Co to jest NAP i jak może pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

/ SEO
NAP pozycjonowanie lokalne

NAP to skrót od angielskich słów Name, Address, Phone Number oznaczający podstawowe dane kontaktowe (nazwę firmy / imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres oraz numer telefonu), które identyfikują prowadzoną działalność i pozwalają pozyskać klientów na lokalnym rynku. Czy i w jaki sposób NAP może wspomóc pozycjonowanie lokalne?

Poprawne NAP wzbudza zaufanie Google i użytkowników

Zdobycie zaufania klientów w internecie to nie lada sztuka. Użytkownicy boją się, że natrafią na strony internetowe, które zostały stworzone w celu oszustwa i wyłudzenia pieniędzy. O dobre imię należy również zabiegać w oczach wyszukiwarek – jeśli Google uzna naszą działalność za niewiarygodną, nie pokaże jej wysoko w wynikach wyszukiwania. Najprostszym rozwiązaniem na budowanie dobrej reputacji jest umieszczenie poprawnych NAP w różnych miejscach w sieci – wizytówkach Google Maps, stronie internetowej, katalogach firm, social media.

Wielu specjalistów od pozycjonowania lokalnego uważa, że roboty wyszukiwarki, chcąc sprawdzić poprawność zaindeksowanych stron, porównują NAP danej firmy umieszczone w różnych miejscach – jeśli dane będą zgodne, profil Google Moja Firma lub strona internetowa mają szansę osiągnąć lepszą pozycję wśród lokalnych wyników wyszukiwania. Z tego względu istotna jest dbałość o zgodność danych teleadresowych pozostawionych w sieci.

Lista wizytówek NAP – gdzie warto wpisać swoje dane kontaktowe?

Umieszczając swój NAP w różnych serwisach internetowych, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ujednolicenie danych. Np. jeśli prowadzisz Spółkę Cywilną Handlowo – Usługową, przemyśl, czy chcesz wszędzie widnieć jako:

  • Spółka Cywilna Handlowo-Usługowa Lokal SEO czy
  • C.H.U. Lokal SEO.

Podobna sytuacja może dotyczyć adresu – rozważ, czy dodasz całą nazwę ulicy, czy jej skróconą wersję:

  • Gen. Stefana Grota-Roweckiego,
  • Grota-Roweckiego.

Zadbaj także o aktualizację danych. Jeśli ostatnio zmieniałeś siedzibę swojej firmy lub nr telefonu, wprowadź zmiany na wszystkich wizytówkach NAP, gdzie możliwa jest ich edycja. Wiele katalogów samodzielnie tworzy profile przedsiębiorstw w swojej bazie, więc tutaj trzeba uważać, aby informacje kontaktowe były prawdziwe.

Zawsze także możemy samodzielnie zamieścić dane kontaktowe w różnych miejscach w sieci. Lista wizytówek NAP obejmuje m.in.:

  • bazy firm (katalogi firm) – zumi.pl, targeo.pl, msp.money.pl/baza-firm/
  • branżowe katalogi firm (portale poświęcone np. turystyce i gastronomii),
  • oficjalne strony miast, gmin, powiatów, województw,
  • portale społecznościowe – Facebook, Google+, Google Moja Firma, LinkedIn,
  • strony publikujące oferty pracy.

W przypadku katalogów firm bądź czujny i uważnie przeczytaj regulamin. Wiele portali oferuje bezpłatne założenie konta oraz dodanie danych telekontaktowych, ale po jakimś czasie pobierane są opłaty za widoczność przedsiębiorstwa w serwisie. Promując regionalną działalność, lepiej postawić na pozycjonowanie lokalne, które pozwala dotrzeć zarówno do użytkowników korzystających z Google Maps, jak i wyszukiwarki podczas poszukiwania lokalnych biznesów.

Więcej o pozycjonowaniu na określone lokalizacje dowiesz się z naszego webinaru o local SEO.

Najnowsze artykuły na blogu:
SEO Content Marketing to skuteczne narzędzie zwiększania widoczności marki w internecie. Uważaj...
Do tej pory mogliśmy ustawiać atrybut follow lub nofollow w linkach wychodzących ze strony. Google...
Google Serach Console pozwala na dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki Google. Korzystaj z...
Google reaktywuje swój kanał na YouTube, przygotowując wideo poradniki dotyczące optymalizacji...
Sprawdź, jak w kilku krokach założyć darmową wizytówkę w Google Moja...