Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
05.02.2019 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Asystent Google po polsku już dostępny. Jak wpłynie na branżę SEO?

Asystent Google po polsku już dostępny. Jak wpłynie na branżę SEO?

Początek 2019 roku przyniósł użytkownikom smartfonów znad Wisły miłą niespodziankę. W połowie stycznia amerykański gigant uruchomił polską wersję językową Asystenta Google, czyli głosowego towarzysza codziennych czynności, który ułatwia dostęp do informacji i komunikację z urządzeniami mobilnymi. Rozwój technologii głosowych to niewątpliwie wyzwanie dla marketerów i właścicieli stron internetowych. Jak sobie z nim poradzić?

Co potrafi Asystent Google i jak działa?

Rozwiązanie od Google – to obok Siri od Apple, Alexy od Amazona i Cortany od Microsoft – inteligentny asystent głosowy, który umożliwia użytkownikowi swobodną komunikację z urządzeniem, bez potrzeby korzystania z klawiatury. W przeciwieństwie do pozostałych wirtualnych rozmówców, Asystent Google od niedawna mówi także po polsku. Aktualnie jest dostępny m.in. na smartwatchach, telefonach z systemami Android, iOS oraz w określonych modelach słuchawek.

Użytkownicy asystenta głosowego najchętniej korzystają z jego dobrodziejstw podczas wykonywania rozmaitych, codziennych czynności. Opcja obsługi urządzenia bez użycia rąk świetnie sprawdza się w trakcie np. jazdy samochodem, przyrządzania posiłków, uprawiania aktywności sportowych czy zabawy z dziećmi. Szczególnie docenią ją także osoby niewidzące lub ze słabym wzrokiem.

Google Assistant potrafi naprawdę wiele. Za jego pośrednictwem można m.in.:

  • Zadzwonić i wysłać SMS pod dowolny numer lub do wskazanej osoby z książki kontaktów;
  • „Napisać” i wysłać wiadomość mailową;
  • Wyszukać informacje w wynikach wyszukiwania Google;

  • Ustawić alarmy oraz liczniki czasu;
  • Sprawdzić prognozę pogody;
  • Przejrzeć repertuar pobliskich kin;

  • Skompletować wygodną listę zakupów;
  • Zanotować spotkanie w Kalendarzu Google;
  • Włączyć ulubione utwory muzyczne lub wideo na YouTube;
  • Uruchomić Mapy Google.

Jak włączyć Asystenta Google na telefonie komórkowym z systemem Android? Pierwsze uruchomienie wiąże się z aktywacją usługi i wymaga naciśnięcia przycisku ekranu głównego. Za każdym kolejnym razem wystarczy wypowiedzieć komendę głosową „OK Google”, aby nawiązać kontakt z elektronicznym rozmówcą i uzyskać odpowiedź na wybrane zapytanie.

Asystent Google a proces pozycjonowania stron

Wyszukiwanie głosowe to trend, który rozwija się coraz dynamiczniej. Jak przewidują specjaliści, do 2020 roku aż połowa wszystkich wyszukiwań na świecie będzie zrealizowana w ten sposób. W łatwiejszym zdobywaniu informacji z pewnością pomoże Asystent Google, który udziela odpowiedzi na precyzyjnie zadane zapytania. Jak to wpłynie na proces pozycjonowania stron internetowych?

Na pytanie postawione przez użytkownika asystent głosowy udziela tylko jednej, najlepiej dopasowanej odpowiedzi i kieruje jego kroki pod adres konkretnej strony www. Wyszukiwarka internetowa podsuwa natomiast kilka, a czasem nawet kilkanaście stron z dostępnymi wynikami, które są tematycznie powiązane z wprowadzonym hasłem. Jaki z tego wniosek? W przypadku Asystenta Google lista TOP10 traci na znaczeniu. W grze pozostaje wyłącznie TOP1.

Właściciele stron internetowych powinni więc pomyśleć o takiej optymalizacji serwisów, aby znalazły się w centrum uwagi asystenta głosowego. W tym wypadku po raz kolejny trzeba sięgnąć po wysokojakościowy content. Nie obejdzie się bez wartościowych materiałów, spełniających potrzeby informacyjne odbiorców. Jeszcze większe znaczenie zyskają treści eksperckie – m.in. artykuły na blogu, poradniki, ebooki podkreślające wiarygodność witryny.  Szczególnie doceniane staną się pliki audio i wideo (np. podcasty, webinary, wideo instrukcje).

Głosowe wyrażanie potrzeb przy użyciu fraz z długiego ogona

Język mówiony ma to do siebie, że brzmi bardzo naturalnie. Formułowane komunikaty nierzadko przybierają formę długich, rozbudowanych zdań pytających. Rozmawiając z asystentem głosowym, zapytamy raczej: „Pokaż drogę do najbliższej stacji benzynowej”, niż wypowiemy na głos frazę charakterystyczną dla wyszukiwarki tekstowej – np. „stacja benzynowa Wrocław”. To dowód na to, że tzw. frazy z długiego ogona to klucz do sensownej optymalizacji strony.

Jak zadbać o pozycjonowanie stron i przystosować treść na stronie internetowej do komend głosowych? Warto zadbać przede wszystkim o to, by:

  • Frazy typu long tail znajdowały się w tekstach i w opisach publikowanych materiałów multimedialnych;
  • Adresy URL oraz metatagi Title i Description jak najlepiej odzwierciedlały zawartość danych podstron i nie wprowadzały czytelników w błąd;
  • Przejrzyste tytuły i nagłówki H2-H6 korespondowały tematycznie z sensem prezentowanej treści;
  • Słowa kluczowe miały poprawną pisownię – wyszukiwanie głosowe posiada mechanizm autokorekty, który wyklucza literówki czy błędy ortograficzne;
  • Stosowane frazy kluczowe z długiego ogona były zróżnicowane, dzięki użyciu synonimów oraz semantycznych słów kluczowych – język mówiony sprawia, że wypowiadane wyrażenia przestają być powtarzalne.

Przyszłość z inteligentnymi asystentami głosowymi

Wprowadzenie polskiej wersji językowej Asystenta Google gwarantuje kolejne pole do popisu dla działalności marketingowej. Technologie obsługiwane głosowo to potężne narzędzie, które pozwoli odpowiadać na potrzeby sprecyzowanych grup odbiorców. W pierwszej kolejności trzeba jednak nauczyć się je rozpoznawać tak samo, jak miało to miejsce po wprowadzeniu np. chatbotów. Odpowiedzi udzielane przez asystenta głosowego są powiązane z aktywnością użytkowników w innych kanałach komunikacji w sieci. Z tego względu marki i marketerzy powinni zacząć myśleć o tworzeniu spójnej strategii.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI? 17.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak poprawnie pisać teksty na bloga z użyciem AI?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak pisać bloga skutecznie, aby wyróżnić się w gąszczu treści. Odpowiedź jest dziś prostsza niż kiedykolwiek: z pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia AI potrafią przyspieszyć tworzenie wartościowych treści, pomóc dobrać słowa kluczowe, zoptymalizować strukturę tekstu blogowego i zadbać o czytelność. Jednak, by efektywnie z nich korzystać, trzeba wiedzieć jak pisać bloga z AI poprawnie – z zachowaniem autentyczności, jakości i zasad SEO. W tym artykule wyjaśnimy, jak pisanie tekstów blogowych może pozytywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce i jakich metod użyć, aby stworzyć angażujące treści, które stają się jednocześnie wartościowym i opłacalnym contentem. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt