Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Content marketing 2020 – prognozy i trendy oraz podsumowanie 2019 r. w marketingu treści

/ SEO
trendy 2020 content marketing

Rok 2019 przeszedł już do historii, pozostawiając niedosyt u content marketerów, którym nie udało się zrealizować wszystkich treści zaplanowanych w kalendarzu redakcyjnym. Przed nami kolejne 366 dni na realizację nowych wyzwań contentowych. Czy możemy liczyć na rewolucję w marketingu treści? Jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z ubiegłych 12 miesięcy? Podsumowujemy 2019 r. i prognozujemy, jakie będą najważniejsze trendy w 2020 r. w content marketingu w Polsce.

Content w 2019 r. – większa świadomość potencjału wartościowych treści

Obserwując branżę, poczynania agencji contentowych, firm SEO i działania właścicieli serwisów internetowych, widzę znaczny wzrost świadomości znaczenia treści głównie w procesie pozycjonowania. Nikogo już za bardzo nie trzeba przekonywać, że dobry tekst, obraz lub wideo mają potencjał do generowania konwersji. Problem nadal leży w przygotowaniu wartościowego, merytorycznego, a także dopasowanego do potrzeb użytkowników contentu, co niestety widać przy każdej aktualizacji głównego algorytmu Google oraz wskaźnikach obrazujących skuteczność podejmowanych działań z zakresu marketingu treści. Wiele jeszcze trzeba wypracować, jednak muszę przyznać, że w ciągu ubiegłego roku powiększyło się zapotrzebowanie na usługi contentowe na polskim rynku.

Więcej ofert pracy na stanowiska contentowe w korporacjach i small biznesach

W tym roku pojawiało się zdecydowanie więcej ofert pracy na stanowiska związane z realizacją działań content marketingowych. Niestety, pracodawcom wciąż brakuje znajomości zakresu obowiązków poszczególnych specjalistów, dlatego najczęściej poszukują interdyscyplinarnego copywritera, który przy okazji stworzy reklamy Google Ads, zadba o social media, przygotuje najlepszą strategię SEO i jeszcze nawiąże współpracę z wpływowym influencerem. W taki sposób nie można na dłuższą metę rozwijać marketingu treści, a specjalizacja nawet w przygotowaniu poszczególny rodzajów treści będzie stała za sukcesem contentu.

Nowe narzędzia contentowe

W ubiegłym roku nie pojawiło się zbyt wiele nowych narzędzi, które znacząco zrewolucjonizowałyby content marketing. Na pewno warto wspomnieć, że:

  • pojawiła się polskojęzyczna wersja Quora (pl.quora.com). Przydatność tego serwisu w głównej mierze zależy od aktywności użytkowników i „produkcji” user-generated content; zobaczymy, czy serwis zyska popularność na naszym rynku,
  • Surfer SEO wypuścił wtyczkę do przeglądarki Chrome ułatwiającą przeprowadzanie keyword research – Keyword Surfer (surferseo.com/keyword-surfer-extension),
  • Asystent Google od lutego obsługuje język polski. Zrodziła się w ten sposób potrzeba tworzenia nowego rodzaju contentu, dopasowanego do wyszukiwania głosowego.
quora po polsku

Z ciekawostek, AnswerThePublic przeszedł dosłownie face lifting – starszy pan patrzący na nas srogo lub dłubiący w zębach został zamieniony na nowszy model ;). Poza tą kosmetyczną zmianą została ograniczona liczba darmowych sprawdzeń, co skłania do poszukiwania alternatywnych narzędzi tworzących zapytania długoogonowe.

Aktualizacje algorytmów stawiające na jakość contentu na stronie www

W 2019 r. mieliśmy kilka poważniejszych aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google (np. core algorithm update w styczniu i w sierpniu, BERT w październiku), które na piedestale postawiły jakość treści. Tym samym potwierdzona została konieczność wprowadzenia strategii E-A-T, czyli zadbania o eksperckość i merytoryczność tworzonego contentu. Czy właściciele stron się do niej stosowali? I tak, i nie. Niektórzy głęboko wzięli sobie do serca rozbudowywanie serwisu o wartościowe artykuły blogowe oraz opisy produktów, a inni wciąż stawiają na teksty SEO albo powielanie treści pozyskanych od producentów, dystrybutorów, partnerów, a czasem konkurencji.

Podsumowanie content marketingu w 2019 r. przygotowane przez SEMrush

Podsumowując rok 2019 w marketingu treści, warto także przyjrzeć się, jakie zagadnienia interesowały anglojęzycznych użytkowników. SEMrush przeanalizował ponad 450 tys. tweetów opublikowanych od stycznia do września ubiegłego roku z hasztagiem #Content Marketing oraz najpopularniejsze zapytania związane z contentem wpisywane do wyszukiwarki Google. Wyniki znajdują się na poniższej infografice.

content marketing 2019

Pełen raport pobierzesz na stronie SEMrush.

Jak widzimy, content marketing internautom kojarzy się głównie z pozycjonowaniem stron internetowych i pisaniem tekstów na potrzeby serwisów internetowych. Marketing treści to jednak coś więcej niż artykuły SEO, o czym często zapominają firmy realizujące offline’owe działania contentowe, tworząc tym samym dwie czasem rozbieżne strategie rozwoju treści w firmie.

Content marketingowe trendy 2020

Co przyniesie rok 2020 w content marketingu? Mam nadzieję, że środek ciężkości z SEO przesunie się bardziej w kierunku marketingu treści, wydzielając go w końcu w świadomości branży jako osobne, samodzielne i skuteczne narzędzie marketingu online. Nie przewiduję rewolucyjnych zmian, ale z pewnością będzie należało mieć na uwadze takie trendy jak:

Mocno wartościowe treści realizujące strategię E-A-T

Przy każdej aktualizacji głównego algorytmu Google powtarza, że dopasowanie treści do potrzeb użytkowników ma największe znaczenie na zmianę pozycji serwisów w wynikach wyszukiwania. W dobie fake newsów, artykułów masowo pisanych przez copywriterów, upychania contentu pod SEO znaczenia nabierają trzy kwestie składające się na strategię E-A-T: eksperckość (ang. expertise), autorytatywność (ang. authoritativeness) oraz wiarygodność (ang. trustworthiness). Mówiąc prościej, teksty tworzone przez ekspertów w danej dziedzinie, publikowane w serwisach cieszących się autorytetem w danej tematyce oraz uznane za wiarygodne przez internautów będą dobrze ocenione przez wyszukiwarkę.

Co to oznacza dla content marketerów? Więcej pracy nad stworzeniem naprawdę unikalnego, ciekawego i zoptymalizowanego pod SEO contentu. Przemyślenia wymaga cała strategia contentowa, w którą rozsądnie włączyć chociażby influencerów i blogerów będących ekspertami w naszej branży.

Content wspierający Voice Search

Przeszło 2 lata temu Comscore prognozował, że do 2020 r. ponad połowę zapytań użytkowników będą stanowiły zapytania głosowe. Liczba osób używających smartfonów do przeglądania sieci z roku na rok wzrasta. Wypowiedzenie hasła jest szybsze niż jego napisanie na niewielkim ekranie urządzenia mobilnego, dlatego w sposób naturalny z voice search zyska na popularności.

google maps asystent głosowy

Content tworzony na potrzeby zapytań głosowych musi uwzględniać specyfikę wyszukiwania głosowego, czyli przede wszystkim posługiwanie się frazami long tail. Korzystając z Asystenta Google, powiemy raczej: Pokaż drogę do najbliższej stacji benzynowej, niż wypowiemy na głos wyrażenie charakterystyczne dla wyszukiwarki tekstowej – np. stacja benzynowa Wrocław. Jako content marketerzy w 2020 r. będziemy musieli nauczyć się optymalizacji treści nie tylko pod SEO, ale i pod wyszukiwarki głosowe.

Artykuły pisane pod długi ogon i BERT-a

Algorytm BERT to kolejny argument przekonujący do pisania treści pod frazy z długiego ogona. Nowa aktualizacja wyszukiwarki, ogłoszona przez Google jako przełomowa, opiera się na zrozumieniu intencji użytkownika, semantyce i tzw. stop wordsach mających wpływ na kontekst wypowiedzi/wyszukiwania. Chęć ugryzienia ruchu z long tail z pewnością nakłoni seowców do koncentracji na tekstach poradnikowych, problemowych, jasno odpowiadających na wątpliwości internautów. A to rodzi okazję dla content marketerów i copywriterów na tworzenie artykułów wartościowych przede wszystkim dla użytkowników.

Teksty SEO zorientowane na potrzeby klienta

Teksty SEO niestety nie cieszą się dobrą opinią głównie ze względu na swoje przeznaczenie – nasycenie strony słowami kluczowymi. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby była to treść interesująca dla użytkowników, podzielona na akapity, zaprezentowana w estetyczny sposób. Content tworzony z myślą o pozycjonowaniu jak najbardziej może zaspokajać potrzeby informacyjne klientów, jeśli tylko je poznamy i uwzględnimy w budżecie inwestycję w lepszej jakości treści.

Większa automatyzacja procesu tworzenia treści

Pracę twórczą ciężko zautomatyzować, ale sądzę, że w najbliższej przyszłości z pewnością będzie to częściowo możliwe. Już istnieją narzędzia ułatwiające wyszukiwanie tematów, słów kluczowych, analizowanie trudności treści, nasycenia frazami itp. Korzystanie z takich bogactw technologicznych jest niezbędne, aby nasze artykuły stały się skutecznym magnesem przyciągającym użytkowników i generującym konwersje.

Data driven content marketing i analityka contentu

Jak już 2 lata temu wspominałam, content marketing należy połączyć z analizą danych. Tworzenie tekstów tylko po to, aby „wisiały” na stronie internetowej, nie ma większego sensu. Po opublikowaniu artykułu na stronie musimy zbadać jego efekty – czy wychodzi na określone słowa kluczowe, generuje ruch, zachęca użytkowników do interakcji i zakupów! Obecnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z konieczności wdrożenia analityki internetowej w zakresie marketingu treści, przeprowadzaniu audytów contentu, ale z pewnością jest to kierunek, który powinniśmy obrać w 2020 r.

Warto także zainteresować się modnym tematem data driven, czyli korzystania z dużych baz danych i wyciągania wniosków, które z nich płyną. Taką możliwość daje m.in. Surfer SEO – narzędzie pomaga napisać i zoptymalizować tekst, aby od razu miał szansę pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Redagowanie artykułów zgodnie ze sztywnymi wymaganiami nie należy do najprzyjemniejszych, ale skuteczny content marketing musi podążać i wyprzedać działania, które podejmują nasi konkurenci. A oni zmierzają w kierunku data driven.

Prognozy w contencie na 2020 r.

Mam nadzieję, że ten rok będzie bogaty w wydarzenia branżowe, ciekawe konferencje, eventy i szkolenia :). Liczę na interesujące projekty i nieoczywiste case’y, ponieważ bez wyzwań nie ma rozwoju! Dzielmy się wiedzą, szkólmy oraz obserwujmy zmiany zachodzące w content marketingu w 2020 r. i wyłapujmy trendy, dzięki którym możemy tworzyć jeszcze lepszy content!

Najnowsze artykuły na blogu:
Kto nie reklamuje się w sieci, temu naprawę trudno osiągnąć sukces w biznesie. W tym artykule...
Co możemy zmienić na stronie, aby nasza witryna spełniała kryteria Core Web Vitals? W artykule...
Core Web Vitals to nowy czynnik rankingowy obowiązujący od sierpnia 2021 roku. Jak sprawdzić, czy...
Dzięki badaniu mikrokonwersji można jeszcze lepiej poznać zachowania użytkowników naszej strony i...
Hashtagi stanowią ważne narzędzie marketingowe używane przez marki po to, by promować produkty i...