Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
05.02.2019 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Asystent Google po polsku już dostępny. Jak wpłynie na branżę SEO?

Asystent Google po polsku już dostępny. Jak wpłynie na branżę SEO?

Początek 2019 roku przyniósł użytkownikom smartfonów znad Wisły miłą niespodziankę. W połowie stycznia amerykański gigant uruchomił polską wersję językową Asystenta Google, czyli głosowego towarzysza codziennych czynności, który ułatwia dostęp do informacji i komunikację z urządzeniami mobilnymi. Rozwój technologii głosowych to niewątpliwie wyzwanie dla marketerów i właścicieli stron internetowych. Jak sobie z nim poradzić?

Co potrafi Asystent Google i jak działa?

Rozwiązanie od Google – to obok Siri od Apple, Alexy od Amazona i Cortany od Microsoft – inteligentny asystent głosowy, który umożliwia użytkownikowi swobodną komunikację z urządzeniem, bez potrzeby korzystania z klawiatury. W przeciwieństwie do pozostałych wirtualnych rozmówców, Asystent Google od niedawna mówi także po polsku. Aktualnie jest dostępny m.in. na smartwatchach, telefonach z systemami Android, iOS oraz w określonych modelach słuchawek.

Użytkownicy asystenta głosowego najchętniej korzystają z jego dobrodziejstw podczas wykonywania rozmaitych, codziennych czynności. Opcja obsługi urządzenia bez użycia rąk świetnie sprawdza się w trakcie np. jazdy samochodem, przyrządzania posiłków, uprawiania aktywności sportowych czy zabawy z dziećmi. Szczególnie docenią ją także osoby niewidzące lub ze słabym wzrokiem.

Google Assistant potrafi naprawdę wiele. Za jego pośrednictwem można m.in.:

  • Zadzwonić i wysłać SMS pod dowolny numer lub do wskazanej osoby z książki kontaktów;
  • „Napisać” i wysłać wiadomość mailową;
  • Wyszukać informacje w wynikach wyszukiwania Google;

  • Ustawić alarmy oraz liczniki czasu;
  • Sprawdzić prognozę pogody;
  • Przejrzeć repertuar pobliskich kin;

  • Skompletować wygodną listę zakupów;
  • Zanotować spotkanie w Kalendarzu Google;
  • Włączyć ulubione utwory muzyczne lub wideo na YouTube;
  • Uruchomić Mapy Google.

Jak włączyć Asystenta Google na telefonie komórkowym z systemem Android? Pierwsze uruchomienie wiąże się z aktywacją usługi i wymaga naciśnięcia przycisku ekranu głównego. Za każdym kolejnym razem wystarczy wypowiedzieć komendę głosową „OK Google”, aby nawiązać kontakt z elektronicznym rozmówcą i uzyskać odpowiedź na wybrane zapytanie.

Asystent Google a proces pozycjonowania stron

Wyszukiwanie głosowe to trend, który rozwija się coraz dynamiczniej. Jak przewidują specjaliści, do 2020 roku aż połowa wszystkich wyszukiwań na świecie będzie zrealizowana w ten sposób. W łatwiejszym zdobywaniu informacji z pewnością pomoże Asystent Google, który udziela odpowiedzi na precyzyjnie zadane zapytania. Jak to wpłynie na proces pozycjonowania stron internetowych?

Na pytanie postawione przez użytkownika asystent głosowy udziela tylko jednej, najlepiej dopasowanej odpowiedzi i kieruje jego kroki pod adres konkretnej strony www. Wyszukiwarka internetowa podsuwa natomiast kilka, a czasem nawet kilkanaście stron z dostępnymi wynikami, które są tematycznie powiązane z wprowadzonym hasłem. Jaki z tego wniosek? W przypadku Asystenta Google lista TOP10 traci na znaczeniu. W grze pozostaje wyłącznie TOP1.

Właściciele stron internetowych powinni więc pomyśleć o takiej optymalizacji serwisów, aby znalazły się w centrum uwagi asystenta głosowego. W tym wypadku po raz kolejny trzeba sięgnąć po wysokojakościowy content. Nie obejdzie się bez wartościowych materiałów, spełniających potrzeby informacyjne odbiorców. Jeszcze większe znaczenie zyskają treści eksperckie – m.in. artykuły na blogu, poradniki, ebooki podkreślające wiarygodność witryny.  Szczególnie doceniane staną się pliki audio i wideo (np. podcasty, webinary, wideo instrukcje).

Głosowe wyrażanie potrzeb przy użyciu fraz z długiego ogona

Język mówiony ma to do siebie, że brzmi bardzo naturalnie. Formułowane komunikaty nierzadko przybierają formę długich, rozbudowanych zdań pytających. Rozmawiając z asystentem głosowym, zapytamy raczej: „Pokaż drogę do najbliższej stacji benzynowej”, niż wypowiemy na głos frazę charakterystyczną dla wyszukiwarki tekstowej – np. „stacja benzynowa Wrocław”. To dowód na to, że tzw. frazy z długiego ogona to klucz do sensownej optymalizacji strony.

Jak zadbać o pozycjonowanie stron i przystosować treść na stronie internetowej do komend głosowych? Warto zadbać przede wszystkim o to, by:

  • Frazy typu long tail znajdowały się w tekstach i w opisach publikowanych materiałów multimedialnych;
  • Adresy URL oraz metatagi Title i Description jak najlepiej odzwierciedlały zawartość danych podstron i nie wprowadzały czytelników w błąd;
  • Przejrzyste tytuły i nagłówki H2-H6 korespondowały tematycznie z sensem prezentowanej treści;
  • Słowa kluczowe miały poprawną pisownię – wyszukiwanie głosowe posiada mechanizm autokorekty, który wyklucza literówki czy błędy ortograficzne;
  • Stosowane frazy kluczowe z długiego ogona były zróżnicowane, dzięki użyciu synonimów oraz semantycznych słów kluczowych – język mówiony sprawia, że wypowiadane wyrażenia przestają być powtarzalne.

Przyszłość z inteligentnymi asystentami głosowymi

Wprowadzenie polskiej wersji językowej Asystenta Google gwarantuje kolejne pole do popisu dla działalności marketingowej. Technologie obsługiwane głosowo to potężne narzędzie, które pozwoli odpowiadać na potrzeby sprecyzowanych grup odbiorców. W pierwszej kolejności trzeba jednak nauczyć się je rozpoznawać tak samo, jak miało to miejsce po wprowadzeniu np. chatbotów. Odpowiedzi udzielane przez asystenta głosowego są powiązane z aktywnością użytkowników w innych kanałach komunikacji w sieci. Z tego względu marki i marketerzy powinni zacząć myśleć o tworzeniu spójnej strategii.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt