O czym należy pamiętać podczas organizowania promocji, wyprzedaży i obniżki na stronie internetowej?

/ SEM
organizowanie promocji

Brak promocji cenowej to jeden z głównych powodów porzuceń koszyków w sklepach internetowych – wysokie koszty zakupu bardzo często odstraszają konsumentów przed finalizowaniem transakcji (Raport: Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy?, Izba Gospodarki Elektronicznej). Aby przekonać do siebie klienta, warto przeprowadzać akcje rabatowe, wyprzedaże i obniżki. Dobrze zorganizowana promocja przełoży się nie tylko na wzrost współczynnika konwersji, ale także na poprawę rozpoznawalności marki i budowanie stałego grona lojalnych użytkowników, powracających do sklepu internetowego. Jak więc promować promocję na swojej stronie internetowej? Oto kilka naszych wskazówek.

Podstawowe zasady organizowania promocji w sklepie internetowym

Skuteczność akcji promocyjnej zależy od wielu czynników – znaczenie ma atrakcyjność udzielanego rabatu, ekspozycja informacji o wyprzedaży na stronie internetowej oraz odpowiednie przygotowanie organizacyjne obniżki cen. Z naszego doświadczenia wynika, że podczas realizowania promocji na oferowane produkty lub świadczone usługi należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  1. Sprecyzowanie warunków promocji – jednym z największych problemów i punktów zapalnych są zagmatwane zasady akcji promocyjnej. Konsument musi dostać jasną informację, które produkty zostały objęte rabatem. W tym celu na stronie internetowej najlepiej uruchomić osobną podstronę typu landing page zbierającą przeceniony asortyment. A jeśli zniżka dotyczy zakupów powyżej określonej kwoty, należy podać wartość, powyżej której klient otrzyma rabat.
  2. Określenie wysokości rabatu kwotowo lub procentowo – rabaty możemy dowolnie określać, testując, co najsilniej działa na naszych odbiorców. Ogólna zasada jest taka:
    • Rabaty procentowe – udzielamy je do niższych kwot. 5% obniżka na produkt warty 100 zł podziała lepiej na wyobraźnię klienta niż rabat wysokości 5 zł,
    • Rabaty kwotowe – dobrze działają na percepcję konsumentów przy produktach droższych, których zakup wymaga dłuższego procesu decyzyjnego. Np. dealerzy samochodów oferują zniżkę 32 tys. złotych zamiast np. 30%.
  1. Ograniczenie promocji w czasie – presja czasowa to jeden ze sposobów wywierania wpływu na konsumenta. Jeśli obniżka jest ograniczona w czasie, klient szybciej zdecyduje się na zakup produktu, chcąc skorzystać z okazji, zanim ta ucieknie mu sprzed nosa. Gdy promocja ma na celu wyprzedanie określonej grupy asortymentu albo określonej partii produktów, warto dodać informację, że rabat obowiązuje do wyczerpania stanów magazynowych.
  2. Przygotowanie regulaminu promocji łatwo dostępnego na stronie internetowej – zasady promocji należy spisać i przedstawić w postaci regulaminu. Najlepiej zamieścić plik PDF na stronie internetowej, do którego z łatwością będą mogli zajrzeć bardziej wnikliwi konsumenci. Zalecane jest, aby wszystkie osoby zaangażowane w obsługę promocji po stronie firmy znały bardzo dobrze zapisy regulaminu. Warto treść tego dokumentu skonsultować z radcą prawnym tak, aby każdy zapis był merytorycznie poprawny. Przed rozpoczęciem promocji należy dokładnie ustalić kto, kiedy i za jakie czynności odpowiada. Umożliwi to szybkie i sprawne zareagowanie w sytuacji ewentualnych reklamacji lub sporów z klientami.
  3. Zwiększenie możliwości logistycznych i obsługi klienta na czas trwania promocji – zainteresowanie klientów promocją często przerasta możliwości sklepów internetowych. By nie doprowadzić do spadku jakości obsługi klienta i wydłużającego się procesu realizacji zamówienia, warto odpowiednio wcześniej zaplanować „zwiększenie mocy przerobowych”.

Uwaga! Pamiętajmy również o możliwościach hostingu lub serwera – przy niższych pakietach i subskrypcjach duża liczba wejść może spowodować zablokowanie strony i brak jej dostępności dla nowych konsumentów.

Każda promocja to okazja do testowania poszczególnych elementów. Czasem okazuje się, że zwiększenie rabatu o kilka złotych albo wydłużenie czasu trwania obniżki zdecydowanie lepiej zachęca do składania zamówień. Korzystając nawet z najlepszych praktyk, można nie odnosić sukcesów, jeśli nie obserwuje się swoich klientów charakteryzujących się nieco odmiennymi potrzebami i oczekiwaniami niż ogólna grupa docelowa naszej branży.

Promocja promocji organizowanej w sklepie internetowym

Doskonale zaplanowana promocja, ustalenie atrakcyjnego rabatu i logistyczne przygotowanie do akcji rabatowej to nie wszystko. Istotna jest także odpowiednia ekspozycja informacji o rabacie w różnych miejscach w sieci, aby użytkownicy dowiedzieli się o organizowanej obniżce cen.

Promocję można promować:

  1. Na stronie internetowej – koniecznie należy zamieścić informację o rabacie na sliderze na stronie głównej lub w innym, widocznym i rzucającym się użytkownikowi w oczy miejscu. Przygotujmy także osobną podstronę landing page albo chociaż wpis na bloga lub do aktualności, gdzie klient znajdzie opis promocji, zasady, najważniejsze wskazówki. Użyjmy także słów kluczowych typu:
  • Brand + rabat/wyprzedaż/obniżka/promocja
  • Sklep internetowy rabat,
  • Brand + konkurs,
  • Brand + kupon rabatowy,
  • Sklep internetowy + rabat itp.

Za pomocą takich fraz dotrzemy do użytkowników poszukujących obniżek cen z poziomu wyszukiwarki internetowej. Przy wyborze słów kluczowych warto także skorzystać z narzędzi jak Planer słów kluczowych Google lub Ubersuggest – być może klienci wpisują już hasła powiązane z promocjami.

  1. Na profilach w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram lub Twitter to doskonałe miejsca na poinformowanie o prowadzonej promocji. Gdy fani polubią, skomentują lub udostępnią opublikowany przez nas post, dotrze on do ich znajomych, a dzięki temu zwiększy się zasięg informacji o rabacie. Portale społecznościowe pozwalają także na płatną reklamę wpisów, a tym samym pozyskiwanie jeszcze szerszej grupy odbiorców.
  2. W mailingu – osoby zapisane do bazy mailingowej z pewnością będą zainteresowane informacją o obniżce cen. Przygotowanie maila z krótkim komunikatem o promocji i linkiem do podstrony ze zrabatowanymi produktami nie kosztuje dużo, a pozwala na dotarcie do klientów, którzy już nam zaufali i są gotowi do ponownego złożenia zamówienia.
  3. Za pomocą rozszerzeń promocji w reklamach Google Ads – zarówno w rozszerzonej reklamie tekstowej, jak i w elastycznej reklamie tekstowej jest możliwość użycia rozszerzenia promocji. Można go z powodzeniem zastosować nie tylko w przypadku sklepu internetowego, ale również w przypadku świadczenia usług.
rozszerzenie promocji google ads

Przykład rozszerzenia promocji dla sklepu internetowego z kosmetykami:

rozszerzenie promocji ads

Przykłady rozszerzenia promocji dla pensjonatu z pokojami do wynajęcia w turystycznej miejscowości:

rozszerzenie promocji google

Rozszerzenie promocji można dowolnie konfigurować dla potrzeb reklamodawcy. Warto pamiętać, aby uzupełnić pola „Końcowy URL” oraz „Datę zakończenia”.

rozszerzenie promocji reklamy ads

W polu „Końcowy URL” należy zamieścić odnośnik do strony docelowej, w której powinna się znajdować:

  • lista produktów do kupienia online objęta wspomnianą promocją (sklepy internetowe),
  • aktualność lub wpis z łatwą w odbiorze, ale dokładną informacją o promocji oraz odnośnik do jej regulaminu (usługi).

Uzupełnienie pola „Data zakończenia” sprawi, że:

  • po zakończeniu promocji system Google Ads nie będzie go wyświetlać,
  • do świadomości osoby, która zobaczy rozszerzenie promocji z datą końcową, dotrze informacja, że należy się szybko decydować ze względu na ograniczony czas trwania tejże promocji.
  1. Z wykorzystaniem promocyjnej reklamy banerowej GDN wśród użytkowników strony (remarketing) – warto zadbać o spójne wizualnie kreacje banerów reklamowych z komunikatem o promocji. Należy pamiętać, aby w jednolitym stylu był także: slajder na stronie, pliki graficzne do wpisów na profilach społecznościowych (Facebook, Instagram).

Jeżeli używany jest remarketing dynamiczny, warto użyć poniższych funkcji do aktualnej promocji w sklepie internetowym:

remarketing

Promocja produktów w e-sklepie – przemyślana akcja z analizą skuteczności

Każdą akcję promocyjną warto przeanalizować pod kątem jej skuteczności i wpływu na współczynnik konwersji. Jeśli przygotowanie obniżki cen wymaga od nas poniesienia zbyt dużych kosztów w stosunku do uzyskiwanych przychodów, może nie warto jej w ogóle organizować. Analiza wszystkich działań da nam odpowiedź na pytanie, czy rabat rzeczywiście intensyfikuje sprzedaż i przekonuje klientów do dokonania większych zakupów.

Najnowsze artykuły na blogu:
Google Tag Manager to narzędzie ułatwiające wdrażanie kodów śledzących na stronę internetową bez...
Opracowana strategia content marketingowa pomaga budować rozpoznawalność marki, zwiększać...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Nie tylko analitycy internetowi korzystają z Google Analytics - narzędziem wspierają się także...
Kompleksowy poradnik po optymalizacji artykułów na blogu firmowym. Sprawdź, jak skutecznie...