Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
15.05.2020 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Skuteczne motywowanie pracowników na home office

Skuteczne motywowanie pracowników na home office

Możliwość pracy zdalnej oferuje coraz więcej firm. To kuszące rozwiązanie nie tylko dla przedsiębiorcy, ale także dla zatrudnionych. Według statystyk opracowanych przez pracuj.pl taka opcja jest atrakcyjna dla ponad 30% ankietowanych (źródło: raport pracuj.pl: Benefity – czyli co motywuje pracowników?). Pracodawca może sporo zaoszczędzić na kosztach wynajmu oraz eksploatacji pomieszczeń biurowych, a pracownik nie musi tracić czasu na dojazd. Menadżerowie stają jednak przed wieloma wyzwaniami związanymi z tym rodzajem zatrudnienia. Jednym z nich stanowi zagadnienie motywowania, które powinno zapewnić utrzymanie efektywności pracowniczej na odpowiednim poziomie. Jak wpływać na produktywność osób pracujących na home office? Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek pomagających realizować ten proces naprawdę skutecznie.

Praca zdalna a sposoby motywowania pracowników

O konwencjach motywowania pracowników czy coachingu napisano już wiele książek. Większość z nich podkreśla wagę dobrego nastawienia przełożonych, które bezpośrednio wpływa nie tylko na wyniki firmy, ale też na atmosferę w pracy. Przy braku bezpośredniego kontaktu nieco trudniej wpłynąć na postawy pracownicze, jednak nie jest to niemożliwe.

1. Zadbaj o relacje z pracownikami

Brak fizycznego spotykania się w biurze sprawia, że utrzymanie relacji bywa utrudnione. Mimo korzystania z maili i komunikatorów, nic nie jest w stanie zastąpić spotkania twarzą w twarz. Stąd podczas pracy zdalnej konieczność stanowi regularna komunikacja, podczas której pracownicy otrzymują na bieżąco informacje o aktualnych działaniach.

Dobrze sprawdzają się też wszelkiego rodzaju raporty podsumowujące np. ubiegły tydzień pod różnymi względami. Nie muszą to być skrupulatne statystyki sprzedażowe, ale komunikaty poruszające dużo luźniejsze wątki – kto przyszedł do pracy najwcześniej, wygrał w konkursie na zdjęcie ukazujące home office, wykonał najwięcej rozmów telefonicznych. Pracownik informowany o bieżącej sytuacji w firmie będzie spokojniejszy, a nawet zauważy, że jego działania mają sens, co skutecznie zmotywuje go do dalszych zadań.

Bardzo ważny aspekt stanowi również unikanie przesadnego optymizmu, ale też niezatajanie faktów przed kadrą. Przedwczesne świętowanie może skutkować rozprężeniem wśród pracowników, co w efekcie doprowadzi do szybkiego pogorszenia efektywności. Z kolei poprzez podawanie nieprawdziwych informacji nie tylko jesteś nieuczciwy w stosunku do swoich współpracowników, ale w przypadku kiedy prawda wyjścia na jaw, stracisz ich zaufanie. Dlatego warto kierować się zasadą szczerości przekazu.

Z komunikacją wewnętrzną bardzo łatwo jednak przesadzić. Pracodawca nadmiernie udzielający się we wszystkich kanałach przekazu może swoją ciągłą obecnością i kontrolą stresować pracownika jeszcze bardziej. Oprócz tego ciągłe spotkania, ewaluacje, podsumowania zabierają nam czas, który inaczej płynie, gdy pracujemy w domu. Stąd aby uniknąć nerwów związanych z niewypełnieniem obowiązków zawodowych przez częste rozmowy, warto zachować zdrowy umiar w prowadzeniu wymiany informacji na home office.

2. Małe sukcesy, duży feedback

Podział dużych projektów na małe zadania skutecznie zachęca do zwiększenia efektywności na home office. Rozbudowane przedsięwzięcia związane z dalekosiężnymi celami potrafią przytłoczyć i zniechęcić do pracy. Wyznaczanie krótkookresowej listy obowiązków do wykonania nie tylko odciąży psychicznie pracownika, ale też daje nam jako pracodawcy możliwość łatwego monitorowania sytuacji. Dodatkowo więcej małych zadań sprawia, że mamy więcej okazji, aby porozmawiać z teamem na temat pracy i jej jakości. Regularny feedback podczas pracy zdalnej stanowi kluczowy aspekt w skutecznym motywowaniu pracowników.

3. Słuchaj i obserwuj

Z feedbackiem wiąże się kolejny element procesu motywowania – bycie uważnym obserwatorem. To z pozoru oczywista rada, ale często zapominana podczas organizowania obowiązków na pracy zdalnej. Jeżeli zauważysz, że podczas porannych spotkań trudno Ci utrzymać uwagę słuchaczy, warto rozważyć zmianę godziny lub formułę meetingu. Inną sytuację może stanowić informacja od pracownika o nadmiarze obowiązków lub uczuciu przeciążenia; wówczas powinniśmy pomyśleć o zmianie rozkładu pracy lub o przydzieleniu kogoś do pomocy.

W przypadku braku reakcji ze strony firmy taka osoba bardzo łatwo starci motywację do dalszych działań, co przełoży się na zmniejszenie produktywności, a w konsekwencji na pogorszenie wyników przedsiębiorstwa. Warto pamiętać, że obserwowanie pracowników powinno odbywać się bez względu na sytuację, ale na home office to aspekt mający podwójną wagę, ponieważ każdy z nas inaczej radzi sobie z samodyscypliną i pracą w odosobnieniu.

4. Nie zapominaj o rozwoju

Choć szkolenia czy zmiana kompetencji pracowników nie są brane w pierwszej kolejności pod uwagę na pracy zdalnej, to jednak stanowią jeden ze skuteczniejszych sposobów motywowania. Zapewnienie dostępu do kursów z różnych dziedzin (niekoniecznie czysto związanych z pracą, a np. z kompetencjami miękkimi) jako nagrody za sumienne wywiązywanie się z obowiązków lub odmiany do codziennych zdań da pracownikowi informację, że firma traktuje jego potrzeby rozwoju poważnie. A to zapewni dodatkową energię do wytrwałej pracy na home office.

Warto także rozważyć umożliwienie pracownikom zmiany działu czy zajmowanego stanowiska. To z pozoru ryzykowne działanie, jednak przy odpowiedniej organizacji może okazać się bardzo korzystne zarówno dla zatrudnionego, jak i dla przedsiębiorstwa. Osoba piastująca nowe stanowisko będzie bardzo się starać, aby wypaść jak najlepiej. Za to pracodawca zyskuje nie tylko „świeże spojrzenie” w danym dziale, ale też zadowolonego i zmotywowanego pracownika.

5. Pieniądze oraz inne benefity

Według wyników badań opracowanych przez pracuj.pl bogaty pakiet benefitów, obok podwyżek i premii, stanowi najskuteczniejszy (i najbardziej oczekiwany) motywator do pracy. Materialne formy motywowania nie stanowią wyjątku w przypadku home office, dlatego warto wprowadzić taki sposób aktywizacji pracowników wykonujących obowiązki na pracy zdalnej.

6. Poradnik ułatwiający pracę zdalną

Nie wszyscy pracownicy potrafią odnaleźć się na home office. Dobrym pomysłem na zwiększenie ich zaangażowania jest przygotowanie kompleksowego poradnika dotyczący organizacji obowiązków podczas pracy w domu. Najlepiej jakby znalazły się w nim informacje dotyczące miejsca pracy, sposobów radzenia sobie z rozpraszaczami, a także różnych przydatnych metod wykonywania zadań. W dokumencie powinny zostać poruszone także kwestie odpoczynku oraz zachowania work-life balance. Takie rozwiązanie zapewni pracownikom poczucie bezpieczeństwa i troski ze strony pracodawcy o ich samopoczucie na pracy zdalnej.

Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule.

Podsumowanie

Motywowanie pracowników podczas home office nie należy do najłatwiejszych zadań, jednak odpowiednio przeprowadzone przyczyni się do utrzymania wysokiej produktywności. Warto pamiętać, że to na efektywnych pracownikom opiera się prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Z tego względu wdrożenie działań mających podtrzymać ich zaangażowanie na pracy zdalnej powinno stanowić jeden z priorytetów skutecznego zarządzania firmą.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt