Marketing mobilny – co to jest?

| czas czytania: 8 min | SEM
marketing mobilny okładka

Fakt, że w dzisiejszych czasach większość ludzi nie rozstaje się z telefonem komórkowym nawet na chwilę, nie podlega wątpliwości. Właśnie dlatego marketing mobilny, mimo powszechnego przekonania, że jest już dość przestarzałą metodą komunikacji marketingowej, cały czas można opisać jako przepis na sukces. Jak przedstawia się historia powstania tej strategii? Jakie są jej najważniejsze cechy i korzyści z niej płynące? Które narzędzia okażą się najskuteczniejsze w celu zrealizowania naszych założeń? Odpowiedzi na te pytania przedstawimy w poniższym artykule.

reklama mobilnaPoczątki poznawania potrzeb konsumentów

Każdy z nas choć raz w życiu otrzymał SMS-a czy komunikat reklamowy na Facebooku, Instagramie, Twitterze lub TikToku. Dzięki rozwojowi technologii – na przykład coraz dokładniejszej geolokalizacji czy progresji algorytmów narzędzi takich jak Google Ads lub Google Display Network – marki są w stanie coraz dokładniej sprecyzować nasze upodobania i preferencje, co wpływa z kolei na jeszcze dokładniej spersonalizowane oferty reklamowe – zachęty do wejścia na stronę czy do udziału w konkursie lub wydarzeniu.

banerMarketing mobilny – definicja

Definicja marketingu mobilnego to forma promocji wykorzystująca do kontaktu z odbiorcami urządzenia mobilne. Na rynku pojawiła się w momencie, w którym forma wiadomości tekstowych coraz mocniej się upowszechniała, a firmy zaczęły katalogować numery telefonów swoich potencjalnych klientów.

Początek tej formy relacji z konsumentami był dla nich uciążliwy, jednak na nasze szczęście podjęto kroki mające na celu zapanowanie nad pędzącym rozwojem tego narzędzia – dzisiaj w większości przypadków wymagana jest zgoda użytkownika na otrzymywanie SMS-ów promocyjnych, a w przypadku form abonamentowych – możliwość przerwania subskrypcji w dowolnym momencie jej trwania.

zakupy onlineNarzędzia wykorzystywane do egzekucji strategii

Wyróżnić możemy naprawdę wiele narzędzi stosowanych w marketingu mobilnym, jednak najważniejsze i najpowszechniejsze z nich to między innymi:

  • SMS-y i MMS-y – najbardziej klasyczne i powszechne formy marketingu mobilnego – wiadomość z tekstem lub grafiką oferującymi nową ofertę czy promocję to coś, z czym spotkał się chyba każdy posiadacz telefonu komórkowego,
  • aplikacje mobilne – forma komunikacji, w przypadku której mamy pewność, że użytkownik jest już choć minimalnie zaznajomiony z naszą marką oraz jej produktami. Jeśli pobrał na swój telefon czy inne urządzenie mobilne naszą aplikację, możemy co jakiś czas przypominać mu o sobie za pomocą powiadomień o promocjach lub nowych produktach dostępnych w ofercie,
  • voicemailing – polega na automatycznym telefonie wykonanym do odbiorcy, a następnie odtworzeniu w jego słuchawce nagranego wcześniej komunikatu głosowego dotyczącego promocji czy oferty specjalnej,
  • reklamy mobilne, w tym advergaming – treści reklamowe pojawiające się na ekranie w trakcie korzystania z aplikacji mobilnych czy gier na smartphone’y i tablety,
  • kody QR – bardzo popularne przy kampaniach kreatywnych dwuwymiarowe grafiki, które po zeskanowaniu ich za pomocą telefonu przekierują nas na przykład na „ukrytą” podstronę marki z ofertą promocyjną czy zapowiedzią wydarzenia lub projektu.

Poza wyżej wymienionymi metodami warto wspomnieć także o: protokole WAP, infoliniach IVR, mkuponach, płatnościach mobilnych, widżetach, sztucznej inteligencji rozpoznającej obrazy, nawigacjach, marketingu wirusowym czy SMS-ach premium MT.

Najważniejsze cechy marketingu mobilnego

Cechy omawianej przez nas dzisiaj strategii, dzięki którym jest tak chętnie wykorzystywana przez marki zarówno mniejsze, jak i te największe, to między innymi:

  • wysoki poziom skuteczności,
  • możliwość przedstawienia marki jako nowoczesnej i otwartej,
  • szybkie i dokładne dotarcie do skonkretyzowanej grupy docelowej,
  • możliwość dostarczenia bardzo spersonalizowanego przekazu,
  • łatwość w monitorowaniu wyników kampanii.

urządzenia mobilneJakie korzyści może przynieść ta forma promocji i jak z niej korzystać?

Korzyści płynące ze stosowania marketingu mobilnego łączą się również z wymienionymi wyżej cechami. Kolejne pokolenia coraz głębiej zanurzają się w świecie Internetu i sferze mobilnej, a marki płynące z nurtem i wykazujące się umiejętnością nadążania za trendami są przez nie lepiej odbierane. Wykorzystywanie trendów, tak więc chociażby używanie popularnych sformułowań w danym okresie w sieci lub współprace z twórcami, mogą przynieść naprawdę duże korzyści.

Kluczem do skutecznego wykorzystania potencjału marketingu mobilnego jest znalezienie złotego środka w ilości i sposobie przekazywania komunikatów. Użytkownik otrzymujący od nas codziennie kilka SMS-ów, MMS-ów, powiadomień z aplikacji, a także reklam pop-up na pewno nie będzie dobrze kojarzył naszej marki. Próba wbicia się w grono naszych odbiorców i nieumiejętnie konstruowane komunikaty również szybciej odtrącą ich od nas, aniżeli przeciwnie.

Wiesz już, czym jest i na czym polega marketing mobilny, a także które narzędzia oraz cechy tego sposobu komunikacji są najważniejsze. Forma reklamy, która jest w stanie tak precyzyjnie określić, kto będzie dla niej najlepszym odbiorcom, to coś, obok czego trudno przejść bez zainteresowania. Możliwości, jakie daje firmom marketing mobilny, są naprawdę gigantyczne, dlatego zachęcamy do pogłębiania wiedzy w tej dziedzinie.