Jakie znaczenie ma logo w Twojej firmie?

| czas czytania: 7 min | SEM
logo firmy okładka

Logo to część identyfikacji wizualnej danej marki. Powinno być unikalne i wyróżniać firmę wśród konkurencji. Jest to nieodłączny element dobrego brandu, który wpływa ma zainteresowanie klientów. Na rynku znaleźć można wiele przykładów, gdzie logo znanej firmy kryje głębsze znaczenie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. W tworzeniu logotypu nie zawsze wystarczy odrobina kreatywności i działanie pod wpływem natchnienia. Dowiedz się, co powinno poprzedzać każdy proces twórczy w tworzeniu logotypu.  

baner

Logo – czym tak naprawdę jest?  

Logo jest powszechnie przyjętym identyfikatorem graficznym, który jest unikalny dla konkretnej marki. Czasem można się spotkać wymiennie z hasłem logo i logotyp, jednak nie należy tego traktować w identyczny sposób.  

Logotyp swoje znaczenie wywodzi z greckich słów: logos, czyli słowo, oraz typos, czyli obraz. Logo można wykorzystywać przede wszystkim w materiałach marketingowych, produktach czy stronie internetowej. Ważne, aby było zaprojektowane w formacie grafiki wektorowej, co ułatwi wykorzystywanie znaku w dalszych materiałach i projektach przez grafików i programistów. Podstawowe elementy logo to: 

  • Sygnet – element graficzny logo, który nie powinien mieć więcej niż 3 kolory.  
  • Logotyp – tekstowa część logo, najczęściej jest to nazwa firmy.  
  • Tagline – krótkie hasło, które zwykle informuje o tym czym zajmuje się dana firma.  

Gareth Hardy w swojej publikacji wyróżnił następujące typy logo: 

  • Logotyp – jeden ze składników logo, który sam w sobie może stanowić znak firmowy. Przykładem jest np. Coca-Cola, Amazon czy Allegro.  
  • Glif – projekt, który zwykle składa się z pierwszej litery nazwy firmy. Główną jego zaletą jest łatwość zapamiętywania i powiązania danej firmy, np. Facebook czy McDonald.  
  • Monogram – polega na zestawieniu pierwszych liter danego wyrazu bądź inicjałów właścicieli danej marki, np. Victoria Secret.  
  • Znak graficzny – w tym przypadku markę określa sygnet, np. Puma, Apple.  
  • Postać – typ logo, w którym główną rolę odgrywa postać, często można jej przypisać ludzkie cechy, np. Michelin oraz Cheetos.  
  • Emblemat – w takiej formie logo grafik powinien się skupić na odpowiedniej formie graficznej przy użyciu tagline. Jest to nawiązanie do prestiżu i luksusu, a przykładem jest Porsche.  

logoLogo, ale co się pod tym kryje? 

Profesjonalne logo kreuje wizerunek firmy. To ono często jest pierwszym touchpointem wizualnym z klientem. Dobre logo powinno nawiązywać do działalności, nawiązywać do skojarzeń oraz czasem nawet przedstawiać element misji firmy. Ważne jest to w wyborze kolorów czy typografii z jakich składa się logo.  

Logo jest również narzędziem marketingowym. Pojawia się na wizytówkach, ulotkach, stronie internetowej czy w social media. Powinno zatem przyciągać uwagę klienta. Jeżeli nasze produkty bądź usługi wzbogacimy o logo, potencjalny klient łatwiej odnajdzie je wśród innych marek. 

Czytelność ma tu ogromne znaczenie. Logo powinno być z łatwością odczytywane przez odbiorców. Trzeba wziąć pod uwagę, że będzie ono występowało w różnych formatach, czasem bardzo małych. Dlatego warto skupić się na znaku, który będzie responsywny. Najłatwiej poprawić czytelność uproszczając logo – pozostaw to, co konieczne i rozpoznawalne. Poprawisz moc przekazu znaku graficznego i wzmocnisz siłę rozpoznawalności marki. 

Zastrzeżenie logo jako znaku towarowego daje wyłączne prawo do używania go na rynku. Elementem informującym odbiorców o posiadanym znaku towarowym jest charakterystyczny symbol ®. Używanie znaku towarowego zwiększa jego tynkową wiarygodność.  

Dlaczego warto zastrzec swoją nazwę? Istotnym argumentem za rejestracją logo jako znaku towarowego jest świadectwo ochronne. Posiadanie go będzie dla sądu wystarczającą podstawą do wydania postanowienia o zabezpieczenia towaru według kodeksu postępowania cywilnego w przypadku, kiedy np. ktoś wyprodukuje podróbki produktu.