Najpopularniejsze systemy do wysyłki newsletterów – przegląd 4 systemów wspierających e-mail marketing

/ SEM
system do newsletterów

Za każdym razem, gdy organizujesz webinar, uruchamiasz wyprzedaż albo publikujesz nowy post na blogu, chcesz poinformować o tym jak najwięcej osób. Możesz zrobić to za pośrednictwem swoich mediów społecznościowych, ale to nadal serwisy, na które nie masz decydującego wpływu. Wystarczy delikatne ograniczenie zasięgu, by stracić cennych odbiorców. Jak więc skutecznie docierać do klientów? Wybierając system do wysyłki newsletterów i budując własną bazę kontaktów. W tym procesie pomogą najpopularniejsze platformy do e-mail marketingu, które przedstawiamy w niniejszym artykule.

Na czym polega newsletter i czym różni się od mailingu?

Newsletter to wiadomość e-mail wysyłana do subskrybentów znajdujących się w bazie mailingowej, do której użytkownicy zapisali się dobrowolnie. Może informować o promocjach, zmianach w regulaminie, nowościach związanych z marką, prezentować nowe funkcje produktu czy promować artykuły z bloga. Zwykle newsletter jest wysyłany regularnie, by podtrzymać zainteresowanie oraz przyciągnąć uwagę klientów.

Z kolei mailing pełni funkcję jednorazowej reklamy, która nie ma na celu budowania trwałej relacji pomiędzy odbiorcą a marką. Na jej otrzymanie, podobnie jak w przypadku newslettera, adresat musi wcześniej wyrazić zgodę, np. zakładając konto w sklepie lub na portalu i akceptując regulamin. Komunikację z klientami za pośrednictwem wiadomości wysyłanych na elektroniczne skrzynki pocztowe nazywamy e-mail marketingiem.

W jakich sytuacjach sprawdza się system do wysyłki newsletterów?

Narzędzia tego typu są przydatne nie tylko do obsługiwania zgromadzonych już baz klientów firmy, ale również budowania nowego grona subskrybentów. Możesz np. zachęcać osoby, które odwiedzają Twoją stronę internetową, do pozostawienia swojego adresu e-mail, oferując w zamian darmowego e-booka czy dostęp do dodatkowych, nieopublikowanych treści. Stworzysz dowolną liczbę baz z kontaktami i wygodnie będziesz zarządzać nimi za pomocą platformy e-mail marketingowej.

Systemy do e-mail marketingu ułatwiają masowe dostarczanie wiadomości do bardzo dużych grup odbiorców. Wystarczy kilka kliknięć, by dotrzeć do wybranych klientów z pilną informacją. Za pomocą edytorów wizualnych i gotowych szablonów bez problemu stworzysz atrakcyjnie prezentującą się wiadomość. Możesz spersonalizować również swoją komunikację, dzięki czemu zwiększysz efektywność podejmowanych działań. Platformy do newsletterów znakomicie sprawdzają się także w przypadku planowania wysyłki – np. w Dzień Kobiet można automatycznie uruchomić stworzoną tydzień wcześniej kampanię mailingową z rabatem dla klientek.

Wiele platform obsługujących newslettery pozwala na analizę danych – kto otworzył wiadomość, o której godzinie to zrobił i w jakie linki kliknął. Szczegółowy raport umożliwia dopracowywanie strony wizualnej i tekstowej newsletterów, optymalizowanie harmonogramu kampanii oraz dobieranie promowanych treści do konkretnej grupy odbiorców.

Wysyłka newsletterów a RODO

Najczęściej systemy do zarządzania e-mail marketingiem przechowują dane klientów na swoich serwerach. Zgodnie z RODO masz obowiązek poinformowania odbiorców o zamiarze przekazania danych innemu podmiotowi. Zbierając kontakty do bazy subskrybentów, musisz więc zadbać o odpowiednie zapisy w polityce prywatności – przede wszystkim wskazać, że system do wysyłki newsletterów uczestniczy w przetwarzaniu danych osobowych. Pamiętaj również, że jako administrator powinieneś poinformować, gdzie można znaleźć kompletną politykę prywatności firmy, z której usług korzystasz do e-mail marketingu.

Jakie funkcje powinien posiadać dobry system do zarządzania e-mail marketingiem?

Szukając najlepszego narzędzia do obsługi newsletterów, skup się na opcjach, które umożliwiają kompleksową obsługę baz subskrybentów oraz tworzenie atrakcyjnych wiadomości. Najważniejsze cechy systemów do wysyłki e-maili to:

  • wbudowane formularze rejestracyjne, które ułatwiają subskrypcję newslettera,
  • możliwość porządkowania i zarządzania listą kontaktów w bazie,
  • wygodne tworzenie oraz edytowanie szablonów wiadomości,
  • raporty z prowadzonych kampanii pomagające w optymalizacji newsletterów,
  • opcja planowania wysyłki i personalizowania e-maili,
  • intuicyjna obsługa oraz pomocny support,
  • funkcja analizy antyspamowej,
  • krótki czas dostarczenia e-maili i możliwość jednoczesnego wysyłania wiadomości do wielu adresatów.

Przydatna jest również możliwość zintegrowania platform do wysyłki e-maili z innymi narzędziami, np. systemami do zarządzania treścią i prowadzenia analityki czy sklepami internetowymi.

Zestawienie najlepszych systemów do wysyłki newsletterów

Wybraliśmy cztery platformy, które łączą wiele z wymienionych wcześniej funkcji oraz umożliwiają efektywne zarządzanie wysyłką wiadomości e-mail.

MailChimp

To jeden z najpopularniejszych systemów do zarządzania kampaniami e-mail marketingowymi. Popularność zawdzięcza przede wszystkim rozbudowanej darmowej wersji. MailChimp jest wyposażony w łatwy w obsłudze interfejs do tworzenia wiadomości, autoresponderów, segmentację kontaktów w grupy oraz prosty system raportowania. Pozwala skonfigurować godzinę dostarczania e-maili na podstawie stref czasowych użytkownika, a także segmentację w odniesieniu do geolokalizacji. Olbrzymią zaletę stanowi funkcja umożliwiająca zintegrowanie MailChimpa z WordPressem, Magento, Shopify i wieloma innymi CMS-ami. Do wad zaliczyć można fakt, że to system w języku angielskim – nie zawsze intuicyjny.

Darmowy plan obejmuje możliwość gromadzenia do 2 000 subskrybentów i limit wysyłki do 10 000 e-maili miesięcznie. Płatne wersje zaczynają się od 10 dolarów za miesiąc.

MailerLite

Narzędzie, którego funkcjonalności można bardzo łatwo dopasować do potrzeb użytkownika. MailerLite wyróżnia się bardzo intuicyjną obsługą. Tworzenie e-maili jest wygodne i nieskomplikowane. W systemie znajduje się wiele edytowalnych szablonów. Oferowane są również zaawansowane opcje, np. autorespondery, testy A/B, segmentacja listy kontaktów według danych demograficznych, zainteresowań lub zachowań. Dostępne jest planowanie dostarczenia wiadomości subskrybentom o określonej godzinie w każdej strefie czasowej. Można tworzyć formularze zapisów do newsletterów osadzone na stronie lub w formie pop-upów, które wyświetlają się po określonym czasie. Wśród wad systemu MailerLite wymienia się niezbyt rozbudowane raporty dotyczące dostarczonych wiadomości.

Bezpłatna wersja systemu pozwala na wysyłkę 12 000 wiadomości miesięcznie do bazy 1 000 subskrybentów. Dysponując większą liczbą kontaktów, trzeba liczyć się z abonamentem w cenie minimum 15 dolarów za miesiąc.

GetResponse

Jeden z najbardziej rozbudowanych i zaawansowanych systemów do wysyłki newsletterów, ale także obsługi webinarów czy tworzenia stron landing page. Umożliwia wygodne projektowanie wiadomości za pomocą edytora z funkcją „przeciągnij i upuść”. Ma wbudowane narzędzia do zarządzania kontaktami, przeprowadzania testów A/B, planowania kampanii oraz automatyzacji e-mail marketingu. Jest dostępny w języku polskim. Wyróżnia się także bardzo wysokim współczynnikiem dostarczania e-maili. Największa wada tego systemu to brak darmowego planu.

GetResponse można testować bezpłatnie przez 30 dni. Najtańszy abonament miesięczny to koszt 50 zł za obsługę bazy 1 000 subskrybentów.

FreshMail

Polski system przeznaczony m.in. do e-mail marketingu i kierowany raczej dla firm oraz korporacji niż indywidualnych użytkowników. Obejmuje m.in.: wygodny kreator wiadomości z gotowymi szablonami, testy antyspamowe, testy A/B, automatyzację i optymalizację czasu wysyłki, rozbudowane raporty oraz kreator formularzy lub pop-upów. Można zintegrować go z Google Analytics. Użytkownicy systemu do wad zaliczają sporadyczne problemy z działaniem poszczególnych funkcji.

FreshMail oferuje bezpłatny, 14-dniowy okres testowy. Po jego zakończeniu dostępne są dwa plany – bez limitu (nieograniczona liczba wysyłek w miesiącu, opłaty od 50 zł za bazę 1 000 subskrybentów) oraz płać za wysłane (opłata zależna od liczby wysłanych e-maili, od 399 zł za 10 000 wiadomości).

Dlaczego warto uruchomić newsletter w swojej działalności?

Korzystając z e-mail marketingu, nawiązujesz bezpośredni kontakt z klientami. Budujesz zaufanie i dbasz o wizerunek marki. Niskim kosztem ściągasz ruch na swoją stronę, co może przełożyć się na zwiększenie konwersji. Amerykańscy eksperci podkreślają, że każdy dolar zainwestowany w wysyłkę newsletterów może zwrócić się nawet 44-krotnie (Źródło: Year in Review 2016; Campaign Monitor). Szukając odpowiedniego systemu, kieruj się przede wszystkim wielkością swojej bazy kontaktów oraz przewidywaniami dotyczącymi liczby wysyłanych co miesiąc wiadomości. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-mail marketingiem, najlepszym wyborem będą narzędzia oferujące bezpłatne plany.

Najnowsze artykuły na blogu:
Skuteczny program lojalnościowy wymaga rzetelnego opracowania. Podpowiadamy, na jakie kwestie...
Prowadzisz sklep internetowy na Shoperze? Sprawdź, jak zoptymalizować go pod SEO i zapoznaj się z...
Prowadzisz stronę na Facebooku? Wykorzystaj ją do promocji swoich produktów ze sklepu...
Chciałbyś ograniczyć koszty operacyjne w sklepie internetowym? Mamy 9 pomysłów, w jakich obszarach...
Cross- i up-selling to techniki sprzedaży bardzo dobrze sprawdzające się w przypadku e-commerce....