Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Live streaming – idealne narzędzie dla branż konferencyjnych i eventowych?

/ SEM
transmisje live na portalach społecznościowych

Live streaming to stosunkowo nowa forma komunikacji w sieci. Obecnie opcję transmitowania na żywo oferują prawie wszystkie media społecznościowe. Nie brakuje też firm, których działalność opiera się na profesjonalnym streamowaniu np. wydarzeń kulturalnych czy konferencji. Jakie możliwości dla twórców, ale też przedsiębiorców dają transmisje na żywo oraz czemu zawdzięczają swoją popularność? Na te pytania odpowiadamy w poniższym wpisie.

Czym jest live streaming?

To termin określający transmitowanie video w internecie w czasie rzeczywistym. Aby zacząć streamować, wystarczy dostęp do jednego z portali społecznościowych oraz smartfon. Pozwala to na udostępnianie w sieci obrazu i dźwięku z dowolnego wydarzenia, w którym szansę na uczestnictwo ma każdy zainteresowany bez względu na miejsce pobytu. Jeszcze do niedawna z technologii streamingu korzystały głównie stacje telewizyjne, transmitując wydarzenia sportowe czy kulturalne. Poza tym live streaming znany jest w świecie nauki od wielu lat (transmisje online konferencji branżowych). Mała popularność była spowodowana kosztami organizacji oraz sprzętu niezbędnego do transmitowania. Aktualnie streaming nawet niszowych wydarzeń to standard, którego oczekują odbiorcy.

Platformy oferujące live streaming

Obecnie każdy może zostać streamerem. Mniejsi twórcy zazwyczaj wybierają platformę, na której posiadają najwięcej fanów. Ta zasada nie zawsze funkcjonuje jednak przy dużych eventach angażujących kilkaset uczestników; wtedy charakter i zasięg transmisji zależy od rodzaju wydarzenia, a także możliwości technicznych. Wówczas lepiej zdecydować się na dedykowaną aplikację do transmitowania np. Periscope lub na skorzystanie z usług profesjonalnej firmy streamingowej. Wtedy zyskujemy pewność, że kłopoty techniczne nie zakłócą transmisji eventu.

Instagram

Instagram Live to funkcja dostępna dla użytkowników od 2016 roku. Korzystają z niej zarówno influencerzy, jak i marki, które chcą wykorzystać potencjał tego rozwiązania do działań marketingowych. Transmisje bardzo często przybierają formę naturalnej, luźnej rozmowy z followersami. Przy live’ach możemy też włączyć opcje czatu pozwalającego użytkownikom na bieżąco zadawać pytania lub komentować to, co się dzieje na ekranie. Streaming upodobała sobie szczególnie branża beauty, która wykorzystuje transmisje na Instagramie, aby zaprezentować działanie danego produktu.

Facebook

Live streaming na Facebooku nazywany relacjami na żywo został wprowadzony w 2016 roku. Jednak na początku z tej funkcji mogli korzystać jedynie influecerzy, ale później serwis udostępnił ją wszystkim użytkownikom platformy. Aktualnie relacje na żywo na Facebooku są tworzone na szeroką skalę w zasadzie w każdej branży. Znacząca większość wydarzeń zawiera informację o transmisji lub o późniejszym zapisie wydarzenia w formie video. Live’y umożliwiają uczestnictwo wszystkim zainteresowanym, nawet w przypadku braku fizycznych miejsc. To rozwiązanie, które znacząco poszerzyło zasięgi eventów.

YouTube

YouTube tak samo jak Instagram i Facebook udostępnił opcję live streaming’u pod koniec 2016 roku. I chociaż serwis cieszy się ogromną bazą użytkowników, korzystanie z niego do prowadzenia relacji na żywo nie jest aż tak popularne jak w przypadku wymienionych wyżej social mediów. W Polsce na YouTube częściej publikuje się zapisy transmisji, aby każdy zainteresowany mógł w dowolnym momencie odtworzyć film z eventu. W celu łatwiejszego dotarcia do aktualnie trwających wydarzeń serwis stworzył dedykowaną zakładkę „na żywo”.

Tradycyjna organizacja eventów czy live streaming?

W wyniku postępu technologicznego, a także zmiany przyzwyczajeń odbiorców, coraz więcej organizatorów konferencji czy wydarzeń kulturalnych rozważa całkowitą rezygnację ze stacjonarnych spotkań na rzecz live streamingu. Poniżej przedstawiamy najczęściej pojawiające się argumenty za i przeciw tego rozwiązania.

Zalety streamingu wydarzeń

W przypadku branży konferencyjnej czy eventowej największą zaletę transmisji na żywo stanowią kwestie związane z kosztami organizacji, które są sporo niższe niż w przypadku tradycyjnego spotkania. Możemy wynająć znacznie mniejszą salę lub całkowicie z niej zrezygnować, stawiając na naturalne otoczenie biurowe czy domowe. Redukcji wydatków służy też brak dodatkowych usług takich jak np. obiad w trakcie trwania konferencji czy brak gadżetów reklamowych. Czasem w przypadku prestiżowych wydarzeń konieczność stanowi zapewnienie gościom miejsca noclegowego, co również generuje dodatkowe obciążenia finansowe. Korzyści odczuwają też goście, którzy nie muszą płacić za wstęp stacjonarny, a wybrać równie merytoryczny wariant zdalny.

Kolejny plus streamingu to oszczędność czasu prelegentów, organizatorów, ale też uczestników. Brak konieczności dotarcia na miejsce na określoną godzinę to bardzo duża wygoda dla każdej ze stron. Co więcej, nie musimy przejmować się ewentualnymi opóźnieniami wynikającymi z losowych wydarzeń, np. korkami czy zatrzymaniem pociągu. Aspektem, który można rozpatrywać jednocześnie jako wadę oraz zaletę transmisji na żywo, stanowi występowanie przed małą publicznością lub jej zupełny brak. Przemówienia publicznie bywają stresującym doświadczeniem, a live streaming dla części osób staje się dużo bardziej komfortową formą. Jednak wielu zawodowych mówców podkreśla, że wystąpienia bez kontaktu z widownią nie wychodzą tak dobrze, bo nie widzimy i nie czujemy emocji uczestników wydarzenia.

Inną zaletą wymienioną już przy okazji platform streamingowych jest duży zasięg transmitowanego eventu oraz możliwość jego ponownego odtworzenia. To opcja, z której korzysta wiele osób, ponieważ nie trzeba podporządkowywać planu dnia do wydarzenia, tylko włączyć zapis w dogodnym momencie. Live’y są też sposobem na uczestnictwo w dowolnym evencie na świecie, dzięki czemu mamy łatwiejszy dostęp do interesujących nas treści.

Wady transmisji na żywo

Organizacja konferencji online wymaga jednak inwestycji w odpowiedni sprzęt, który zapewni dobrą jakość nagrania i dźwięku. Dodatkowe koszty związane są także z zatrudnieniem operatora kamery, dźwiękowca czy montażysty. W sytuacji gdy mamy do czynienia z mniejszymi eventami, bardzo często wymienione kwestie spoczywają bezpośrednio na prelegentach, którzy nie zawsze posiadają umiejętności związane z obsługą programów czy sprzętu. Warto nadmienić, że zakup urządzeń do streamingu stanowi zazwyczaj jednorazowy wydatek, który zaprocentuje w przyszłości przy tworzeniu kolejnych wydarzeń.

Jeszcze jednym negatywnym aspektem związanym z transmisjami na żywo są czynniki losowe, takie jak awaria oprogramowania czy brak internetu. Oczywiście wymienione sytuacje mogą zdarzyć się także podczas stacjonarnego eventu, jednak przy streamach ryzyko wystąpienia problemów rośnie.

Relacje na żywo – przyszłość branży eventowej?

Jak widzimy, zalet live streamingu jest zdecydowanie więcej, niż jego wad. Nic dziwnego, że organizatorzy wydarzeń coraz częściej korzystają z tego rozwiązania. Znając charakter transmisji na żywo, można pokusić się o stwierdzenie, że z powodzeniem zastąpią stacjonarne eventy. To jednak teza postawiona mocno na wyrost, ponieważ w ciągu ostatnich stuleci wielokrotnie prognozowano zaprzestanie korzystania ze starszej technologii na rzecz nowszej. Gdy wynaleziono radio, ludzie mówili, że nikt nie będzie czytać gazet, analogicznie było z telewizją i internetem, a jak wiemy, wszystkie te media nadal istnieją oraz mają się całkiem dobrze. Tym samym live streaming nie zastąpi całkowicie tradycyjnych eventów, tylko stanie się jedną z wielu opcji uczestnictwa.

Najnowsze artykuły na blogu:
Jakie trendy w marketingu wykreowała epidemia koronawirusa? Sprawdzamy, na co muszą zwrócić uwagę...
Ekomarketing to strategia, na którą decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Stosowana zgodnie z...
Google Moja Firma jest bezpłatną usługą. Jeśli otrzymałeś telefon z propozycją przedłużenia...
Prowadzenie sklepu internetowego staje się o wiele łatwiejsze z partnerem dropshippingowym....
Czy sezon w Google Ads ma znaczenie? Oczywiście! Do sezonowych kampanii warto się przygotować, aby...