Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

Aktualizacja 29.04.2021 | czas czytania: 5 min | SEO
NAP pozycjonowanie lokalne

NAP to skrót od angielskich słów Name, Address, Phone Number oznaczający podstawowe dane kontaktowe (nazwę firmy / imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres oraz numer telefonu), które identyfikują prowadzoną działalność i pozwalają pozyskać klientów na lokalnym rynku. Czy i w jaki sposób NAP może wspomóc pozycjonowanie lokalne?

Poprawne wizytówki NAP wzbudzają zaufanie Google i użytkowników

Zdobycie zaufania klientów w Internecie to nie lada sztuka. Użytkownicy boją się, że natrafią na strony internetowe, które zostały stworzone w celu oszustwa i wyłudzenia pieniędzy. O dobre imię należy również zabiegać w oczach wyszukiwarek – jeśli Google uzna naszą działalność za niewiarygodną, nie pokaże jej wysoko w wynikach wyszukiwania. Najprostszym rozwiązaniem na budowanie zaufania domeny i marki, jest umieszczenie poprawnych NAP w różnych miejscach w sieci.

Tworzenie i umieszczenie wizytówek NAP na odpowiednich stronach jest szczególnie ważne podczas pozycjonowania biznesów lokalnych czy branż z zakresu YMYL (Your Money or Your Life), czyli medycznych i finansowych. Co więcej, podstawowe dane kontaktowe firmy to jeden z elementów oceny jakości witryny E-A-T (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness).

Warto pamiętać, że nie wszystkie lokalizacje umożliwiające utworzenie NAP, np. katalogi SEO, przyniosą korzyści stronie internetowej. Szczególnie należy uważać na strony o wątpliwej jakości, które Google uznaje za niegodne zaufania. Im więcej takich NAP, tym większa szansa na negatywną ocenę strony www i niższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby ustrzec się przed stratą wiarygodności marki w sieci warto uważnie i z rozwagą budować profil wizytówek NAP. Najlepiej powierzyć takie działania specjalistom z branży SEO, którzy mają udokumentowaną skuteczność działań na rynkach lokalnych czy w branżach medycznych i finansowych.

Poprawna wizytówka NAP wpływa pozytywnie na SEO i pozycjonowanie lokalne

Wielu specjalistów od pozycjonowania lokalnego uważa, że roboty wyszukiwarki, chcąc sprawdzić poprawność zaindeksowanych stron, porównują NAP danej firmy umieszczone w różnych miejscach – jeśli dane będą zgodne, profil Google Moja Firma lub strona internetowa mają szansę osiągnąć lepszą pozycję wśród lokalnych wyników wyszukiwania. Warto też podkreślić, że budowanie NAP powinno iść w parze z innymi procesami SEO i pozycjonowania. Nawet najlepszy profil NAP bez właściwie zoptymalizowanej strony www nie przyniesie pozytywnych efektów.

Jedną z kluczowych korzyści przemyślanej strategii NAP jest lepsze pozycjonowanie lokalne. W tym przypadku warto zadbać o optymalizację wizytówki Google Moja Firma (GMF). Poprawnie zoptymalizowana wizytówka GMF zwiększy swoją widoczność dzięki NAP. Aby witryna była jeszcze lepiej widoczna warto połączyć ze sobą działania SEO, pozycjonowania, optymalizacji GMF wraz z budową wizytówek NAP. Efekt synergii tych działań przyniesie korzyści w postaci lepszej widoczności strony w kanale Google Organic Search oraz wizytówce Google Maps.

Jeżeli wizytówka NAP oferuje możliwość dodania opisu działalności, warto go dodać, pamiętając o unikalności treści w każdym miejscu. Złą praktyką jest kopiowanie opisu ze strony firmowej i umieszczanie jej w niezmienionej formie w wizytówkach NAP. Jeżeli skopiujemy teksty i powielimy je w wielu miejscach w sieci, spowodujemy więcej szkód niż korzyści naszej stronie www.

Na koniec warto pamiętać, aby przy tworzeniu wizytówki NAP zawsze uzupełniać adres strony internetowej związanej z działalnością firmy w celu dywersyfikacji linkowania. Dzięki temu wzbogacimy profil linków domeny firmowej. Każdy link to kolejna cegiełka w budowaniu pozycji i widoczności domeny w wynikach organicznych.

Lista wizytówek NAP – gdzie warto wpisać swoje dane kontaktowe?

Umieszczając swój NAP w różnych serwisach internetowych, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ujednolicenie danych. Np. jeśli prowadzisz Spółkę Cywilną Handlowo – Usługową, przemyśl, czy chcesz wszędzie widnieć jako:

  • Spółka Cywilna Handlowo-Usługowa Lokal SEO czy
  • C.H.U. Lokal SEO.

Podobna sytuacja może dotyczyć adresu – rozważ, czy dodasz całą nazwę ulicy, czy jej skróconą wersję:

  • Gen. Stefana Grota-Roweckiego,
  • Grota-Roweckiego.

Zadbaj także o aktualizację danych. Jeśli ostatnio zmieniałeś siedzibę swojej firmy lub nr telefonu, wprowadź zmiany na wszystkich wizytówkach NAP, gdzie możliwa jest ich edycja. Wiele katalogów samodzielnie tworzy profile przedsiębiorstw w swojej bazie, więc tutaj trzeba uważać, aby informacje kontaktowe były prawdziwe.

Zawsze także możemy samodzielnie zamieścić dane kontaktowe w różnych miejscach w sieci. Lista wizytówek NAP obejmuje m.in.:

  • bazy firm (katalogi firm) – zumi.pl, targeo.pl, msp.money.pl/baza-firm/
  • branżowe katalogi firm (portale poświęcone np. turystyce i gastronomii),
  • oficjalne strony miast, gmin, powiatów, województw,
  • portale społecznościowe – Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest i inne,
  • strony publikujące oferty pracy.

W przypadku katalogów firm bądź czujny i uważnie przeczytaj regulamin. Wiele portali oferuje bezpłatne założenie konta oraz dodanie danych telekontaktowych, ale po jakimś czasie pobierane są opłaty za widoczność przedsiębiorstwa w serwisie. Promując regionalną działalność, lepiej postawić na pozycjonowanie lokalne, które pozwala dotrzeć zarówno do użytkowników korzystających z Google Maps, jak i wyszukiwarki podczas poszukiwania lokalnych biznesów.

Więcej o pozycjonowaniu na określone lokalizacje dowiesz się z naszego webinaru o local SEO.