
Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnie
Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Audytuj bezpłatnieSpis Treści
Samo pojęcie content marketingu często mylone jest z jego najbliższym krewnym – copywritingiem. Choć te dwie gałęzie zazębiają się nieustannie, określenia te nieco się od siebie różnią. Chcesz poznać definicje zarówno jednego, jak i drugiego pojęcia? Zastanawiasz się, na czym konkretnie polegają różnice oraz co je łączy? W tym wpisie rozwiejemy wątpliwości dotyczące powyższych kwestii w kontekście zarówno copywritingu, jak i content marketingu. Zapraszamy do lektury!
Czym jest marketing treści?Z definicji, którą możemy znaleźć na Wikipedii, dowiemy się, iż content marketing to strategia reklamowa, która polega na regularnym (słowo klucz) tworzeniu oraz udostępnianiu treści, które nie tylko będą zawierać w sobie popularne frazy i słowa kluczowe, ale będą także pomocne i przydatne dla użytkowników. Sama zawartość merytoryczna treści jest wyjątkowo istotna stosunkowo od niedawna – choć Google stale aktualizuje swoje algorytmy i nigdy nie akceptowało ściany tekstu zawierającej w sobie tylko frazy kluczowe opracowane przez specjalistów SEO, bardzo duży szum w branży wywołał sierpniowy update dotyczący polityki treści z 2022 roku, o którym pisaliśmy tutaj.
Kończąc wątek samej definicji content marketingu – jest to forma marketingu skupiająca się głównie na budowaniu relacji z konsumentami, a nie jednostronnym przykazie reklamowym. Jako twórcy marketingu treści musimy nie tylko mówić do odbiorców, ale także słuchać tego, co oni chcą nam przekazać i reagować na wysyłane przez nich sygnały.
Copywriting – co to jest?Copywriting to – krótko mówiąc – proces polegający na pisaniu tekstów, które następnie będą publikowane w ramach content marketingu. Jak łatwo zauważyć, oba pojęcia są sobie wyjątkowo bliskie, jednak nie są tym samym, a często myli się je ze sobą.
Copywriterzy nie piszą jednak wyłącznie tekstów na strony internetowe – w końcu za pierwszego copywritera uznawany jest David Ogilvy, który w 1948 roku założył agencję reklamową skupiającą się na tworzeniu treści z wykorzystaniem psychologii sprzedaży. Copywriter to również osoba pisząca scenariusze do spotów reklamowych czy radiowych, bardzo krótkie hasła na bannery, ulotki oraz broszury, a także – nieco już nowocześniej – posty na social media firmowe, na Facebooku, Instagramie czy X. Często zleca się mu także artykuły tematyczne – w tym blogowe i sponsorowane – oraz opisy kategorii czy produktów w sklepach internetowych.
Wszystkie kategorie treści muszą spełniać szereg wymogów, takich jak unikalność oraz odpowiednie podejście do klienta – tzn. zachęcanie go do dokonania zakupu czy skorzystania z usługi, jednakże w sposób naturalny i nienachalny. Bezpośrednio łączą się z tym także tak zwane CTA, czyli call to action, o których więcej pisaliśmy tutaj. Poza tym treści muszą być rzecz jasna poprawne językowo.
Zgodnie z zasadami SEO copywriterzy muszą także pamiętać o kilku kluczowych kwestiach, bez których treść nigdy nie zbuduje pożądanych efektów. Jak wspominaliśmy wyżej – treść musi być faktycznie pomocna i odpowiadać na potrzeby użytkowników sieci. Poza tym Google zwraca szczególną uwagę na duplikację treści, zatem teksty opracowywane przez copywriterów muszą być również w 100% unikalne.
Skoro mowa o SEO – nie może zabraknąć także odpowiednich słów kluczowych, naturalnie i zgodnie z wytycznymi wplecionych w tekst, oraz – na sam koniec – poprawnego formatowania. Nagłówki, tytuły, podział tekstu na nieco mniejsze, ale dzięki temu dużo czytelniejsze akapity – to wszystko wpływa pozytywnie na pozycjonowanie danych stron lub podstron, a także na wejścia i pozycję strony w wyszukiwarce Google.

Znając już definicje obu terminów, możemy w prosty sposób dojść do następującego wniosku – copywriting to narzędzie wykorzystywane w content marketingu. Służy do tworzenia treści, która przez content marketerów jest opracowywana i odpowiednia wdrażana – w taki sposób, aby zgadzała się z planami marketingowymi, strategią i wymaganiami klienta. Mimo że jedno nie mogłoby istnieć bez drugiego, nie można uznać tych dwóch pojęć za to samo. Zadania, które stawiane są przed copywriterami, a także specyfika ich pracy często byłyby czymś na dłuższą metę niewykonalnym dla osoby z działu content marketingu – i zapewne vice versa. Odpowiednia strukturyzacja i podział zadań w firmie to klucz do sukcesu, gdyż wtedy każdy zajmuje się tym elementem planowania, tworzenia oraz dystrybucji marketingu, który zna najlepiej.
Ujednolicenie i wypracowanie schematów to aspekty równie ważne dla współpracy obu tych segmentów. Jak już wspomnieliśmy – content i copywriting współpracują ze sobą bezpośrednio, a jeśli jedna strona nie dogada się z drugą, czeka nas fiasko. Wspólnym mianownikiem między pracą obu tych działów jest przede wszystkim poprawność językowa – pod względem stylistycznym, gramatycznym, interpunkcyjnym i każdym innym.
Content marketer zleca do copywritera napisanie treści, która jest zgodna z całą strategią marketingową danego serwisu czy danej firmy, ten zaś musi dokonać odpowiedniego researchu, aby oddać charakter i wizję klienta (na przykład pisać w zgodzie z istniejącymi już na stronie treściami – w sposób swobodny albo oficjalny czy też zwracając się do odbiorcy w liczbie pojedynczej lub mnogiej). Wszystkie treści dla danej marki muszą być ze sobą spójne, a następnie odpowiednio wprowadzone przez osobę z działu content marketingu – to jest uzgodnione z klientem, wydawcami, a także stale monitorowane. Dzięki temu po czasie można określić, czy wykonane działania przynoszą wymierne skutki w postaci większej liczby wejść czy też migracji potencjalnych konsumentów do produktu, strony kampanii czy wydarzenia.
Content marketing i copywriting – podsumowanieWiesz już, czym jest zarówno content marketing, jak i copywriting. Znasz już również definicje oraz wymogi dotyczące obu tych gałęzi marketingu, a także wiesz, jak mocno się one ze sobą zazębiają. Synergia pomiędzy content marketerami i copywriterami to klucz do sukcesu i sprawnego wdrażania wszelakich treści na stronach internetowych czy w ramach kampanii marketingowych. Zachęcamy do samodzielnego zgłębiania tematu zarówno content marketingu, jak i narzędzia do niego wykorzystywanego – bez konkretnych treści nie stworzymy w kwestii marketingu niczego.
18.11.2025
|
czas czytania: 5:00 min
|
Strony internetowe
13.11.2025
|
czas czytania: 5:00 min
|
social media
03.11.2025
|
czas czytania: 5:00 min
|
Strony internetowe