GSP w panelu AdWords

| czas czytania: 5 min | SEM
Gmail poczta Google

Gmail Sponsored Promotions wprowadzone zostało na rynek około dwa lata temu. Przez dłuższy czas funkcjonowało w wersji beta i korzystać z niego mogła jedynie wąska grupa reklamodawców. Na kilka miesięcy ta forma promocji została udostępniona wszystkim reklamodawcom w specjalnie dedykowanym panelu dla reklam w Gmailu. Jednak od 24 maja 2015 roku platforma ta została zablokowana. Obecnie GSP jest zintegrowane z panelem AdWords i funkcjonuje jako format reklamy w sieci reklamowej Google.

Czym jest Gmail Sponsored Promotions?

GSP jest unikalnym formatem reklamy, która pojawia się na karcie Oferty Specjalne w Gmailu.  Reklama ta składa się z dwóch podstawowych elementów:

  • Teaser, który zawiera: logo, temat, opis oraz nazwę reklamodawcv. Przykładowy teaser wygląda następująco:

Reklama

Rysunek 1. Przykładowy teaser GSP, Źródło: mail.google.com, reklama marki Philips.

 

  • Rozszerzona reklama, która rozwija się po kliknięciu w teaser. Zawiera ona temat, reklamodawcę oraz plik graficzny:

Reklama AdWords Google

Rysunek 2. Teaser po rozwinięciu, Źródło: mail.google.com, reklama marki Philips.

Reklamodawca płaci jedynie za kliknięcie użytkownika w teaser. Po rozwinięciu reklamy wszystkie dodatkowe kliknięcia są już bezpłatne. Użytkownik może również zapisać wyświetloną mu ofertę lub przesłać ją dalej.

Sposoby kierowania kampanii

Od kiedy Gmail Sponsored Promotions zostało wcielone do panelu AdWords, reklamy te posiadają wszystkie funkcje Google Display Network (kampanii w sieci reklamowej). Ograniczone są jedynie dla następujących metod kierowania

·         kierowanie na odbiorców na rynku;

·         listy remarketingowe;

·         miejsca docelowe inne niż skrzynki odbiorcze Gmaila (mail.google.com).

Grupy reklam z reklamami w Gmailu kierować można zatem na zainteresowania, słowa kluczowe i tematy. Kierując grupę reklam na miejsca docelowe należy dodać tylko jedną stronę docelową (mail.google.com). Jeśli nie wybierzemy kierowania na wybrane miejsca docelowe, AdWords doda witrynę mail.google.com, jako automatyczne miejsce docelowe. Istnieje również wariant kierowania reklam w Gmailu  na lokalizacje geograficzne, języki, odbiorców wg demografii oraz wszystkie urządzenia.

Zakładanie kampanii oraz tworzenie reklam dla GSP

Po przeniesieniu GSP do panelu AdWords w zasadzie nie ma ono opcji stworzenia osobnej, dedykowanej kampanii. Założyć należy zwyczajną kampanię dla sieci reklamowej, a następnie wybrać odpowiednie ustawienia oraz metody kierowania. Dopiero po przejściu do kreatora, można stworzyć reklamy specjalnie dedykowane dla Gmaila. Ich rodzaje dają ogromne możliwości:

  • Wybierając Plik graficzny, tworzy się reklamy mniej skomplikowane, zawierające jedynie temat, opis, logo i jedno rozwijane zdjęcie. Charakteryzują się one silnym oddziaływaniem wizualnym i prostym wezwaniem do działania.
  • Wybór Pojedynczej promocji daje kolejne możliwości. Dodatkowymi polami są tutaj: nagłówek (może być w formie tekstu lub zdjęcia), sieć partnerska oraz przycisk wezwanie do działania. Pomagają one w budowaniu świadomości odbiorców i podkreślaniu zalet produktu.
  • Najbardziej zaawansowana opcja to Różne produkty. Można w niej dodawać wiele zdjęć produktów. Pod każdym z nich istnieje wariant umieszczenia tytułu oraz wezwania do działania. Ilustrują one szerokość oferty oraz budują zaangażowanie, prowadząc do szybkiej sprzedaży.
  • Dodatkową alternatywą jest również opcja Niestandardowe przesyłanie, dzieki której mamy sposobność przesłania od razu gotowy, przygotowanego wcześniej pliku.

Formaty reklam dla Gmaila dają ogromne możliwości, ponieważ można je dowolnie personalizować. Zawierać one mogą filmy, zdjęcia lub formularz kontaktowy. Składać się mogą z kilku elementów, a każdy z nich może kierować na inną stronę docelową. Ograniczeniem może być jedynie wyobraźnia osoby kreującej reklamę.

Raportowanie

Wyniki kampanii, liczba jej kliknięć i inne wskaźniki znajdują się w tabelach analogicznych do zwykłych raportów. Jedyną różnicą jest możliwość dodania kolumn ze „Statystykami Gmaila”.  Zawierają one:

·         Zapisania w Gmailu–  ilość zapisanych reklam w skrzynce odbiorczej użytkownika.

·         Przesłania w Gmailu- ile razy użytkownik przesłał reklamę do innej osoby.

·        Kliknięcia do witryny w Gmailu- Wszystkie kliknięcia reklamy po jej rozwinięciu. Mogą obejmować kliknięcia prowadzące do strony docelowej oraz wszystkie inne kliknięcia w obrębie rozwiniętej reklamy. Kliknięcia te są bezpłatne i podobne do kliknięć, które mogą pojawiać się w raporcie „Bezpłatne kliknięcia” o reklamach budujących zaangażowanie.

Różnice pomiędzy „starym” a „nowym” GSP

Najważniejszą różnicą po przeniesieniu GSP do AdWords jest utrata pewnych metod kierowania. W odrębnym panelu dla GSP dodatkowym sposobem targetowania reklam były:

  • Kierowanie na domenę – system szukał domen, które występowały w mailach użytkowników. Przykładem mogą być nazwy domen zawarte w newsletterach, bądź potwierdzeniach zakupu przedmiotów. Były to zatem maile od potencjalnej konkurencji.
  • Zakupy użytkownika – wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy dokonywali zakupów z odpowiedniej kategorii.
  • Zawód użytkownika – kierowanie wg zawodów, które użytkownicy podają podczas rejestracji do Gmaila oraz wg treści maili w skrzynce.
  • Listy mailingowe – własna baza użytkowników (warunek – co najmniej 10 000 użytkowników).

Obecnie funkcje te nie są dostępne w panelu AdWords. Jak zostało wspomniane we wcześniejszej części artykułu, dostępne metody kierowania są takie same, jak dla sieci reklamowej.

Mała zmiana zaszła również w nazewnictwie w poszczególnych polach w Galerii reklam.

Pamiętać należy, że reklama GSP, w przeciwieństwie do reklam w wyszukiwarce, wyświetla się osobom, które nie szukały aktywnie interesujących ich produktów. Wybór odpowiednich ustawień oraz przetestowanie różnych metod kierowania może pomóc w przeprowadzeniu naprawdę skutecznej kampanii. Pamiętać również należy, że reklamy powinny być angażujące i ciekawe dla odbiorcy. Możliwości jakie daje Galeria reklam są naprawdę ogromne, a ograniczać może jedynie kreatywność.

Bibliografia:

  1. adwords.google.com
  2. mail.google.com
  3. https://support.google.com/adwords/answer/6105478?ctx=tltp, na dzień 27.05.2015.
  4. Susan Waldes, Gmail Sponsored Promotions: Everything You Need To Know To Succeed At Direct Response,  With GSP, Part 1 and 2, http://marketingland.com/gmail-sponsored-promotions-everything-need-know-succeed-direct-response-gsp-part-1-120938, na dzień 27.05.2015.
  5. Creating new GSP campaigns in AdWords, prezentacja Google Inc.

Ostatnie artykuły