Dlaczego warto korzystać z Google Trends, prowadząc stronę internetową? – Blog Artefakt

Dlaczego warto korzystać z Google Trends, prowadząc stronę internetową?

/ SEM
Google Trends

Firma Google udostępnia wiele darmowych aplikacji ułatwiających optymalizację serwisu www, zwiększanie jego popularności, poprawę współczynnika konwersji. Do przydatnych narzędzi należy Google Trends, za którego pomocą sprawdzimy, jakie są trendy dotyczące tematów wyszukiwanych przez internautów. Dostęp do takich informacji zdecydowanie ułatwia prowadzenie strony internetowej. Dlaczego? Sprawdź nasze wskazówki, jak efektywnie korzystać z Google Trends, realizując działania e-marketingowe, a odpowiedź stanie się jasna!

Google Trends – Dowiedz się, czego szukają internauci z całego świata

Wyszukiwarka Google każdego dnia zbiera miliony zapytań wpisywanych przez użytkowników z całego świata. Takie dane są szczególnie przydatne dla internetowych przedsiębiorców i właścicieli stron internetowych, którzy chcą podążać za swoimi użytkownikami, dostarczając im treści, produktów i usług, będących w ich obszarze zainteresowania. I tu z pomocą przychodzą dwa narzędzia: Planer słów kluczowych i Google Trends.

Planer słów kluczowych od Google służy do zbadania popularności słów kluczowych w danym okresie. Na podstawie uśrednionych, miesięcznych liczb wyszukań reklamodawcy mogą zaplanować skuteczną kampanię reklamową Google Ads oraz promować stronę za pomocą takich usług jak pozycjonowanie czy SEO Content Marketing.

Google Trends w odróżnieniu od Keyword Plannera nie służy do pokazania popularności danej frazy w bieżącym okresie, a prezentuje trendy dotyczące zainteresowania danym tematem przez internautów w ujęciu czasowym oraz geograficznym. Dzięki aplikacji możemy sprawdzić, czy dane słowo kluczowe jest coraz częściej, czy coraz rzadziej wpisywane przez użytkowników, charakteryzuje się sezonowością, a może dopiero zaczyna zyskiwać na znaczeniu. Google Trends pozwala również na porównanie popularności poszczególnych haseł, co umożliwia sprawdzenie, czy nasz brand, czy może konkurencja jest częściej wpisywana do wyszukiwarki Google.

Intuicyjność i prostota, czyli obsługa Google Trends krok po kroku

Polską wersję aplikacji znajdziemy pod adresem: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL. I już na stronie głównej możemy rozpocząć wyszukiwanie interesujących nas tematów. Wystarczy, że w jasnoniebieskim polu tekstowym dodamy frazę, a Google Trends pokaże nam powiązane zapytania i wyniki dla naszego hasła. Intuicyjność narzędzia zapewniają przykłady zamieszczone pod wyszukiwarką – po kliknięciu zobaczymy wykresy popularności przykładowych fraz.

google trends

Na stronie głównej Google Trends znajdują się także takie sekcje jak:

  • Zyskujące ostatnio popularność – są to tematy, które w ostatnim czasie pochłaniają uwagę internautów,
  • Rok w wyszukiwarce – zestawienia najpopularniejszych zapytań wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki w danym roku,
  • Google News Initiative – dodatkowe materiały i informacje (w tym szkolenia) dotyczące Google Trends.

Dostęp do sekcji ze strony głównej znajduje się także w bocznym, lewym menu. Po kliknięciu ikony trzech kresek zobaczymy nawigację Google Trends. W przypadku jakichkolwiek problemów zawsze możemy skorzystać z supportu.

Sprawdzanie popularności zapytań w Google Trends

Po wpisaniu dowolnego zapytania narzędzie zaprezentuje wykres popularności frazy. Za pomocą dostępnych filtrów możemy określić:

  • Interesujący nas region (Polska, Niemcy itp.),
  • Horyzont czasowy (ostatnia godzina, ostatnie 12 miesięcy itp.),
  • Kategorię tematyczną, do której należy wyszukiwane słowo kluczowe,
  • Miejsce wyszukiwania frazy przez użytkowników (wyszukiwarka, Google Image, YouTube),
  • Podregion (województwa) lub miasto.

Google wyświetli nam również podobne tematy i zapytania związane z interesującym nas zapytaniem. Mamy także możliwość porównania popularności dwóch fraz, jeśli chcemy np. sprawdzić, które z zagadnień warto opracować na bloga.

wykres google trends

Przyjrzyjmy się wykresowi popularności. Zainteresowanie tematem ocenione jest w skali punktowej (od 0 do 100). 0 otrzymują frazy, dla których nie ma wystarczających danych, a wartość 100 uzyskują słowa kluczowe osiągające największą popularność. Niestety, Google Trends nie definiuje, co tak naprawdę oznacza maksymalna wartość – z jaką miesięczną liczbą wyszukań można ją połączyć. Co więc pokazują nam liczby na wykresie? Sprawdzimy np., czy użytkowników nadal ciekawi dany temat oraz czy istnieje sezonowość w naszej branży.

embadowanie google trends

Dane prezentowane na wykresie można pobrać do pliku CSV, ale zdecydowanie lepiej jest wkleić fragment kodu i zaembadować statystykę na swoją stronę, ponieważ dane będą się automatycznie aktualizowały.

Wykorzystanie Google Trends podczas prowadzenia działań e-marketingowych

Sprawdzanie popularności wyszukiwanych haseł i fraz przydaje się przede wszystkim w procesie pozycjonowania strony internetowej, ale też w content marketingu, kampaniach Google Ads oraz w prowadzeniu biznesu w ogóle. Oto kilka działań z obszaru marketingu internetowego, do których można wykorzystać Google Trends.

Weryfikacja pomysłów biznesowych

Zanim zdecydujesz się wprowadzić nowy asortyment, naśladując konkurentów, sprawdź, czy dany produkt nadal cieszy się popularnością. Jeśli zapytanie charakteryzuje się chwilową modą albo sezonowością, być może nie warto inwestować w intensywne kampanie marketingowe. Obecnych liderów rynku raczej nie uda Ci się prześcignąć, a skuteczność promocji może okazać się niska.

Poznanie branż i produktów sezonowych

Google Trends pomaga zidentyfikować sezonowy asortyment oraz branże. To pomaga przygotować się do szczytów sprzedaży, aby tuż przed nimi rozpocząć intensywne kampanie reklamowe, poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania i dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych klientów. Nawet jeśli prowadzisz swoją stronę internetową od dawna, klienci mogą Cię zaskoczyć.

frazy sezonowe

Sprawdzenie zainteresowania określonym tematem w poszczególnych regionach

Na mapce obrazującej Zainteresowanie według podregionu sprawdzisz np. województwa, których mieszkańcy najbardziej i najmniej intensywnie wyszukują dane hasło w wyszukiwarce Google. Takie informacje można wykorzystać, prowadząc działalność w różnych regionach Polski, kierując do poszczególnych województw oferty specjalne lub tworząc strony landing page promujące asortyment dedykowany poszczególnym rynkom.

wyszukiwanie wedlug regionu

Reklamowanie produktów w Zakupach Google

Google Trends warto także wykorzystać, zastanawiając się nad uruchomieniem kampanii reklamowej Google Shopping. Wystarczy wpisać interesujące nas hasło, a następnie wśród filtrów na poziomym pasku wybrać Zakupy Google. Jeśli na przestrzeni kilku lat zainteresowanie hasłem rośnie, można pokusić się o zainwestowanie w nowy format reklam.

wyszukiwanie w zakupach google

Wybór lepszych słów kluczowych opisujących prowadzoną działalność

W niektórych branżach funkcjonują równie silne synonimy odpowiadające usługom przedsiębiorcy, np. dentysta i stomatolog. I teraz – którą frazę powinniśmy częściej zamieścić w treściach na stronie internetowej? Z odpowiedzią przychodzi wykres Google Trends pozwalający na porównanie zapytań.

porównywanie haseł

Na powyższym przykładzie okazuje się, że dentysta jest nieco bardziej popularnym hasłem niż stomatolog. Jednak w niektórych województwach druga fraza jest częściej wpisywana przez użytkowników do wyszukiwarki. Jeśli np. przedsiębiorca prowadziłby sieć gabinetów dentystycznych w różnych regionach Polski, wtedy strony landing page kierowane do pacjentów z poszczególnych województw można nasycić raz jednym, raz drugim słowem kluczowym.

Znalezienie tematów na bloga firmowego

Google Trends jest także jednym z narzędzi wykorzystywanych przez blogerów, content marketerów i copywriterów poszukujących pomysłów na tematy wpisów blogowych. To cenne źródło inspiracji, szczególnie że po wpisaniu dowolnego hasła aplikacja pokazuje powiązane słowa kluczowe zdobywające popularność w sieci. Warto poszukiwać haseł evergreenowych, przynoszących ruch w długim okresie, ale i słowa kluczowe o okresowym zainteresowaniu można wykorzystać w strategii content marketingowej.

Google Trends – wypatruj tematów, które rozwiną Twój biznes

Aplikacja Google Trends została wyposażona w subskrypcje, dzięki którym na bieżąco można śledzić popularność określonych tematów oraz fraz. Warto monitorować hasła najmocniej powiązane z naszym biznesem, by w porę zareagować na zmieniające się zachowania użytkowników i wykorzystać wzrost popularności produktów lub usług, które sprzedajemy.

Również na naszym blogu
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...
User generated content przynosi wiele korzyści właścicielom strony internetowej. Dowiedz się, jak...