacji okruszkowej opartej na ścieżce:

Strona główna > Poprzednia strona > Poprzednia Strona > Aktualna Strona.

Najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu okruszków chleba

Decydując się na zastosowanie nawigacji breadcrumbs, należy wziąć pod uwagę jeszcze trzy kwestie, a precyzyjniej – zadbać o niepopełnianie częstych błędów. I tak najczęstszymi błędami przy stosowaniu okruszków chleba są:

  1. brak uporządkowania kategorii – polega to np. na przypisywaniu danej podstrony do wielu kategorii, co często wprowadza użytkownika w błąd;
  2. powtarzalność „okruszków” – breadcrumbs muszą być unikalne, przekopiowywanie struktury menu do breadcrumbs może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego;
  3. za duży rozmiar breadcrumbs – rozmiar breadcrumbs nie powinien być większy od rozmiaru menu głównego, ponieważ rolę nadrzędną powinno pełnić właśnie menu strony, „okruszki” stanowią wyłącznie jego uzupełnienie.

Czy breadcrumbs mogą być zbędne?

Mimo licznych korzyści wynikających z zastosowania okruszków chleba zdarzają się sytuacje, w których wprowadzanie ich na stronę jest kompletnie niepotrzebne. Dzieje się tak przede wszystkim w przypadku niewielkich serwisów internetowych, w których obecność menu głównego jest w zupełności wystarczająca.

Breadcrumbs – czy warto?

Zdecydowanie warto wprowadzić na stronę internetową nawigację breadcrumbs. Głównym argumentem przemawiającym za tym są wynikające z niej wszechstronne korzyści. Obejmują one nie tylko użytkowników serwisów, ale także ich właścicieli. Korzystanie ze strony staje się łatwiejsze, liczba odwiedzających i idąca za tym sprzedaż wzrasta, a strona zostaje wynagradzana przez Google za przejrzystość i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Nagrodą jest wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

SEO 11.08.2025 | czas czytania: 13 | SEO

Pozycjonowanie stron – poradnik i podstawy

Czasy, w których wykupienie domeny i stworzenie strony www wystarczyło do zaistnienia w Internecie, minęły bezpowrotnie. Właściciele witryn i serwisów online powinni zadbać o wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, użyteczne treści oraz wartościowe linki. Dzięki temu będą w stanie przebić się przez stale rosnącą konkurencję w wirtualnym świecie. Prowadzisz bloga, stronę firmową lub własny sklep internetowy i nie wiesz, od czego zacząć? Przygotowaliśmy kompleksowy poradnik pozycjonowania stron internetowych, który odsłoni przed Tobą tajniki działań SEO. Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

image seo 08.08.2025 | czas czytania: 5 min | SEO

Image SEO, czyli jak zoptymalizować grafikę na stronie internetowej

Grafika na stronie internetowej jest elementem przyciągającym uwagę użytkownika. Ubarwia długą treść, pomagając przekazać najważniejsze informacje. Pozwala także na przyciągnięcie ruchu z wyszukiwarki grafiki. Jednak aby tak się stało, obrazy i zdjęcia należy zoptymalizować dla procesu pozycjonowania stron. Czy wiesz, jak to osiągnąć? W tym artykule pokażemy Ci, jak SEO zdjęć wpływa na pozycjonowanie stron internetowych, jakie znaczenie ma optymalizacja plików graficznych, alternatywny opis zdjęcia, atrybut alt czy odpowiedni format zdjęcia. Nauczysz się, jak dzięki kompresji obrazów, responsywności i strategii opartej o dane strukturalne zwiększyć ruch organiczny i skuteczność całej witryny. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

badania marketingowe 04.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co to są badania marketingowe?

Zacznijmy od konkretu. Załóżmy, że Twoja firma chce wprowadzić nowy produkt na rynek. Inwestujesz w produkcję, marketing, sprzedaż. Ale czy masz pewność, że klienci tego właśnie chcą? Jeśli odpowiedź brzmi „nie do końca”, ten artykuł jest dla Ciebie. Oto jak badania marketingowe pomagają podejmować trafne decyzje, minimalizować ryzyko i zwiększać zyski. Zapoznaj się z naszymi cennymi wskazówkami i unikaj błędów w rozwoju swojej firmy. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt