NAP to skrót od angielskich słów Name, Address, Phone Number oznaczający podstawowe dane kontaktowe (nazwę firmy / imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres oraz numer telefonu), które identyfikują prowadzoną działalność i pozwalają pozyskać klientów na lokalnym rynku. Czy i w jaki sposób NAP może wspomóc pozycjonowanie lokalne?
Poprawne NAP wzbudza zaufanie Google i użytkowników
Zdobycie zaufania klientów w internecie to nie lada sztuka. Użytkownicy boją się, że natrafią na strony internetowe, które zostały stworzone w celu oszustwa i wyłudzenia pieniędzy. O dobre imię należy również zabiegać w oczach wyszukiwarek – jeśli Google uzna naszą działalność za niewiarygodną, nie pokaże jej wysoko w wynikach wyszukiwania. Najprostszym rozwiązaniem na budowanie dobrej reputacji jest umieszczenie poprawnych NAP w różnych miejscach w sieci – wizytówkach Google Maps, stronie internetowej, katalogach firm, social media.
Wielu specjalistów od pozycjonowania lokalnego uważa, że roboty wyszukiwarki, chcąc sprawdzić poprawność zaindeksowanych stron, porównują NAP danej firmy umieszczone w różnych miejscach – jeśli dane będą zgodne, profil Google Moja Firma lub strona internetowa mają szansę osiągnąć lepszą pozycję wśród lokalnych wyników wyszukiwania. Z tego względu istotna jest dbałość o zgodność danych teleadresowych pozostawionych w sieci.
Lista wizytówek NAP – gdzie warto wpisać swoje dane kontaktowe?
Umieszczając swój NAP w różnych serwisach internetowych, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ujednolicenie danych. Np. jeśli prowadzisz Spółkę Cywilną Handlowo – Usługową, przemyśl, czy chcesz wszędzie widnieć jako:
- Spółka Cywilna Handlowo-Usługowa Lokal SEO czy
- C.H.U. Lokal SEO.
Podobna sytuacja może dotyczyć adresu – rozważ, czy dodasz całą nazwę ulicy, czy jej skróconą wersję:
- Gen. Stefana Grota-Roweckiego,
- Grota-Roweckiego.
Zadbaj także o aktualizację danych. Jeśli ostatnio zmieniałeś siedzibę swojej firmy lub nr telefonu, wprowadź zmiany na wszystkich wizytówkach NAP, gdzie możliwa jest ich edycja. Wiele katalogów samodzielnie tworzy profile przedsiębiorstw w swojej bazie, więc tutaj trzeba uważać, aby informacje kontaktowe były prawdziwe.
Zawsze także możemy samodzielnie zamieścić dane kontaktowe w różnych miejscach w sieci. Lista wizytówek NAP obejmuje m.in.:
- bazy firm (katalogi firm) – zumi.pl, targeo.pl, msp.money.pl/baza-firm/
- branżowe katalogi firm (portale poświęcone np. turystyce i gastronomii),
- oficjalne strony miast, gmin, powiatów, województw,
- portale społecznościowe – Facebook, Google+, Google Moja Firma, LinkedIn,
- strony publikujące oferty pracy.
W przypadku katalogów firm bądź czujny i uważnie przeczytaj regulamin. Wiele portali oferuje bezpłatne założenie konta oraz dodanie danych telekontaktowych, ale po jakimś czasie pobierane są opłaty za widoczność przedsiębiorstwa w serwisie. Promując regionalną działalność, lepiej postawić na pozycjonowanie lokalne, które pozwala dotrzeć zarówno do użytkowników korzystających z Google Maps, jak i wyszukiwarki podczas poszukiwania lokalnych biznesów.