Rok 2019 przeszedł już do historii, pozostawiając niedosyt u content marketerów, którym nie udało się zrealizować wszystkich treści zaplanowanych w kalendarzu redakcyjnym. Przed nami kolejne 366 dni na realizację nowych wyzwań contentowych. Czy możemy liczyć na rewolucję w marketingu treści? Jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z ubiegłych 12 miesięcy? Podsumowujemy 2019 r. i prognozujemy, jakie będą najważniejsze trendy w 2020 r. w content marketingu w Polsce.
Content w 2019 r. – większa świadomość potencjału wartościowych treści
Obserwując branżę, poczynania agencji contentowych, firm SEO i działania właścicieli serwisów internetowych, widzę znaczny wzrost świadomości znaczenia treści głównie w procesie pozycjonowania. Nikogo już za bardzo nie trzeba przekonywać, że dobry tekst, obraz lub wideo mają potencjał do generowania konwersji. Problem nadal leży w przygotowaniu wartościowego, merytorycznego, a także dopasowanego do potrzeb użytkowników contentu, co niestety widać przy każdej aktualizacji głównego algorytmu Google oraz wskaźnikach obrazujących skuteczność podejmowanych działań z zakresu marketingu treści. Wiele jeszcze trzeba wypracować, jednak muszę przyznać, że w ciągu ubiegłego roku powiększyło się zapotrzebowanie na usługi contentowe na polskim rynku.
Więcej ofert pracy na stanowiska contentowe w korporacjach i small biznesach
W tym roku pojawiało się zdecydowanie więcej ofert pracy na stanowiska związane z realizacją działań content marketingowych. Niestety, pracodawcom wciąż brakuje znajomości zakresu obowiązków poszczególnych specjalistów, dlatego najczęściej poszukują interdyscyplinarnego copywritera, który przy okazji stworzy reklamy Google Ads, zadba o social media, przygotuje najlepszą strategię SEO i jeszcze nawiąże współpracę z wpływowym influencerem. W taki sposób nie można na dłuższą metę rozwijać marketingu treści, a specjalizacja nawet w przygotowaniu poszczególny rodzajów treści będzie stała za sukcesem contentu.
Nowe narzędzia contentowe
W ubiegłym roku nie pojawiło się zbyt wiele nowych narzędzi, które znacząco zrewolucjonizowałyby content marketing. Na pewno warto wspomnieć, że:
- pojawiła się polskojęzyczna wersja Quora (pl.quora.com). Przydatność tego serwisu w głównej mierze zależy od aktywności użytkowników i „produkcji” user-generated content; zobaczymy, czy serwis zyska popularność na naszym rynku,
- Surfer SEO wypuścił wtyczkę do przeglądarki Chrome ułatwiającą przeprowadzanie keyword research – Keyword Surfer (surferseo.com/keyword-surfer-extension),
- Asystent Google od lutego obsługuje język polski. Zrodziła się w ten sposób potrzeba tworzenia nowego rodzaju contentu, dopasowanego do wyszukiwania głosowego.