Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
20.10.2023 | czas czytania: 9 | SEO | autor: Artefakt

CTR prawdę Ci powie: jak analizować skuteczność reklam w oparciu o współczynnik klikalności

CTR prawdę Ci powie: jak analizować skuteczność reklam w oparciu o współczynnik klikalności

Działania PPC, czyli pay per click, są znaczącą gałęzią marketingu prowadzonego w internecie Są to m.in. reklamy Google Ads, na platformach Allegro i Ceneo, na Facebooku, TikToku czy Instagramie, a także oparte na systemach Programmatic. Reklamy mogą wyświetlać się w wyszukiwarce internetowej – w odpowiedzi na wprowadzone przez użytkownika zapytanie – ale także w formacie displayowym w różnych serwisach internetowych, jako filmy na YT oraz w aplikacjach. Słowem: wszędzie tam, gdzie użytkownik może się z nimi zetknąć.

Tego rodzaju reklama (psychologia reklamy) pozwala reklamodawcom optymalizować koszty – płaci się dopiero za kliknięcie, które zazwyczaj skutkuje przeniesieniem odbiorcy na docelową stronę internetową.

Jednym z istotnych parametrów mierzących skuteczność działań jest CTR, czyli współczynnik klikalności. CTR to skrót od click-through-rate. Parametr ten jest wyrażany procentowo i oddaje wartość liczby kliknięć podzielonych przez liczbę wyświetleń reklam.

banerW jakich typach kampanii CTR ma znaczenie

Przyjrzyjmy się najpierw popularnym celom działań reklamowych. Można je uporządkować według poszczególnych etapów lejka sprzedażowego:

  • zasięg: budowanie świadomości – tutaj ważnym parametrem są wyświetlenia pozwalające użytkownikom zobaczyć reklamę (tekstową, displayową czy video),
  • ruch: przyciągnięcie odbiorców – reklama pozwala skierować użytkowników na stronę www czy dedykowany landing page, tak aby mogli zapoznać się z ofertą reklamodawcy; ważnym parametrem mierzącym skuteczność takiej reklamy są właśnie kliknięcia oraz CTR,
  • konwersje: osiągnięcie celu reklamowego – sprzedaż, pozyskanie leada, zależnie od oferty reklamodawcy; szczególnymi parametrami są tutaj: ilość konwersji, koszt pozyskania, wartość konwersji, ROAS w przypadku sprzedaży.

Już z tego skróconego opisu różnych etapów i sposobów prowadzenia działań reklamowych można wyciągnąć wniosek, że CTR nie zawsze jest parametrem o kluczowym znaczeniu. Jednak nawet w przypadku kampanii, w których ta wartość nie jest najistotniejsza, można traktować ją jako „papierek lakmusowy” skuteczności prowadzonych działań.

Czy CTR musi być wysoki?

Na to pytanie wiele osób odpowiedziałoby: tak. W rzeczywistości jednak odpowiedź jest bardziej względna i brzmi: to zależy. Od czego? Od wspomnianych celów prowadzonych działań reklamowych.

Jeśli w działaniach marketingowych w kanałach PPC skupiamy się na budowaniu świadomości, jak wspomnieliśmy powyżej, zależy nam przede wszystkim na wyświetleniach. Kampanie displayowe charakteryzują się dość niskimi wartościami CTR – nawet poniżej 2%. W kampaniach zasięgowych, docierających do zimnych targetów, parametr ten będzie naturalnie niższy. W kampaniach docierających do nieco cieplejszych targetów, np. do odbiorców z remarketingu, jego wartość będzie nieco wyższa.

Inaczej rzecz ma się w przypadku reklam w wyszukiwarce – tutaj możemy założyć większą świadomość odbiorców, a często nawet konkretny zamiar zakupowy. Gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazy związane z usługami czy produktami, prawdopodobnie jest nimi rzeczywiście zainteresowany – szuka usługodawcy, wykonawcy, sklepu. W przypadku takich reklam zależy nam oczywiście na wyższej klikalności: chcemy, aby reklama nie tylko się wyświetliła, ale została kliknięta.

Dlatego w tego typu reklamach będzie nam zależało na wyższej klikalności. Jakie wartości są korzystne? Ponownie: to zależy.

CTRCo współczynnik CTR może nam powiedzieć o skuteczności reklam?

W kampaniach remarketingowych, gdy chcemy przyciągnąć użytkowników z powrotem do strony, CTR pozwala ocenić, czy nasi odbiorcy są skłonni do powrotu. Możemy sprawdzić za jego pomocą, czy lepiej konwertują „porzucone koszyki”, czy może odbiorcy, którzy wykazali zaangażowanie w witrynie, ale ostatecznie nie skonwertowali. A może żadna z tych grup? To także cenna informacja, która powinna skłonić reklamodawcę do poszukiwań, z czego to wynika.

Z kolei w reklamach w wyszukiwarce CTR pozwala ocenić, czy nasza reklama odpowiada zamiarom odbiorców – jeśli mamy dużą liczbę wyświetleń, ale bardzo niską liczbę kliknięć i niski CTR, to być może kierujemy reklamy po słowach kluczowych zbyt szeroko? Reklama wyświetla się wtedy często, ale dopasowanie do zamiarów odbiorców jest nikłe. Warto wtedy przejrzeć i zweryfikować listę haseł w reklamie oraz faktycznych wyszukiwanych haseł wprowadzanych przez odbiorców.

CTR na poziomie kilkudziesięciu procent to z kolei wskazówka, że reklama być może działa za wąsko. O ile nie mówimy o kampanii na brand firmy, gdzie wysoki współczynnik klikalności jest zupełnie naturalny. Tu jednak warto sprawdzić, czy za wysokim CTR idzie odpowiednia liczba konwersji: sprzedaży, pozyskanych leadów (zależnie od celu kampanii). Jeśli jest ich mało, może nasi odbiorcy wyszukują nazwę marki w innym niż sprzedażowy celu? Ten inny cel warto zidentyfikować, aby sprawdzić, czy pokrywa się z celem działań marketingowych oraz czy można go do tych celów wykorzystać.

Wracając do reklam w wyszukiwarce: w pozostałych przypadkach warto przejrzeć CTR na poziomie słów kluczowych czy konkretnych reklam, zamiast całej kampanii. Pozwoli to znaleźć, w którym miejscu klikalność rośnie, a w którym spada.

W kampaniach sprzedażowych CTR może być także przydatnym parametrem w analizie skuteczności. Jeśli kampania ma świetne parametry, bardzo wysoki CTR, ale nikłą sprzedaż – warto zastanowić się, co może być tego przyczyną. Skoro reklama dociera do odbiorców i jest na tyle atrakcyjna, że przyciąga ruch na stronę, co powoduje brak sprzedaży? Może strona jest mało intuicyjna i zniechęca użytkowników do realizacji konwersji? Może reklama trafia do nieodpowiedniej grupy odbiorców? Może przedstawiamy ofertę w mylący sposób? Odpowiedzi na te pytania pozwolą zweryfikować faktyczną skuteczność reklamy.

Podsumowanie

CTR jako współczynnik klikalności można potraktować jako „puls” skuteczności kampanii. Oczywiście prawidłowe widełki dla wartości tego parametru będą się zmieniać zależnie od celów prowadzonych działań: inaczej będą się prezentować dla kampanii typowo na budowanie świadomości, inaczej gdy nadrzędnym celem jest sprzedaż.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt